1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Nordberg

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

TP-Link Deco X20 combi (wifi en bedraad)

Dag, ik heb besloten om de Deco x20 (stuks) aan te schaffen, ik heb nog wel een vraag over een switch en hoe en vooral waar ik die op moet aansluiten.

Mijn huidige situatie is als volgt:

Ziggo Connectbox (Router) voor wifi signaal. Op deze router het ik een switch aangesloten (TP-Link TL-SG105E) aan deze switch hangen 3 bekabelde apparaten (Playstation,, Smart TV en Nintendo Switch). Daarnaast hangt aan de switch een Devolo Wifi versterker voor wifi boven en op zolder (3x devolo).

In de nieuwe situatie wil ik het volgende:

Ziggo Connectbox (wifi uitschakelen), aan de connectbox de Deco-X20 nr. 1 bekabeld koppelen. De Deco nr. 2 en 3 komen boven en moeten via de wifi van de Deco nr. 1 worden aangesloten.

Mijn vraag is waar ik de TP-Link TL-SG105E dan op moet aansluiten (ik wil de tv, PS4 en Nintendo nml. bekabeld blijven gebruiken). Moet ik de switch gewoon aan de connectorbox laten hangen zoals het nu is (wifi is weliswaar uitgeschakeld maar ik neem aan de de ethernetpoort gewoon nog functioneert toch?).

Of moet ik de switch uit de Connectbox halen en hem op Deco nr. 1 aansluiten?

Tenslotte moet ik de Deco via de App in de acces Point mode zetten of hoeft dat niet?

Ik hoor het graag van u, bedankt voor het advies vast!

Gert-Jan 

Oplossingen
39 Reacties 39
Meldingen
Aan Uit
RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

SuperWifi bestaat niet, dat is net zo'n loze marketing term als Ziggo met de Wifiboosters en het Giganet. Als je nu problemen hebt met een wifi verbinding, wordt dat bij KPN niet beter, wat kan schelen is de docsis coax techniek tegenover glasvezel. Wifi blijft wifi daarin maakt de provider weinig verschil.

Ik ben zelf begin vorig jaar van Telfort/KPN naar Ziggo overgestapt het enige verschil is geen synchrone verbinding meer. Van 50/50 glasvezel naar 50/5 via coax wat ik overal haal zelfs op 7 meter afstand in de tuin.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Naast deze vragen is het plaatsen van de modemwaarden ook nuttig.

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

@Nordberg 

Superwifi is de benaming voor een Mesh systeem gemaakt voor KPN, die zijn niks beter of slechter dan de Deco M4. 

En echt Super is deze set lang niet voor elke klant, lees hun forum  maar eens door.

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

denk dat je gelijk heb Pasi, de AOP hangt er met 1 draad bij, Ziggo zegt dat ze daar niks aan dien omdat het binnenhuis is. De CB staat op 1 meter van de AOP.

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

ik ga geen kabels naar boven trekken voor aansluiting van de Deco's. we leven in 2021 dus kabels zijn sterk verouderd.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

De AOP valt onder de zorgplicht van Ziggo. Zelfs de schroeven die loslaten leuke uitdaging om dat weer netjes te krijgen.

Pasi

Level 19
  • 10645Posts
  • 509Oplossingen
  • 5900Likes

Dat lijkt me toch niet de nieuwste AOP, kan u wat foto's van de voorkant maken? Overigens als de AOP te oud is, wordt deze gratis/kosteloos door Ziggo vervangen. Mocht daarover twijfel bestaan, dan kan een Ziggo moderator, die vaak bijna dagelijks lang komt in ieder draadje, daar wel een uitspraak over doen.

Zijn ook de coax stekkers aan de andere uiteinden ( van de coax kabels ) goed afgeschermd. Als daar een slecht stekker zit, dan kan op die plek stoorsignalen het coax netwerk opgaan.

"...ik ga geen kabels naar boven trekken voor aansluiting van de Deco's. we leven in 2021 dus kabels zijn sterk verouderd...."
Volgens deze lijst zijn de X20 en de M4 niet erg verschillend. Beide hebben geen dedicatie backhaul, wat betekend dat als u ze niet bedraad aansluit, ze niet optimaal werken ( zoals beschreven in mijn Leidraad ) en dus niet zo snel zijn ( qua data doorvoer ) als wel mogelijk is.

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Deze is geplaatst toen we in deze woning kwamen wonen, ruim 18 jaar geleden. ben nu met Ziggo klantenservice aan het chatten, de boel wordt gratis door de monteur vervangen! dank allen voor de tips!!!!

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

dinsdag middag komt de ziggo monteur alles (kosteloos) vervangen, ik heb meerdere foto's opgestuurd en idd de AOP is zwaar verouderd (19 jaar oud)

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

9 februari komt de ziggo monteur, zojuist via de Ziggo KS-chat geregeld, alles (kosteloos) vervangen, ik heb meerdere foto's opgestuurd en idd de AOP is zwaar verouderd (19 jaar oud)

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

haha, die schroeven worden idd een uitdaging, de muur is zwaar poreus (kalkzandsteen)

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

"...ik ga geen kabels naar boven trekken voor aansluiting van de Deco's. we leven in 2021 dus kabels zijn sterk verouderd....

Wat deze uitspraak betreft bekabeld wint het altijd als je een stabiele betrouwbare verbinding nodig hebt. 

Mogelijk dat 4g en 5g het bij mij nog winnen van wifi.

Pasi

Level 19
  • 10645Posts
  • 509Oplossingen
  • 5900Likes

Mocht u nog andere coax klusjes hebben, dan kan u dit met de Ziggo monteur bespreken. De monteur heeft een bus vol onderdelen ( die u tegen kostprijs kan kopen ) en werkt voor extra werk in 15 minuten tarief. Dat is beslist goedkoop.

Dus de AOP wordt gratis vervangen en de eventuele extra werkzaamheden kosten u zo weinig geld en daarvoor hoeft u dan natuurlijk ook geen voorrij kosten betalen.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Top houd ons op de hoogte.

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

klopt, maar kabels zijn niet van deze tijd meer hoor, geloof mij. zelf TV kijk je via wifi (ziggo go via fire tv stick)

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Dank ik weet hoe het werkt, en zal er zeker gebruik van maken 😀👍

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Let's agree to Disagree.

Wat bekabeld kan is bekabeld, hier komen nooit Sonos of andere wifi speakers en deurbellen of verlichting in huis. Wifi/ draadloos veroorzaakt juist overal de problemen zeker nu meer personen thuis werken en leren.

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

zo, even een update! Monteur is geweest (zie foto) en heeft AOP super netjes gemaakt, hij heeft gelijk alle kabels vervangen, daarna heb ik de Deco m4 van Ziggo aangesloten( wifi uit en M4 in AP mode) en alles werkt super tot aan de zolder!! Dank voor jullie adviezen en het meedenken in oplossingen!

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Goed om te lezen, dat alles naar wens werkt.

Pasi

Level 19
  • 10645Posts
  • 509Oplossingen
  • 5900Likes

Fijn te lezen dat alles nu naar wens werkt.

M.b.t. deze foto ( IMG_1285.JPG ) : ik zou de Deco aan de 'binnen-' ( huis- ) kant van de CB zetten. In de CB zit o.a.  koperen en ijzeren onderdelen, welke het wifi signaal ( richting binnenhuis ) kunnen storen.

Nordberg
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Dank! maar dit is slechts een installatie opstelling en een snel genomen foto ervan, puur voor de werking en test ervan, ik laat de set uiteraard niet zo open en bloot op de vensterbank staan, daar krijg ik hier van moeders niet de handen voor op elkaar vrees ik😁 Ik heb de deco's gehuurd, over enkele weken koop ik toch een andere set (Netgear Orbi RBK53). Deze heeft een dedicated wireless backhaul, waardoor je draadloos zelfs op zolder je snelheid behoud (wordt nu gehalveerd). De Deco M9 plus heeft dat ook maar Netgear is marktleider in dit segment.