1
Vraag
2
Reageer en help mee
GePo69

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

TP-Link Deco M4 i.c.m. bekabelde smart tv en bekabelde HD recorder voor beveiligingscamera’s.

Beste Community leden,

Ik heb een paar vraagjes betreffende de Ziggo modem met TP-Link Deco M4 en een bekabelde smart tv en bekabelde HD recorder voor beveiligingscamera’s.

Ik stap zeer binnenkort over op een traditioneel thuis wifi systeem van Ziggo op een systeem met Ziggo en TP-Link Deco M4.

Eerst een opsomming van hetgeen wat er ligt en in huis is.

Ziggo Smart WiFi Modem Connectbox Compal staat in de meterkast.

Ik heb 5 stuks TP-Link Deco M4 pods liggen.

Alle pods worden bekabeld aangesloten met cat7 kabels die er al liggen.

Alle kabels komen uit in de meterkast.

De Master TP-Link Deco M4 pod in de meterkast staat direct in verbinding met de Ziggo modem.

Aan deze master TP-Link Deco M4 pod is een TP-Link Gigabit Easy Smart Switch TL-SG108E aangesloten. Aan deze switch wil ik alle pods aansluiten en de smart tv en HD recorder (POE) voor beveiligingscamera’s (zie bijlage).

Vraag-1: gaat het bovenstaande goed? Of moet ik de smart tv en HD recorder anders aansluiten?

Vraag-2: Ik wil de Deco M4 in AccessPoint mode gebruiken. Doe ik daar goed aan? Of is router mode beter?

Ik heb de Leidraad voor TP-Link DECO van Pasi geprint (super!). WiFi op de modem uitzetten.

Nog verder advies?

Ik vind het allemaal maar spannend.

Ik lees jullie advies / opmerkingen / vragen graag!
Alvast bedankt!

Groet,

Gerard Post

10 Reacties 10
puppie

Level 17
  • 2592Posts
  • 64Oplossingen
  • 1042Likes

deco in accespoint is zeer zeker goed.
Welke NVR ga je gebruiken voor de camera's

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74617Posts
  • 5108Oplossingen
  • 21678Likes

@Pasi kan je mogelijk op weg helpen, zodra/als hij online is.

GePo69
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo puppie,

Ik heb op AP een goedkope set met 6 camera’s gekocht, maar tot nu toe zeer tevreden. Het is een Asecam.

S4R

Level 16
  • 1917Posts
  • 71Oplossingen
  • 1201Likes

Gewoon aansluiten en gaan met die banaan. Zie je vanzelf of het niet werkt.

Volgens mij moet dit ook werken. En anders nog een switch erbij voor de andere devices.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Je kunt het beste de switch direct op de modemrouter aansluiten en alle Deco's (inderdaad in AP mode) op de switch aansluiten.

Pasi

Level 18
  • 9635Posts
  • 492Oplossingen
  • 5343Likes

@GePo69  schreef:

Beste Community leden,

Ik heb een paar vraagjes betreffende de Ziggo modem met TP-Link Deco M4 en een bekabelde smart tv en bekabelde HD recorder voor beveiligingscamera’s.

Ik stap zeer binnenkort over op een traditioneel thuis wifi systeem van Ziggo op een systeem met Ziggo en TP-Link Deco M4.

Eerst een opsomming van hetgeen wat er ligt en in huis is.

Ziggo Smart WiFi Modem Connectbox Compal staat in de meterkast.

Ik heb 5 stuks TP-Link Deco M4 pods liggen.

Alle pods worden bekabeld aangesloten met cat7 kabels die er al liggen.

Alle kabels komen uit in de meterkast.

De Master TP-Link Deco M4 pod in de meterkast staat direct in verbinding met de Ziggo modem.

Aan deze master TP-Link Deco M4 pod is een TP-Link Gigabit Easy Smart Switch TL-SG108E aangesloten. Aan deze switch wil ik alle pods aansluiten en de smart tv en HD recorder (POE) voor beveiligingscamera’s (zie bijlage).

Vraag-1: gaat het bovenstaande goed? Of moet ik de smart tv en HD recorder anders aansluiten?

Vraag-2: Ik wil de Deco M4 in AccessPoint mode gebruiken. Doe ik daar goed aan? Of is router mode beter?

Ik heb de Leidraad voor TP-Link DECO van Pasi geprint (super!). WiFi op de modem uitzetten.

Nog verder advies?

Ik vind het allemaal maar spannend.

Ik lees jullie advies / opmerkingen / vragen graag!

....

Hallo,

Zo te zien, hebt u het belangrijkste document al gelezen 😉.

Uw vragen en wat opmerking ( in voor mij een logisch volgorde ) :
- De ConnectBox van het merk Compal, is ( voor de Deco's ) de beste ConnectBox, want die van Arris geeft problemen m.b.t. de Deco's.
- Als u de Ziggo Modem/Router in default ( = router ) mode laat staan, dan kunnen de Deco's het beste in AccessPoint mode. Daardoor is de Deco set ook geheel niet kritisch qua gebruikte netwerk layout en kan u de stelling "...alles achter de master Deco..." vergeten.
- De master Deco ( het eerste Deco station die u configureert in de Deco app ) hoeft niet in de meterkast te staan ! Deze kan beter ergens centraal in het huis staan, want iedere langere netwerkkabel ( mits cat5e en beter ) is voldoende. Sterker nog, alle ander Deco's zijn bekabeld aangesloten en één daarvan kan ook als master dienen ( het is net welke u als eerste configureert ). Dan zou die in de meterkast kunnen vervallen of kan u deze misschien ergens anders inzetten.
- M.b.t. uw prachtige netwerk tekening 😏 : U hebt ( zoals TP-Link het graag ziet ) alles achter de master aangesloten. Maar omdat de Deco's in AP mode staan, is die regel niet meer van toepassing. Iedere netwerk layout is goed !
U zou b.v. de switch rechtstreeks op de ZMR kunnen aansluiten en de rest ( de Deco's , tv en recorder ) over de andere poorten van de ZMR en de switch kunnen verdelen. Waarbij de poorten van de ZMR natuurlijk de snelste toegang tot het internet geven ( want die hebben 1 hop minder ).
Het is overigens beter een switch voor een Deco station te plaatsen, dan er achter. Dan kan u het Deco station op de switch aansluiten, maar gaat niet alle 'switch' data door het Deco station.
Verder is het ook niet nodig, om alle Deco's op de switch of alle op de ZMR aan te sluiten. In AP mode maakt het allemaal niets uit.
- Ik hoop dat u de Deco's via Ziggo gehuurd hebt. Want voor €2,50 per maand ( per 3 ) kan u jaren huren voordat u de koop prijs benaderd. Tevens hebt u, zolang u huurt garantie en kan u de Deco's ook zo weer inleveren ( als u over een paar jaar b.v. wifi-6 wil ).

Installeer de Deco's als volgt :
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ), zet deze aan en wacht op de blauwe knipper led.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu het Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit de netwerkkabel aan, zet het station dan pas aan, wacht op de blauwe knipper led en voeg het station toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Zet de wifi op de ZMR uit.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

M.b.t. u vragen :

1 - Ja, maar zoals hierboven uitgelegd, kan u e.e.a. aansluiten zoals het het beste uitkomt of zoals u het wil. U zou b.v. ook de switch op een verdieping kunnen plaatsen, als dat qua aansluitingen daar beter uit komt.

2 - AP mode is de beste mode, voor als u de Deco's alleen voor ( het verbeteren van ) wifi wilt gebruiken.

Als u nog meer vragen hebt....

GePo69
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Pasi,

Bedankt voor je wederom duidelijke uitleg. Ik heb uiteraard nog een vraag. In je bovenstaande stappenplan staat als één na laatste punt zet de wifi op de ZMR uit. Moet dat niet als eerste?

Om jouw vraag betreffende het huren van de Deco’s te beantwoorden; ik heb ze niet gehuurd. Ik ben niet zo van het huren. Ik koop het liever direct. Daarom staat ons huis en garage vol met rotzooi.

Pasi

Level 18
  • 9635Posts
  • 492Oplossingen
  • 5343Likes

@GePo69  schreef:

....In je bovenstaande stappenplan staat als één na laatste punt zet de wifi op de ZMR uit. Moet dat niet als eerste?....

Wifi op de ZMR kan ook direct uit. Je moet gewoon op het juiste wifi netwerk zijn ingelogd.

De installatie via de Deco app geeft dat ook aan.

Ik heb de Deco's lang geleden ook zelf gekocht ( die waren toen nog niet te huur via Ziggo ) en maar ook hier 'is genoeg voorraad opgeslagen' 😇.

GePo69
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ok, ik dank jullie allen. Ik ga aan de slag, maar eerst op vakantie. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Pasi

Level 18
  • 9635Posts
  • 492Oplossingen
  • 5343Likes

@GePo69  schreef:

Ok, ik dank jullie allen. Ik ga aan de slag, maar eerst op vakantie. Ik zal jullie op de hoogte houden.

tja, soms is het werkelijk moeilijk 😇, maar men moet prioriteiten stellen 😉 !

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic