Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
langebroeck
Level 3

TP-link Deco M4 bedraad als AP opnemen in netwerk

Hallo Community,

Mijn vraag betreft het installeren van 3st TP-Link Deco M4 boosters als AP in een bedraad netwerk.

Vanaf de router heb ik 4 switches in huis geplaatst, met daarachter 2x een ZiggoBooster (a la Router/modem) en 2x een Cisco WAP321, en zo op 4 plaatsen (etages/tuinhuis) goed werkend wifi.
Nu zou ik graag de 3x TP-Link willen opnemen als AP (ipv 3 andere eerder genoemd) en vraag me af of dat zodanig kan, dat de Ziggo router als router actief blijft met zijn eigen wifi netwerk en de 3 Deco M4 als AP's achter de switches worden geplaatst, net zoals nu de div AP's geplaatst zijn. Zij bieden nl het voordeel dat ze zowel 2,4 als 5 gHz uitzenden en dat biedt mogelijkheden voor oa Shelly-componenten.

Ik hir graag of er al iemand ervaring heeft met deze wijze van instellen van de TP-Link Deco M4's.

Alvast bedankt voor een reactie.

Gr Frans

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
langebroeck
Level 3
Topicstarter

Hallo Gianna Z,

Bedankt voor je reactie. Na een overleg met een medewerker van de Ziggo Helpdesk over een issue met de Nextbox, is dit onderwerp ook ter sprake gekomen en hij heeft mij geadviseerd om niet over te stappen op de Deco M4 boosters, omdat dit systeem geen beter wifi signaal zal opleveren dan de huidige setting. De 1e Deco-box kan niet anders aangesloten worden dan zoals in de handleiding beschreven en dus niet zoals ik gedacht had, ook al als AP. Daarmee is deze optie voor mij van de baan. Wel nog een goed advies gekregen over de inrichting van de router en de plaatsing van een eigen router / firewall in relatie tot het door mij gewenste beheer. Waarvoor dank.
Ik zal dit topic sluiten.
Gr Frans

Bekijk in context

0 Kudos
11 Reacties 11
Pasi
Level 19

Hallo,

De Deco's werken prima in AP mode en hebben in die mode veel meer aansluit mogelijkheden. Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO

0 Kudos
langebroeck
Level 3
Topicstarter

Hallo Pasi, 

Bedankt voor de verhelderende informatie. Onduidelijk voor mij blijft nog even, of ik ook de 1e Deco M4 achter een switch kan plaatsen als AP en dus de SSID van de router ook op de andere 3 Deco M4 AP's kan instellen en zo op 4 plekken in en om huis hetzelfde Wifi netwerk kan hebben.
Ik ga het nog eens goed lezen.
Dank en groet, Frans

0 Kudos
Pasi
Level 19

"...of ik ook de 1e Deco M4 achter een switch kan plaatsen als AP en dus de SSID van de router ook op de andere 3 Deco M4 AP's kan instellen en zo op 4 plekken in en om huis hetzelfde Wifi netwerk kan hebben..."

Als de set in AP mode staat, dan zou ( in principe ) de eerste ook achter een switch kunnen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.
TP-Link wil de switch achter de 1ste Deco, omdat in TP-Link's visie de Deco's altijd in router mode staan en dan is het juist wel nodig om de 1ste Deco ( = de router ) voor de switch te hebben.

Natuurlijk kan u de router en de Deco dezelfde SSID/naam geven, maar of dat handig is. Leest u punt 6 eens: Leidraad voor TP-Link DECO

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Geen ervaring met de M4 wel met andere mesh systemen, waarbij het geen enkel probleem is deze na een switch te plaatsen. Ik vermoed zelf dat vanwege het shelly deel, een M4 set niet de beste keuze is. Gewone accespunten, van iets betere makelij lijkt me verstandiger. 

0 Kudos
langebroeck
Level 3
Topicstarter

Hallo Pasi,
de unieke SSID werkt prima voor ons, dat ga ik proberen zo te houden.
Op mijn vraag mbt het instellen als AP van de 1e Deco M4, achter een switch na de ZCB, heb ik nog geen duidelijkheid. Ik blijf zoeken naar een ervaring daarmee hier. Mocht die er niet komen, probeer ik een akkoordje met Ziggo om het te testen alvorens ik andere apparatuur terug inlever.
Met dank, Frans

0 Kudos
langebroeck
Level 3
Topicstarter

Hallo RoWi,

De WiFi-koppeling van Shelly's met andere Ziggo-boosters (ook 2,4 en 5 ghz) werkt prima. Die probeer ik ook te realiseren met de M4-set. Ervaring zal moeten leren hoe het met M4-set werkt.

Op mijn vraag mbt het instellen als AP van de 1e Deco M4, achter een switch na de ZCB, heb ik nog geen duidelijkheid. Ik blijf zoeken naar een ervaring daarmee hier. Mocht die er niet komen, probeer ik een akkoordje met Ziggo om het te testen alvorens ik andere apparatuur terug inlever.
Dank en groet, Frans

0 Kudos
RickNL
Level 6

Ik zie geen reden waarom de 1e Deco niet achter een switch na de ZCB kan. Ik zou er dus gewoon vanuit gaan dat dat kan.

Enige wat schijnt te zijn is dat sommige switches (volgens mij D-Link en sommige versies van de ZCB) niet goed samenwerken met het Deco-systeem, omdat ze het 'wired backhaul' signaal tegenhouden. Oplossing is dan voor 2 tientjes een nieuwe switch kopen, dus daar zou ik het niet direct om laten (als je hier al tegenaan loopt).

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Het mesh protocol kan roet in het eten gooien, vandaar mijn opmerking. Dat is namelijk het wezenlijke verschil met de andere apparaten. 

De M4 is te huur, kortom dat kan altijd worden op gezegd. Verder zal er geen probleem optreden bij aansluiten na een switch, het meest voorkomende probleem treed op als alle deco units direct op een Connectbox (de Arris) worden aangesloten.

langebroeck
Level 3
Topicstarter

Hallo RickNL, dank voor je meedenken.

Zijn er speciale technische details waar de switches aan moeten voldoen?
Gr Frans

0 Kudos
Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Goedemiddag @langebroeck

Super dat je hier je vraag hebt gesteld en er zo lekker met je meegedacht is door @Pasi, @RoWi. en @RickNL 🙂 
Zijn al je vragen momenteel beantwoord?

0 Kudos
langebroeck
Level 3
Topicstarter

Hallo Gianna Z,

Bedankt voor je reactie. Na een overleg met een medewerker van de Ziggo Helpdesk over een issue met de Nextbox, is dit onderwerp ook ter sprake gekomen en hij heeft mij geadviseerd om niet over te stappen op de Deco M4 boosters, omdat dit systeem geen beter wifi signaal zal opleveren dan de huidige setting. De 1e Deco-box kan niet anders aangesloten worden dan zoals in de handleiding beschreven en dus niet zoals ik gedacht had, ook al als AP. Daarmee is deze optie voor mij van de baan. Wel nog een goed advies gekregen over de inrichting van de router en de plaatsing van een eigen router / firewall in relatie tot het door mij gewenste beheer. Waarvoor dank.
Ik zal dit topic sluiten.
Gr Frans

0 Kudos