1
Vraag
2
Reacties
marcveen

Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes

TP-link Deco set als "ster" aansluiten volgen TP-link of Ziggo schema?

Ik heb gisteren de TP-link Deco set thuis aangesloten als WiFi netwerk.

Het zit als een z.g.n. "ster" bedraad aangesloten volgens het schema van TP-link zelf.

Dus: MODEM - HOOFD DECO - SWITCH - ANDERE DECO'S.

Maar als ik in de instructies van Ziggo kijk gebruiken zij een ander schema.

Namelijk: MODEM - SWITCH - ALLE DECO'S (op de switch)

(zie onderstaande tekeningen)

Wat is nu wijsheid, de TP-link manier of de Ziggo manier?

TP-link "ster" schemaTP-link "ster" schemaZiggo "ster" schemaZiggo "ster" schema

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 10110Posts
  • 498Oplossingen
  • 5606Likes

@marcveen  schreef:

Ik ben nieuw in deze materie dus moet mij even inleven.😉

Begrijp ik dus goed dat als ik de Deco's puur gebruik om het WiFi van de Ziggo Connectbox over te nemen ze in Access Point mode moeten staan?

Hallo,

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk integreert. Juist omdat deze beide gemaakt zijn, om het wifi netwerk volledig los te koppelen en af te schermen van andere netwerken.

Als De Deco set in AP mode staat én u hebt geen Arris ConnectBox, dan kan u Deco station aansluiten zoals u zelf wilt. Dan is de enige 'beperking' dat de master natuurlijk wel m.b.v. een netwerkkabel verbonden moet zijn met de Ziggo Modem/Router. Maar hoe u die ander Deco stations aansluit, dat mag u geheel zelf bepalen, u zou ze zelfs ook rechtstreeks op de ZMR kunnen aansluiten ( wat een echt ster netwerk oplevert, want alle 3 de Deco stations hebben dan dezelfde bron, namelijk de ZMR ).

Bekijk in context

8 Reacties 8
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9854Posts
  • 584Oplossingen
  • 2709Likes

staat de Deco in router of access point mode ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31707Posts
  • 2226Oplossingen
  • 15930Likes

Met de Deco's in router mode moet de aansluitwijze van TP-Link gebruikt worden. Als ze in AP mode geconfigureerd zijn, dan zijn beide aansluitwijzen mogelijk. Persoonlijk zou ik voor de aansluitwijze van Ziggo (en dus AP mode) kiezen, zodat niet alle (Wi-Fi-)verkeer via Deco 1 loopt.

In dit topic vind je nog veel meer informatie over de Deco's en andere mogelijke aansluitwijzen.

marcveen
Topicstarter
Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes

Begrijp ik dus goed dat als ik de Deco's puur gebruik om het WiFi van de Ziggo Connectbox over te nemen ze in Access Point mode moeten staan?

Pasi

Level 18
  • 10110Posts
  • 498Oplossingen
  • 5606Likes

@marcveen  schreef:

Hallo,

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk integreert. Juist omdat deze beide gemaakt zijn, om het wifi netwerk volledig los te koppelen en af te schermen van andere netwerken.

Als De Deco set in AP mode staat én u hebt geen Arris ConnectBox, dan kan u Deco station aansluiten zoals u zelf wilt. Dan is de enige 'beperking' dat de master natuurlijk wel m.b.v. een netwerkkabel verbonden moet zijn met de Ziggo Modem/Router. Maar hoe u die ander Deco stations aansluit, dat mag u geheel zelf bepalen, u zou ze zelfs ook rechtstreeks op de ZMR kunnen aansluiten ( wat een echt ster netwerk oplevert, want alle 3 de Deco stations hebben dan dezelfde bron, namelijk de ZMR ).

marcveen
Topicstarter
Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes

@Pasi 

Vandaag na thuiskomst de Deco's in AP gezet.

En ze aangesloten laten staan volgens het TP-link "Ster" schema.

Albert Knop

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik probeer de ekstra Deco bedraad aan te sluiten zoals in de handleiding van Ziggo beschreven staat als "Ster opstelling" (onderste plaatje in de vraag van Marc Veen). Vand het sagemcom modem bedraad naar de switch en van die switch naar de hoofd Deco en de ekstra modem. Het hoofdmodem werkt prima, maar de ekstra modem is via wifi verbonden en niet bedraad. Kan ik die bedrade verbinding forceren? Klopt de beschrijving van Ziggo dat het zo moet niet? Als ik de ekstra modem in de 2e poort van het hoofdmodem prik, krijg ik wel een bedrade verbinding.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31707Posts
  • 2226Oplossingen
  • 15930Likes

@Albert Knop Is de UTP-kabel waarmee je de extra Deco aansluit op de switch in orde? Knippert de link/activiteit-LED van de betreffende poort op switch?

Zijn de Deco's in AP mode geconfigureerd? Zie de pagina Meer, Geavanceerd, Bewerkingsmodus in de app.

Overigens is alleen de Sagemcom F3896 een modem, de Deco's zijn access points.

Albert Knop

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor uw bericht. Ik heb de AP mode gekozen. Nog wat gedoe toen ik op "toepassen" drukte. Ik werd ineens als een andere beheerder gezien terwijl ik al de hele dag op die app bezig ben. Maar het is gelukt. Bedankt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic