Al jaren maak ik (overigens naar volle tevredenheid) gebruik van Ziggo als internet provider. De afgelopen jaren heb ik altijd Ubee modems gebruikt. Had ooit bij @ Home een 1Gb abo. Mijn meest recente abo was 300/30 Mb en die snelheid kreeg ik ook stabiel en consistent.
Recent ben ik overgestapt op zakelijk Alles-in-een met een snelheid van 1000/50 Mb. Ik heb hiervoor een Connectbox Giga opgestuurd gekregen en zelf aangesloten. Het modem staat in bridge, aangezien ik daarachter zelf een high-end router (Asus AX-88U) en ditto access point heb met DHCP. Mijn bedrade netwerk maakt volledig gebruik van CAT7 kabels, waarvan delen op 10Gb werken.
Internet, TV en telefoon werken na installatie van de Connectbox stabiel, maar ik haal bij een speedtest (bekabeld, Ookla test rechtstreeks vanuit de router) snelheden tussen de 500-600 Mb. Upload zit keurig rond de 50 Mb. Loss is 0% en jitter schommelt tussen de 0.2ms en 3.8 ms afhankelijk van de gekozen server en het tijdstip. Ik heb hierover telefonisch contact gehad met de helpdesk. Nadat we samen alle opties (laptop rechtstreeks aan het modem, modem uit bridge halen, andere kabels, etc.) hadden uitgeprobeerd en dat geen verbetering opleverde is er gisteren een monteur naar komen kijken.
Opnieuw hebben we alles doorgemeten, uitgeprobeerd en getest. Signaalwaardes zijn goed, QAM is 4096, alle seinen staan zogezegd op groen. Maar met de meetapparatuur van de monteur en met zijn eigen laptop is de gemeten snelheid zelfs lager dan met mijn eigen apparatuur (250-300 Mb).
Vervolgens is geprobeerd mijn Connectbox opnieuw te provisionen. Dat is inmiddels gebeurd en de resultaten zijn onveranderd. De monteur had het over een "bekend probleem in de firmware van de connectbox" waardoor deze in bridge niet de volle 1Gb zou kunnen halen. Zonder bridge en met meting rechtstreeks op het modem werd het er overigens juist trager op, niet sneller. Niet in bridge draaien is wat mij betreft geen optie omdat ik mijn eigen router en AP wil gebruiken.
De monteur heeft voor de zekerheid het aansluitpunt vervangen. Ook hierbij geen verschil. Volgens de postcodecheck is op mijn adres overigens gewoon Giganet leverbaar.
Conclusie van de monteur was dat het niet aan mijn apparatuur en bekabeling ligt maar aan de Ziggo kant. Heeft iemand een suggestie wat nog meer te proberen is? Ik heb geinformeerd of er alternatieve modems zijn voor zakelijke klanten, maar dit werd niet als oplossing gezien.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@CorK Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb gelijk een Ubee1318ZG modem opgestuurd. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je het Ubee modem met de pakketdienst van Post NL in huis. Het oude SmartWifi modem ontvangen wij graag retour op onderstaande retouradres.
XPO/Ziggo
Antwoordnummer 1070
5800VB Venray
Let op: bewaar het afgiftebewijs wat je ontvangt bij het terugsturen van het oude modem goed. Hiermee toon je aan dat je de oude apparatuur hebt ingeleverd bij het Post NL afgiftepunt. Tip: maak gelijk een foto met je smartphone of camera.
We zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen op het moment dat je het Ubee1318ZG modem in gebruik genomen hebt.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.
Gezien je een zakelijk abonnement afneemt kan Ziggo een UBC1318ZG toesturen, deze werkt gegarandeerd goed in bridge mode.
Hallo Tobias,
Ik zal morgen bij beter licht foto's van de AOP etc. maken. Ik post nu vast de downstream/upstream gegevens van het modem:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
3 | 618000000 | 4.9 | 37.6 | QAM256 | 3 |
1 | 602000000 | 4.8 | 37.6 | QAM256 | 1 |
2 | 610000000 | 4.8 | 37.4 | QAM256 | 2 |
4 | 626000000 | 4.8 | 37.4 | QAM256 | 4 |
5 | 634000000 | 4.8 | 37.6 | QAM256 | 5 |
6 | 642000000 | 4.6 | 37.4 | QAM256 | 6 |
7 | 650000000 | 4.5 | 37.4 | QAM256 | 7 |
8 | 658000000 | 4.4 | 37.4 | QAM256 | 8 |
9 | 666000000 | 4.2 | 37.4 | QAM256 | 9 |
10 | 674000000 | 4.3 | 36.6 | QAM256 | 10 |
11 | 682000000 | 4.6 | 37.6 | QAM256 | 11 |
12 | 690000000 | 4.6 | 37.6 | QAM256 | 12 |
13 | 698000000 | 4.2 | 36.6 | QAM256 | 13 |
14 | 706000000 | 3.8 | 37.4 | QAM256 | 14 |
15 | 714000000 | 3.3 | 36.4 | QAM256 | 15 |
16 | 722000000 | 3.3 | 36.6 | QAM256 | 16 |
17 | 730000000 | 3.2 | 36.6 | QAM256 | 17 |
18 | 738000000 | 3.6 | 36.6 | QAM256 | 18 |
19 | 746000000 | 3.6 | 36.6 | QAM256 | 19 |
20 | 754000000 | 3.8 | 36.6 | QAM256 | 20 |
21 | 762000000 | 3.5 | 36.6 | QAM256 | 21 |
22 | 770000000 | 3.1 | 35.8 | QAM256 | 22 |
23 | 778000000 | 2.5 | 35.8 | QAM256 | 23 |
24 | 786000000 | 2.1 | 35.6 | QAM256 | 24 |
25 | 794000000 | 2 | 35.8 | QAM256 | 25 |
27 | 810000000 | 2.3 | 35.8 | QAM256 | 27 |
28 | 818000000 | 2.7 | 35.6 | QAM256 | 28 |
29 | 826000000 | 2.7 | 35.6 | QAM256 | 29 |
30 | 834000000 | 2.4 | 35.8 | QAM256 | 30 |
31 | 842000000 | 2 | 35.1 | QAM256 | 31 |
32 | 850000000 | 1.6 | 34.9 | QAM256 | 32 |
Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
3 | Locked | 37.636276 | 2274 | 0 |
1 | Locked | 37.636276 | 2237 | 0 |
2 | Locked | 37.355988 | 2530 | 0 |
4 | Locked | 37.355988 | 2951 | 0 |
5 | Locked | 37.636276 | 3130 | 0 |
6 | Locked | 37.355988 | 3951 | 0 |
7 | Locked | 37.355988 | 4704 | 0 |
8 | Locked | 37.355988 | 4967 | 0 |
9 | Locked | 37.355988 | 5381 | 0 |
10 | Locked | 36.609653 | 6122 | 0 |
11 | Locked | 37.636276 | 4713 | 0 |
12 | Locked | 37.636276 | 5060 | 0 |
13 | Locked | 36.609653 | 7189 | 0 |
14 | Locked | 37.355988 | 9026 | 0 |
15 | Locked | 36.386890 | 14131 | 0 |
16 | Locked | 36.609653 | 14643 | 0 |
17 | Locked | 36.609653 | 15955 | 0 |
18 | Locked | 36.609653 | 11769 | 0 |
19 | Locked | 36.609653 | 11800 | 0 |
20 | Locked | 36.609653 | 10244 | 0 |
21 | Locked | 36.609653 | 12628 | 0 |
22 | Locked | 35.779911 | 17103 | 0 |
23 | Locked | 35.779911 | 25770 | 0 |
24 | Locked | 35.595078 | 32932 | 0 |
25 | Locked | 35.779911 | 38173 | 0 |
27 | Locked | 35.779911 | 27707 | 0 |
28 | Locked | 35.595078 | 21795 | 0 |
29 | Locked | 35.595078 | 22450 | 0 |
30 | Locked | 35.779911 | 27046 | 0 |
31 | Locked | 35.083549 | 36007 | 0 |
32 | Locked | 34.925610 | 43614 | 0 |
33 | 96 | 4K | 1860 | QAM256 | 879 |
33 | Locked | 41 | 0.3 | 133407823 | 7441 |
En upstream:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 | 58800000 | 44 | 5120 KSym/sec | 64QAM | 4 |
2 | 36000000 | 43.3 | 5120 KSym/sec | 64QAM | 3 |
3 | 44500000 | 43 | 5120 KSym/sec | 64QAM | 2 |
4 | 52000000 | 43.8 | 5120 KSym/sec | 64QAM | 1 |
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 | US_TYPE_STDMA | 0 | 0 | 2 | 0 |
2 | US_TYPE_STDMA | 0 | 0 | 1 | 0 |
3 | US_TYPE_STDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | US_TYPE_STDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
En foto van de AOP (gisteren vervangen door een nieuwe door de Ziggo monteur):
Het signaal (met name de downstream) ziet er niet goed uit, vreemd dat dit is goedgekeurd door de monteur. Ik zie diverse problemen.
De MER-waarden (signaal/ruis-verhouding) van de SC-QAM-kanalen zijn aan de lage kant, deze kanalen vertonen ook grote hoeveelheden correctable errors. Het OFDM-kanaal heeft zichzelf teruggeschakeld naar het laagste modulatieprofiel (256-QAM), was eerder dus wel 4096-QAM. Verder zouden de uncorrectable errors op het OFDM-kanaal 0 moeten zijn. Ook met deze laagste modulatie is er nog teveel ruis aanwezig. Ik vermoed een probleem tussen AOP en EV (eindversterker/straatkast).
Het AOP (TRISZ-DG300) ziet er prima uit, alsook de splitter en nieuwe IEC/F-kabel. De IEC/F-kabel met haakse stekker is verouderd en kan het beste vervangen worden. Is er toevallig een versterker op deze kabel aangesloten? Zo ja, zou je daarvoor een foto willen plaatsen?
Hallo Tobias,
Hierbij foto van de (TV-) versterker. Ik realiseer me dat dit een verouderd type is en mogelijk bepaalde kanalen niet goed doorgeeft. Daar heeft de monteur me gisteren ook op gewezen.
Bij het testen hebben we overigens de splitter er tussenuit gehaald en getest met IEC/F kabel van AOP rechtstreeks naar modem.
Dit is een kloon van de FRA-752N en nog prima geschikt voor TV. De versterker is vrijwel zeker niet de oorzaak van de ruisproblemen.
Zou je tijdelijk het modem direct op het AOP kunnen aansluiten, het modem opnieuw willen opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream-gegevens plaatsen? Ik ben benieuwd hoe deze er dan uitzien.
Modem is inmiddels herstart en hangt nu rechtstreeks aan de AOP zonder splitter.
D3.1 downstream heeft nu weer een 4096-QAM. Ik zal morgenochtend nieuwe downstream gegevens posten. Tot nu toe 0 uncorrectables op het OFDM kanaal.
Modem is geprovisioned met correcte snelheden (1.07 Gb down en 53.5 Mb up).
Hallo Tobias,
Zoals beloofd de nieuwe downstream gegevens:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
3 | 618000000 | 8.4 | 40.4 | QAM256 | 3 |
1 | 602000000 | 8.3 | 40.4 | QAM256 | 1 |
2 | 610000000 | 8.3 | 40.4 | QAM256 | 2 |
4 | 626000000 | 8.1 | 40.9 | QAM256 | 4 |
5 | 634000000 | 8.2 | 40.4 | QAM256 | 5 |
6 | 642000000 | 8.1 | 40.4 | QAM256 | 6 |
7 | 650000000 | 8.1 | 40.4 | QAM256 | 7 |
8 | 658000000 | 8.1 | 40.4 | QAM256 | 8 |
9 | 666000000 | 8 | 40.9 | QAM256 | 9 |
10 | 674000000 | 8 | 40.4 | QAM256 | 10 |
11 | 682000000 | 8.2 | 40.4 | QAM256 | 11 |
12 | 690000000 | 8 | 40.4 | QAM256 | 12 |
13 | 698000000 | 7.8 | 40.4 | QAM256 | 13 |
14 | 706000000 | 7.4 | 40.4 | QAM256 | 14 |
15 | 714000000 | 7.1 | 40.4 | QAM256 | 15 |
16 | 722000000 | 7.2 | 40.4 | QAM256 | 16 |
17 | 730000000 | 7.3 | 40.4 | QAM256 | 17 |
18 | 738000000 | 7.5 | 40.4 | QAM256 | 18 |
19 | 746000000 | 7.5 | 39 | QAM256 | 19 |
20 | 754000000 | 7.4 | 40.4 | QAM256 | 20 |
21 | 762000000 | 7.3 | 40.4 | QAM256 | 21 |
22 | 770000000 | 6.9 | 40.4 | QAM256 | 22 |
23 | 778000000 | 6.5 | 39 | QAM256 | 23 |
24 | 786000000 | 6.3 | 40.4 | QAM256 | 24 |
25 | 794000000 | 6.1 | 39 | QAM256 | 25 |
27 | 810000000 | 6.4 | 39 | QAM256 | 27 |
28 | 818000000 | 6.6 | 40.4 | QAM256 | 28 |
29 | 826000000 | 6.6 | 39 | QAM256 | 29 |
30 | 834000000 | 6.3 | 39 | QAM256 | 30 |
31 | 842000000 | 6 | 39 | QAM256 | 31 |
32 | 850000000 | 5.8 | 39 | QAM256 | 32 |
Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
3 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
1 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
2 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
4 | Locked | 40.946209 | 0 | 0 |
5 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
6 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
7 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
8 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
9 | Locked | 40.946209 | 0 | 0 |
10 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
11 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
12 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
13 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
14 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
15 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
16 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
17 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
18 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
19 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
20 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
21 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
22 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
23 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
24 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
25 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
27 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
28 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
29 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
30 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
31 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
32 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
33 | 96 | 4K | 1860 | QAM4096 | 879 |
33 | Locked | 41 | 4.5 | 7029059 | 0 |
Inmiddels nog wat extra speedtest metingen gedaan vanaf een bekabelde desktop met 10Gb netwerkkaart:
Dit is hoger dan rechtstreeks gemeten via de modem firmware.
De downstream ziet er veel beter uit dan gisteren, ik ben benieuwd of dit zo blijft en of na het opnieuw aansluiten van de splitter en versterker de ruis weer flink toeneemt.
Zo te zien is de haalbare downloadsnelheid wel verbeterd, maar nog niet optimaal.
Mogelijk kan een moderators nog iets opvallends zien in de achtergrond, anders lijkt het mij verstandig dat je een UBC1318ZG toegestuurd krijgt.
Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
Inmiddels zit bijna 2 uur de splitter er weer tussen, met het modem op uitgang 1. Heb de kabel voor de TV versterker nog niet aangesloten.
Signaalwaardes (SNR, RxMER, QAM, etc) zijn zeer vergelijkbaar als in de vorige tabel die ik gepost heb. Af en toe zie ik wat fouten voor RS, maar geen fouten na RS en geen Uncorrectable waardes.
Gemeten max snelheid is in de orde van 750 Mbs. Zal later vandaag nog testen met aangesloten versterker.
Ik ben benieuwd. Correctable errors mogen met enkele tientallen per dag oplopen op de SC-QAM-kanalen, op het OFDM-kanaal is dit aantal meestal significant hoger, maar dit duidt niet op een probleem. Belangrijkste is dat de uncorrectable errors 0 zijn op alle kanalen en de MER-waarden consistent goed zijn.
Inmiddels draait het sinds een paar uur weer met TV-versterker aan uitgang 2 van de splitter. Download rond de 750 Mb/s en met de volgende waardes. Valt me op dat PLC power op tussen de 0 mV en -0,3 mV schommelt.
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
3 | 618000000 | 4.8 | 40.4 | QAM256 | 3 |
1 | 602000000 | 4.7 | 40.9 | QAM256 | 1 |
2 | 610000000 | 4.8 | 40.4 | QAM256 | 2 |
4 | 626000000 | 4.6 | 40.9 | QAM256 | 4 |
5 | 634000000 | 4.6 | 39 | QAM256 | 5 |
6 | 642000000 | 4.4 | 39 | QAM256 | 6 |
8 | 658000000 | 4.2 | 40.4 | QAM256 | 8 |
9 | 666000000 | 4.1 | 40.4 | QAM256 | 9 |
10 | 674000000 | 4.3 | 40.4 | QAM256 | 10 |
11 | 682000000 | 4.5 | 40.4 | QAM256 | 11 |
12 | 690000000 | 4.5 | 40.4 | QAM256 | 12 |
13 | 698000000 | 3.9 | 39 | QAM256 | 13 |
14 | 706000000 | 3.5 | 40.4 | QAM256 | 14 |
15 | 714000000 | 2.9 | 39 | QAM256 | 15 |
16 | 722000000 | 3 | 40.4 | QAM256 | 16 |
17 | 730000000 | 3.1 | 39 | QAM256 | 17 |
18 | 738000000 | 3.5 | 40.4 | QAM256 | 18 |
19 | 746000000 | 3.6 | 39 | QAM256 | 19 |
20 | 754000000 | 3.7 | 39 | QAM256 | 20 |
21 | 762000000 | 3.4 | 38.6 | QAM256 | 21 |
22 | 770000000 | 2.8 | 39 | QAM256 | 22 |
23 | 778000000 | 2.2 | 39 | QAM256 | 23 |
24 | 786000000 | 1.8 | 39 | QAM256 | 24 |
25 | 794000000 | 1.7 | 38.6 | QAM256 | 25 |
26 | 802000000 | 1.9 | 39 | QAM256 | 26 |
27 | 810000000 | 2.3 | 39 | QAM256 | 27 |
28 | 818000000 | 2.6 | 39 | QAM256 | 28 |
29 | 826000000 | 2.6 | 39 | QAM256 | 29 |
30 | 834000000 | 2.2 | 38.6 | QAM256 | 30 |
31 | 842000000 | 1.8 | 38.6 | QAM256 | 31 |
32 | 850000000 | 1.3 | 38.6 | QAM256 | 32 |
Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
3 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
1 | Locked | 40.946209 | 0 | 0 |
2 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
4 | Locked | 40.946209 | 0 | 0 |
5 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
6 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
8 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
9 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
10 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
11 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
12 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
13 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
14 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
15 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
16 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
17 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
18 | Locked | 40.366287 | 0 | 0 |
19 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
20 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
21 | Locked | 38.605377 | 0 | 0 |
22 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
23 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
24 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
25 | Locked | 38.605377 | 0 | 0 |
26 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
27 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
28 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
29 | Locked | 38.983261 | 0 | 0 |
30 | Locked | 38.605377 | 8 | 0 |
31 | Locked | 38.605377 | 0 | 0 |
32 | Locked | 38.605377 | 0 | 0 |
33 | 96 | 4K | 1860 | QAM4096 | 879 |
33 | Locked | 41 | 0 | 20055250 | 0 |
De downstream/upstream-gegevens zien er nog steeds goed uit. Enige fluctuatie van het vermogen duidt niet op een probleem. Mogelijk speelde er eerder een tijdelijk probleem dat ruis veroorzaakte, het kan zo simpel zijn als een stekker die niet goed aangedraaid/aangedrukt was.
Als ik naar de foto van de AOP van gisteren kijk dan valt me nu ineens op dat modem op uitgang 2 zat en tv op uitgang 1. Zo was het door de monteur aangesloten. Zou dat nog verschil hebben gemaakt?
Nee, bij de POA-01-B zijn beide aansluitingen identiek.
Heb gisteravond en vanochtend nog een aantal tests uitgevoerd. Signaalwaardes zijn nog steeds vergelijkbaar met wat ik gisteren heb gepost, oftewel in orde.
Bij het uitvoeren van een speedtest zijn de resultaten nog steeds wisselend. Getest vanuit de router firmware krijg ik waardes tussen de 500-600 Mb/s. Op mijn desktop via CAT7 kabels en 10Gb switch schommelt het afhankelijk van de gekozen server en tijdstip van de dag tussen de 500 en 780 Mb/s.
Begin me inderdaad af te vragen of een UBC1318ZG betere resultaten zou bieden. Ik lees hier op de community in ieder geval positieve ervaringen. Hoe kan ik het modem omruilen, en kan dit (als zakelijke klant) kosteloos?
Omdat het signaal eerder nogal wat problemen vertoonde, wil ik de moderators eerst/ook vragen om een meer uitgebreide signaalcontrole en/of meting uit te voeren, misschien komt dan ook een oorzaak voor de wisselende snelheden naar boven.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.