1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Nordberg

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

TP-Link Deco X20 combi (wifi en bedraad)

Dag, ik heb besloten om de Deco x20 (stuks) aan te schaffen, ik heb nog wel een vraag over een switch en hoe en vooral waar ik die op moet aansluiten.

Mijn huidige situatie is als volgt:

Ziggo Connectbox (Router) voor wifi signaal. Op deze router het ik een switch aangesloten (TP-Link TL-SG105E) aan deze switch hangen 3 bekabelde apparaten (Playstation,, Smart TV en Nintendo Switch). Daarnaast hangt aan de switch een Devolo Wifi versterker voor wifi boven en op zolder (3x devolo).

In de nieuwe situatie wil ik het volgende:

Ziggo Connectbox (wifi uitschakelen), aan de connectbox de Deco-X20 nr. 1 bekabeld koppelen. De Deco nr. 2 en 3 komen boven en moeten via de wifi van de Deco nr. 1 worden aangesloten.

Mijn vraag is waar ik de TP-Link TL-SG105E dan op moet aansluiten (ik wil de tv, PS4 en Nintendo nml. bekabeld blijven gebruiken). Moet ik de switch gewoon aan de connectorbox laten hangen zoals het nu is (wifi is weliswaar uitgeschakeld maar ik neem aan de de ethernetpoort gewoon nog functioneert toch?).

Of moet ik de switch uit de Connectbox halen en hem op Deco nr. 1 aansluiten?

Tenslotte moet ik de Deco via de App in de acces Point mode zetten of hoeft dat niet?

Ik hoor het graag van u, bedankt voor het advies vast!

Gert-Jan 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24851Posts
  • 1075Oplossingen
  • 8113Likes

Helemaal correct 😊👍 @Nordberg 

Bekijk in context

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

De AOP valt onder de zorgplicht van Ziggo. Zelfs de schroeven die loslaten leuke uitdaging om dat weer netjes te krijgen.

Bekijk in context

39 Reacties 39
Meldingen
Aan Uit
RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Als de X20 in accespoint mode wordt gebruikt kan de switch gewoon direct aan de Connect box blijven. Dat is meteen antwoord op de tweede vraag zet deze via de app in accespunt mode.

Wil je de eerste Deco unit als router toepassen dan moet alles ook de switch na de eerste X20 en is het verstandig de Connectbox in Bridge mode te zetten.

Deze Leidraad voor de Deco M4  is ook geschikt en nuttig om te lezen bij gebruik van de X20.

Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24851Posts
  • 1075Oplossingen
  • 8113Likes

Ik heb zelf de TP Link Deco M4 en mijn Modem wifi staat uit maar de Lan poorten die werken wel, op

Poort 2 gaat een Lange UTP Kabel naar de Woonkamer Switch voor de TV, Media Box Next, AppleTV en de BlueRay Speler, en 3 loze UTP ansluitingen Poort 3 zit in de Meterkast en daar gaan 2 Kabel naar de 1ste verdieping waar een Switch voor de TP-Link Deco M4, LG Smart TV, De 2e Media Box NEXT, Samsung BlueRay  Speler en de kabel naar de Zolder zit in de 3e Deco M4.

Het kan wel. 

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Helder! wat adviseer jij qua performance t.a.v de router/accespoint functionaliteit? 

A. Connectbox wifi uit en in Bridge-stand en de TP-switch aan de eerste Deco hangen (Deco=Router)

B Connectbox wifi uit, switch op connectbox aansluiten en eerste deco ook? (Deco = AP)

Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24851Posts
  • 1075Oplossingen
  • 8113Likes

@Nordberg  Mijn Modem staat in Router en mijn TP Link Deco M4 staan in Acces Point Modus zo heb je minste last van storingen. Ik adviseer zekers de Acces Point Functie.

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Dank! dus de huidige switch kan ik gewoon in Poort 2 van de connectbox laten zitten en de deco nr. 1 in poort 1 bijvoorbeeld? Dan hoef ik dus alleen op de connecbox de wifi uit te zetten (https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/uit#/) en in de TP-link App het acces point aan te zetten?

Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24851Posts
  • 1075Oplossingen
  • 8113Likes

Helemaal correct 😊👍 @Nordberg 

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Toch nog een kleine twijfel. Ik heb de link van Rowi bekeken (https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/td-p/69366?postid=728787#post72878...) Er daar staat:

De ZMR kan in router- of in bridge mode staan. Standaard staat de ZMR in router mode en dan kan de Deco in AccessPoint- ( of voor geavanceerd gebruik in router- ) mode. Staat de ZMR in bridge mode ( geavanceerd gebruik ) en de Deco set is rechtstreeks op de ZMR aangesloten, dan moet de Deco set in router mode.
Overigens: als de ZMR in bridge mode staat, dan is maar 1 netwerkpoort op de ZMR actief.

als er maar 1 poort actief is, hie kan ik dan de tp-switch box op poort 2 aansluiten als de Deco op 1 zit?

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Het is al opgelost lees ik, de vraag is eerder wat wil je zelf als gebruiker, met de Deco units in Accespunt mode heb je minder opties tot je beschikking. Voor de performance maakt het niet heel veel verschil.

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

bijna, jouw leidraad heeft mij toch weer aan het twijfelen gebracht (zie mijn vorige reactie)

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Dat werkt in dat geval niet, zie mijn eerste reactie dan komt alles achter de eerste Deco unit die fungeert dan als router, deze deelt dan de IP adressen uit. Werken zowel de Deco unit en de Connectbox als router dan heb je zoals dat heet met dubbel NAT en twee afwijkende IP reeksen te maken.

Kortom wil je enkel een betere WIFI verdeling stel je units in als accespoint dan werkt alles prima.

Pasi

Level 19
  • 10645Posts
  • 509Oplossingen
  • 5903Likes

Hebt u dit al eens gelezen, misschien ontdekt u dan andere oplossingen?

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

@Pasi  schreef:

Hebt u dit al eens gelezen, misschien ontdekt u dan andere oplossingen?

Ik was je voor zie mijn eerste reactie 😉

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

ik wil louter dat mijn wifi boven niet wegvalt zoals nu het geval is bij mijn Ziggo Connectbox. Blijven de wifi problemen zich voordoen dan stap ik denk ik over naar een betrouwbare wifi aanbieder

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Je weet toch hopenlijk wel dat er geen wifi aanbieders bestaan?

Je bent klant bij een Internet provider de nadruk ligt altijd op de directe verbinding.

Wifi in een modem/router is puur bijzaak.

Pasi

Level 19
  • 10645Posts
  • 509Oplossingen
  • 5903Likes

"...ik wil louter dat mijn wifi boven niet wegvalt zoals nu het geval is bij mijn Ziggo Connectbox....".
Helaas, daar is geen pilletje voor. Anders gezegd, dat kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Het maakt verder niet uit bij welke provider u zit.
Ondanks allerlei wifi garanties, is wifi grotendeels uw probleem.

Ik snap niet echt waar uw probleem is/zit. Hebt u dit wel gelezen? Wat zit nu allemaal aangesloten op de netwerkpoorten van de ConnectBox?

M.b.t. CB:

-Deze blijft gewoon in router mode en alle netwerkpoorten blijven daarop dus gewoon werken
-De wifi daarop gaat uit.
-De switch blijft gewoon op de CB aangesloten

M.b.t. De Deco's:
-De master ( eerste Deco ) sluit u aan op één van de 3 vrije poorten achterop de CB
-De set/stations gaan na volledige installatie in AP mode
-Omdat deze in AP mode gebruikt gaat worden, kan u de Deco's aansluiten volgens alle voorbeelden in de leidraad.

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

snap ik, maar daarvan uitgaande als ik het internet (vele fora) afstuit dan steekt KPN met SuperWifi met kop en schouders boven de rest uit, bij Ziggo is het doorgaans kommer een kwel en slecht gesteld met het wifi (als onderdeel van een totaal pakket, daar heb je helemaal gelijk in!) Ik heb nu de Deco x-20 als set van 3 besteld en ga kijken of dat mij wifi problemen boven oplost, zoniet dan maak ik een keer de overstap naar KPN(ben al ruim 25 jaar aan Chello, UPC en Ziggo verbonden)

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Op mijn connectbox heb ik nu een switch (bekabelde verbinding naar Ps4, Samsung Smart tv en Nintendo Switch). Daarnaast een Devolo 1200 wifi, boven nog 2 devolo adapters. Ik heb echter voortdurend last van slechte wifi of wegvallende wifi. meerdere malen Ziggo benaderd, die geven aan dat het aan de kabel licht die naar het modem (CB) gaat. die heb ik inmiddels 2x vervangen maar nog steeds probleem niet opgelost. Heb nu 3x Deco x20 besteld en gooi de hele devolo set eraf. Ik blijf de CB als router gebruiken met de switchen ga de Deco set als Acces point proberen. Lukt dat niet dan ga ik overstappen op superhifi van KPN, daar hoor ik louter positieve verhalen over.

Pasi

Level 19
  • 10645Posts
  • 509Oplossingen
  • 5903Likes

Het 'wifi probleem' van Ziggo is vaak, dat de CB dichtbij de hoofdaansluiting van Ziggo coax ( = AOP ) moet staan. Daardoor staat de CB vaak in de meterkast of een hoek in de voorkamer. Beide zijn qua plek niet optimaal en niet erg centraal, waardoor een huis gauw te groot is voor het aanwezig wifi bereik.

Een Deco set heeft natuurlijk een beter bereik, omdat dat deze stations vaak beter geplaatst kunnen worden en het ook 3 apparaten zijn en dus beter door huis geplaatst kunnen worden.

Overigens heeft Ziggo t.o.v. KPN ( en/of anderen ) wel een goed internet en levert bijna altijd de down/up-load wat belooft wordt.

Het verschil tussen de X20 en de M4 is niet zo heel erg groot. De X20 heeft misschien iets snellere wifi, maar voor dagelijks/normaal wifi gebruik, zal u dat niet echt merken. Behalve als u met veel personen bent en/of tegelijkertijd zware downloads doet.
Verder heeft de X20 ook geen dedicated BackHaul, dus werkt deze set het beste/snelste als de m.b.v. een netwerkkabel zijn aangesloten.

Bent u niet met veel personen of doet u zelden zware downloads, dan zou u misschien ook de Deco M4 van Ziggo kunnen huren voor €2,50 per maand.

Pasi

Level 19
  • 10645Posts
  • 509Oplossingen
  • 5903Likes

Misschien is uw Ziggo aansluiting niet meer up-to-date.  De laatste tijd wordt het landelijk Ziggo netwerk aangepast, om hogere snelheden te kunnen leveren. Door die mogelijke hogere snelheden, worden ook de eisen van/voor huis aansluitingen steeds hoger. Is b.v. uw AOP ( Abonnee Overname Punt, het witte Ziggo kastje ) verouderd en/of u gebruikt oude/slechte coax stekkers, dan kan dat veel storing veroorzaken, terwijl dat misschien een jaar geleden nog niet zo was.

Als uw coax huis netwerk verouderd is, dan zal misschien de Deco set wel voor een beter wifi zorgen, maar uiteindelijk moet die data wel via de Ziggo verbinding het internet op.

Maakt u eens wat foto's van de AOP en de coax aansluitingen en plaatst u die hier eens. Dan kunnen we controleren of e.e.a. up-to-date is.