Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Metenisweten
Level 7

TR069 melding in Connectbox modemlogs

Hallo,

Sinds gisteren ben ik wat meldingen in mijn Connectbox aan het nalopen (heb wat cijfertjes gedeleted uit de melding van Mac). Nu zie ik de afgelopen dagen deze melding voor een derde keer voorbij komen:

 

04-10-2020 02:29:32 notice TR069 start;CM-MAC=38:43:7d:20:----;CMTS-MAC=00:a3:--
04-10-2020 02:29:31 notice TR069 unexpected exit;CM-MAC=38:43:7d:20:-----;CMTS-MAC=00:a3:d1:5c:cd:d3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2020 02:29:27 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=45.76.63.111 MAC=00:A3:D1:5C:CC:19;CM-MAC=38:43:7d:20:-----;CMTS-MAC-----d1:5c:cd:d3;CM-QOS=1.1;CM-VER=

 

Een paar uur eerder en een week geleden had ik deze melding ook. Kan me niet herinneren dat het gepaard ging met uitval. Weet iemand wat deze melding inhoudt? En wat kun je eraan doen? In mjin log zitten verder wat bekende T3 meldingen en af en toe wat IP floods. Ik heb op het moment weinig last van uitval.

Bedankt!

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.
Level 20

@Metenisweten TRO69 heeft met Remote Management te maken!!

Dat zit buiten de deur, dit zorgt ervoor dat jouw modem/router de juiste basisinstellingen krijgt en bijvoorbeeld weet welk Telefoonnummer bij jouw aansluiting hoort  vaak geregeld vanuit zoals dat heet een ACS Auto-Configuration Server

Het lijkt erop dat er iets mis gaat in de communicatie tussen jouw Connectbox en de Cable modem termination system of kortweg CMTS 

Achtergrond info

Bekijk in context

18 Reacties 18
Meldingen
Aan Uit
Tom.
Level 18

Om je signaal te kunnen beoordelen:

 

 Kun je de up- en downstream waarden en netwerkhistorie van je modem hier posten?

Metenisweten
Level 7
Topicstarter

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 292000000 -4 38 256qam 9
2 228000000 2 38 256qam 1
3 236000000 2 38 256qam 2
4 244000000 1 38 256qam 3
5 252000000 0 38 256qam 4
6 260000000 0 38 256qam 5
7 268000000 -1 38 256qam 6
8 276000000 -2 38 256qam 7
9 284000000 -3 38 256qam 8
10 300000000 -3 38 256qam 10
11 308000000 -3 38 256qam 11
12 316000000 -2 38 256qam 12
13 324000000 -2 38 256qam 13
14 332000000 -1 38 256qam 14
15 340000000 0 38 256qam 15
16 348000000 0 38 256qam 16
17 356000000 1 38 256qam 17
18 364000000 2 38 256qam 18
19 372000000 3 40 256qam 19
20 380000000 3 38 256qam 20
21 388000000 3 40 256qam 21
22 396000000 3 40 256qam 22
23 404000000 4 38 256qam 23
24 412000000 3 38 256qam 24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.983 31488538949 1381
2 Goed (Locked) 38.983 31488539085 36
3 Goed (Locked) 38.983 31488539608 34
4 Goed (Locked) 38.983 31488540420 52
5 Goed (Locked) 38.983 31488540891 62
6 Goed (Locked) 38.983 31488538699 47
7 Goed (Locked) 38.605 31488541523 112
8 Goed (Locked) 38.983 31488536752 254
9 Goed (Locked) 38.605 31488540746 834
10 Goed (Locked) 38.605 31513370823 1261
11 Goed (Locked) 38.605 31513376398 828
12 Goed (Locked) 38.605 31513377397 431
13 Goed (Locked) 38.983 31513378059 237
14 Goed (Locked) 38.983 31513378933 139
15 Goed (Locked) 38.605 31513379577 76
16 Goed (Locked) 38.983 31513380075 66
17 Goed (Locked) 38.983 31513380602 37
18 Goed (Locked) 38.983 31513380230 35
19 Goed (Locked) 40.946 31513381675 42
20 Goed (Locked) 38.983 31513377770 48
21 Goed (Locked) 40.366 31513379287 37
22 Goed (Locked) 40.366 31513382201 37
23 Goed (Locked) 38.605 31513382688 26
24 Goed (Locked) 38.983 31513383176 39
0 Kudos
Metenisweten
Level 7
Topicstarter

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 36000000 41 5.120 64qam 4
2 44500000 42 5.120 64qam 3
3 52000000 43 5.120 64qam 2
4 58800000 43 5.120 64qam 1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 2 2
2 2.0 0 0 4 0
3 2.0 0 0 2 1
4 2.0 0 0 6 1
0 Kudos
Tom.
Level 18

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

 

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)

 

(Zit bij veel mensen in de meterkast)

0 Kudos
Metenisweten
Level 7
Topicstarter

@Tom. 

Hier hoort nog een verhaal ter ondersteuning bij. Ik hoop dat jij en anderen je aandacht erbij kunnen houden :-).

Als volgt:

 

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/upstream-en-downstreamwaarden-zijn-afwijkend-57275

 

Er is in juni een monteur bij me op bezoek geweest. AOP is vernieuwd en er gaat nog een keer iemand kijken in de EV.

Sinds die tijd heb ik ondanks de waarden een relatief stabiel internet! Misschien vanwege de vernieuwing van het AOP. Ik krijg gemiddeld 1,5 T3 melding op een dag (geen ervaring dat hier iets uitvalt). De T4 heb ik alleen met het opstarten van de Connectbox, daarna nooit. Sinds juni nog maar 1 keer opnieuw opgestart. De laatste keer een dag of tien geleden.

In de log zitten nu alleen notices vanwege het inloggen. Maar nog normaal heb ik dus wat T3 meldingen en de laatste tijd de TR69 en IP flood (gisteren bij veilig internet een vraag over gesteld). Alvast dank!

 

 

0 Kudos
Metenisweten
Level 7
Topicstarter

Voor ik het vergeet: ik heb een nieuwe AOP, bekabeling etc. etc. De monteur heeft de binnenhuisinstallatie goed aangepakt. 

Hier binnenshuis geen ingewikkelde dingen. Geen NAS, servers etc. etc. Enkel wat computers, telefoons en tablets

0 Kudos
Tom.
Level 18

Zou je de volgende instellingen willen toepassen?

 

Als je 2.4 en 5ghz netwerk dezelfde naam hebben doe dan het volgende:

 

Login op je modem: http://192.168.178.1

Ga naar geavanceerde instellingen

Klik in het menu op draadloos

Klik in het menu op beveiliging

Verander vervolgens de netwerk naam van het 5ghz netwerk.

Haal je modem 1 minuut van stroom.

Binnen 10 minuten word het 5ghz netwerk zichtbaar.

Verbind alle 5ghz geschikte apparaten met het 5ghz netwerk.

0 Kudos
Metenisweten
Level 7
Topicstarter

Beste @Tom. ,

allereerst dank voor je hulp.

dat heb ik het in verleden al vele malen geprobeerd. Het verandert niets. Voor de duidelijkheid: ik heb heel af en toe verbindingsproblemen ondanks de afwijkende waarden. Er is al geconstateerd door een monteur dat men een keer in de EV moet gaan kijken.

Ik krijg nu alleen de laatste tijd wat andere meldingen in de modem zoals de TR069 en ik vraag me af wat ik daarmee aan moet. Het vinkje durf ik i.v.m. beveiliging niet van IP flood te halen omdat ik daar de laatste tijd last van heb. Ik denk ook niet dat het vinkje maar iets gaat veranderen aan de up en downstreamwaarden.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Metenisweten TRO69 heeft met Remote Management te maken!!

Dat zit buiten de deur, dit zorgt ervoor dat jouw modem/router de juiste basisinstellingen krijgt en bijvoorbeeld weet welk Telefoonnummer bij jouw aansluiting hoort  vaak geregeld vanuit zoals dat heet een ACS Auto-Configuration Server

Het lijkt erop dat er iets mis gaat in de communicatie tussen jouw Connectbox en de Cable modem termination system of kortweg CMTS 

Achtergrond info

Metenisweten
Level 7
Topicstarter

@RoWi. aha, wat een mooi stukje om te lezen. Ik ben niet zo technisch onderlegd, maar het wordt wel iets duidelijker. Wel curieus dat het uitvalt en een seconde later weer opstart. 

Probeert iemand mijn router binnen te dringen of is dit echt techniek?

Is dit iets waar een moderator van Ziggo naar kan kijken? 

0 Kudos
Tom.
Level 18

@Metenisweten

Het was meer voor het modem optimaal in te stellen.

Net als Rowi verwacht ik dat het probleem zich buiten bevind.

 

Lijkt me verstandig als een moderator je verder helpt.

Die komen doorgaans binnen 1-3 dagen langs in elk topic.

Die zal mogelijk een netwerk monteur voor je inplannen.

Maar daar gaat een moderator over.

Vul hiervoor je postcode en huisnummer in op je profiel:

https://community.ziggo.nl/settings/profile 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Dit is een protocol wat toestaat dat vanuit ziggo onze modems kunnen worden beheerd. Een soort binnendringen met toestemming

Voor het bekende (of niet) in bridge laten zetten van een modem/router word het gebruikt, en voor het controleren "uitlezen" of de Connectbox goed werkt.

De " unexpected exit" doet mij vermoeden dat het in de CMTS zelf zit, dan zullen meerdere klanten in jou straat dit zien. 

Een moderator zal hier wel iets zinnigs over kunnen schrijven en zonodig onjuiste info verbeteren ik denk zelf aan @Serkan Ziggo 

Edit.

Uit intresse zelf gekeken en wat schetst mijn verbazing. Op 3-10 zie ik dit ook.

 

Metenisweten
Level 7
Topicstarter

@Tom. @RoWi. Ik wil jullie bedanken voor de snelle reacties! Wat fijn om zo snel informatie te krijgen! Top van jullie.

Het is dus met toestemming binnenkomen. Ik vond het allemaal wel “toevallig” dat de melding startte toen ik last kreeg van IP floods bij de notices (heb een vraag bij veilig internet gesteld). Tot nu toe heb ik er drie (TR069) gehad in twee weken.

Ik ben erg benieuwd wat eraan toegevoegd kan worden. Misschien hebben meer mensen die melding gehad. 

@RoWi. haha → ook jij hebt ze!!! nu worden we helemaal nieuwsgierig :-).

 

Tom.
Level 18

Graag gedaan!?

Metenisweten
Level 7
Topicstarter

Goedenavond, is er een moderator van Ziggo die iets kan uitleggen over de TR069 notices. Ik ie ze regelmatig voorbij komen in de log files van mijn Connectbox. Het leidt evenwel niet tot storingen zover ik weet. Ben wel benieuwd naar de achtergrond. Thanx!

0 Kudos
Metenisweten
Level 7
Topicstarter

Ik heb het een tijdje in de gaten gehouden met de laatste 12 uur krijg ik om de haverklap dit soort meldingen TR069 unexpected en T069 start (binnen het bestek van twee seconden). Voorheen was het er 1 per week of zo. Ligt dit nou aan iets van buiten, hebben meerdere mensen in mijn buurt deze melding? Thanx!

 

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Hi allemaal,

Ik ben ook niet bekend met de TR069 log entries, die zijn nieuw na de laatste update op de Compal Connectbox lijkt het. Als ik de uitleg over het protocol doorlees lijkt dit voor monitoring op afstand en voor firmwareupdates. Dat stopt blijkbaar onverwacht, waarna de communicatie met de ACS weer gestart wordt. Daar zou ik geen kwaad achter zoeken en daarom zou ik het ook geen probleem noemen.

Metenisweten
Level 7
Topicstarter

@Mark Ziggo hartelijk dank voor het uitzoeken! Wat mij betreft kan het topic gesloten worden, weer wat wijzer geworden!

0 Kudos