1
Vraag
2
Reacties
pkers0206

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

TP link Router ip adres icm bridged Connectbox

hallo allen,

 

ik heb mijn Connectbox in bridge stand gezet ( al een tijd ) dit werkt in combinatie met een TP Link C5400 prima.

Nu wil ik OpenVPN gebruiken op de C5400 en dat gaat niet helemaal goed.

 

Als eerste de vraag: 

de Connectbox heeft in bridge mode een ip adres in de 192.168.178.xxx range

de TP link heeft een vast ip adres in de 192.168.0. xxx range.

 

moet de TP Link niet een ip adres krijgen in de range van de Connectbox ?

 

Ik lees het graag, al vast dank, Peter

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Bij bridge mode bestaat het subnet 192.168.178.0/24 niet meer, de eigen router ontvangt op de WAN-interface direct een extern/publiek IP-adres van de DHCP-server bij Ziggo.

Bekijk in context

10 Reacties 10
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Bij bridge mode bestaat het subnet 192.168.178.0/24 niet meer, de eigen router ontvangt op de WAN-interface direct een extern/publiek IP-adres van de DHCP-server bij Ziggo.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Controleer het WAN adres van je TP-link, als dat ook begint met 192.168.178.xxx, dan staat je connectbox in router mode.

Dit kan je controleren in de TP-link zelf, of als je inlogt in de connect box welk adres je TP-link van de connectbox heeft gekregen.

Komt het adres op de WAN poort van je TP link overeen met www.watismijnip.nl dan staat de connectbox in bridge mode.

 

Een connectbox in bridge mode krijgt normaliter het 192.168.100.1 adres.

 

Daarnaast als je zelf de connectbox in bridge mode kan zetten zit je in fUPC gebied. En als je dan ook nog eens een IPv6 adres hebt , dan heb je vaak nog eens een gedeeld IPv4 adres. Dan kan je geen Portforwarding doen naar je OpenVPN server. Dan zal je ziggo modem ook nog eens in IPv4 Only gezet moeten worden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Daarnaast als je zelf de connectbox in bridge mode kan zetten zit je in fUPC gebied. En als je dan ook nog eens een IPv6 adres hebt , dan heb je vaak nog eens een gedeeld IPv4 adres. Dan kan je geen Portforwarding doen naar je OpenVPN server. Dan zal je ziggo modem ook nog eens in IPv4 Only gezet moeten worden."

 

@Karel. In oud-UPC gebied kun je in een aantal kleinere regio's je modem al niet meer zelf in bridge zetten, het wordt hetzelfde als in oud-Ziggo gebied, altijd via de helpdesk bridge of uit bridge halen.

Mogelijk komt in de toekomst de mogelijkheid voor iedereen om de modems in en uit bridge te halen.

Dual Stack Lite met een gedeeld IPv4 adres is niet beschikbaar in bridge mode, alleen IPv4 only of Full Dual Stack.

Full Dual Stack wordt steeds verder uitgerold over Nederland met het modem in bridge mode.

pkers0206
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

De Tp Link heeft inderdaad een wan adres wat overeen komt met watismijnip. 

In principe is wat dat betreft alles goed.

Zolang ik Openvpn op de Tp Link niet activeer werkt alles zoals het hoort.

Ik open een ander topic voor dit probleem. 

pkers0206
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Toch nog een ip vraag naar aanleiding van bovenstaande:

Moet de Tp Link dan een ip adres krijgen in de 192.168.100.xx range om OpenVpn goed werkend te krijgen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het IP-adres 192.168.100.1 dient alleen voor het benaderen van (de webinterface van) het modem. Apparaten achter het modem (in bridge mode) ontvangen nooit een IP-adres in een interne reeks (RFC 1918-subnet).

pkers0206
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ok. bedankt voor de snelle reactie.

Dan blijft de Tp Link (en de rest van het netwerk) in de ip range die deze nu heeft.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Je TP link moet het wan adres hebben wat je al geconstateerd heb. Het ziggo modem werkt alleen nog als modem en is “transparant” voor je internet verbinding. Het 192.168.100.1 adres is alleen nog maar om je ziggo modem te kunnen beheren.

Het gebruik van OpenVPN op je TP link zullen TP-link gebruikers of community je verder moeten kunnen helpen.

pkers0206
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dat klopt inderdaad. Dit topic startte ik alleen om een en ander uit te sluiten qua ip adressen op de twee apparaten. 

Voor het OpenVpn gebeuren start ik een nieuw topic.

pkers0206
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt voor de reacties. 

Een en ander is mij duidelijk gemaakt en geworden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic