1
Vraag
2
Reacties
Rick Sanchez

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

TP-link Deco M4 wel of niet wifi uitzetten

Omdat mijn wifi niet tot de tweede verdieping reikt heb ik via Ziggo een TP-link Deco M4 mesh systeem aangeschaft.

Bij het product zit een kaartje met aanwijzingen. Daar staat op dat je de wifi van je Ziggo modem (ik heb een connectbox) moet uitzetten als je dezelfde naam en wachtwoord kiest als van je Ziggo modem. Anders hoeft het niet.

Er staat ook een linkje naar een uitgebreid stappenplan op (via TP-link). Maar dat begint sowieso met het uitzetten van de wifi, zonder daar een keuze in te geven.

Dit brengt me in verwarring. Ik vraag me af wat het verstandigst is: eerst de wifi uitzetten van je modem of aan laten staan en de TP-link aansluiten (waarvoor het modem wel moet worden uitgezet). 

Verder: ik begrijp dat de Deco het modem feitelijk vervangt. Maar mijn computer is met een ethernetkabel aangesloten op de connectbox. Betekent dit dat dat niet meer werkt en ik de computer voortaan ook alleen via Wifi kan gebruiken?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De Deco set vervangt de modem/router(connectbox) niet deze vult het aan bij instellen als accespunt. Als je de modem/router in bridge laat zetten dan klopt dat wel.

Waarom het advies de wifi van de Connectbox uit te zetten, deze heeft geen Mesh ondersteuning en daarmee geen meerwaarde. In jouw situatie enkel de wifi van de Connectbox uit en de Decoset als Accespunt instellen.

Bekijk in context

19 Reacties 19
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Als u alleen de wifi uitschakelt zonder het wifi modem in bridge te laten zetten door ziggo dan kunt u nog steeds de ethernet poorten gebruiken om apparatuur bedraad aan te sluiten?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De Deco set vervangt de modem/router(connectbox) niet deze vult het aan bij instellen als accespunt. Als je de modem/router in bridge laat zetten dan klopt dat wel.

Waarom het advies de wifi van de Connectbox uit te zetten, deze heeft geen Mesh ondersteuning en daarmee geen meerwaarde. In jouw situatie enkel de wifi van de Connectbox uit en de Decoset als Accespunt instellen.

Rick Sanchez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor jullie antwoorden. 

Eerst even dit: ik ben een leek op dit gebied. Wat betekent "in bridge zetten"? 

En begrijp ik goed dat de wifi van de connectbox uitzetten gebeurt door op deze plek een vinkje te zetten?

 

 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Zodra een modem in bridge staat zal alleen nog de Lan 1 poort werken.

Alles wordt doorgegeven via die poort en het apparaat daarachter krijgt als enige een IP adres.

Het modem zal een reset uitvoeren op het moment dat dit wordt ingesteld en is dan tussen de 5-10 minuten bezig (meestal 2-5 min).

Wi-Fi en WifiSpots staan dan uit en je kan geen gebruik meer maken van WifiSpots ergens anders.

 

Meestal zet men dan een eigen router achter het modem om zelf een Wi-Fi en bedraad netwerk te vormen.

Sommige routers nemen alles gelijk over en hoef je niet aan te sleutelen om weer internet te krijgen.

Dit is echter verschillend per router en wat je eisen zijn. Vaak moet je wel de router even resetten nadat de modem in bridge is gezet.

Nog beter is om alle netwerkverbindingen van de modem te koppelen voordat hij naar bridge wordt gezet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Is bridge geen bekend begrip, dan niet aan beginnen of proberen.

Het modem zijn firewall en DHCP server gaan uit in bridge en krijg je direct het externe IP adres open en bloot op je TP-link Deco M4

Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de firewall internetbeveiliging en het uitdelen van de IP-adressen aan alle verbinden apparaten en dat moet je dat zelf bijhouden en instellen en zo nodig wijzigen bij problemen in de TP-link Deco M4.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Tom. Dat was precies tegelijk.

Rick Sanchez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hola, dat is veel info. In bridge zetten is geen bekend begrip inderdaad. 

@Be rt Je zegt “Is bridge geen bekend begrip, dan niet aan beginnen of proberen."

 

Wat bedoel je daarmee? Bedoel je niet beginnen aan een installatie van de mesh set, stuur het maar terug?

Of is 'in bridge zetten' een aparte handeling, naast de standaardinstallatie, die eventueel kan worden uitgevoerd? Maar achterwege kan worden gelaten als men er geen verstand van heeft?

 

Ik zeg er nog maar bij: ik ben een leek op dit gebied. Volledig afhankelijk van de handleiding. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Rick Sanchez niet aanzitten aan die instelling!!  In jouw geval juist de router functie aan laten.  Omdat je computer op de Connectbox is aangesloten niet in bridge zetten!!  Wat je zoekt zijn de wifi instellingen zelf, het zal er bij jouw mogelijk anders uit zien. Bij deze instellingen zet je het wifi signaal van je connectbox uit. Dat is het enige wat voor nu van belang is.

 

Rick Sanchez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ah, voor dat soort dingen heb ik nu de Community nodig. Ik heb de wifi-instelling gevonden, vinkje zetten bij "schakel 2,4 GHz uit". 

 

Maar als ik het goed heb begrepen dan bedoelde @Be rt ook dat ik als leek met mijn vingers van die bridge-toestand moet afblijven als ik die dingen installeer. 

En als ik het goed snap dan is het advies: gewoon de wifi uitzetten middels dat vinkje rechtsbovenin de screenprint van @RoWi. Daarna connectbox van de stroom, dat mesh-geval in de connectbox inpluggen en de installatieaanwijzingen volgen. Als het resultaat bagger is kan ik nog gewoon terug naar de oude situatie neem ik aan.  

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Je kan het gerust  de router functie van de Connectbox uitzetten, echter moet je dan de Deco instellen als router en neemt deze de funties die Bert noemde over. Het probleem in jou situatie is het wegvallen van de overige 3 netwerkpoorten, dan moet je ergens weer een switch plaatsen. Of een Deco unit tussen de pc en de modem router plaatsen wat op zich hoe dan ook wel slim is. Het meeste profijt van dit model accespunten heb je als je ze bedraad verbind.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Rick Sanchez wrote:

Hola, dat is veel info. In bridge zetten is geen bekend begrip inderdaad. 

@Be rt Je zegt “Is bridge geen bekend begrip, dan niet aan beginnen of proberen."

 

Wat bedoel je daarmee? Bedoel je niet beginnen aan een installatie van de mesh set, stuur het maar terug?

Of is 'in bridge zetten' een aparte handeling, naast de standaardinstallatie, die eventueel kan worden uitgevoerd? Maar achterwege kan worden gelaten als men er geen verstand van heeft?

   

Juist wel de mesh set gebruiken, maar verder niets aan het modem veranderen, behalve de wifi instellingen.

In bridge zetten is een geheel apart handeling die je heel bewust uit moet voeren in je modem in oud-UPC gebied of aan moet vragen bij Ziggo in oud-Ziggo gebied.

Je hebt het verder goed begrepen @Rick Sanchez , bridge heeft verder niets met de Deco set te maken en die werkt toch wel, modem wel in bridge of niet in bridge.

 

Rick Sanchez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@RoWi. Ik neem aan dat je laatste bericht nog steeds gaat over het in bridge zetten? Want dit:

RoWi. wrote:

Je kan het gerust  de router functie van de Connectbox uitzetten, echter moet je dan de Deco instellen als router en neemt deze de funties die Bert noemde over. Het probleem in jou situatie is het wegvallen van de overige 3 netwerkpoorten, dan moet je ergens weer een switch plaatsen. Of een Deco unit tussen de pc en de modem router plaatsen wat op zich hoe dan ook wel slim is. Het meeste profijt van dit model accespunten heb je als je ze bedraad verbind.

 

is voor mij volledig abracadabra. 

Behalve de laatste zin, ik neem aan dat je bedoelt draden tussen deco 1, deco 2 en deco 3. Maar dat is wat lastig als ze op verschillende verdiepingen staan. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als dat abracadabra is mag je het vergeten ?.

Het probleem met deze Deco units je verliest de helft van de snelheid als deze niet bedraad zijn aangesloten. 

Rick Sanchez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
RoWi. wrote:

Als dat abracadabra is mag je het vergeten ?.

Het probleem met deze Deco units je verliest de helft van de snelheid als deze niet bedraad zijn aangesloten. 

Mooie boel is dat. Bedraad aansluiten betekent gewoon een draad tussen die drie units? Terwijl het doel van die dingen nou juist is dat je op wat verdere afstand ook wifi hebt. Dus op de tweede verdieping, of (zoals bij een vriend van me) in het tuinhuis. 

 

Betekent dit dat je altijd overal snelheid verliest? Dus niet alleen bv bij de unit die het verst van je connectbox staat?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als je ze goed opsteld binnen bereik van Elly zal het mee vallen. 

 

Ronderwater

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb onlangs de M4 set aangesloten. Connectbox NIET in bridge mode gezet, alleen wel wifi uitgeschakeld. Station 1 met bijgeleverde utp kabel aan de connectbox, station 2 draadloos in de keuken en station 3 draadloos boven in de studeerkamer. M4 ingesteld als accespoint. Werkt als een tierelier! Overal goede en snelle wifi. Echter wel verlies, maar met een abo van 500/40 boven tóch nog rond 160. Méér dan genoeg dus (voor mij tenminste).

Het enige wat ik me nog afvraag is of het verstandig is om wifi hotspot via "mijn ziggo" uit te zetten. Ikzelf denk dat het geen invloed heeft en gezien de werking nu laat ik het maar zo.

Ik mis alleen bepaalde opties in de M4 zoals oa Qos, omdat deze in de accesmode staat en heb  daarom getwijfeld om de box daarom in Bridge te laten zetten, maar dat levert meer nadelen op die niet opwegen tegen het hebben van die opties. 

bennie 1

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

heb de 3 boosters geinstalleerd,werkt prima met de telefoon,

krijg met de laptop echter geen verbinding,wel verbinding met modem.

Ronderwater

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Je moet wel de netwerknaam op je laptop opzoeken die je aan je boosterset gegeven hebt

bennie 1

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb ik. 3 boosters. Overal goed signaal. Kan met mobiel wel inloggen  maar met de computer.niet. wachtwoord is ook goed.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic