Vraag
Reacties
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
beto_nl
Level 2

TP-Link Deco X20 Wifi 6 Smart Wifibooster, zinvol of niet?

TP-Link Deco X20 Wifi 6 Smart Wifibooster (1-pack)

Ik heb boven op de slaapkamers inderdaad minder downloadsnelheid (60% minder +-). 

Sinds mijn nieuwe smartphone wel wifi 6 ondersteund, en als Ziggo klant krijg ik een flinke korting, heb ik besloten om de TP-Link Deco x20 te proberen/testen.

Dus, met mijn nieuwe smartphone werkt het inderdaad heel goed, en heb ik boven bijna geen snelheid verlies, MAAR met alle andere apparaten ,geen effect. Juist andersom- heb ik meer snelheid als ik verbonden ben met de Ziggo Connectbox (SmartWifi modem).

Dus, als je thuis geen randapparatuur die wifi 6 ondersteund heb, wat is de nut om zo'n dure "wifi booster" of router kopen?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
4 Reacties 4
RoWi.
Level 20

Daar zijn meerdere artikelen over geschreven de een stelt dat het hoe dan ook nut heeft. Zelf ben ik geneigd te denken dat het pas zinvol is als je meerdere apparaten hebt die wifi 6 (802.11 AX) ondersteunen. 

Op zich is deze bevinding vreemd dat een verbinding via de Connectbox sneller is.

anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

ik heb zelf ook al ervaren dat een wifi 5 (ac) apparaat op wifi 6 (ax) automatische 2,4 GHZ band connect terwijl op wifi 5 (ac) wel automatische de 5 GHZ band connect

naar mijn idd is dat een probleem in de drivers 

beto_nl
Level 2
Topicstarter

Ik ga eventueel meer tests uitvoeren. En met meer apparaten tegelijkertijd .

In ieder geval met mijn nieuwe smartphone die wifi 6 (802.11 AX) ondersteund , het werkt uitstekend.

En, het blijkt dat met de Deco x20, draadloos verbinding met de Next mini mediabox ook stabiel is, dus geen netwerk kabel nodig (ondanks het advies in bedraad verbinding te gebruiken).

Het wordt vervolgd...

RoWi.
Level 20

Puur ter informatie ik heb in mijn modem/router wifi 6 uitgezet omdat ik geen cliënten heb die dit ondersteunen.

Mogelijk dat een wifi 6 modem router een device eerder met 2,4 GHz laat verbinden omdat die band een groter bereik heeft. Als bandsteering goed werkt zou 5 GhZ de voorkeur moeten krijgen, zover ik weet.

0 Kudos