ridmaur

Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

TP-Link Deco X20 icm 1GB modem

Geldt deze leidraad https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/td-p/69366 ook voor de combinatie van een 1GB Ziggo modem en de (betere) TP-Link Deco X20 wifi boosters. Ik wil er een aantal bestellen:  maar bekabelen via internet is niet altijd mogelijk.

Ik wil de wifi boosters allemaal in AP modus zetten en het 1GB modem als router laten werken (slechte ervaringen mee als ik deze in bridge modus zet).

4 Reacties 4
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@ridmaur  schreef:

Geldt deze leidraad https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/td-p/69366 ook voor de combinatie van een 1GB Ziggo modem en de (betere) TP-Link Deco X20 wifi boosters. Ik wil er een aantal bestellen:  maar bekabelen via internet is niet altijd mogelijk.

Ik wil de wifi boosters allemaal in AP modus zetten en het 1GB modem als router laten werken (slechte ervaringen mee als ik deze in bridge modus zet).


Hi,

De leidraad geschreven door @Pasi geld voor elke modem , het GB modem en bijbehorend abonnement is in wezen niet anders dan dat de snelheid hoger is.

Alleen weet ik niet of de Deco's via de WIFI even hoge snelheden kunnen doorgeven.

En ik zelf zou er voor zorgen of in ieder geval mijn uiterste best doen ze bekabeld aan te sluiten , communiceren via de WIFI wat ze overigens goed schijnen te doen is toch snelheid inleveren.

 

Overigens het modem in bridge zetten zou ook goed moeten werken.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,


Ik heb de leidraad geschreven voor de Deco M4, maar veel geldt ook voor andere Deco stations.

De X20 is natuurlijk wat sneller dan de M4, in deze lijst staan alle specificaties. Maar of u wat aan die extra snelheid heb is natuurlijk afwachten. Tegenwoordig zijn de wifi-stations dusdanig snel door o.a. MIMO ( Multiple Input, Multiple Output = meerdere wifi kanalen en/of antennes voor het tegelijkertijd verzenden en ontvangen ), dat de maximale doorvoer van een wifi-station alleen bepaald kan worden door meerdere apparaten ( b.v. laptops ) tegelijkertijd te laten testen en dan de resultaten daarna op te tellen. Dat kan betekenen, dat de werkelijke snelheid voor één apparaat niet perse sneller hoeft te zijn. Hebt u heel veel snelle wifi apparaten, die ook tegelijkertijd veel downloaden, dan heeft een hoger AX/AC waarde natuurlijk wel nut.

De X20 heeft o.a. Wifi-6 en dat is wel een voordeel, zo bent u op de toekomst voorbereid. Maar zolang u eigen apparatuur geen wifi-6 heeft, hebt u daar niet erg veel voordeel van.

Tevens moet u niet verwachten dat u via wifi uw 1Gb internet verbinding maximaal kan benutten. De werkelijk wifi doorvoer zal beslist lager zijn.

Tevens, als u de Deco stations niet m.b.t. een netwerkkabel verbindt, kan dat een bottleneck veroorzaken, omdat dan de onderlinge wifi verbinding ( = de BackHaul ) de werkelijk data doorvoer bepalen. Staan de stations te ver uit elkaar, dan zal de data doorvoer daardoor beperkt worden.

Voor 'huis en tuin' gebruikt, zijn de X20 eigenlijk natuurlijk wat te snel. Ik verwacht dat die paar milliseconden
dat de X20 sneller is, niet merkbaar zijn als u wat op het internet browst en uw mail download.

Bent u een serieuze gamer, dan kan ik alleen maar een netwerkkabel aansluiting adviseren. Deze is toch altijd beter/sneller/stabieler dan een wifi verbinding.

Een M4 set bevat 3 stations, wat voor een ééngezinswoning vaak ruim voldoende is. 1 X20 kost hetzelfde als 1 set ( 3 stuks ) M4. Maar als u de M4 huurt, dan wordt het verschil nog groter. Koopt u 2 of 3 X20 stations, dan kan u voor dat geld 80 of 120 maanden een set M4's huren ( welke u natuurlijk over 2 of 3 jaar gewoon inlevert bij Ziggo, om daarna een dan modernere set te huren ).

Aan u de keuze. Als geld geen rol speelt, dan is de X20 beslist beter, maar hoeveel vergeleken met een set M4, dat is van veel variabelen afhankelijk.

 

ridmaur
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Dank voor reacties. Ik heb momenteel Linksys Velop (3 stuks) aan mijn Connectbox Gigabit hangen. Kan mijn Connectbox niet in bridge mode zetten, wat ik het liefst zou willen, omdat ik nooit zoveel op heb met router/WiFi functionaliteit van door provider geleverde combi modem/router apparaten. Ik heb Linksys derhalve in bridge mode staan en daar mijn WiFi op geconfigureerd. Vraag me niet waarom, maar ik krijg de Linksys niet verbonden met Connectbox Gigabit in bridge mode.

 

Twee vragen:

1. Wat is kwaliteit van de router/WiFi van Connectbox Gigabit in vergelijking met Linksys Velop router/Wifi?
2. Is M4 goed alternatief voor Linksys Velop units?

 

Lastige vragen wellicht maar ben blij met additionele inzichten.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Helaas voor u heb ik beide ( Gigabit Connectbox en Linksys Velop ) niet en kan dus ook niet een zinnig vergelijk maken.

De Deco M4 set is een basic set, waarvan 3 stuks in de winkel +/- €150,- kosten, terwijl 3  Linksys Velop bijna het dubbele kosten. De totale wifi data doorvoer van een Velop is ( vooral in 5GHz ) veel hoger, dan die van de M4. Maar zoals geschreven hoeft dat verschil niet merkbaar te zijn, als beide sets niet tot hun maximum gebruikt wordt.


Maar misschien is dit een reden, waaraan u wel wat hebt? U kan de Deco M4 per maand huren voor het luttele bedrag van €2,50 per maand. Dan kan u de Deco's testen tot u zelf alle antwoorden hebt. Bevalt de M4 u niet ( om welke reden ook ) dan kan u de set gewoon retourneren ( mits u natuurlijk alle verpakkingen netjes hebt bewaard  ).


M.b.t. Ziggo apparatuur, kan/durf ik wel zeggen, dat dit niet de beste apparatuur is. Ik heb zelf een Compal ConnectBox en heb o.a. DHCP en wifi daarop uitstaan, omdat andere apparatuur dat veel beter ( en stabieler ) kan.
Erg stabiel vindt ik de box niet en met de minimale aanwezige opties, zijn de box en ik ook beslist geen vrienden.

Uitgelicht topic