1
Vraag
2
Reacties
303_303_303

Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

TR069 meldingen in logbestand Connectbox

Hallo,

 

Ik heb net het logbestand van de Connectbox bekeken en zie dat ik elke dag meerdere TR069 meldingen heb. Is dit normaal?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@jarielcapitain TR-069 is een communicatieprotocol tussen modem en een ACS (Auto Configuration Server). Ondanks de verschillende OSI-lagen kunnen signaalproblemen er wel voor zorgen dat een TR-069-sessie mislukt. Alleen Ziggo zou kunnen uitzoeken waardoor dit veroorzaakt wordt. Er hoeft natuurlijk niet direct iets aan de hand te zijn, de ACS zou bijvoorbeeld een eigenschap kunnen opvragen van het modem die daarop niet bestaat. Dergelijke 'false-positives' komen in de log bijvoorbeeld ook voor bij het wekelijks vernieuwen van de DHCP-lease en het inlezen van de boot file. Jouw stukje log laat inderdaad duidelijk zien dat de TR-069-sessie eens in het uur plaatsvindt.

Bekijk in context

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Fijn dat jullie geen onderbrekingen hebben ervaren @303_303_303! Wij hebben aan onze kant nog extra navraag gedaan, we zagen namelijk de laatste 2 dagen nog wat lichte schommelingen in het signaal. De uitkomst hiervan was dat deze schommelingen eigenlijk te licht waren om voor enige impact of uitval te kunnen zorgen. Verder zien we geen uitval tijdens de meetsessie of andere opvallende zaken, het ziet er allemaal keurig uit.

Bekijk in context

38 Reacties 38
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

TR-069 is een configuratieprotocol tussen een ACS (Auto-Configuration Server) bij Ziggo en het modem. Als deze meldingen achtereenvolgens voorkomen, dan kan dat op signaalproblemen duiden, zeker bij een 'unexpected exit'.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dit had ik idd al op dit forum gelezen. Maar de poster van dat topic had het over een keer in de 2 weken. Ik zie het voor zover ik terug kan kijken elke dag en ook een unexlected exit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Hoeveel dagen zie je daar? Op basis van het DFS topic heb ik bij mij ingelogd en zie op 30-7, 31-7 en 1-8 die TR 069 melding met een 'unexpected exit'

Kortom ik lees even mee en volg dit topic, ik ben even benieuwd naar de uitkomst.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe @  Ik weet helaas niet hoe anderen die mooie up- en downstream gegevens hier geplaatst krijgen. Ik kan nu alleen maar screenshots plaatsen. Het aop heb ik zelf geplaatst omdat er voorheen een situatie was die niet volgens Ziggo specs was maar wel zo door een Ziggo monteur gemaakt was, nl kwam de groene ziggo kabel via de meterkast binnen en werd deze met een koppelstuk rechtstreeks op een oude cai kabel uit 1980 aangesloten die met een lengte van 23 meter naar de woonkamer ging. Daar was dan het aop vanwaar ik naar een tratec versterker ging. Vandaar uit naar de Connectbox en 2 tv's. We hebben sinds we in dit huis wonen dus 2 jaar waardeloos beeld gehad en regelmatig disconnects. Na tig keer bellen met Ziggo en telkens weer uitleggen hoe de situatie was, kreeg ik steeds een nieuw kabeltje om van de tratec naar de Connectbox te gaan maar dat hielp natuurlijk niet. Ik heb toen zelf een aop in de meterkast gemaakt en daar ook de Connectbox geplaatst. Nieuwe Hirschmann coax naar de woonkamer getrokken en een cat6 netwerkkabel ook naar de woonkamer gelegd. Eigen Netgear R6000 router in woonkamer geplaatst en de coax op de humax in de woonkamer en deze doorgelust naar de humax in de slaapkamer en op die doorlusaansluiting een eindweerstand geplaatst. Vanaf toen perfect tv signaal en veel stabieler internet. We zien wel tijdens het kijken naar Netflix dat de internet verbinding er af en toe uitgaat maar daar valt op zich nog wel mee te leven.

@RoWi. Ik kan maar 2 dagen terug kijken. Nu zie ik voornamelijk veel gui logins 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zelf een AOP plaatsen en/of wijzigingen aanbrengen aan de CAI-buitenkabel is niet toegestaan, deze werkzaamheden dienen altijd door een monteur uitgevoerd te worden.

 

De downstream ziet er goed uit.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de upstream-gegevens willen plaatsen?

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe hier dan de gevraagde upsteam gegevens.

 

Ik heb niks aan de cai buitenkabel veranderd. En idd, de monteur had in de meterkast een aop moeten maken. Ik heb gewoon de koppelplug met de interne coax kabel losgemaakt en de groen cai kabel op het aop kastje dat ik zelf in de in de meterkast gemaakt heb aangesloten. Voorheen had ik bijvoorbeeld erg veel T3 errors. Nu geen enkele error meer. Dus dat is wel ok. Vandaag heb ik ook (nog) geen TR069 melding in het logbestand gehad. Misschien was het gewoon toeval.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ook al hoeft de buitenkabel niet opnieuw aangesneden e.d. worden, werkzaamheden aan en vóór het AOP vallen onder verantwoording van Ziggo en zijn monteurswerk.

 

Ook de upstream ziet er goed uit.

 

Welk AOP heb je geplaatst en hoe is het modem aangesloten? Een of meerdere foto's blijven waardevol.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Het aop is een tras 1000/b. Foto's van aop en Connectbox toegevoegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De TRAS-1000 is een verouderd AOP en inmiddels aan vervanging toe.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Is hij echt aan vervanging toe? Omdat hij maar tot 1 gHz gaat ipv 2? Ik heb toch in princiepe geen problemen. Kan ik dan niet beter wachten tot Ziggo met de bandbreedte omhoog gaat?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bij monteursbezoeken worden AOP's die tot 862 MHz of 1006 MHz gaan preventief vervangen door een btv 1 IEC-NL of TRISZ-DG300, beide gaan tot 2 GHz.

 

Als er verder geen merkbare problemen zijn, dan is directe vervanging niet noodzakelijk.

 

Een moderator (medewerker van Ziggo) kan een uitgebreide, meerdaagse meting naar jouw modem starten om eventuele signaalproblemen beter in kaart te brengen.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Vandaag geen enkele TR069 melding gehad. Dus het zal wel toeval geweest zijn. Toen ik de foto van het aop gemaakt heb, heb ik de splitter er een paar minuten uitgehad. In het logbestand stond een T3 time-out (No Ranging Response received - T3 time-out) maar het overzicht van de verschillende time-outs stonden alle tellers op nul. Geld voor het overzicht dan een bepaalde threshold eer daar de teller verhoogd wordt?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Wanneer T3 timeouts wel in de log maar niet in het actuele overzicht zichtbaar zijn, dan is het modem opnieuw opgestart geweest in de tussentijd. Ook de RS errors worden op dat moment naar 0 teruggezet.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb het modem niet opnieuw opgestart. Alleen de splitter uit bet aop genomen. En de pre rs errors zijn gigantisch groot. Aks die zo snel oplopen lijkt me toch dat er iets niet in orde is. Heb een printscreen van de rs errors erbij gedaan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het modem zal zichzelf opnieuw opgestart hebben vanwege de coaxverbinding die verbroken werd.

 

Gezien je een Compal CB hebt, kun je 'Pre RS Errors' negeren, deze kolom toont geen errors maar juist unerrored RS codewords c.q. onbeschadigde data en geeft slechts een indicatie van de uptime van het modem. Gebruikelijk zijn er per dag enkele miljarden unerrored codewords. Met 'Post RS Errors' worden correctable codewords bedoeld. Dit in tegenstelling tot de Arris CB, waarbij 'Pre RS Errors' en 'Post RS Errors' resp. correctable en uncorrectable codewords betekenen. Op de Compal CB worden uncorrectable codewords helaas niet getoond.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dan ga ik morgen eens bewust het modem uitzetten en dan kijken hoe snel die rs errors oplopen. Kan het dan zijn dat het modem zich vaker zelf uitschakeld? Ik vond het al verdacht dat ik geen enkele T timeouts meer had...

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Voor 'Post RS Errors', de correctable codewords, zijn enkele tientallen per dag acceptabel. Als een bepaald kanaal of aantal kanalen significant meer codewords heeft, dan is dit wel een aandachtspunt.

 

Voor de T3 timeouts geldt: 1 of 2 per dag is acceptabel.

 

Reboots worden zeker niet altijd (duidelijk) getoond in de log van het modem.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik ga nu toch wel enkele dagen het logbestand bekijken en de errors en time-outs in de gaten houden want ik vind het raar dat ik nu geen enkele time-outs heb. En sowieso meteen kijken als er tijdens het netflixen weer het internet eruit vliegt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic