Sinds kort de TP-Link deco M4 set geïnstalleerd. In mijn netwerk verzorgt een raspberry-pi met Adguard er op
geïnstalleerd de DNS afhandeling. Op zich werkt alles goed, maar wanneer ik nu volg wat er op het netwerk gebeurd zie ik dat de hoofd-deco die met het modem verbonden is, ongeveer elke minuut contact zoekt met :
reddit.com
google.com
live.com
amazon.com
bing.com
a.root-servers.net
Inmiddels heb ik deze via Adguard voor deze deco geblokkeerd, zonder dat het een probleem oplevert.
Heeft iemand dit gedrag eerder opgemerkt, en wat zou de reden kunnen zijn dat de deco elke keer contact zoekt met deze site's ?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hi, these websites are used to check network connectivity and once the online internet checking passes, the LED on Deco could remain green/white. It does not actually access or communicate with these sites and it just tries to resolve these domains to check whether the DNS server returns with the correct IP address.
Best regards.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Waarschijnlijk heb je de Deco's niet in AP mode geconfigureerd. Alle verkeer lijkt dus afkomstig te zijn van de main Deco (router) omdat jouw DNS-server deze als client ziet, terwijl het verkeer in werkelijkheid van het LAN achter de router afkomstig is. Je kunt AP mode instellen via Meer, Geavanceerd, Bewerkingsmodus in de Deco-app.
Nee, de Deco staat in AP mode. Deze zes site's zijn het enige wat er via deze Deco voorbij komt aan internetverkeer. Dag en nacht elke minuut.
Vreemd verschijnsel, je kunt hiervoor het beste een topic aanmaken op het forum van TP-Link.
Smart TV’s, deurbellen, IoT, Apps etc. hebben vaak een adres voor DNS server hard gecodeerd in de firmware. Zo had ik in mijn Ubiquity ER-X-SFP router een regel gemaakt dat al het uitgaand verkeer met bestemming poort 53 omgeleid werd via mijn Pi-Hole. Behalve dat van de Pi-Hole natuurlijk. Op die manier kon ik veel DNS aanvragen voor reclame en data analyse sites afvangen, die niets nodig hebben met waar ik bijvoorbeeld naar kijk, hoe laat ik het licht uit doe of wat mijn interesses zijn.
Geen slimme deurbel of IoT apparatuur in huis. Alleen een paar pc's, laptops, telefoons, mediaspeler en een mediabox Next.
Behalve de telefoons staat alles 's nachts uit. Dus het blijft een raadsel waarom de Deco steeds contact wil maken met deze site's.
Hi @Henk_L heb je het advies van @tobiastheebe gezien? Ben benieuwd of het aanmaken van een topic op het forum van TP-Link jou verder heeft geholpen?
@Madelon Ik heb nog even gewacht of er misschien nog een community lid zou reageren. Ik ga nu de vraag op het TP-Link forum stellen.
@Henk_L snap ik ook! Laat je weten of je daar wel tot een antwoord/oplossing bent gekomen? 😄
Hi, these websites are used to check network connectivity and once the online internet checking passes, the LED on Deco could remain green/white. It does not actually access or communicate with these sites and it just tries to resolve these domains to check whether the DNS server returns with the correct IP address.
Best regards.
Het is zeker een aparte keuze. Ik begrijp niet waarom niet simpelweg de gateway wordt gebruikt voor een ping watchdog. Zes domeinnamen is nogal overdreven. Enige voordeel is dat de beschikbaarheid van DNS ook getest wordt.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.