Al jaren maak ik (overigens naar volle tevredenheid) gebruik van Ziggo als internet provider. De afgelopen jaren heb ik altijd Ubee modems gebruikt. Had ooit bij @ Home een 1Gb abo. Mijn meest recente abo was 300/30 Mb en die snelheid kreeg ik ook stabiel en consistent.
Recent ben ik overgestapt op zakelijk Alles-in-een met een snelheid van 1000/50 Mb. Ik heb hiervoor een Connectbox Giga opgestuurd gekregen en zelf aangesloten. Het modem staat in bridge, aangezien ik daarachter zelf een high-end router (Asus AX-88U) en ditto access point heb met DHCP. Mijn bedrade netwerk maakt volledig gebruik van CAT7 kabels, waarvan delen op 10Gb werken.
Internet, TV en telefoon werken na installatie van de Connectbox stabiel, maar ik haal bij een speedtest (bekabeld, Ookla test rechtstreeks vanuit de router) snelheden tussen de 500-600 Mb. Upload zit keurig rond de 50 Mb. Loss is 0% en jitter schommelt tussen de 0.2ms en 3.8 ms afhankelijk van de gekozen server en het tijdstip. Ik heb hierover telefonisch contact gehad met de helpdesk. Nadat we samen alle opties (laptop rechtstreeks aan het modem, modem uit bridge halen, andere kabels, etc.) hadden uitgeprobeerd en dat geen verbetering opleverde is er gisteren een monteur naar komen kijken.
Opnieuw hebben we alles doorgemeten, uitgeprobeerd en getest. Signaalwaardes zijn goed, QAM is 4096, alle seinen staan zogezegd op groen. Maar met de meetapparatuur van de monteur en met zijn eigen laptop is de gemeten snelheid zelfs lager dan met mijn eigen apparatuur (250-300 Mb).
Vervolgens is geprobeerd mijn Connectbox opnieuw te provisionen. Dat is inmiddels gebeurd en de resultaten zijn onveranderd. De monteur had het over een "bekend probleem in de firmware van de connectbox" waardoor deze in bridge niet de volle 1Gb zou kunnen halen. Zonder bridge en met meting rechtstreeks op het modem werd het er overigens juist trager op, niet sneller. Niet in bridge draaien is wat mij betreft geen optie omdat ik mijn eigen router en AP wil gebruiken.
De monteur heeft voor de zekerheid het aansluitpunt vervangen. Ook hierbij geen verschil. Volgens de postcodecheck is op mijn adres overigens gewoon Giganet leverbaar.
Conclusie van de monteur was dat het niet aan mijn apparatuur en bekabeling ligt maar aan de Ziggo kant. Heeft iemand een suggestie wat nog meer te proberen is? Ik heb geinformeerd of er alternatieve modems zijn voor zakelijke klanten, maar dit werd niet als oplossing gezien.