@J123456 schreef:
Geachte forum bezoekers,
vandaag de TP-link M4 wifi versterker aangesloten als access point op mijn thuisnetwerk, omdat ik op zolder verdieping geen goede snelheid haalde (~100/40 DL/UL) met enkel Wifi v Ziggo modem (ter vergelijk: ik haal in mijn woonkamer met Wifi v Ziggo modem ca. 550/40 DL/UL). Ik heb slechts één torentje aangesloten via LAN kabel op zolder (ik had deze daar al liggen). Het werkt, maar de snelheden zijn ongeveer gelijk aan de situatie zonder M4: ~100/40 DL/UL. Wat ik ook niet verwacht had: als ik op zolder naast de M4 sta, krijg ik dezelfde resultaten als in de woonkamer, 2 verdiepingen lager.
Ik heb het wifi signaal van mijn modem NIET uitgezet.
Mis ik iets in de instellingen ? Of andere tips hoe de snelheid die op de doos staat, te halen?
PS mijn nieuwe notebook heeft geen LAN aansluiting meer, vandaar Wifi.
Hallo,
vreemd dat een bekabelde Deco zo'n slechte down/upload levert. Nu is slecht wifi wat anders dan slecht internet. De wifi verbinding ( laptop <> wifi punt ) kan zeer snel zijn, terwijl internet verbinding ( laptop <> wifi punt <> Ziggo modem <> Ziggo <> internet ) wel veel trager kan zijn.
--Heeft u de "Netwerk optimalisatie' al eens gestart in de Deco app ?
--Hoe is de wifi ontvangst op uw laptop ? Als u een Windows computer hebt, dan kan u met het onderstaande commando meer informatie krijgen m.b.t. de wifi verbinding van uw Windows desktop/laptop.
In Windows, klikt u op de StartKnop, type "cmd" in en open het CMD/Dos venster. Type daarna in het zwarte CMD/Dos venster, het onderstaande commando in:
Netsh WLAN show interface
Zo kan u eenvoudig controleren of de computer een 2,4 of 5 GHz wifi verbinding heeft ( kanaal 1 t/m 13 = 2,4GHz, hoger is 5Ghz ), hoe snel de up/down wifi verbinding is en wat de signaalsterkte van het signaal is.
De getoonde waarden zijn natuurlijk van dit moment, m.b.v. cursor omhoog en [Enter], kan u het commando gemakkelijk herhalen en zo een paar keer starten, als er verbindings-problemen zijn.
Op een Apple computer moet u de Option toets ingedrukt houden en dan op het wifistatus menu klikken
--Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan.
Reset de Deco's als volgt :
-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
Installeer de Deco's als volgt :
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu de Deco set in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.
M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings-problemen zijn.
--M.b.t. "...Ik heb het wifi signaal van mijn modem NIET uitgezet..."
Leest u punt 6 eens van de Leidraad.
--Als uw Ziggo modem/router van het merk Arris is, dan zijn er beperking m.b.t. de Deco's.
--Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.