Hallo,
Ik heb een Internet Complete abonnement (400 Mbits/s download / 40 Mbits/s upload) met een Compal modem en 3 stuks M4 wifi boosters van Ziggo.
De Deco's staan in AP en 2 van deze Deco's zijn bekabeld aangesloten op een Netgear Gigabit Switch (ProSAFE GS105). Deze switch is vervolgens met een korte netwerkkabel verbonden met het modem. De 3e Deco is met het netwerk verbonden d.m.v wifi omdat ik daar geen netwerkkabel heb.
Omdat de wifi veel lager was dan ik had verwacht - bij beide bekabelde Deco's op 2 meter afstand ca. 70-80 Mbps download en 40 Mbps upload - heb ik alle Deco's via de Deco-app verwijderd. Vervolgens heb ik de Deco's gereset en van de stroom gehaald nadat de led blauw werd.
Na een paar minuten heb ik de hoofd Deco weer geactiveerd en gekoppeld aan de Deco-app. Daarna heb ik ook de bekabelde Deco gekoppeld en vervolgens de 3e Deco via wifi.
Inmiddels is het hele netwerk weer in de lucht, maar meet ik bij de bekabelde Deco's nog steeds ca. 70-80 Mbps download en 40 Mbps upload.
Nu weet ik wel dat wifi nooit zo sterk is als een LAN-verbinding, maar op 2 meter afstand van bekabelde Deco's verwacht ik wel meer dan een kleine 20% downloadsnelheid t.o.v. LAN. En helemaal omdat de upload wel gelijk is aan de maximale uploadsnelheid van dit abonnement.
Ik hoop dat iemand me kan uitleggen hoe dit kan en een evt. oplossing weet.
Grt Puppey
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Puppey schreef:De laptop heeft volgens deco-app ene keer verbinding via 2,4 GHz-band en op ander moment via 5 GHz-band. Ik heb daarom alleen de 5 GHz-band aangezet en daarna bijgevoegde screenshots gemaakt op laptop en smartphone.
Wat kan ik hier uit concluderen?
Opdrachtpromt 5 GHz.png : ....dat de RTL8821ce een 100% verbinding heeft via 5Ghz en dat het blijkbaar dus geen wifi probleem is. 433 Mbps is de maximum wifi snelheid voor deze adapter !
Deco 5 GHz.jpg : ....dat de master in de keuken staat en m.b.v. een netwerkkabel verbonden is met de Deco in de gang, terwijl de Deco in de slaapkamer m.b.v. wifi verbonden is.
Speedtest.net 5GHz.png : ... dat de download te laag is, terwijl de upload goed is.
5GHz wifi heeft een korter bereik, dan 2,4GHz wifi. Als de afstand tot een Deco station te ver is ( of er staat te veel 'demping' tussen ), dan kan het gebeuren dat dan teruggeschakeld wordt naar 2,4GHz.
Hebt u de netwerkkabel van de master al eens vervangen door een andere ? Die 83 Mbps doet me denken aan een slechte kabel of 100Mb kabel.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Loop eens deze stappen na voor de juiste wijze van volgorde van aansluiten en installatie van de Deco's:
Deco M4 installatie incombinatie met Ziggo | TP-Link Nederland
De snelheden die je noemt zijn typisch voor 2,4 GHz, alleen op 5 GHz is 400/40 Mbps haalbaar. Controleer dit voordat je een speed test uitvoert. Controleer ook welke snelheden haalbaar zijn wanneer je een PC via ethernet met de switch verbindt.
Hallo,
aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan.
Reset de Deco's als volgt :
-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
Installeer de Deco's als volgt :
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu de Deco set in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.
M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings-problemen zijn.
Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.
Naast de tips die zijn gegeven vanaf welk apparaat wordt die speedtest gedaan? Mischien kan @Puppey dit noemen, ik ben er ook van overtuigd dat dit via een 2,4 ghz verbinding is gemeten. Als ik het goed heb kan bij de Deco units niet worden gekozen voor de kanaal breedte dit kan namelijk ook een rol spelen. 20 MHz of 40 MHz kan dit verschil ook verklaren.
Bedankt voor de reacties tot op heden.
@Pasi : Ik heb het volgens mij gedaan zoals ook in jouw stappenplan staat. Zie de uitgevoerde stappen in mijn 1e bericht. Het enige verschil is dat ik de Deco pas na installatie van de 2e Deco in AP heb gezet, waardoor deze eerst via de wifi verbonden was. Morgen zal ik het nogmaals proberen met de handleiding van @Bert erbij, maar dan zet ik de Deco set al na installatie van hoofd Deco in AP om uit te sluiten dat het daar aan ligt.
@tobiastheebe & @Garihd : Ik heb de verbinding getest via speedtest.net op mijn HP laptop uit 2022 en via de speedtest=app voor Android op mijn Samsung A53. Volgens de Deco-app was mijn telefoon verbonden met 5 GHz. Vervolgens heb ik in de instellingen van de Deco-app de 2,4 GHz-band uitgezet en op beide apparaten nogmaals getest met hetzelfde resultaat. Ook met alleen de 5G GHz band geactiveerd meet ik de eerder aangegeven waardes.
@Puppey Is je ook de aansluitwijze opgevallen? Modem => Deco => switch => Deco Deco
Kun je ook de snelheden via ethernet testen, direct op de modemrouter en de switch?
@Bert schreef:@Puppey Is je ook de aansluitwijze opgevallen? Modem => Deco => switch => Deco Deco
Die methode is meer van belang als de Deco wordt gebruikt in router modus.
@Puppey welke interne link snelheid geeft uw a53 aan?
Instellingen- Netwerk en Internet - Internet- tandwiel bij het wifi ssid( netwernaam) dan iets naar beneden scrollen linksnelheid voor verzenden en de snelheid voor ontvangen.
Dit is hoe het via Android op een Nokia werkt mogenlijk dat het op uw samsung iets ander gaat.
Voor Windows is er ook een methode de interne linksnelheid te controleren dat staat los van de verbinding naar buiten maar kan wel een aanknopingspunten geven.
Hi @Puppey ik zie dat er nog wat reacties zijn geweest na je laatste bericht, heb je daar naar kunnen kijken?
Ik ben vanavond weer bezig geweest met het netwerk.
Eerst heb ik de snelheden gecontroleerd:
@tobiastheebe : Ik heb net voor ik begon Ethernet getest en kwam up > 400/40 Mbps. Realiseer me nu alleen dat ik dat wel op het modem (dus de router) heb gemeten, maar niet op de switch.
@Garihd : De telefoon gaf een netwerksnelheid van 390 Mbps aan en vervolgens via speedtest.net zo'n 70 Mbps download.
Daarna heb ik de netwerkkabels van de Deco's (2 stuks) over gezet naar de het Ziggo-modem zelf. Ik zag wel dat de korte netwerkkabel tussen modem en switch geknikt was, dus die heb ik gelijk vervangen. Desondanks had ik ook bij de oude netwerkkabel een netwerksnelheid op mijn telefoon van 390 Mbps.
In 1e instantie leek dit alles een drama. De bekabelde deco's hadden ineens geen verbinding meer en heb ik beide van de stroom moeten halen. Daarna was het netwerk erg instabiel met wisselende downloadsnelheden tussen 40 en 320 Mbps!!
Op dit moment meet ik in de buurt van beide bekabelde deco's ongeveer 300/40 Mbps. Ik ga zo nog even de netwerkoptimalisatie via de deco-app uitvoeren en kijk dan hoe zich dit komende dagen ontwikkelt.
@Puppey schreef:...Daarna heb ik de netwerkkabels van de Deco's (2 stuks) over gezet naar de het Ziggo-modem zelf. Ik zag wel dat de korte netwerkkabel tussen modem en switch geknikt was, dus die heb ik gelijk vervangen. Desondanks had ik ook bij de oude netwerkkabel een netwerksnelheid op mijn telefoon van 390 Mbps.
In 1e instantie leek dit alles een drama. De bekabelde deco's hadden ineens geen verbinding meer en heb ik beide van de stroom moeten halen. Daarna was het netwerk erg instabiel met wisselende downloadsnelheden tussen 40 en 320 Mbps!!
....
Blijkbaar is er toch iets, waardoor de Deco's van slag raken. Of dat nu komt doordat ze ( na een tijdje ) zelf een optimalisatie uitvoeren en daar een fout/probleem ontdekken, of dat er iets anders op het netwerk daarop verkeerd reageert.
In welke mode staan de Deco's nu, hoe zijn ze aangesloten en welke Ziggo Modem/Router hebt u?
Als het onderstaande nog steeds geldt ...
"...De Deco's staan in AP en 2 van deze Deco's zijn bekabeld aangesloten op een Netgear Gigabit Switch (ProSAFE GS105). Deze switch is vervolgens met een korte netwerkkabel verbonden met het modem. De 3e Deco is met het netwerk verbonden d.m.v wifi omdat ik daar geen netwerkkabel heb..."
... dan zou u de master Deco ook van de switch kunnen afhalen en deze rechtstreeks op de Ziggo Modem/Router kunnen aansluiten.
Bij een Arris ConnectBox moet alles altijd in 1 netwerklijn aangesloten zijn, ongeacht in welke mode de Deco set staat.
De netwerk snelheid op uw mobiel is in ieder geval prima. En de andere test via de Ziggo modem/router is ook prima.
De 300/40 is in mijn ogen voor een smartphone een prima snelheid.
De deco's staan in de AP-modus. 2 stuks zijn met een netwerkkabel rechtstreeks aangesloten op het Compal modem. De 3e deco is verbonden d.m.v. wifi.
Er zit geen deco meer aangesloten op de switch.
Gisteravond gingen na mijn bericht ineens de bekabelde deco's weer in storing - waardoor alle wifi weg viel - en na 10 minuten was het ineens weer opgelost. Ik had toen de geplande optimalisatie netwerk nog niet toegepast.
Net kreeg ik bij openen van de deco-app een foutmelding dat de deco's niet kunnen worden gevonden omdat er iets mis gegaan is met de Cloud service. Ondertussen heb ik gewoon wifi en ook dit was na 2 minuten automatisch weer opgelost.
Inmiddels zijn de gemeten waardes bij de speedtest weer terug gezakt naar 70/40 Mbps en zegt mijn telefoon dat de netwerksnelheid 433 Mbps is.
Ook maakt mijn telefoon af en toe verbinding met de deco op wifi die op een andere etage sta, terwijl ik op 2 meter van de bekabelde hoofd deco sta en Mesh Technologie heb aan staan.
Ik heb zelf echt geen idee waar het nu steeds mis gaat, maar opgelost is het probleem nog zeker niet.
Frustrerend dat de Deco's tot nu toe niet optimaal functioneren @Puppey. Hoe is het de afgelopen dagen gegaan? Heb je nog andere modificaties gedaan en heb je wellicht nog iets aangepast qua plaatsing in huis?
@Puppey schreef:
.....Net kreeg ik bij openen van de deco-app een foutmelding dat de deco's niet kunnen worden gevonden omdat er iets mis gegaan is met de Cloud service. Ondertussen heb ik gewoon wifi en ook dit was na 2 minuten automatisch weer opgelost.
Inmiddels zijn de gemeten waardes bij de speedtest weer terug gezakt naar 70/40 Mbps en zegt mijn telefoon dat de netwerksnelheid 433 Mbps is.
Had u de Deco set al eens opnieuw gereset? Zo niet, probeert u dat eens !
Als u smartphone via de Deco's geen internet verbinding heeft, dan kan de Deco app ( op uw smartphone ) natuurlijk ook de Cloud service niet bereiken.
Deze melding doet mij meer denken, dat de wifi verbinding er wel is, maar er geen internet verbinding is. Zodra de wifi verbinding weg zou vallen, dan zal/moet uw smartphone overschakelen naar 4/5G en dan zal de Cloud service wel beschikbaar zijn.
"...Inmiddels zijn de gemeten waardes bij de speedtest weer terug gezakt naar 70/40 Mbps en zegt mijn telefoon dat de netwerksnelheid 433 Mbps is..."
De hier vermelde "...70/40 Mbps..." is iets geheel anders dan de vermelde "...433 Mbps...". De eerste zegt wat over de download snelheid over de gehele verbinding ( Wifi - Deco - Ziggo Modem/Router - Ziggo - Internet ). Als er ergens in die gehele keten een vertraging zit, dan zal de download bij u thuis lager zijn dan gewend.
Het tweede zegt wat over de snelheid van de wifi verbinding tussen uw smartphone en een Deco station. Een wifi verbinding van 433Mbps is beslist een goede verbinding.
Dit lezende lijkt het mij meer een Ziggo/internet probleem ! Had u e.e.a. al gecontroleerd m.b.v. een netwerkkabel rechtstreeks op de ZMR ( terwijl wifi niet goed werkt ) ? Want dat is de enige wijze om dit soort problemen op te lossen.
Zolang het niet 100% zeker is dat de Ziggo basis goed is, heeft het geheel geen zin/nut om aan het eind van de gehele keten ( b.v. uw smartphone ) te testen en daaruit een conclusie proberen te trekken.
Zo'n test op uw smartphone heeft alleen maar waarde, als dat vergeleken kan worden met test waarden op de ZMR, die op datzelfde moment gedaan is. Pas dan kan men het probleem 'splitsen' in een probleem 'voor' of 'achter' de ZMR.
Ik zou eens een andere configuratie proberen. 2 Deco's direct op een Switch direct achter het modem werkt niet. Probeer eens 1 Deco direct op het modem dan vandaaruit de volgende Deco, etc.
Of anders 1 Deco direct achter het modem, dan de switch en vandaaruit de rest van je bekabelde apparatuur.
Natuurlijk wel de WiFi van het modem uitschakelen en de Deco's in AP stand.
Ik heb net enkele testen uitgevoerd met speedtest.net op de laptop. Hieruit kwamen achtereenvolgend download/upload bekabeld op modem 366/41, bekabeld op switch 386/41 via wifi vlak bij modem 42/39 en via wifi op 2 meter van hoofd deco 84/40.
Bekabeld gaat het dus goed, via wifi nog niet.
Daarna paar keer getest met smartphone en laptop. Voortdurend waardes 55-70/35-40 en ineens tussendoor 224/41 en 236/41c op smartphone!! Even later alles weer in bandbreedte 55-70/35-40.
Toen met alleen 2,4 GHz-band èn vervolgens alleen 5 Ghz band gemeten en bij beide de gebruikelijke lage waardes.
Vervolgens alle deco's verwijderd, gereset en opnieuw geïnstalleerd conform stappenplan uit post @Bert , maar ook nu kom ik niet hoger dan 45-50/40.
Dus zowel bekabeld via modem als switch een hoge downloadsnelheid, maar via wifi op een korte uitschieter na niet. En ook gebruik van 2,4 GHz-band, 5 GHz-band of beide maakt geen verschil ....
Als u een laptop hebt ( of een desktop hebt die via wifi verbonden is ), dan kan u met het onderstaande commando meer informatie krijgen m.b.t. de wifi verbinding van uw desktop/laptop.
- In Windows, klikt u op de StartKnop, type "cmd" in en open het CMD/Dos venster. Type daarna in het zwarte CMD/Dos venster, het onderstaande commando in:
Netsh WLAN show interface
Zo kan u eenvoudig controleren of de computer een 2,4 of 5 GHz wifi verbinding heeft ( kanaal 1 t/m 13 = 2,4GHz, hoger is 5Ghz ), hoe snel de up/down wifi verbinding is en wat de signaalsterkte van het signaal is. M.b.v. cursor omhoog en [Enter], kan u het commando gemakkelijk herhalen.
- Op een Apple computer moet u de Option toets ingedrukt houden en dan op het wifistatus menu klikken. Ook deze waarden zijn natuurlijk een moment opnamen, herhaal meerdere keren om beter inzicht te krijgen.
In de Deco app wordt e.e.a. ook aangeven, maar dat is natuurlijk niet zo gedetailleerd. De screenshot hieronder geeft aan, dat de onderlinge wifi verbinding niet heel best is. Dus ondanks dat een laptop een 100% snelle wifi verbinding met de pod heeft, is het maar de vraag of de pods zelf de data snel genoeg naar/van het het internet krijgen.
Het bovenstaande zou kunnen beantwoorden of wifi op zich goed/slecht is of de pods een slechte internet verbinding hebben !
Deco's op switch of modem maakt geen verschil. Voor deco tussen modem en switch kom ik een deco tekort. Het modem staat nl. in de meterkast en de switch hangt daar onder.
Voordat ik de netwerkkabels had aangebracht stond er een bekabelde deco in de meterkast die met wifi was doorverbonden met de andere 2 deco's. Door de betonnen muren en deuren ging hierbij echter deel signaal verloren.
Nu staat hoofd-deco in een open ruimte (bovenop een kast) en zijn 2e deco (bekabeld) en 3e deco (wifi) op andere plaatsen in de woning gezet, waardoor ik in en rondom huis een verbeterde wifi dekking heb.
Het 'probleem' is echter dat de downloadsnelheid erg ver achter blijft (15-20%) van bekabelde snelheid en daarmee niet in verhouding zijn met elkaar. Ergens gaat er dus iets niet goed.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.