J123456

Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Verbinding via TP-Link M4 is zeer traag

Geachte forum bezoekers,

vandaag de TP-link M4 wifi versterker aangesloten als access point op mijn thuisnetwerk, omdat ik op zolder verdieping geen goede snelheid haalde (~100/40 DL/UL) met enkel Wifi v Ziggo modem (ter vergelijk: ik haal in mijn woonkamer met Wifi v Ziggo modem ca. 550/40 DL/UL). Ik heb slechts één torentje aangesloten via LAN kabel op zolder (ik had deze daar al liggen). Het werkt, maar de snelheden zijn ongeveer gelijk aan de situatie zonder M4: ~100/40 DL/UL. Wat ik ook niet verwacht had: als ik op zolder naast de M4 sta, krijg ik dezelfde resultaten als in de woonkamer, 2 verdiepingen lager.

Ik heb het wifi signaal van mijn modem NIET uitgezet.

Mis ik iets in de instellingen ? Of andere tips hoe de snelheid die op de doos staat, te halen? 

 

PS mijn nieuwe notebook heeft geen LAN aansluiting meer, vandaar Wifi.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Ja ik leer er altijd iets bij… de reactie mbt Rj45 koppelstuk beantwoordde een vraag die ik nog wilde stellen … goed bezig forum 🤘

Bekijk in context

7 Reacties 7
S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

@Pasi kom er maar weer in met je M4 verhaal.

 

En kijk eens hier naar

https://www.bol.com/nl/nl/l/ethernet-adapters/7106/

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@J123456  schreef:

Geachte forum bezoekers,

vandaag de TP-link M4 wifi versterker aangesloten als access point op mijn thuisnetwerk, omdat ik op zolder verdieping geen goede snelheid haalde (~100/40 DL/UL) met enkel Wifi v Ziggo modem (ter vergelijk: ik haal in mijn woonkamer met Wifi v Ziggo modem ca. 550/40 DL/UL). Ik heb slechts één torentje aangesloten via LAN kabel op zolder (ik had deze daar al liggen). Het werkt, maar de snelheden zijn ongeveer gelijk aan de situatie zonder M4: ~100/40 DL/UL. Wat ik ook niet verwacht had: als ik op zolder naast de M4 sta, krijg ik dezelfde resultaten als in de woonkamer, 2 verdiepingen lager.

Ik heb het wifi signaal van mijn modem NIET uitgezet.

Mis ik iets in de instellingen ? Of andere tips hoe de snelheid die op de doos staat, te halen? 

 

PS mijn nieuwe notebook heeft geen LAN aansluiting meer, vandaar Wifi.

 


Hallo,

vreemd dat een bekabelde Deco zo'n slechte down/upload levert. Nu is slecht wifi wat anders dan slecht internet. De wifi verbinding ( laptop <> wifi punt ) kan zeer snel zijn, terwijl internet verbinding ( laptop <> wifi punt <> Ziggo modem <> Ziggo <> internet ) wel veel trager kan zijn.



--Heeft u de "Netwerk optimalisatie' al eens gestart in de Deco app ?


--Hoe is de wifi ontvangst op uw laptop ? Als u een Windows computer hebt, dan kan u met het onderstaande commando meer informatie krijgen m.b.t. de wifi verbinding van uw Windows desktop/laptop.
In Windows, klikt u op de StartKnop, type "cmd" in en open het CMD/Dos venster. Type daarna in het zwarte CMD/Dos venster, het onderstaande commando in:

Netsh WLAN show interface

Zo kan u eenvoudig controleren of de computer een 2,4 of 5 GHz wifi verbinding heeft ( kanaal 1 t/m 13 = 2,4GHz, hoger is 5Ghz ), hoe snel de up/down wifi verbinding is en wat de signaalsterkte van het signaal is.

Netsh WLAN show interface 3a.png

De getoonde waarden zijn natuurlijk van dit moment, m.b.v. cursor omhoog en [Enter], kan u het commando gemakkelijk herhalen en zo een paar keer starten, als er verbindings-problemen zijn.

Op een Apple computer moet u de Option toets ingedrukt houden en dan op het wifistatus menu Pasi_0-1672664090573.png klikken

Mac Wifi.png



--Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan.

Reset de Deco's als volgt :
-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.

Installeer de Deco's als volgt :
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu de Deco set in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings-problemen zijn.

 

--M.b.t. "...Ik heb het wifi signaal van mijn modem NIET uitgezet..."
Leest u punt 6 eens van de Leidraad.



--Als uw Ziggo modem/router van het merk Arris is, dan zijn er beperking m.b.t. de Deco's.

 

 

--Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb vandaag mijn netwerk op zolder nog eens nagelopen, want er zaten nogal wat "knooppunten" in die ik ooit heb toegevoegd o.a. 2 ethernet switches. En wat wellicht de kenners niet zal verbazen: één van de switches was van het type fast ethernet met max 100 Mbps en - je raadt het al- laat dat net de switch zijn, waar ik mijn TP torentje op had aangesloten (en het toeval wil ook dat bij een tweede test met een andere LAN kabel, deze ook op dezelfde switch zat...) . Dus na een beetje creatief herschikken (o.a. verwijderen vd 100 Mbps switch + printer op wifi) heb ik de snelheid die ik verwachtte: ~550/40 DL/UL

Probleem opgelost!

Bedankt voor de reacties en het meedenken

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Dit was ik nog vergeten: ik had ook vóór de switches een soort "Ethernet kabel verlengstuk/koppelstuk" (kabel was nl. te kort) , dat een duidelijke bottleneck was: bekabeld haalde ik met mijn notebook direct na het koppelstuk slechts 100 Mbps. Omdat ik niets anders had, heb ik daar als kleine 1000 Mpbs switch gebruikt als "koppelstuk"...Hier heb ik liever een gewoon koppelstuk, omdat dat toch iets simpeler is en geen stekker/adapter nodig heeft.

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

@J123456  en zo heb je weer wat geleerd en wijzer geworden.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

"...Dit was ik nog vergeten: ik had ook vóór de switches een soort "Ethernet kabel verlengstuk/koppelstuk"..."

 

Rj45 koppelstukken, ja .... die .... zijn berucht. Op 100Mb werken die vaak prima, maar op 1Gb niet meer.

 

Een bekend verschijnsel 🤡 !

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Ja ik leer er altijd iets bij… de reactie mbt Rj45 koppelstuk beantwoordde een vraag die ik nog wilde stellen … goed bezig forum 🤘

Uitgelicht topic