RicoBe
Liefhebber
  • 30Reacties
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

TP Link Deco M4 lage wifi snelheid!

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum, maar na al veel gelezen en geprobeerd te hebben hierbij mijn vraag:

Recent heb ik een TP Link Deco M4 set via Ziggo aangeschaft. Geheel geïnstalleerd volgens de handleiding en tips op internet en dit forum.

Ik haal op de wifi slechts internetsnelheden rond de 20-30 Mbps, soms zelfs nog lager. Waar ik ook ben in huis, al sta ik pal naast de Deco unit.

Hoe ik het aangesloten heb: alle Deco units zijn bedraad aangesloten. Dus:

Ziggo modem --> Deco 1 --> Deco 2 --> Deco 3

De Deco's staan op verschillende verdiepingen, maar de kabels zijn steeds maar kort (max. 2 meter). Ik heb splinternieuwe UTP kabels gebruikt.

De Deco's staan allemaal in Access Point mode. Firmware helemaal up to date. Ziggo modem al een paar keer gereset. Deco unit ook. Helpt allemaal niet.

Speedtest doe ik met de Speedtest app, op Android telefoon of op laptop (windows) geen verschil in resultaat. Bekabeld op laptop met utp kabel direct op ziggo modem 500 Mbps snelheid (ik heb ook een 500 Mbps abonnement).

5 Ghz staat uiteraard aan (2.4 Ghz ook). De wifi van de Ziggo Connectbox meteen bij installatie al uitgezet zoals al elders op dit forum vermeld.

Wie kan mij helpen?

P.S.: mijn hele woning is met UTP muuraansluitingen bedraad; zou het helpen om de Deco units via deze punten aan te sluiten en strategischer in het huis neer te zetten? Of werkt dit niet aangezien de Deco's in Access Point modus moeten staan?

1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 7780Reacties
  • 652Oplossingen
  • 1647Likes

Goedemorgen @RicoBe 

Zojuist heb ik je verbinding even bekeken en ik zie dat met name de downstream signalen op het modem structureel verstoord zijn. Het gevolg daarvan is een trage en instabiele internetverbinding. 
Zo te lezen heb je met behulp van de tips die door de experts gegeven zijn al de bekabeling binnenshuis nagelopen. Om dit op te lossen lijkt het mij verstandig om een monteur in te plannen.
Kun je aangeven op welke data een afspraak het beste schikt? 

Bekijk in context

63 Reacties 63
Henno
Expert
Expert
  • 2608Reacties
  • 79Oplossingen
  • 723Likes

@RicoBe een paar vragen terug:

  • Speelde dit probleem ook al voordat je de Deco set gekocht had?
  • Welk merk / model smartphone gebruik je?
  • Welk merk / model laptop gebruik je en welk merk / type WiFi kaart zit daar in?
RicoBe
topicstarter
Liefhebber
  • 30Reacties
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Nee dit probleem had ik voorheen niet; via de ConnectBox wifi altijd snelheden gehad van 200 Mbps of hoger.

Op Android gebruik ik een Xiaomi Mi 9 en een Samsung Galaxy S10+.

De laptop is een HP Pavilion 15-bc300nd (slechts 2 jaar oud). Er zit een Intel Dual Band Wireless-AC 7265 wifi module in.

Hopelijk kun je me hiermee verder helpen!

Henno
Expert
Expert
  • 2608Reacties
  • 79Oplossingen
  • 723Likes

@RicoBe kun je de up- en downstream waarden net werk historie log in je modem hier posten?

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

 

RicoBe
topicstarter
Liefhebber
  • 30Reacties
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Beste @Henno

 

Hierbij de gevraagde gegevens!

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 618000000 1 36 256 qam 3
2 602000000 0.7 36 256 qam 1
3 610000000 0.7 36 256 qam 2
4 626000000 1.5 36 256 qam 4
5 634000000 2 36 256 qam 5
6 642000000 2.5 36 256 qam 6
7 650000000 2.5 36 256 qam 7
8 658000000 2.7 28 256 qam 8
9 666000000 2.7 36 256 qam 9
10 674000000 2.5 36 256 qam 10
11 682000000 3 32 256 qam 11
12 690000000 3 36 256 qam 12
13 698000000 3.2 36 256 qam 13
14 706000000 3.5 36 256 qam 14
15 714000000 3 36 256 qam 15
16 722000000 3.2 36 256 qam 16
17 730000000 3 36 256 qam 17
18 738000000 2.4 36 256 qam 18
19 746000000 2.9 36 256 qam 19
20 754000000 3.4 36 256 qam 20
21 762000000 3.2 36 256 qam 21
22 770000000 3.2 36 256 qam 22
23 778000000 3.5 36 256 qam 23
24 786000000 3.5 36 256 qam 24


 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 36.6 14154 118
2 Locked 36.6 13637 109
3 Locked 36.6 14643 106
4 Locked 36.6 12733 49
5 Locked 36.3 11153 11
6 Locked 36.6 10555 2
7 Locked 36.3 11391 41
8 Locked 28.7 911646544 512767591
9 Locked 36.6 10968 66
10 Locked 36.3 12418 72
11 Locked 32.3 6260757 89
12 Locked 36.3 10888 20
13 Locked 36.3 10175 10
14 Locked 36.6 9287 11
15 Locked 36.6 10531 14
16 Locked 36.3 11556 582
17 Locked 36.6 10586 28
18 Locked 36.3 11844 19
19 Locked 36.3 11014 26
20 Locked 36.6 9141 18
21 Locked 36.3 9972 12
22 Locked 36.6 10583 14
23 Locked 36.3 19039 27
24 Locked 36.6 1888764

14119

RicoBe
topicstarter
Liefhebber
  • 30Reacties
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Netwerk historie @Henno 

Tijd Prioriteit Omschrijving
19/10/2020 19:56:34 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:36:65:83;CMTS-MAC=d471:0d:01:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19/10/2020 14:41:21 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:36:65:83;CMTS-MAC=d471:0d:01:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19/10/2020 02:09:36 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:36:65:83;CMTS-MAC=d471:0d:01:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19/10/2020 02:06:53 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:36:65:83;CMTS-MAC=d471:0d:01:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/10/2020 19:59:54 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:36:65:83;CMTS-MAC=d471:0d:01:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Tom.
Expert
Expert
  • 5441Reacties
  • 204Oplossingen
  • 1226Likes

Je modem waardes zien er niet goed uit(SNR en veel RS fouten)

 

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)

(Zit bij veel mensen in de meterkast)

Mariska
Community Moderator
Community Moderator
  • 4114Reacties
  • 400Oplossingen
  • 848Likes

Hey @RicoBe en welkom hier op de Community! 

Dit probleem moet zeker opgelost worden en zo te zien krijg je van alle kanten goede hulp. Super! Naast de foto's waar @Tom. hierboven om vraagt mag je ook, als je wilt, je postcode en huisnummer toevoegen aan je profiel (alleen moderators kunnen dit zien) dan neem ik het signaal van je modem vanaf deze kant onder de loep. 

Pasi
Expert
Expert
  • 3616Reacties
  • 215Oplossingen
  • 1305Likes
RicoBe wrote:

...Bekabeld op laptop met utp kabel direct op ziggo modem 500 Mbps snelheid...”

En wat is de download als u de laptop met een netwerkkabel op de laatste Deco aansluit?

RicoBe
topicstarter
Liefhebber
  • 30Reacties
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Tom. O jee…

De hoofdaansluiting komt binnen in de meterkast. Direct daarachter zit een splitter met twee uitgangen Out1 en Out2. Op Out1 zit de Coax kabel naar de Connectbox. Out 2 gaat naar een versterker en een coax verdeler maar dat is voor het TV coax netwerk in mijn woning. Het lukt me even niet om een foto te uploaden maar er is dus niet veel te zien.

 

@Mariska Ziggo fijn dat je even ook op afstand wil meekijken. Ik zal zo mijn gegevens aanvullen!

 

@Pasi nog niet getest, zal ik morgen doen!

Tom.
Expert
Expert
  • 5441Reacties
  • 204Oplossingen
  • 1226Likes

Als je het via de community niet kan uploaden dan kun je het via hier doen:

https://nl.imgbb.com 

De links van de afbeeldingen kun je hier plaatsen​​​

 

Mocht het morgen of een andere dag beter uitkomen dan kan dat ook uiteraard. 

 

RicoBe
topicstarter
Liefhebber
  • 30Reacties
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Tom. Goede tip!

Dit is de splitter direct na de hoofdaansluiting:

https://ibb.co/1MQ83YL

Dit is de inkomende coax kabel op de Connectbox vanuit de Out1 poort van de splitter:

https://ibb.co/LxcJBBk

Tom.
Expert
Expert
  • 5441Reacties
  • 204Oplossingen
  • 1226Likes

Je hoofd aansluiting is in iedergeval verouderd.

 

Zou je de signaalversterker en coax verdeler ook in beeld kunnen brengen?

RicoBe
topicstarter
Liefhebber
  • 30Reacties
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Tom. Oef. Wat is daaraan te doen?

Foto van de versterker:

https://ibb.co/DQsxw3L

Foto van de verdeler:

https://ibb.co/pz4cvhP

Tom.
Expert
Expert
  • 5441Reacties
  • 204Oplossingen
  • 1226Likes

De SNR en de rs fouten op je downstream zien er ook niet best uit…

Zou je trouwens ook nog het upstream tabblad willen delen?

Waarvoor heb je de verdeler nodig als ik vragen mag?

Hoeveel televisies heb je in je huis?

 

RicoBe
topicstarter
Liefhebber
  • 30Reacties
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Tom. Er zijn op dit moment drie TV's in huis. De verdeler is misschien wat overkill inderdaad, want vrijwel elke ruimte in de woning heeft een Coax aansluiting. De verdeler zoals afgebeeld zat er echter al in (aangebracht door vorige eigenaar in 2008) dus ik dacht lekker laten zitten... Kan het kwaad?

 

De upstream gegevens:

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44499979 4.825 5120 64 qam 3
2 36000000 4.825 5120 64 qam 4
3 52000000 4.825 5120 64 qam 2
4 58800000 4.825 5120 64 qam 1


 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 0 0
2 ATDMA 0 0 0 0
3 ATDMA 0 0 0 0
4 ATDMA 0 0 0 0
Tom.
Expert
Expert
  • 5441Reacties
  • 204Oplossingen
  • 1226Likes

Upstream is niet te hoog maar wel op het randje.

Zo'n grote splitter ertussen kan zeker kwaad.

Zou je die splitter er tussenuit kunnen halen en de 3 tv kabels die in gebruik zijn aansluiten op de signaalversterker?

 

Die splitter verzwakt het coax signaal enorm.(die splitter noemen ze een multitap)

 

Ik ben heel erg benieuwd hoe je modem waardes zijn zodra de multitap splitter er niet meer tussen zit.

RicoBe
topicstarter
Liefhebber
  • 30Reacties
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Tom. Ik ben overigens wel vrij technisch, maar ik kan onvoldoende beoordelen wat correcte waarden voor SNR (Signal to Noise Ratio?) zouden zijn. RS fouten zegt me helemaal niets. Waardoor komt dit alles? Defect modem of toch een andere oorzaak?

 

Tom.
Expert
Expert
  • 5441Reacties
  • 204Oplossingen
  • 1226Likes

een sterk vermoeden dat het  je huidige aansluitwijze is.

Ik heb je goed advies gegeven in mijn vorige bericht

Zou je dat uit kunnen voeren?

Zou je als je mijn Instructies hebt uitgevoerd een nieuwe foto kunnen maken hoe je het aangesloten hebt en je modem waardes opnieuw delen nadat je het modem 1 minuut van stroom hebt gehaald?

 

RS fouten wil je zo dicht mogelijk bij 0 hebben.

 

Hier een uitleg over de waardes:

Downstream:

Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV 

Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV

 

Onvoldoende: -9 tot -11 dBmV tot +10 tot +11 dBmV

Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger

 

Upstream signaal waarden: +35 dBmV tot +49 dBmV.

SNR: 33 dB of hoger.

RicoBe
topicstarter
Liefhebber
  • 30Reacties
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Tom. Bedankt voor de tip!

Mijn signaalversterker heeft maar 1 ingang en 1 uitgang... Dus dan kan ik maar 1 coax kabel aansluiten. (2 tv's zouden dan buiten gebruik vallen). Dus dan een andere signaalversterker aanschaffen en die splitter ertussen uit?

 

Overigens heb ik inmiddels ook wat rondgespeeld met de Deco's. De boel nog eens gereset. Ik heb eigenlijk uit puur toeval de derde Deco (op zolder) eens uitgelaten en niet aangesloten of verbonden. Dus nu met twee Deco's live, beide met ethernet verbonden. Het lijkt momenteel beter te werken, downloadsnelheid op wifi op een mooie 230 Mbps! Hopelijk is het geen toeval... Voorlopig laat ik die derde Deco eens even uit bij wijze van experiment...

Uitgelicht topic