Vannisje

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

TP Link Deco X50 (3pack) - alledrie direct aansluiten op Ziggo Gigabox via ethernet kabel mogelijk?

Hallo!

 

Ik heb de TPLINK DECO X50 (3pack) gekocht. Ik heb op iedere verdieping (beneden, boven, zolder) een ethernet kabel liggen die direct (via loze leidingen) is aangesloten aan de Ziggo Gigabox modem.

 

Mijn uiteindelijke intentie is om op iedere verdieping een deco te plaatsen, die ieder verboden zijn met de ethernetkabel naar de Gigabox en daarmee één groot netwerk creëren. 

 

De eerste deco is prima geïnstalleerd op de begane grond. Ik moest wel een aparte netwerknaam hiervoor maken, maar er stond dat ik dit later kon veranderen in m'n bestaande wifinaam. Toen ik eenmaal boven de 2e deco wilde installeren, liep ik tegen het eerste probleem aan. Het signaal was te zwak en kon bijna niet herkend worden. Ik probeerde ook hier een ethernetkabel aan te sluiten maar zonder succes. 

 

Is mijn wens überhaupt mogelijk met de decos? Bij voorkeur heb ik straks alles op één groot netwerk staan wat elkaar versterkt. Maar ik krijg dit dus niet voor elkaar op deze manier.

 

We hebben een normale (nieuwbouw) woning waardoor wifi maar weinig doorkomt. Ik hoopte het probleem hiermee op te lossen en de wifi functie van de modem router te behouden zodat ik als het ware 4 sterke punten in huis had die hopelijk konden samenwerken.

 

Bij voorbaat dank voor hulp! Bijgevoegd is een situatieschets van wat ik uiteindelijk wil bereiken. 

6 Reacties 6
Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

Er staat een Leidraad voor de M4 variant op deze community die ook voor uw situatie en model bruikbaar is. 

Ik zou zeggen lees dat eens door. De leidraad

 

In het kort.

De wifi van de Ziggo modem/router kan aanblijven maar zal niet vloeiend samenwerken met de drie Deco units. Een toestel wat met het accespunt van de ziggo modem is verbonden blijft daar mogelijk te lang mee verbonden.

In eerste instantie is wat u zou willen mogelijk, mischien dat het beter is om de 3 deco units via 1 netwerkswitch te verbinden aan de Gigabox. Mogelijk slaat u ergens een stap over met het installeren.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @Vannisje

Leuk dat je langskomt! Het topic dat @Garihd heeft gedeeld bevat veel nuttige info. Heb je er naar kunnen kijken?

Kameleon.1987

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Vannisje dit is natuurlijk iets wat je uiterst goed wilt hebben om een stabiele netwerk op te zetten, dus mooi dat je eerst wat informatie verzamelt.

Helaas kan dat niet, dan krijg je zogenoemde backhaul issues. Zie het simpelweg als 3 deco's die als hoofd deco willen draaien.

 

Wat je wel kan doen is de star methode toepassen. Hierbij verbind je 1 hoofd deco aan het modem. Op lan 2 van deze deco sluit je een switch aan waar je de overige deco's op aansluit. Lijkt me in jouw situatie als ik het zo lees de beste oplossing. Vergeet de deco niet in accesspoint mode te zetten en je wifi uit te schakelen op het modem als je klaar bent!

 

Met deze star methode zou je eventuele andere apparaten op lan van het modem op de switch kunnen aansluiten, en je modem in bridge laten zetten door een telefoontje naar de telefoontoppers van Ziggo.

Hiermee hoef je je deco's niet in accesspoint te zetten. Je mag dan wel maar 1 apparaat bedraad op het modem aangesloten hebben (de hoofd deco in dit geval) en wifi van het modem wordt ook uitgeschakeld. In feite wordt het modem niets anders dan een ordinaire doorgeefluik waarbij het beheer van het interne netwerk aan je deco netwerk overgelaten wordt.

 

w.v.riel

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Aansluitend zoals deco set m4.

En wifi Ziggo modem uitzetten.

Zoals voorbeeld werkt het perfect.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Echt een waardeloze oplossing hoe je dat bij TP-link moet doen.

En dan ook nog lopen klooien met AP en weinig instellingen kunnen doen.

Het kost niet veel en het is ook niet veel.

 

Maar goed de TS is na januari niet meer gezien. Want zo oud is dit topic al.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,


in welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en zo geheel opgaan in de rest van uw netwerk
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.
In AP mode kan u de Deco's aansluiten zoals u wilt en bent u niet gehouden aan de regel die voor Wifi-Router mode geldt, namelijk dat Deco 2 & 3 achter de master aangesloten moeten worden !


In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

 

 


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

 

Uitgelicht topic