Arjen_02
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

TP-Link Deco M4 en Eneco Toon thermostaat - oplossing

In dit topic werd het probleem aangekaart dat de Toon thermostaat geen verbinding maakte met de Deco M4. Ik maak even een nieuw topic aan, omdat ik die thread niet wil kapen, omdat mijn situatie iets anders is en omdat deze thread vanwege de onderwerpomschrijving waarschijnlijk beter vindbaar is voor mensen met hetzelfde probleem.

Mijn situatie:

• Ziggo ConnectBox (Compal) als router.
  • Wifi van ConnectBox uitgeschakeld.
  • TP-link Deco M4 in AccesPoint modus.
  • Deco M4 heeft dezelfde wifi-netwerknaam als de Ziggo Connectbox, zodat alle apparaten automatisch van de M4 gebruik maken.
  • 2x Deco M4 via ethernetkabel verbonden met ConnectBox, 1x Deco M4 verbonden via wifi.
  • Probleem: alles werkt, behalve de Eneco Toon thermostaat. Toon zegt “Wachtwoord onjuist”. Wachtwoord is toch echt correct. Diverse malen opnieuw geprobeerd (en wachtwoord opnieuw ingevoerd). Toon opnieuw opgestart. Helpt niet.
  • Opvallend: Toon ziet de Deco M4 units niet als één wifi-netwerk, maar als afzonderlijke wifi-netwerken met dezelfde naam (in de lijst met wifi netwerken komt mijn wifi-netwerknaam meerdere keren voor, dus elke M4 unit wordt apart gezien door Toon).

Mogelijke oplossing is om de wifi van de ConnectBox weer aan te zetten (met een andere naam dan de M4-wifi) speciaal voor Toon. Dat heeft echter niet mijn voorkeur, want hoe meer wifi-netwerken, hoe meer kans op storing en langzamer wifi. 

Edit: Inmiddels de oplossing gevonden: In de Deco app > Meer (rechtsonderaan) > Geavanceerd > Snelle roaming > moet op “Uitgeschakeld” staan.

Dit had ik op “ingeschakeld” gezet, maar zoals ook in de toelichting erbij is vermeld, kan het inschakelen van deze functie ervoor zorgen dat sommige oudere draadloze apparaten hun verbinding met het netwerk verliezen. Blijkbaar valt Toon daaronder en zegt Toon in dat geval “Wachtwoord onjuist”. Uitschakelen van snelle roaming bleek de oplossing.

1 Reactie 1
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 5197Posts
  • 528Oplossingen
  • 1810Likes

Goed bezig, @Arjen_02 ! En zie dat je het inmiddels ook in het andere topic hebt gedeeld, top 

Uitgelicht topic