CorK

Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Te lage internetsnelheid met zakelijk Gigabit abo

Al jaren maak ik (overigens naar volle tevredenheid) gebruik van Ziggo als internet provider. De afgelopen jaren heb ik altijd Ubee modems gebruikt. Had ooit bij @ Home een 1Gb abo. Mijn meest recente abo was 300/30 Mb en die snelheid kreeg ik ook stabiel en consistent.

 

Recent ben ik overgestapt op zakelijk Alles-in-een met een snelheid van 1000/50 Mb. Ik heb hiervoor een Connectbox Giga opgestuurd gekregen en zelf aangesloten. Het modem staat in bridge, aangezien ik daarachter zelf een high-end router (Asus AX-88U) en ditto access point heb met DHCP. Mijn bedrade netwerk maakt volledig gebruik van CAT7 kabels, waarvan delen op 10Gb werken.

 

Internet, TV en telefoon werken na installatie van de Connectbox stabiel, maar ik haal bij een speedtest (bekabeld, Ookla test rechtstreeks vanuit de router) snelheden tussen de 500-600 Mb. Upload zit keurig rond de 50 Mb. Loss is 0% en jitter schommelt tussen de 0.2ms en 3.8 ms afhankelijk van de gekozen server en het tijdstip. Ik heb hierover telefonisch contact gehad met de helpdesk. Nadat we samen alle opties (laptop rechtstreeks aan het modem, modem uit bridge halen, andere kabels, etc.) hadden uitgeprobeerd en dat geen verbetering opleverde is er gisteren een monteur naar komen kijken.

 

Opnieuw hebben we alles doorgemeten, uitgeprobeerd en getest. Signaalwaardes zijn goed, QAM is 4096, alle seinen staan zogezegd op groen. Maar met de meetapparatuur van de monteur en met zijn eigen laptop is de gemeten snelheid zelfs lager dan met mijn eigen apparatuur (250-300 Mb).

 

Vervolgens is geprobeerd mijn Connectbox opnieuw te provisionen. Dat is inmiddels gebeurd en de resultaten zijn onveranderd. De monteur had het over een "bekend probleem in de firmware van de connectbox" waardoor deze in bridge niet de volle 1Gb zou kunnen halen. Zonder bridge en met meting rechtstreeks op het modem werd het er overigens juist trager op, niet sneller. Niet in bridge draaien is wat mij betreft geen optie omdat ik mijn eigen router en AP wil gebruiken.

 

De monteur heeft voor de zekerheid het aansluitpunt vervangen. Ook hierbij geen verschil. Volgens de postcodecheck is op mijn adres overigens gewoon Giganet leverbaar.

 

Conclusie van de monteur was dat het niet aan mijn apparatuur en bekabeling ligt maar aan de Ziggo kant. Heeft iemand een suggestie wat nog meer te proberen is? Ik heb geinformeerd of er alternatieve modems zijn voor zakelijke klanten, maar dit werd niet als oplossing gezien.

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 12104Posts
  • 984Oplossingen
  • 3353Likes

@CorK Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb gelijk een Ubee1318ZG modem opgestuurd. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je het Ubee modem met de pakketdienst van Post NL in huis. Het oude SmartWifi modem ontvangen wij graag retour op onderstaande retouradres.

XPO/Ziggo

Antwoordnummer 1070

5800VB Venray

Let op: bewaar het afgiftebewijs wat je ontvangt bij het terugsturen van het oude modem goed. Hiermee toon je aan dat je de oude apparatuur hebt ingeleverd bij het Post NL afgiftepunt. Tip: maak gelijk een foto met je smartphone of camera. 

We zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen op het moment dat je het Ubee1318ZG modem in gebruik genomen hebt. 

Bekijk in context

32 Reacties 32
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9560Posts
  • 562Oplossingen
  • 3450Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

 

Gezien je een zakelijk abonnement afneemt kan Ziggo een UBC1318ZG toesturen, deze werkt gegarandeerd goed in bridge mode.

CorK
topicstarter
Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Hallo Tobias,

 

Ik zal morgen bij beter licht foto's van de AOP etc. maken. Ik post nu vast de downstream/upstream gegevens van het modem:

 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

36180000004.937.6QAM2563
16020000004.837.6QAM2561
26100000004.837.4QAM2562
46260000004.837.4QAM2564
56340000004.837.6QAM2565
66420000004.637.4QAM2566
76500000004.537.4QAM2567
86580000004.437.4QAM2568
96660000004.237.4QAM2569
106740000004.336.6QAM25610
116820000004.637.6QAM25611
126900000004.637.6QAM25612
136980000004.236.6QAM25613
147060000003.837.4QAM25614
157140000003.336.4QAM25615
167220000003.336.6QAM25616
177300000003.236.6QAM25617
187380000003.636.6QAM25618
197460000003.636.6QAM25619
207540000003.836.6QAM25620
217620000003.536.6QAM25621
227700000003.135.8QAM25622
237780000002.535.8QAM25623
247860000002.135.6QAM25624
25794000000235.8QAM25625
278100000002.335.8QAM25627
288180000002.735.6QAM25628
298260000002.735.6QAM25629
308340000002.435.8QAM25630
31842000000235.1QAM25631
328500000001.634.9QAM25632



ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

3Locked37.63627622740
1Locked37.63627622370
2Locked37.35598825300
4Locked37.35598829510
5Locked37.63627631300
6Locked37.35598839510
7Locked37.35598847040
8Locked37.35598849670
9Locked37.35598853810
10Locked36.60965361220
11Locked37.63627647130
12Locked37.63627650600
13Locked36.60965371890
14Locked37.35598890260
15Locked36.386890141310
16Locked36.609653146430
17Locked36.609653159550
18Locked36.609653117690
19Locked36.609653118000
20Locked36.609653102440
21Locked36.609653126280
22Locked35.779911171030
23Locked35.779911257700
24Locked35.595078329320
25Locked35.779911381730
27Locked35.779911277070
28Locked35.595078217950
29Locked35.595078224500
30Locked35.779911270460
31Locked35.083549360070
32Locked34.925610436140



D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
33964K1860QAM256879


D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Lock Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Locked410.31334078237441

 

CorK
topicstarter
Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

En upstream:

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

158800000445120 KSym/sec64QAM4
23600000043.35120 KSym/sec64QAM3
344500000435120 KSym/sec64QAM2
45200000043.85120 KSym/sec64QAM1



ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1US_TYPE_STDMA0020
2US_TYPE_STDMA0010
3US_TYPE_STDMA0000
4US_TYPE_STDMA0000
CorK
topicstarter
Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

En foto van de AOP (gisteren vervangen door een nieuwe door de Ziggo monteur):

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9560Posts
  • 562Oplossingen
  • 3450Likes

Het signaal (met name de downstream) ziet er niet goed uit, vreemd dat dit is goedgekeurd door de monteur. Ik zie diverse problemen.

 

De MER-waarden (signaal/ruis-verhouding) van de SC-QAM-kanalen zijn aan de lage kant, deze kanalen vertonen ook grote hoeveelheden correctable errors. Het OFDM-kanaal heeft zichzelf teruggeschakeld naar het laagste modulatieprofiel (256-QAM), was eerder dus wel 4096-QAM. Verder zouden de uncorrectable errors op het OFDM-kanaal 0 moeten zijn. Ook met deze laagste modulatie is er nog teveel ruis aanwezig. Ik vermoed een probleem tussen AOP en EV (eindversterker/straatkast).

 

Het AOP (TRISZ-DG300) ziet er prima uit, alsook de splitter en nieuwe IEC/F-kabel. De IEC/F-kabel met haakse stekker is verouderd en kan het beste vervangen worden. Is er toevallig een versterker op deze kabel aangesloten? Zo ja, zou je daarvoor een foto willen plaatsen?

CorK
topicstarter
Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Hallo Tobias,

 

Hierbij foto van de (TV-) versterker. Ik realiseer me dat dit een verouderd type is en mogelijk bepaalde kanalen niet goed doorgeeft. Daar heeft de monteur me gisteren ook op gewezen.

Bij het testen hebben we overigens de splitter er tussenuit gehaald en getest met IEC/F kabel van AOP rechtstreeks naar modem.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9560Posts
  • 562Oplossingen
  • 3450Likes

Dit is een kloon van de FRA-752N en nog prima geschikt voor TV. De versterker is vrijwel zeker niet de oorzaak van de ruisproblemen.

 

Zou je tijdelijk het modem direct op het AOP kunnen aansluiten, het modem opnieuw willen opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream-gegevens plaatsen? Ik ben benieuwd hoe deze er dan uitzien.

CorK
topicstarter
Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Modem is inmiddels herstart en hangt nu rechtstreeks aan de AOP zonder splitter.

D3.1 downstream heeft nu weer een 4096-QAM. Ik zal morgenochtend nieuwe downstream gegevens posten. Tot nu toe 0 uncorrectables op het OFDM kanaal.
Modem is geprovisioned met correcte snelheden (1.07 Gb down en 53.5 Mb up).

CorK
topicstarter
Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Hallo Tobias,

 

Zoals beloofd de nieuwe downstream gegevens:

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

36180000008.440.4QAM2563
16020000008.340.4QAM2561
26100000008.340.4QAM2562
46260000008.140.9QAM2564
56340000008.240.4QAM2565
66420000008.140.4QAM2566
76500000008.140.4QAM2567
86580000008.140.4QAM2568
9666000000840.9QAM2569
10674000000840.4QAM25610
116820000008.240.4QAM25611
12690000000840.4QAM25612
136980000007.840.4QAM25613
147060000007.440.4QAM25614
157140000007.140.4QAM25615
167220000007.240.4QAM25616
177300000007.340.4QAM25617
187380000007.540.4QAM25618
197460000007.539QAM25619
207540000007.440.4QAM25620
217620000007.340.4QAM25621
227700000006.940.4QAM25622
237780000006.539QAM25623
247860000006.340.4QAM25624
257940000006.139QAM25625
278100000006.439QAM25627
288180000006.640.4QAM25628
298260000006.639QAM25629
308340000006.339QAM25630
31842000000639QAM25631
328500000005.839QAM25632



ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

3Locked40.36628700
1Locked40.36628700
2Locked40.36628700
4Locked40.94620900
5Locked40.36628700
6Locked40.36628700
7Locked40.36628700
8Locked40.36628700
9Locked40.94620900
10Locked40.36628700
11Locked40.36628700
12Locked40.36628700
13Locked40.36628700
14Locked40.36628700
15Locked40.36628700
16Locked40.36628700
17Locked40.36628700
18Locked40.36628700
19Locked38.98326100
20Locked40.36628700
21Locked40.36628700
22Locked40.36628700
23Locked38.98326100
24Locked40.36628700
25Locked38.98326100
27Locked38.98326100
28Locked40.36628700
29Locked38.98326100
30Locked38.98326100
31Locked38.98326100
32Locked38.98326100



D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
33964K1860QAM4096879


D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Lock Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Locked414.570290590
CorK
topicstarter
Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Inmiddels nog wat extra speedtest metingen gedaan vanaf een bekabelde desktop met 10Gb netwerkkaart:

CorK_0-1644825702386.png

Dit is hoger dan rechtstreeks gemeten via de modem firmware.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9560Posts
  • 562Oplossingen
  • 3450Likes

De downstream ziet er veel beter uit dan gisteren, ik ben benieuwd of dit zo blijft en of na het opnieuw aansluiten van de splitter en versterker de ruis weer flink toeneemt.

 

Zo te zien is de haalbare downloadsnelheid wel verbeterd, maar nog niet optimaal.

 

Mogelijk kan een moderators nog iets opvallends zien in de achtergrond, anders lijkt het mij verstandig dat je een UBC1318ZG toegestuurd krijgt.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

CorK
topicstarter
Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Inmiddels zit bijna 2 uur de splitter er weer tussen, met het modem op uitgang 1. Heb de kabel voor de TV versterker nog niet aangesloten.

 

Signaalwaardes (SNR, RxMER, QAM, etc) zijn zeer vergelijkbaar als in de vorige tabel die ik gepost heb. Af en toe zie ik wat fouten voor RS, maar geen fouten na RS en geen Uncorrectable waardes.

 

Gemeten max snelheid is in de orde van 750 Mbs. Zal later vandaag nog testen met aangesloten versterker.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9560Posts
  • 562Oplossingen
  • 3450Likes

Ik ben benieuwd. Correctable errors mogen met enkele tientallen per dag oplopen op de SC-QAM-kanalen, op het OFDM-kanaal is dit aantal meestal significant hoger, maar dit duidt niet op een probleem. Belangrijkste is dat de uncorrectable errors 0 zijn op alle kanalen en de MER-waarden consistent goed zijn.

CorK
topicstarter
Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Inmiddels draait het sinds een paar uur weer met TV-versterker aan uitgang 2 van de splitter. Download rond de 750 Mb/s en met de volgende waardes. Valt me op dat PLC power op tussen de 0 mV en -0,3 mV schommelt.

 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

36180000004.840.4QAM2563
16020000004.740.9QAM2561
26100000004.840.4QAM2562
46260000004.640.9QAM2564
56340000004.639QAM2565
66420000004.439QAM2566
86580000004.240.4QAM2568
96660000004.140.4QAM2569
106740000004.340.4QAM25610
116820000004.540.4QAM25611
126900000004.540.4QAM25612
136980000003.939QAM25613
147060000003.540.4QAM25614
157140000002.939QAM25615
16722000000340.4QAM25616
177300000003.139QAM25617
187380000003.540.4QAM25618
197460000003.639QAM25619
207540000003.739QAM25620
217620000003.438.6QAM25621
227700000002.839QAM25622
237780000002.239QAM25623
247860000001.839QAM25624
257940000001.738.6QAM25625
268020000001.939QAM25626
278100000002.339QAM25627
288180000002.639QAM25628
298260000002.639QAM25629
308340000002.238.6QAM25630
318420000001.838.6QAM25631
328500000001.338.6QAM25632



ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

3Locked40.36628700
1Locked40.94620900
2Locked40.36628700
4Locked40.94620900
5Locked38.98326100
6Locked38.98326100
8Locked40.36628700
9Locked40.36628700
10Locked40.36628700
11Locked40.36628700
12Locked40.36628700
13Locked38.98326100
14Locked40.36628700
15Locked38.98326100
16Locked40.36628700
17Locked38.98326100
18Locked40.36628700
19Locked38.98326100
20Locked38.98326100
21Locked38.60537700
22Locked38.98326100
23Locked38.98326100
24Locked38.98326100
25Locked38.60537700
26Locked38.98326100
27Locked38.98326100
28Locked38.98326100
29Locked38.98326100
30Locked38.60537780
31Locked38.60537700
32Locked38.60537700



D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
33964K1860QAM4096879


D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Lock Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Locked410200552500
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9560Posts
  • 562Oplossingen
  • 3450Likes

De downstream/upstream-gegevens zien er nog steeds goed uit. Enige fluctuatie van het vermogen duidt niet op een probleem. Mogelijk speelde er eerder een tijdelijk probleem dat ruis veroorzaakte, het kan zo simpel zijn als een stekker die niet goed aangedraaid/aangedrukt was.

CorK
topicstarter
Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Als ik naar de foto van de AOP van gisteren kijk dan valt me nu ineens op dat modem op uitgang 2 zat en tv op uitgang 1. Zo was het door de monteur aangesloten. Zou dat nog verschil hebben gemaakt?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9560Posts
  • 562Oplossingen
  • 3450Likes

Nee, bij de POA-01-B zijn beide aansluitingen identiek.

CorK
topicstarter
Raadgever
  • 68Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Heb gisteravond en vanochtend nog een aantal tests uitgevoerd. Signaalwaardes zijn nog steeds vergelijkbaar met wat ik gisteren heb gepost, oftewel in orde.

 

Bij het uitvoeren van een speedtest zijn de resultaten nog steeds wisselend. Getest vanuit de router firmware krijg ik waardes tussen de 500-600 Mb/s. Op mijn desktop via CAT7 kabels en 10Gb switch schommelt het afhankelijk van de gekozen server en tijdstip van de dag tussen de 500 en 780 Mb/s.

 

Begin me inderdaad af te vragen of een UBC1318ZG  betere resultaten zou bieden. Ik lees hier op de community in ieder geval positieve ervaringen. Hoe kan ik het modem omruilen, en kan dit (als zakelijke klant) kosteloos?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9560Posts
  • 562Oplossingen
  • 3450Likes

Omdat het signaal eerder nogal wat problemen vertoonde, wil ik de moderators eerst/ook vragen om een meer uitgebreide signaalcontrole en/of meting uit te voeren, misschien komt dan ook een oorzaak voor de wisselende snelheden naar boven.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic