1
Vraag
2
Reacties
Nikkela76

Level 5
  • 50Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

TP Link Deco M4 alledrie als AP achter Ziggo Connectbox, icm Dlink switches

Ik heb de Deco M4 set ontvangen en aangesloten. Mijn netwerkje ziet er nu als volgt uit:

Meterkast: Ziggo Connectbox → Dlink unmanaged switch.

  • Vanuit deze Dlink switch in de meterkast gaan er allemaal UTP kabels naar de 3 etage’s in huis:
     - 1 UTP komt in de woonkamer uit, daar prik ik de kabel weer in, in nog een Dlink Unmanaged switch, en daaraan sluit ik de Main Deco M4, maar ook de Next box, een mediaplayer en Bose system.
    - 1 UTP gaat vanuit de meterkast naar de 1e etage, daar prik ik de kabel in een TP link unmanaged switch in, waaraan ik de 2e Deco M4 koppel, maar ook mijn laptop.
    - 1 UTP gaat vanuit de meterkast naar de zolder, daar prik ik de kabel in een TP link unmanaged switch in, waaraan ik de 3e Deco M4 koppel, maar ook mijn SMA omvormer.
    Wat ik hier nog extra anders doe, is een UTP vanaf de 2e poort op de Deco M4, die ik rechtstreeks aansluit op de Playstation 4.

Alle Deco M4 zijn in Accesspoint modus gezet, en het Ziggo modem is mijn router die voor de DHCP zorgt.
Al met al tevreden tot nu toe, alles werkt …..

Waar ik nu nog over twijfel, is om een extra 4e Deco M4 los te kopen, en die in de meterkast te hangen, om die als Router in te stellen, en mijn Ziggo modem als Bridge.
Maar of dat effectief voor betere internetsnelheden gaat zorgen, weet ik niet, en ik weet ook niet of er functionaliteiten zijn die ik er dan bij krijg, en die ik nu zou missen …..
Misschien iemand hier een tip over ?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Nikkela76 en welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag aanklopt op dit forum. Ik begrijp dat je graag advies wilt over hoe je het beste de TP Deco M4 mesh router kunt aansluiten op het Ziggo modem.
Ik raad aan om de informatie door te nemen die op deze pagina beschreven staat. Bij stap 13 zie o.a. ook twee verschillende manieren waarop je de Deco M4 in je netwerk kunt aansluiten. 
Eventueel kun je daarachter met behulp van de instructies in de handleiding extra M4 units hierop aan kunnen sluiten.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Nikkela76 en welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag aanklopt op dit forum. Ik begrijp dat je graag advies wilt over hoe je het beste de TP Deco M4 mesh router kunt aansluiten op het Ziggo modem.
Ik raad aan om de informatie door te nemen die op deze pagina beschreven staat. Bij stap 13 zie o.a. ook twee verschillende manieren waarop je de Deco M4 in je netwerk kunt aansluiten. 
Eventueel kun je daarachter met behulp van de instructies in de handleiding extra M4 units hierop aan kunnen sluiten.

Nikkela76
Topicstarter
Level 5
  • 50Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Inmiddels een extra 4e Deco M4 torentje gekocht, en aangesloten in de meterkast, als router ingesteld, en het Ziggo modem in Bridge laten zetten. (Was in 5 min gebeurd)

Alles lijkt weer te werken, net als toen in de AccesPoint modus, alleen iets meer mogelijkheden. Al blijken die voor mij niet echt de moeite waard, maar ja ....

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Fijn dat alles inmiddels probleemloos werkt @Nikkela76. Houden zo! Als er toch nog iets is waar je advies bij wenst, dan weet je de Community te vinden .

Patrick H

Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Heb je nog iets anders moeten doen om de M4's allemaal via het modem aan te sluiten? 

Ik lees op de site van TP-Link dat alle units via de hoofdunit moeten lopen en niet rechtstreeks op het modem kunnen.

Ik heb op elke verdieping een M4 staan, draadloos werkt dit wel maar op de 1e en 2e etage niet erg snel. Deze wil ik dus bekabeld aansluiten, maar zodra ik dit doe dan gebeurt er iets in het netwerk waardoor het internet bijna nergens meer werkt. Het internet is dan niet helemaal weg, want op de M4's die extra zijn aangesloten heb ik nog wel internet.

Ik heb de M4's dan rechtstreeks op het modem aangesloten en niet allemaal op de hoofd unit, maar het systeem staat wel in AP modus.

Nikkela76
Topicstarter
Level 5
  • 50Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Hey Patrick. (Toch niet Patrick uit Zuiden des lands …. ?)

Maar je hebt meerdere M4’s rechtstreeks achter het modem hangen ?
Zo lang je modem niet in Bridge staat, en je Ziggo modem gewoon als Router werkt, zou dat geen probleem moeten zijn. Dat was het niet bij mij tenminste.

Waar je goed naar moet kijken is de Deco app opstarten, ga naar Meer, klik op Geavanceerd, en kijk of de Bedrijfsmodus AccessPoint is.

Als je op Overzicht klikt, en je klikt op de wereldbol, zie je dan al je M4’s in de lijst staan, en zijn ze allemaal online ?

Het lijkt op iets van een Netwerk loop …

Ik zou anders het modem spanningsloos maken, en ook de M4’s allemaal spanningsloos.
En dan als eerste het modem opstarten, na een minuutje of 5, dan de M4’s een voor een weer op de spanning aansluiten.
En kijken of ze Online komen, en weer naar de volgende gaan.

Heb je er nog iets van een switch tussen hangen ergens in huis ?

Laat maar weten, kijken of we het aan de gang gaan krijgen, zou wel moeten.

Patrick H

Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Nee, juist helemaal uit het noorden van het land 🙂 

Ik heb inderdaad meerdere M4's achter het modem hangen, wel met switches ertussen. Dit zijn unmanaged switches van TP-Link.

Het modem staat niet in bridge en ik gebruik het router gedeelte van het modem, Wifi van het modem is wel uitgeschakeld.

De bedrijfsmodus is Accesspoint modus en in het overzicht zijn alle M4's online.

Ik heb zojuist alles van het stroom gehaald en eerst het modem weer op het stroom gezet, gewacht tot deze online was en toen de hoofd M4 op het stroom gezet. Toen deze online was heb ik eerst 1 andere M4 aangesloten met kabel en op het stroom gezet. 

Direct begon het internet weer uit te vallen, in de woonkamer had ik op geen enkel apparaat meer internet, ook de bedrade apparaten die niet via de M4 verbonden zijn werkten niet meer. Het lijkt dus inderdaad op een netwerk loop.

Het gekke is dat de tweede bedrade M4 in de app blijft aangeven dat de verbinding via Wifi is, terwijl ik aan de snelheid hierop kan zien dat deze wel echt de bekabelde verbinding gebruikt.

 

Mijn netwerk ziet er zo uit:

Meterkast met Connectbox met een netwerkkabel naar de woonkamer
In de woonkamer zit een TP-Link switch waar de hoofd M4 met een UTP kabel op zit.
Op deze switch zitten ook meerdere apparaten met UTP kabels aangesloten, een TV, Mediabox Next, PS4, Sonos en een Steam Link.

Vanuit het modem gaat ook nog een kabel naar een Philips Hue bridge, naar een schuur waar ook een M4 op zit en er gaat een kabel naar de tweede verdieping.

Op de tweede verdieping zit ook een TP-Link switch waar ook een M4 op aangesloten is met een UTP kabel.
Op deze switch zitten ook nog een PC, laptop en een NAS.
Vanuit deze switch gaat ook een kabel naar de eerste verdieping waar de derde M4 op aangesloten zit met een UTP kabel.

Als ik de kabels eruit trek werkt het systeem goed, zodra ik ook maar 1 extra M4 op de UTP kabel aansluit, gaat het hele netwerk over de kop en werkt uiteindelijk niets meer.

Nikkela76
Topicstarter
Level 5
  • 50Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Patrick, ik heb het even uitgetekend, en ik zie niks geks aan jou netwerkje ….
Het zou allemaal moeten werken, als AccesPoint’s.
Vreemd hoor.

Ik persoonlijk zou dan toch nog 1x opnieuw beginnen bij het begin.
En het enige dat me nu kan invallen is dit: Toen ik de 1e M4 aansloot, had die de Routerfunctie. Dat heb ik aangepast naar AP. En toen modem en M4 een keer van de spanning afgehaald en weer aangesloten.

Toen gekeken of mijn modem de juiste IP reeks en Gateway had. Ook die check gedaan op de M4. Krijgt bv je iPhone een IP reeks van het modem ?
Dan zou het goed moeten zijn, en dan zou ik, onbedraad, vlakbij de 1e M4, de andere M4’s gaan toevoegen aan het netwerk.
Als dat allemaal lekker draait, dan kun je de M4’s bedraad aansluiten op de plek waar je het hebben wil.

Want je hebt niet de app IP Scanner ? Ik heb die op mijn Macbook. Dan zou je kunnen zien of er 2 verschillende ip reeksen door je netwerk lopen.

Het is ook niet zo dat je NAS voor problemen zorgt ? Heeft die een vast IP adres in de juiste reeks ? En die heeft geen DHCP aan staan ? (kan dat wel bij een NAS?)

Tja, en die TP Link switches, die zouden het probleem ook niet mogen zijn. Ik heb zelf 3 stuks UNmanaged, van TP en van Dlink.

Ik weet het niet bij jou …..
Een keer van begin af aan beginnen, en pas nadat het werk de Next, TV, NAS etc op je switches aansluiten. Eerst zorgen dat alleen de M4’s zijn aangesloten, en dat die in AP mode de juiste IP reeksen doorgeven.

Ben wel benieuwd ……

Niks mis met de UTP kabels … ?? Je hebt Cross en Straight …..

Patrick H

Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hey Nikkela,

Ik ben weer aan de slag gegaan met de T-Link en ik kreeg het niet goed als ik ze gewoon op het netwerk aansloot.

Ik heb alles afgesloten en alleen de M4's op de UTP kabels aangesloten zonder de switches ertussen. Eerst de hoofd M4 ingesteld en daarna eerst 1 extra M4 ingesteld via Wifi. toen dit werkte heb ik alleen die ene extra M4 op de kabel aangesloten en direct had ik hetzelfde probleem weer. Het ene moment heb ik even verbinding en op den duur gaan de lampjes zelfs rood knipperen en werkt het internet niet meer. Tussendoor maken ze weer even verbinding maar uiteindelijk werkt het niet.

De bekabeling is verder goed, gewoon straight kabels van minimaal CAT 5e kwaliteit en de meesten CAT 6. 

Op de NAS kan ik een DHCP instellen, maar die staat uit en heeft een vast IP adres.

Ik heb nog van alles geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik ze maar aangesloten zoals TP-Link adviseert.

Vanaf het modem een kabel rechtstreeks in de hoofd M4 en daarin de kabel die naar de 2e verdieping gaat. Van daaruit heb ik de kabel op de switch aangesloten waar ook weer een M4 op zit die op de 1e verdieping staat. Dit werkt nu goed met overal de volle snelheid en geen problemen meer. 

Enige probleem dat ik nu heb is dat ik de 4e M4 in de tuin nu niet kan aansluiten, maar die gebruik ik nu toch niet en zie ik van de zomer wel weer.

Bedankt voor het meedenken in elk geval 🙂 

Nikkela76
Topicstarter
Level 5
  • 50Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Vraagje: Als je in de Deco app op de iPhone inlogt, dan zie een overzicht van alle on-line devices, en ook van alle off-line devices. Ik merk dat deze lijst helemaal niet update. Die staat al geruime tijd hetzelfde.

Komt die gebruikers bekend voor ? Een Bug? Of ligt het aan mij ?
Ben benieuwd of anderen dit ook hebben.

Patrick H

Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik gebruik zelf de Android versie, de online lijst lijkt wel up to date te zijn al kijk ik hier niet heel vaak naar. 

De offline lijst onthoudt volgens mij alles, daar staan bij mij apparaten in die al maanden niet hier in huis geweest zijn.

Ik zal eens in de gaten houden of de online lijst wel verandert. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic