Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
303_303_303
Level 3

TR069 meldingen in logbestand Connectbox

Hallo,

 

Ik heb net het logbestand van de Connectbox bekeken en zie dat ik elke dag meerdere TR069 meldingen heb. Is dit normaal?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossingen
38 Reacties 38
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat is prima, ik kijk uit naar verdere updates.

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @303_303_303

In je laatste bericht lees ik dat je enkele dagen het logbestand zou bekijken om de error en timeouts in de gaten te houden. Sindsdien hebben we helaas niks meer van je vernomen.

@anoniemforum is goed aan de slag gegaan met zijn expertise om je te helpen, maar heeft ook geen update meer van je ontvangen. Als je nog support nodig hebt, laat je het dan weten?

303_303_303
Level 3
Topicstarter

@Jamyla  @tobiastheebe @RoWi.  @anoniemforum  Sorry, ik was even met andere zaken bezig maar vandaag heb ik nog eens naar bet logbestand gekeken. Met een uptime van bijna 7 dagen beb ik enkele T3 timeouts. Ik vind het jammer dat je maar enkele dagen terug kunt kijken in de geschiedenis. Maar ik kan wel weer een oaar TR069 errors zien met unexpected exits. Ik weet niet of dat normaal is of er eens op gemonitord moet worden. Ik merk wel vaker dat bijvoorbeeld Youtube momenten heeft waarop vaak gebufferd wordt en af en toe blijft hij dan bufferen en komt niet verder in het filmpj

 

 

 

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Voor een uptime van 7 dagen zijn de getoonde hoeveelheden T3 timeouts en correctable RS errors volkomen normaal. De meldingen omtrent TR-069 zouden iets met de US MER/CER te maken kunnen hebben, dit is alleen voor Ziggo inzichtelijk in de CMTS.

 

Het lijkt mij verstandig als @Jamyla of een andere moderator een meting start om bovenstaande te controleren.

 

Een monteursafspraak voor het vervangen van de TRAS-1000 is ook te overwegen.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Dank @tobiastheebe

 

@303_303_303 Ik heb een meetsessie gestart voor de duur van 1 week. Het verzoek is of jij volgende week dinsdag/woensdag een uitdraai wil sturen van jouw log ( over de periode 10-8 t/m 17-8 )

Die kunnen wij vervolgens vergelijken met hetgeen dat wij zien in ons meetrapport.

0 Kudos
jarielcapitain
Level 13

 

@tobiastheebe 

Ook ik heb last van TR069 errors.
TR069 unexpected exit; 29-07-2021 22:54:48
TR069 start; 29-07-2021 22:54:49
TR069 unexpected exit; 30-07-2021 02:54:39
TR069 start; 30-07-2021 02:54:40
TR069 start; 31-07-2021 05:45:01
TR069 unexpected exit; 31-07-2021 11:54:45
TR069 start; 31-07-2021 11:54:46
TR069 unexpected exit; 02-08-2021 00:54:42
TR069 start; 02-08-2021 00:54:43
TR069 unexpected exit; 02-08-2021 06:54:39
TR069 start; 02-08-2021 06:54:39
TR069 unexpected exit; 02-08-2021 16:54:46
TR069 start; 02-08-2021 16:54:46
TR069 unexpected exit; 03-08-2021 16:55:44
TR069 start; 03-08-2021 16:55:45
TR069 unexpected exit; 05-08-2021 23:54:54
TR069 start; 05-08-2021 23:54:55
TR069 unexpected exit; 08-08-2021 16:54:41
TR069 start; 08-08-2021 16:54:41
TR069 unexpected exit; 09-08-2021 05:54:42
TR069 start; 09-08-2021 05:54:42
TR069 unexpected exit; 09-08-2021 09:55:35
TR069 start; 09-08-2021 09:55:36
TR069 unexpected exit; 09-08-2021 17:54:42
TR069 start; 09-08-2021 17:54:43

Wat ik observeer is dat de unexpected exit rond tijdstip xx:54/55 voorkomt, ik zie dit niet als unexpected(onverwacht)
Op verschillende tijden gecontroleerd met betrekking tot download data,
en ervaar op dat moment geen errors met correctables/uncorrectables.
Eveneens met de upstream zou je kunnen verwachten T3/T4 timeouts.

De CMTS communiceert met de CableModem visa versa via de MAC laag / OSI laag2. en beheert ook via deze laag de cable modems

TR069 communiceert via IP de netwerk laag /OSI laag3.

Wat is dan de relatie tussen de US/Mer, ik zie het verband dus niet.

Wat TR069 funcie precies is weet ik niet maar het grappige is dat het ook in de Ziggo Powerline adapter zit

Extract

TR069ParameterKey=Axess Update parameters
TR069CRPassword=xxxx
TR069Password=
TR069InformInterval=3600
TR069CRUsername=yyyyyyyyy
TR069URL=https://zzzzzzzzzz
TR069CRUEnabled=1
TR069Username=
TR069UpgradesManaged=1
TR069InformEnable=1
TR069DM=TR106
TR069ProvisioningCode=AXConfigured
TR069SN2=203XEA01539
TR069BootstrapDisabled=1
TR069Enable=1
TR069SN=
TR069InformTime=0
TR069EventLoggingSeverityControl=4
TR069SSLSAN=0
TR069SSLSNI=1
TR069WDEnabled=1
TR069EventLoggingSize=50

Of heeft het iets te maken met software update, observeer ook de TR069InformInterval te maken, 3600 seconden =60 minuten.

 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

@jarielcapitain TR-069 is een communicatieprotocol tussen modem en een ACS (Auto Configuration Server). Ondanks de verschillende OSI-lagen kunnen signaalproblemen er wel voor zorgen dat een TR-069-sessie mislukt. Alleen Ziggo zou kunnen uitzoeken waardoor dit veroorzaakt wordt. Er hoeft natuurlijk niet direct iets aan de hand te zijn, de ACS zou bijvoorbeeld een eigenschap kunnen opvragen van het modem die daarop niet bestaat. Dergelijke 'false-positives' komen in de log bijvoorbeeld ook voor bij het wekelijks vernieuwen van de DHCP-lease en het inlezen van de boot file. Jouw stukje log laat inderdaad duidelijk zien dat de TR-069-sessie eens in het uur plaatsvindt.

0 Kudos
303_303_303
Level 3
Topicstarter

@jarielcapitain 

"Wat ik observeer is dat de unexpected exit rond tijdstip xx:54/55 voorkomt, ik zie dit niet als unexpected(onverwacht)"

Ik zie hetzelfde verschijnsel bij mijn logs. Bij mij altijd rond hh:25....

0 Kudos
RoWi.
Level 20

De ACS zal de unexpected exit veroorzaken. Ik weet dat bij mijn vorige provider de DSL klanten ook TR069 foutmeldingen zagen. Dat zat bij specifieke servers.

Ik zie dit hier op 10-08 2 keer op 11-8 één keer.

0 Kudos
303_303_303
Level 3
Topicstarter

@Jamyla ik ben nu om de 2 dagen screenshots aan het maken van het logbestand. Moet ik die allemaal de 17 e dan hier plaatsen of ergens naar toe sturen?

0 Kudos
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Die mag je de 17e inderdaad hier plaatsen! Dan gaan we het daarna bekijken en vergelijken. 

0 Kudos
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@303_303_303, heb je alle logs voor ons? 🙂 

0 Kudos
303_303_303
Level 3
Topicstarter

@Maud  Hier dan de gevraagde info:

0 Kudos
303_303_303
Level 3
Topicstarter

@Maud En hier de rest:

0 Kudos
303_303_303
Level 3
Topicstarter

@Maud En hier de laatste screenshot (vanwege het maximum aantal bijlagen):

0 Kudos
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Bedankt voor de logs! Ik zie hier geen schokkende dingen in de logs voorbij komen, dus dat is een goed teken. Heb je ook uitval of problemen ervaren of dat niet? Ik ben benieuwd naar je bevindingen van afgelopen week.

0 Kudos
303_303_303
Level 3
Topicstarter

@Maud We hebben weiniger Netflix gekeken dan normaal maar hebben geen onderbrekingen ervaren. Hebben jullie nog iets bij jullie log gezien?

0 Kudos
Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Fijn dat jullie geen onderbrekingen hebben ervaren @303_303_303! Wij hebben aan onze kant nog extra navraag gedaan, we zagen namelijk de laatste 2 dagen nog wat lichte schommelingen in het signaal. De uitkomst hiervan was dat deze schommelingen eigenlijk te licht waren om voor enige impact of uitval te kunnen zorgen. Verder zien we geen uitval tijdens de meetsessie of andere opvallende zaken, het ziet er allemaal keurig uit.

0 Kudos
303_303_303
Level 3
Topicstarter

@Monica Dan beschouw ik het als "opgelost".

0 Kudos