1
Vraag
2
Reacties
SimoneNL

Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

TP-Link Deco M4 instellen als Access Points op mijn huidige netwerk

Ik ben recent verhuisd van een appartement naar een huis met 3 verdiepingen. We hebben ook een ring deurbel gekocht die op de voordeur hangt, echter verliest die regelmatig de verbinding met de wifi. Het is een drive-in woning dus de woonkamer zit 1 verdieping hoger dan de voordeur, en in de woonkamer is de aansluiting voor het internet.

Ik heb TP-Link Deco M4's aangeschaft via Ziggo. Ik heb de zwarte Technicolor modem van Ziggo, welke in bridge-modus staat deze is aangesloten op mijn Asus RT-AC86U router. Ik heb de hoofd Deco M4 aangesloten via de ethernet kabel op mijn router en ik heb na installatie, nu een Deco M4 boven op de slaapkamer staan en eentje beneden in de meterkast bij de voordeur aangesloten. Ik heb ze in de app nu als access point in plaats van router ingesteld. Is het nu een kwestie van mijn Ring deurbel verbinden met het nieuwe wifi netwerk van de Deco M4's (zeg dat deze Ziggo-TPlink heet). Of is er ook de mogelijkheid dat deze Deco M4's verbinden met mijn huidige netwerk (zeg dat deze Ziggo heet), en enkel het signaal (ook 5Ghz mogelijk?) naar beneden en boven toe  versterken.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat de beste setup hierin is. Op de middenverdieping is onze wifi in ieder gevla meer dan prima en haal ik de 600 Mbps via mijn 5Ghz netwerk. Maar boven en beneden krijg ik alleen maar 2.4Ghz en is de verbinding een stuk instabieler en trager, ik hoop in ieder geval met deze Deco M4's dat issue op te lossen, en hoop ook dat ik dan boven en beneden verbinding kan krijgen met mijn 5Ghz netwerk maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
SimoneNL
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat de opstelling die ik momenteel heb, het beste werkt voor mij.

De modem van Ziggo staat in bridge modus, mijn Asus RT-AC86U fungeert als router, daarmee heb ik ook extra configuratie mogelijkheden (Ik ben een IT'er dus vind het ook leuk om dingen naar wens te kunnen configureren), en daarop is de main Deco M4 aangesloten. Ik heb daarnaast een Deco M4 in de slaapkamer staan en eentje beneden in de meterkast. Ik heb het Deco M4 netwerk hetzelfde genoemd als mijn Ziggo netwerk, waardoor mijn devices daar automatisch mee verbinden. Daarnaast heb ik nog een apart 5G netwerk zodat ik zeker weet dat mijn pc en laptop daarmee verbonden zijn, en extra hoge snelheden halen.
Mijn ring deurbel heeft in ieder geval niet meer de connectie verloren sinds ik die Deco M4 daar heb neergezet, waar hij dat vantevoren wel meerdere keren per dag deed. Dus mijn probleem lijkt in ieder geval te zijn opgelost.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Ik heb ook de TP Link maar voor goed instellen zou ik dit topic hieronder lezen, daar staat alles omschreven of: zie onderstaande voorbeelden, zo krijg je deze ook in Acces Modus, en vergeet niet je Modem wifi over te zetten naar de Deco's dat scheelt inloggen op de apparaten, en daarna je Modem wifi uitzetten.

 

Klik op MEERKlik op MEERIMG_4185.jpgIMG_4186.jpg

 

Als je meer wilt weten over de TP-Link Deco M4 dan kan je ook deze Leidraad lezen.
Leidraad voor TP Link DECO

SimoneNL
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt, dat topic had ik inderdaad al gezien.

Ik heb nu de netwerknaam van de Deco's gelijk gemaakt aan mijn 2.4Ghz netwerk, en daarnaast heb ik dan nog mijn aparte 5Ghz netwerk, mogelijk dat dit de beste optie is. Dus alle apparaten die enkel bereik hebben tot mijn 2.4Ghz netwerk, verbinden nu met ofwel mijn router ofwel de Deco's en mijn pc kan dan alsnog verbinden met mijn 5Ghz netwerk. Nu nog even testen of dit in de praktijk ook echt goed werkt.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Je kan bij optie Meer > dan Wifi gewoon de 5GHz ook open zetten op alle Deco's die zoekt toch de verbinding met apparaat, maar niet uit welke, verbinding met 2,4 GHz wordt altijd gemaakt en 5GHz pakken apparaten als deze compatible zijn. Geen zorgen, je kan alles open zetten. Je hebt nog een Gastennetwerk die kan je beter dicht houden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het modem in bridge en de Deco's in access point, dat gaat niet goed.

1 van de 2 moet als router werken om de IP adressen uit te delen en om als firewall te werken.

Of het modem in router modus en de Deco's als access point of het modem in bridge en de Deco's als router.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

@Bertsimone heeft een modem in bridge, daarop aangesloten een eigen router (Asus RT-AC86U) en daarop de decoset aangesloten als AP als ik het goed begrijp. wat is dan het probleem?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Gio2903 Helemaal overheen gelezen, dan is de Asus de router en de firewall.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Beste is dat je de van de TP-Link Deco M4 het netwerk 1 naam behoud, de 2,4 GHz en de 5 GHz kan je 1 naam behouden zie maar op mijn schermafbeelding.

 

IMG_3651.PNG

Als je extra Netwerk wilt, kan je ook nog het Gastennetwerk aanzetten, deze kan je Geïsoleerd aan je modem zetten, of los van het modem apart aanzetten.

 

IMG_3652.PNGIMG_3654.jpg 

 

 

Je hoeft dan geen extra Asus Router meer te gebruiken.

 

Mijn TP-Link Deco's zijn als volgt ingesteld.

1 Staat buiten de Meterkast op een Plateau met UTP naar het modem.

TP Link 2 staat in de slaapkamer met een UTP Kabel uit de TP-Link Swittch die op Poort 3 aangesloten zit op het modem en die staat weer op een 

Switch in de slaapkamer de UTP TP-Link

TP Link 3 staat achter op Zolder met een UTP kabel ook uit de TP-Link Switch ook op de switch uit modem komt rechtstreeks.

 

Je zou eventueel de Asus RT-AC86U router aan de TP link kunnen koppelen, daar dan een Netwerk mee maken. Als modem in bridge staat is het beste de TP-Link als Acces Point daar aan te koppelen, en Asus RT-AC86U router als extra Acces Point en niet als router, dat kan conflicten geven, alles als Acces point houden is beste oplossing.

SimoneNL
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat de opstelling die ik momenteel heb, het beste werkt voor mij.

De modem van Ziggo staat in bridge modus, mijn Asus RT-AC86U fungeert als router, daarmee heb ik ook extra configuratie mogelijkheden (Ik ben een IT'er dus vind het ook leuk om dingen naar wens te kunnen configureren), en daarop is de main Deco M4 aangesloten. Ik heb daarnaast een Deco M4 in de slaapkamer staan en eentje beneden in de meterkast. Ik heb het Deco M4 netwerk hetzelfde genoemd als mijn Ziggo netwerk, waardoor mijn devices daar automatisch mee verbinden. Daarnaast heb ik nog een apart 5G netwerk zodat ik zeker weet dat mijn pc en laptop daarmee verbonden zijn, en extra hoge snelheden halen.
Mijn ring deurbel heeft in ieder geval niet meer de connectie verloren sinds ik die Deco M4 daar heb neergezet, waar hij dat vantevoren wel meerdere keren per dag deed. Dus mijn probleem lijkt in ieder geval te zijn opgelost.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic