Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
CorK
Level 5

Te lage internetsnelheid met zakelijk Gigabit abo

Al jaren maak ik (overigens naar volle tevredenheid) gebruik van Ziggo als internet provider. De afgelopen jaren heb ik altijd Ubee modems gebruikt. Had ooit bij @ Home een 1Gb abo. Mijn meest recente abo was 300/30 Mb en die snelheid kreeg ik ook stabiel en consistent.

 

Recent ben ik overgestapt op zakelijk Alles-in-een met een snelheid van 1000/50 Mb. Ik heb hiervoor een Connectbox Giga opgestuurd gekregen en zelf aangesloten. Het modem staat in bridge, aangezien ik daarachter zelf een high-end router (Asus AX-88U) en ditto access point heb met DHCP. Mijn bedrade netwerk maakt volledig gebruik van CAT7 kabels, waarvan delen op 10Gb werken.

 

Internet, TV en telefoon werken na installatie van de Connectbox stabiel, maar ik haal bij een speedtest (bekabeld, Ookla test rechtstreeks vanuit de router) snelheden tussen de 500-600 Mb. Upload zit keurig rond de 50 Mb. Loss is 0% en jitter schommelt tussen de 0.2ms en 3.8 ms afhankelijk van de gekozen server en het tijdstip. Ik heb hierover telefonisch contact gehad met de helpdesk. Nadat we samen alle opties (laptop rechtstreeks aan het modem, modem uit bridge halen, andere kabels, etc.) hadden uitgeprobeerd en dat geen verbetering opleverde is er gisteren een monteur naar komen kijken.

 

Opnieuw hebben we alles doorgemeten, uitgeprobeerd en getest. Signaalwaardes zijn goed, QAM is 4096, alle seinen staan zogezegd op groen. Maar met de meetapparatuur van de monteur en met zijn eigen laptop is de gemeten snelheid zelfs lager dan met mijn eigen apparatuur (250-300 Mb).

 

Vervolgens is geprobeerd mijn Connectbox opnieuw te provisionen. Dat is inmiddels gebeurd en de resultaten zijn onveranderd. De monteur had het over een "bekend probleem in de firmware van de connectbox" waardoor deze in bridge niet de volle 1Gb zou kunnen halen. Zonder bridge en met meting rechtstreeks op het modem werd het er overigens juist trager op, niet sneller. Niet in bridge draaien is wat mij betreft geen optie omdat ik mijn eigen router en AP wil gebruiken.

 

De monteur heeft voor de zekerheid het aansluitpunt vervangen. Ook hierbij geen verschil. Volgens de postcodecheck is op mijn adres overigens gewoon Giganet leverbaar.

 

Conclusie van de monteur was dat het niet aan mijn apparatuur en bekabeling ligt maar aan de Ziggo kant. Heeft iemand een suggestie wat nog meer te proberen is? Ik heb geinformeerd of er alternatieve modems zijn voor zakelijke klanten, maar dit werd niet als oplossing gezien.

0 Kudos
Oplossing
32 Reacties 32
Meldingen
Aan Uit
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Goedemiddag @CorK en een warm welkom op de Community,

Wat onzettend balen dat de internetsnelheid op dit moment niet helemaal is zoals gehoopt! Het is daarom goed dat je d.m.v. dit topic even bij ons aan de bel trekt. Zo te lezen is onze expert @tobiastheebe al flink met je aan het analyseren geslagen en heb je al het nodige nagelopen en uitgesloten. Ik heb zelf ook even een blik geworpen op de verbinding en de signaalwaarden op zowel de SC-QAM kanalen als het OFDM kanaal zien er verder goed uit. De capaciteit op het netwerk ziet er verder ook prima uit, en daarmee is het dus mogelijk om de volledige snelheid te behalen. Op basis van mijn bevindingen kan ik dus de fluctuatie in de snelheid in iedergeval niet linken aan eventuele signaal- en/of netwerkgerelateerde problemen.  

Ik begrijp uit je bericht dat je op dit moment het SmartWifi (Arris Connectbox Giga) modem in bridged modus gebruik i.c.m. je eigen high-end router. Ik denk dat het het proberen waard is om kosteloos een Ubee1318ZG (non-wifi) modem toe te sturen. Mogelijk dat deze setup beter werkt i.c.m. je eigen Asus router. Ik hoor graag van je of ik het modem voor je om moet wisselen. 

CorK
Level 5
Topicstarter

Goedemiddag @Paul ,

 

Inderdaad, @tobiastheebe heeft mij reeds met raad en daad bijgestaan en we zijn al aardig opgeschoten met het uitsluiten van oorzaken.

 

Ik maak graag gebruik van de mogelijkheid om het SmartWifi modem om te ruilen voor de Ubee1318ZG. Heb mijn modem sowieso al sinds jaar en dag in bridge staan dus het ontbreken van WiFi op het modem ga ik niet missen.

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@CorK Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb gelijk een Ubee1318ZG modem opgestuurd. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je het Ubee modem met de pakketdienst van Post NL in huis. Het oude SmartWifi modem ontvangen wij graag retour op onderstaande retouradres.

XPO/Ziggo

Antwoordnummer 1070

5800VB Venray

Let op: bewaar het afgiftebewijs wat je ontvangt bij het terugsturen van het oude modem goed. Hiermee toon je aan dat je de oude apparatuur hebt ingeleverd bij het Post NL afgiftepunt. Tip: maak gelijk een foto met je smartphone of camera. 

We zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen op het moment dat je het Ubee1318ZG modem in gebruik genomen hebt. 

Ga naar reactie
CorK
Level 5
Topicstarter

Gisteren is het Ubee modem aangekomen. Heb dit gistermiddag aangesloten en de signaalwaardes zien er beter uit, allemaal in de 40-41 db range.

 

Alles leek in eerste instantie goed te werken, tot vanochtend ergens tussen 7 en 8 uur mijn router geen WAN IP meer kreeg van het modem. Een laptop rechtstreeks aan het modem hangen werkt wél, al zegt het modem via 192.168.100.1 dat er 0 aangesloten apparaten zijn.

 

Zojuist met een heldeskmedewerker een half uur aan de telefoon gezeten. Die heeft het modem uit bridge gehaald en er weer terug in gezet met hetzelfde resultaat: mijn router krijgt geen internetverbinding meer omdat het van de Ziggo DHCP geen WAN IP krijgt. Het rare is dat de laptop dat wél krijgt.

Conclusie van de helpdeskmedewerker: alle waardes zien er goed uit, de laptop werkt, we kunnen u hier verder niet mee helpen.

 

*DIEPE ZUCHT*

0 Kudos
CorK
Level 5
Topicstarter

Dit zijn de waardes op dit moment:

CM Downstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerSNRModulation Profile IDCorrectablesUncorrectables
1LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz5.2 dBmV41.7 dBQAM25600
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz5.1 dBmV41.9 dBQAM25600
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz5.2 dBmV41.9 dBQAM25600
4LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz5.3 dBmV42 dBQAM25600
5LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz5.2 dBmV41.8 dBQAM25600
6LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz5 dBmV41.6 dBQAM25600
7LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz5 dBmV41.6 dBQAM25600
8LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz4.9 dBmV41.9 dBQAM25600
9LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz5 dBmV42 dBQAM25600
10LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz5.1 dBmV41.3 dBQAM25600
11LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz5.2 dBmV42.1 dBQAM25600
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz5.2 dBmV42.1 dBQAM25600
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz4.8 dBmV42 dBQAM25600
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz4.5 dBmV41.9 dBQAM25600
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz4.2 dBmV41.7 dBQAM25600
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz4.3 dBmV41.8 dBQAM25600
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz4.3 dBmV41.7 dBQAM25600
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz4.5 dBmV41.7 dBQAM25600
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz4.3 dBmV41.6 dBQAM25600
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz4.3 dBmV41.6 dBQAM25600
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz4 dBmV41.4 dBQAM25600
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz3.8 dBmV41.4 dBQAM25600
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz3.4 dBmV41.3 dBQAM25600
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz3.3 dBmV41.2 dBQAM25600
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz3.2 dBmV41.2 dBQAM25600
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz3.4 dBmV41.2 dBQAM25600
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz3.5 dBmV41.4 dBQAM25600
28LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz3.1 dBmV41.1 dBQAM25600
29LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz2.9 dBmV41 dBQAM25600
30LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz2.8 dBmV40.9 dBQAM25600
31LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz2.9 dBmV41 dBQAM25600
32LockedOFDM Downstream33917000000 Hz93000 kHz1.5 dBmV40.7 dBOFDM PLC00

 

 

CM Upstream Channel Info

ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerModulation/Profile ID
1LockedATDMA152000000 Hz6400000 Hz42.3 dBmV2
2LockedATDMA244500000 Hz6400000 Hz41.8 dBmV2
3LockedATDMA336000000 Hz6400000 Hz41.5 dBmV2
4LockedATDMA458800000 Hz6400000 Hz42.3 dBmV2

 

0 Kudos
CorK
Level 5
Topicstarter

Ik weet niet of de volgende log events meer licht op de zaak werpen?

 

2022-02-18 09:36:08noticeDS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:30:76;CMTS-MAC=00:01:5c:76:b2:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-02-18 09:36:01noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=0c:b9:37:2e:30:76;CMTS-MAC=00:01:5c:76:b2:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:33warningDHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=0c:b9:37:2e:30:76;CMTS-MAC=00:01:5c:76:b2:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:30noticeHonoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1970-01-01 00:00:21criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:30:76;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:29criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:30:76;CMTS-MAC=00:01:5c:76:b2:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:21criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:30:76;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-02-18 09:33:55criticalResetting the cable modem due to docsDevResetNow
0 Kudos
CorK
Level 5
Topicstarter

UPDATE:

Ik heb de connectbox aangesloten om te zien of ik daarmee wel verbinding had. Dat was niet het geval. 

Daarna de Ubee met rechtstreeks een laptop gekoppeld. Internet verbinding werkt en modem ziet de laptop onder aangesloten apparaten.

Laptop vervangen door router en plotseling "ziet" het modem de router weer, toont hem onder aangesloten apparaten en geeft een IP adres. Router is weer in de lucht. 

 

*Keeping fingers crossed!*

 

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@CorK Hartelijk dank voor je terugkoppeling! Balen dat het eerst allemaal niet geheel vlekkeloos verliep. Ik begrijp dat het inmiddels gelukt is om de verbinding werkend te krijgen. Kijk anders maar eventjes hoe het gaat en deel je bevindingen zodra je enige tijd hebt kunnen testen. 😉

CorK
Level 5
Topicstarter

Hallo @Paul en @tobiastheebe ,

 

Heb afgelopen weekend uitgebreider kunnen testen. De verbinding is niet meer weggevallen en de signaalwaardes zien er ook goed uit (zie hieronder). Speedtest op een enkel apparaat haalt zo'n 760 Mb/s (bekabeld, met 10Gb poort en CAT7 kabel). Het is lastig testen met speedtest op meerdere devices in parallel, maar daarmee zit de totale bandbreedte tussen de 750 en 800 Mb/s.

 

CM Downstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerSNRModulation Profile IDCorrectablesUncorrectables
1LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz5.3 dBmV41.5 dBQAM25600
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz5.2 dBmV41.8 dBQAM25620
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz5.2 dBmV41.7 dBQAM25600
4LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz5.4 dBmV41.7 dBQAM25600
5LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz5.3 dBmV41.5 dBQAM25600
6LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz5.1 dBmV41.4 dBQAM25610
7LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz5.1 dBmV41.5 dBQAM25620
8LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz5 dBmV41.8 dBQAM25620
9LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz5.1 dBmV41.7 dBQAM25630
10LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz5.2 dBmV41.6 dBQAM25630
11LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz5.3 dBmV42 dBQAM25640
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz5.3 dBmV42 dBQAM25640
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz4.9 dBmV41.9 dBQAM25650
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz4.7 dBmV41.7 dBQAM25670
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz4.3 dBmV41.5 dBQAM256100
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz4.4 dBmV41.7 dBQAM25660
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz4.4 dBmV41.6 dBQAM25650
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz4.6 dBmV41.6 dBQAM25630
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz4.5 dBmV41.4 dBQAM25650
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz4.4 dBmV41.5 dBQAM25640
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz4.1 dBmV41.4 dBQAM25670
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz3.9 dBmV41.4 dBQAM256100
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz3.5 dBmV41.1 dBQAM256150
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz3.4 dBmV41.2 dBQAM256210
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz3.4 dBmV41 dBQAM256170
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz3.6 dBmV41.1 dBQAM256130
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz3.6 dBmV41 dBQAM256110
28LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz3.3 dBmV41.1 dBQAM256150
29LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz3.1 dBmV40.9 dBQAM256170
30LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz2.9 dBmV40.8 dBQAM256260
31LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz3 dBmV40.8 dBQAM256140
32LockedOFDM Downstream33917000000 Hz93000 kHz1.7 dBmV40.7 dBOFDM PLC00

 

 

 

CM Upstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerModulation/Profile ID
1LockedATDMA152000000 Hz6400000 Hz42.3 dBmV2
2LockedATDMA244500000 Hz6400000 Hz41.8 dBmV2
3LockedATDMA336000000 Hz6400000 Hz41.5 dBmV2
4LockedATDMA458800000 Hz6400000 Hz42.3 dBmV2
0 Kudos
CorK
Level 5
Topicstarter

Inmiddels weer een stuk verder met testen. De verbinding draait stabiel, maar komt bij speedtest nooit boven de 800 Mb/s uit. Heb vandaag weer eens naar de signaalwaardes gekeken en zie een hoop uncorrectables. Modem draait nu 8 dagen zonder reset.

CM Downstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerSNRModulation Profile IDCorrectablesUncorrectables
1LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz4.8 dBmV41.6 dBQAM2561027
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz4.7 dBmV42.1 dBQAM2561137
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz4.7 dBmV41.9 dBQAM256930
4LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz4.9 dBmV41.9 dBQAM2561332
5LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz4.8 dBmV41.7 dBQAM256733
6LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz4.6 dBmV41.6 dBQAM2561134
7LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz4.6 dBmV41.7 dBQAM2561628
8LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz4.5 dBmV41.9 dBQAM2561431
9LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz4.6 dBmV41.9 dBQAM2561225
10LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz4.6 dBmV41.6 dBQAM2562631
11LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz4.8 dBmV42.2 dBQAM2562429
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz4.8 dBmV42 dBQAM2562622
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz4.4 dBmV42 dBQAM2562617
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz4.2 dBmV42 dBQAM2561921
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz3.8 dBmV41.8 dBQAM2563916
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz4 dBmV41.8 dBQAM2563212
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz4 dBmV41.7 dBQAM2562514
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz4.2 dBmV41.9 dBQAM256347
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz4 dBmV41.7 dBQAM2563112
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz3.9 dBmV41.7 dBQAM2562912
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz3.6 dBmV41.5 dBQAM256420
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz3.5 dBmV41.4 dBQAM256450
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz3.1 dBmV41.6 dBQAM256600
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz3 dBmV41.4 dBQAM256590
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz2.9 dBmV41.2 dBQAM256570
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz3.1 dBmV41.3 dBQAM256550
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz3.2 dBmV41.2 dBQAM256440
28LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz2.9 dBmV41.3 dBQAM256450
29LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz2.7 dBmV41.1 dBQAM256590
30LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV41 dBQAM256660
31LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz2.6 dBmV41 dBQAM256490
32LockedOFDM Downstream33917000000 Hz93000 kHz1.3 dBmV40.9 dBOFDM PLC00

 

CM Upstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerModulation/Profile ID
1LockedATDMA152000000 Hz6400000 Hz43.8 dBmV2
2LockedATDMA244500000 Hz6400000 Hz43 dBmV2
3LockedATDMA336000000 Hz6400000 Hz42.8 dBmV2
4LockedATDMA458800000 Hz6400000 Hz43.8 dBmV2
0 Kudos
CorK
Level 5
Topicstarter

@Paul  en @tobiastheebe : Vandaag de oude Technetix TV-versterker vervangen door een FRA-752X. Niet gebruikte uitgangen netjes met een eindweerstand afgesloten. TV-signaal is 64% met 100% kwaliteit (gemeten op de TV) dus dat ziet er goed uit.

Modem gereset om de uncorrectables te resetten. Na een aantal uren staan die allemaal keurig op 0.

 

Speedtest bekabeld (rechtstreeks vanuit de QoS pagina van de router):

CorK_0-1645987817999.png

Ziet er dus goed uit tot zover. Ik check morgen nog even hoe de correctables en uncorrectables er dan voorstaan.

CorK
Level 5
Topicstarter

Inmiddels zijn we 25 uur na de reset en staan alle uncorrectables nog steeds netjes op 0. Ook de desktop haalt in een speedtest (bekabeld via router en switch) netjes rond de 950/52 Mbs (down / up).

 

Ik ben tevreden met het resultaat. 😀

Krista
Community Moderator
Community Moderator

Heel fijn om te horen @CorK! Bedankt voor de terugkoppeling.