Vraag
Reacties
Oplossing
Henk_L
Level 3

TP-Link Deco M4: Elke minuut contact gezocht met bepaalde websites

Sinds kort de TP-Link deco M4 set geïnstalleerd. In mijn netwerk verzorgt een raspberry-pi met Adguard er op

geïnstalleerd de DNS afhandeling. Op zich werkt alles goed, maar wanneer ik nu volg wat er op het netwerk gebeurd zie ik dat de hoofd-deco die met het modem verbonden is, ongeveer elke minuut contact zoekt met :

reddit.com

google.com

live.com

amazon.com

bing.com

a.root-servers.net

Inmiddels heb ik deze via Adguard voor deze deco geblokkeerd, zonder dat het een probleem oplevert.

Heeft iemand dit gedrag eerder opgemerkt, en wat zou de reden kunnen zijn dat de deco elke keer contact zoekt met deze site's ?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Henk_L
Level 3
Topicstarter

@MadelonHier de reactie van TP-Link. Het blijft een vreemd verhaal, er zijn meer vragen op het TP-Link forum over dit gedrag. Het komt ook voor bij de Deco X20.

David-TP
a week ago - last edited a week ago
Re:Deco M4 connects to six different sites every minute

@Henk_L. 

Hi, these websites are used to check network connectivity and once the online internet checking passes, the LED on Deco could remain green/white. It does not actually access or communicate with these sites and it just tries to resolve these domains to check whether the DNS server returns with the correct IP address.

Best regards.

Hi, Wi-Fi 7 | TP-Link Wi-Fi 7 Product Launch Event | November 14, 2022 @ 10:00AMPST Watch Live At: https://www.tp-link.com/us/wifi7/event/

Bekijk in context

0 Kudos
10 Reacties 10
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Waarschijnlijk heb je de Deco's niet in AP mode geconfigureerd. Alle verkeer lijkt dus afkomstig te zijn van de main Deco (router) omdat jouw DNS-server deze als client ziet, terwijl het verkeer in werkelijkheid van het LAN achter de router afkomstig is. Je kunt AP mode instellen via Meer, Geavanceerd, Bewerkingsmodus in de Deco-app.

0 Kudos
Henk_L
Level 3
Topicstarter

Nee, de Deco staat in AP mode. Deze zes site's zijn het enige wat er via deze Deco voorbij komt aan internetverkeer. Dag en nacht elke minuut.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Vreemd verschijnsel, je kunt hiervoor het beste een topic aanmaken op het forum van TP-Link.

0 Kudos
Karel.
Level 17

Smart TV’s, deurbellen, IoT, Apps etc. hebben vaak een adres voor DNS server hard gecodeerd in de firmware. Zo had ik in mijn Ubiquity ER-X-SFP router een regel gemaakt dat al het uitgaand verkeer met bestemming poort 53 omgeleid werd via mijn Pi-Hole. Behalve dat van de Pi-Hole natuurlijk. Op die manier kon ik veel DNS aanvragen voor reclame en data analyse sites afvangen, die niets nodig hebben met waar ik bijvoorbeeld naar kijk, hoe laat ik het licht uit doe of wat mijn interesses zijn.

0 Kudos
Henk_L
Level 3
Topicstarter

Geen slimme deurbel of IoT apparatuur in huis. Alleen een paar pc's, laptops, telefoons, mediaspeler en een mediabox Next.

Behalve de telefoons staat alles 's nachts uit. Dus het blijft een raadsel waarom de Deco steeds contact wil maken met deze site's.

0 Kudos
Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Hi @Henk_L heb je het advies van @tobiastheebe gezien? Ben benieuwd of het aanmaken van een topic op het forum van TP-Link jou verder heeft geholpen? 

0 Kudos
Henk_L
Level 3
Topicstarter

@Madelon  Ik heb nog even gewacht of er misschien nog een community lid zou reageren. Ik ga nu de vraag op het TP-Link forum stellen.

0 Kudos
Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@Henk_L snap ik ook! Laat je weten of je daar wel tot een antwoord/oplossing bent  gekomen? 😄

0 Kudos
Henk_L
Level 3
Topicstarter

@MadelonHier de reactie van TP-Link. Het blijft een vreemd verhaal, er zijn meer vragen op het TP-Link forum over dit gedrag. Het komt ook voor bij de Deco X20.

David-TP
a week ago - last edited a week ago
Re:Deco M4 connects to six different sites every minute

@Henk_L. 

Hi, these websites are used to check network connectivity and once the online internet checking passes, the LED on Deco could remain green/white. It does not actually access or communicate with these sites and it just tries to resolve these domains to check whether the DNS server returns with the correct IP address.

Best regards.

Hi, Wi-Fi 7 | TP-Link Wi-Fi 7 Product Launch Event | November 14, 2022 @ 10:00AMPST Watch Live At: https://www.tp-link.com/us/wifi7/event/
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het is zeker een aparte keuze. Ik begrijp niet waarom niet simpelweg de gateway wordt gebruikt voor een ping watchdog. Zes domeinnamen is nogal overdreven. Enige voordeel is dat de beschikbaarheid van DNS ook getest wordt.

0 Kudos