Hallo,
Sinds gisteren ben ik wat meldingen in mijn Connectbox aan het nalopen (heb wat cijfertjes gedeleted uit de melding van Mac). Nu zie ik de afgelopen dagen deze melding voor een derde keer voorbij komen:
04-10-2020 02:29:32 | notice | TR069 start;CM-MAC=38:43:7d:20:----;CMTS-MAC=00:a3:-- |
04-10-2020 02:29:31 | notice | TR069 unexpected exit;CM-MAC=38:43:7d:20:-----;CMTS-MAC=00:a3:d1:5c:cd:d3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
04-10-2020 02:29:27 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=45.76.63.111 MAC=00:A3:D1:5C:CC:19;CM-MAC=38:43:7d:20:-----;CMTS-MAC-----d1:5c:cd:d3;CM-QOS=1.1;CM-VER= |
Een paar uur eerder en een week geleden had ik deze melding ook. Kan me niet herinneren dat het gepaard ging met uitval. Weet iemand wat deze melding inhoudt? En wat kun je eraan doen? In mjin log zitten verder wat bekende T3 meldingen en af en toe wat IP floods. Ik heb op het moment weinig last van uitval.
Bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Metenisweten TRO69 heeft met Remote Management te maken!!
Dat zit buiten de deur, dit zorgt ervoor dat jouw modem/router de juiste basisinstellingen krijgt en bijvoorbeeld weet welk Telefoonnummer bij jouw aansluiting hoort vaak geregeld vanuit zoals dat heet een ACS Auto-Configuration Server
Het lijkt erop dat er iets mis gaat in de communicatie tussen jouw Connectbox en de Cable modem termination system of kortweg CMTS
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Om je signaal te kunnen beoordelen:
Kun je de up- en downstream waarden en netwerkhistorie van je modem hier posten?
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | SNR (dB) | Modulatie | Kanaalnummer |
---|---|---|---|---|---|
1 | 292000000 | -4 | 38 | 256qam | 9 |
2 | 228000000 | 2 | 38 | 256qam | 1 |
3 | 236000000 | 2 | 38 | 256qam | 2 |
4 | 244000000 | 1 | 38 | 256qam | 3 |
5 | 252000000 | 0 | 38 | 256qam | 4 |
6 | 260000000 | 0 | 38 | 256qam | 5 |
7 | 268000000 | -1 | 38 | 256qam | 6 |
8 | 276000000 | -2 | 38 | 256qam | 7 |
9 | 284000000 | -3 | 38 | 256qam | 8 |
10 | 300000000 | -3 | 38 | 256qam | 10 |
11 | 308000000 | -3 | 38 | 256qam | 11 |
12 | 316000000 | -2 | 38 | 256qam | 12 |
13 | 324000000 | -2 | 38 | 256qam | 13 |
14 | 332000000 | -1 | 38 | 256qam | 14 |
15 | 340000000 | 0 | 38 | 256qam | 15 |
16 | 348000000 | 0 | 38 | 256qam | 16 |
17 | 356000000 | 1 | 38 | 256qam | 17 |
18 | 364000000 | 2 | 38 | 256qam | 18 |
19 | 372000000 | 3 | 40 | 256qam | 19 |
20 | 380000000 | 3 | 38 | 256qam | 20 |
21 | 388000000 | 3 | 40 | 256qam | 21 |
22 | 396000000 | 3 | 40 | 256qam | 22 |
23 | 404000000 | 4 | 38 | 256qam | 23 |
24 | 412000000 | 3 | 38 | 256qam | 24 |
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal | Locked Status | RxMER (dB) | Pre RS Errors | Post RS Errors |
---|---|---|---|---|
1 | Goed (Locked) | 38.983 | 31488538949 | 1381 |
2 | Goed (Locked) | 38.983 | 31488539085 | 36 |
3 | Goed (Locked) | 38.983 | 31488539608 | 34 |
4 | Goed (Locked) | 38.983 | 31488540420 | 52 |
5 | Goed (Locked) | 38.983 | 31488540891 | 62 |
6 | Goed (Locked) | 38.983 | 31488538699 | 47 |
7 | Goed (Locked) | 38.605 | 31488541523 | 112 |
8 | Goed (Locked) | 38.983 | 31488536752 | 254 |
9 | Goed (Locked) | 38.605 | 31488540746 | 834 |
10 | Goed (Locked) | 38.605 | 31513370823 | 1261 |
11 | Goed (Locked) | 38.605 | 31513376398 | 828 |
12 | Goed (Locked) | 38.605 | 31513377397 | 431 |
13 | Goed (Locked) | 38.983 | 31513378059 | 237 |
14 | Goed (Locked) | 38.983 | 31513378933 | 139 |
15 | Goed (Locked) | 38.605 | 31513379577 | 76 |
16 | Goed (Locked) | 38.983 | 31513380075 | 66 |
17 | Goed (Locked) | 38.983 | 31513380602 | 37 |
18 | Goed (Locked) | 38.983 | 31513380230 | 35 |
19 | Goed (Locked) | 40.946 | 31513381675 | 42 |
20 | Goed (Locked) | 38.983 | 31513377770 | 48 |
21 | Goed (Locked) | 40.366 | 31513379287 | 37 |
22 | Goed (Locked) | 40.366 | 31513382201 | 37 |
23 | Goed (Locked) | 38.605 | 31513382688 | 26 |
24 | Goed (Locked) | 38.983 | 31513383176 | 39 |
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | Symbol Rate (ksps) | Modulatie | Kanaalnummer |
---|---|---|---|---|---|
1 | 36000000 | 41 | 5.120 | 64qam | 4 |
2 | 44500000 | 42 | 5.120 | 64qam | 3 |
3 | 52000000 | 43 | 5.120 | 64qam | 2 |
4 | 58800000 | 43 | 5.120 | 64qam | 1 |
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal | Kanaal soort | T1 Timeouts | T2 Timeouts | T3 Timeouts | T4 Timeouts |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 4 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 1 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 6 | 1 |
Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?
(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)
(Zit bij veel mensen in de meterkast)
Hier hoort nog een verhaal ter ondersteuning bij. Ik hoop dat jij en anderen je aandacht erbij kunnen houden :-).
Als volgt:
https://community.ziggo.nl/community-archief-226/upstream-en-downstreamwaarden-zijn-afwijkend-57275
Er is in juni een monteur bij me op bezoek geweest. AOP is vernieuwd en er gaat nog een keer iemand kijken in de EV.
Sinds die tijd heb ik ondanks de waarden een relatief stabiel internet! Misschien vanwege de vernieuwing van het AOP. Ik krijg gemiddeld 1,5 T3 melding op een dag (geen ervaring dat hier iets uitvalt). De T4 heb ik alleen met het opstarten van de Connectbox, daarna nooit. Sinds juni nog maar 1 keer opnieuw opgestart. De laatste keer een dag of tien geleden.
In de log zitten nu alleen notices vanwege het inloggen. Maar nog normaal heb ik dus wat T3 meldingen en de laatste tijd de TR69 en IP flood (gisteren bij veilig internet een vraag over gesteld). Alvast dank!
Voor ik het vergeet: ik heb een nieuwe AOP, bekabeling etc. etc. De monteur heeft de binnenhuisinstallatie goed aangepakt.
Hier binnenshuis geen ingewikkelde dingen. Geen NAS, servers etc. etc. Enkel wat computers, telefoons en tablets
Zou je de volgende instellingen willen toepassen?
Als je 2.4 en 5ghz netwerk dezelfde naam hebben doe dan het volgende:
Login op je modem: http://192.168.178.1
Ga naar geavanceerde instellingen
Klik in het menu op draadloos
Klik in het menu op beveiliging
Verander vervolgens de netwerk naam van het 5ghz netwerk.
Haal je modem 1 minuut van stroom.
Binnen 10 minuten word het 5ghz netwerk zichtbaar.
Verbind alle 5ghz geschikte apparaten met het 5ghz netwerk.
Beste @Tom. ,
allereerst dank voor je hulp.
dat heb ik het in verleden al vele malen geprobeerd. Het verandert niets. Voor de duidelijkheid: ik heb heel af en toe verbindingsproblemen ondanks de afwijkende waarden. Er is al geconstateerd door een monteur dat men een keer in de EV moet gaan kijken.
Ik krijg nu alleen de laatste tijd wat andere meldingen in de modem zoals de TR069 en ik vraag me af wat ik daarmee aan moet. Het vinkje durf ik i.v.m. beveiliging niet van IP flood te halen omdat ik daar de laatste tijd last van heb. Ik denk ook niet dat het vinkje maar iets gaat veranderen aan de up en downstreamwaarden.
@Metenisweten TRO69 heeft met Remote Management te maken!!
Dat zit buiten de deur, dit zorgt ervoor dat jouw modem/router de juiste basisinstellingen krijgt en bijvoorbeeld weet welk Telefoonnummer bij jouw aansluiting hoort vaak geregeld vanuit zoals dat heet een ACS Auto-Configuration Server
Het lijkt erop dat er iets mis gaat in de communicatie tussen jouw Connectbox en de Cable modem termination system of kortweg CMTS
@RoWi. aha, wat een mooi stukje om te lezen. Ik ben niet zo technisch onderlegd, maar het wordt wel iets duidelijker. Wel curieus dat het uitvalt en een seconde later weer opstart.
Probeert iemand mijn router binnen te dringen of is dit echt techniek?
Is dit iets waar een moderator van Ziggo naar kan kijken?
Het was meer voor het modem optimaal in te stellen.
Net als Rowi verwacht ik dat het probleem zich buiten bevind.
Lijkt me verstandig als een moderator je verder helpt.
Die komen doorgaans binnen 1-3 dagen langs in elk topic.
Die zal mogelijk een netwerk monteur voor je inplannen.
Maar daar gaat een moderator over.
Vul hiervoor je postcode en huisnummer in op je profiel:
Dit is een protocol wat toestaat dat vanuit ziggo onze modems kunnen worden beheerd. Een soort binnendringen met toestemming
Voor het bekende (of niet) in bridge laten zetten van een modem/router word het gebruikt, en voor het controleren "uitlezen" of de Connectbox goed werkt.
De " unexpected exit" doet mij vermoeden dat het in de CMTS zelf zit, dan zullen meerdere klanten in jou straat dit zien.
Een moderator zal hier wel iets zinnigs over kunnen schrijven en zonodig onjuiste info verbeteren ik denk zelf aan @Serkan Ziggo
Edit.
Uit intresse zelf gekeken en wat schetst mijn verbazing. Op 3-10 zie ik dit ook.
@Tom. @RoWi. Ik wil jullie bedanken voor de snelle reacties! Wat fijn om zo snel informatie te krijgen! Top van jullie.
Het is dus met toestemming binnenkomen. Ik vond het allemaal wel “toevallig” dat de melding startte toen ik last kreeg van IP floods bij de notices (heb een vraag bij veilig internet gesteld). Tot nu toe heb ik er drie (TR069) gehad in twee weken.
Ik ben erg benieuwd wat eraan toegevoegd kan worden. Misschien hebben meer mensen die melding gehad.
@RoWi. haha → ook jij hebt ze!!! nu worden we helemaal nieuwsgierig :-).
Graag gedaan!?
Goedenavond, is er een moderator van Ziggo die iets kan uitleggen over de TR069 notices. Ik ie ze regelmatig voorbij komen in de log files van mijn Connectbox. Het leidt evenwel niet tot storingen zover ik weet. Ben wel benieuwd naar de achtergrond. Thanx!
Ik heb het een tijdje in de gaten gehouden met de laatste 12 uur krijg ik om de haverklap dit soort meldingen TR069 unexpected en T069 start (binnen het bestek van twee seconden). Voorheen was het er 1 per week of zo. Ligt dit nou aan iets van buiten, hebben meerdere mensen in mijn buurt deze melding? Thanx!
Hi allemaal,
Ik ben ook niet bekend met de TR069 log entries, die zijn nieuw na de laatste update op de Compal Connectbox lijkt het. Als ik de uitleg over het protocol doorlees lijkt dit voor monitoring op afstand en voor firmwareupdates. Dat stopt blijkbaar onverwacht, waarna de communicatie met de ACS weer gestart wordt. Daar zou ik geen kwaad achter zoeken en daarom zou ik het ook geen probleem noemen.
@Mark Ziggo hartelijk dank voor het uitzoeken! Wat mij betreft kan het topic gesloten worden, weer wat wijzer geworden!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.