Vraag
Reacties
Oplossing
Sluimerstand
Level 1

TP Link C7 achter Connect Box verliest dagelijks verbinding

Het thuisnetwerk

We hebben een Connect Box (voorheen een Mediabox), met een WiFi-netwerk. Daar achter zit een TP Link C7. Daarachter zit een Linksys E1200.

Het probleem

Sinds we de Mediabox hebben (laten) vervangen door een Connect Box, valt het internet elke avond (twee keer) uit op de apparaten die aangesloten zijn op de TP Link C7. Dit geldt voor zowel de bekabelde apparaten als de draadloze. Apparaten die direct zijn aangesloten zijn op (de WiFi van) de Connect Box zelf hebben een stabiele verbinding.

Mobiele apparaten die proberen met de WiFi van de TP Link C7 te verbinden blijven wachten op een IP-adres. http://ziggo-ap is tijdens zo'n uitval ook niet te bereiken. Lijkt een probleem te zijn met IP-adressen.

Normaal gesproken heb ik nog een Linksys E1200 tussen de TP Link C7 en mijn PC hangen, maar voor de grap ging ik eens kijken wat er gebeurde met mijn IP-adres tijdens zo'n uitval door de kabel direct van de TP Link C7 met mijn PC te verbinden. Mijn computer gaf tijdens die uitval aan dat ik een autoconfig IP-adres heb van 169.254.107.0, terwijl wanneer de verbinding wel werkt ik een (niet-autoconfig) IP-adres heb van 192.168.178.iets.

De tijdelijke oplossing

De TP Link C7 opnieuw opstarten verhelpt het probleem. Soms lost het probleem zichzelf op na 5-10 minuten wachten, maar dit is niet altijd het geval.

Waar het probleem niet ligt

Dit heeft niet te maken met het signaal tussen de box en Ziggo. Ik zou het dan ook waarderen als mij niet wordt gevraagd om te controleren hoe het zit met de verbinding waar Ziggo het huis binnenkomt etc. Ik snap dat dit een beetje Troubleshooting 101 is en ik waardeer de poging tot uitsluiten van oorzaken, maar hier ligt het probleem gegarandeerd niet.

Waar ligt het probleem wel?

Dit is uiteraard mijn vraag. Zou mijn extra router op de een of andere manier een IP-conflict kunnen veroorzaken? Ik vind het vooral opmerkelijk dat dit probleem zich pas voordoet sinds we de Connect Box hebben, vanaf dag 1 al. Dit lijkt me geen toeval, al zou ik niet weten waarom de TP Link C7 niet kan omgaan met de Connect Box, maar wel met de oude Mediabox. Graag hoor ik van iemand die me hierbij kan helpen! 🙂

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi
Level 19

Door 2 DHCP’s actief kunnen er altijd vreemde dingen gebeuren. Nu hebben beide DHCP's ‘gelukkig’ een eigen range, maar dan nog.

Persoonlijk zou ik beginnen met de DHCP op de E1200 uit te zetten. Als deze speciale settings heeft, dan kan u er een foto van maken ( als backup ).
Door het uitzetten kunnen er wat apparaten ( die aangesloten waren op de E1200 ) even problemen krijgen met de verbinding. Maar na een restart van die apparaten, zouden deze weer moeten werken.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Pasi
Level 19

Zowel de ConnectBox als de E1200 hebben een DHCP functie en als de TP Link C7 niet als Access Point is ingesteld, dan zijn er zelfs 3 DHCP’s actief en dat moet een rommeltje worden.

Wilt u het bovenstaande controleren ( wie heeft DHCP actief )?

Sluimerstand
Level 1
Topicstarter
Pasi wrote:

Wilt u het bovenstaande controleren ( wie heeft DHCP actief )?

De TP Link C7 is alleen een Access Point, deze heeft zelfs geen mogelijkheid tot DHCP. De Linksys E1200 heeft DHCP wel actief.

Dit is in het verleden geen probleem geweest, de ConnectBox nu kent ook alleen maar adressen toe in de 192.168.178.xxx range, daar waar de E1200 alleen maar adressen toekent in de 192.168.1.xxx range.

Het probleem doet zich overigens voor op alle apparaten die direct op C7 zijn aangesloten, ook apparaten die niet verbonden zijn met mijn E1200.

0 Kudos
Pasi
Level 19

Door 2 DHCP’s actief kunnen er altijd vreemde dingen gebeuren. Nu hebben beide DHCP's ‘gelukkig’ een eigen range, maar dan nog.

Persoonlijk zou ik beginnen met de DHCP op de E1200 uit te zetten. Als deze speciale settings heeft, dan kan u er een foto van maken ( als backup ).
Door het uitzetten kunnen er wat apparaten ( die aangesloten waren op de E1200 ) even problemen krijgen met de verbinding. Maar na een restart van die apparaten, zouden deze weer moeten werken.

Bert
Level 21
T.E.A.M.

Hopelijk helpt de resetknop achterop.

0 Kudos
Sluimerstand
Level 1
Topicstarter
Pasi wrote:

Persoonlijk zou ik beginnen met de DHCP op de E1200 uit te zetten.

Dan gaan we dat proberen. Ik heb dit altijd vermeden omdat mijn apparaten dan niet meer kunnen verbinden met mijn persoonlijke WiFi-netwerk, omdat ze geen IP-adres kunnen krijgen toegewezen. Ik laat morgenavond weten of ik nog uitval heb gehad of niet, bedankt voor het advies tot dusver!

(Edit: Zojuist ontdekt hoe ik dit statisch kan oplossen, iig op sommige apparaten. Toppie.)

Be rt wrote:

Hopelijk helpt de resetknop achterop.

Het resetten van de routers naar fabrieksinstellingen, met en zonder knop, heb ik al geprobeerd, maar bedankt voor de tip!

0 Kudos
Pasi
Level 19
Sluimerstand wrote:
Pasi wrote:

Persoonlijk zou ik beginnen met de DHCP op de E1200 uit te zetten.

Dan gaan we dat proberen. Ik heb dit altijd vermeden omdat mijn apparaten dan niet meer kunnen verbinden met mijn persoonlijke WiFi-netwerk, omdat ze geen IP-adres kunnen krijgen toegewezen.

Als alles zoals gemeld is ingesteld, dan is er nog maar 1 DCHP op het netwerk actief. Dan krijgen de apparaten ‘achter’ de E1200 gewoon hun IP-nummer van de ConnectBox, want de E1200 vangt nu de IP aanvragen niet meer af ( deze kan de aanvragen nu toch niet meer zelf beantwoorden ), maar sluist ze door naar de CB.

Doordat er maar 1 DHCP is, zitten alle apparaten allemaal in dezelfde range ( 192.168.178.xxx ). Dat is de beste basis voor een stabiel thuis netwerk.

“ statisch”? Het is in principe niet nodig om een apparaat een statisch IP nummer te geven, ze kunnen prima zonder werken !
Persoonlijk zou ik de E1200 en de C7 wel een statisch nummer geven, maar dat is meer om de puntjes op de i te zetten en om mijn techneuten-tic tevreden te stellen, dan dat het voor de algehele werking noodzakelijk is. Voor u maakt dit de zaak alleen maar ingewikkelder, dus niet doen!

Qua wifi veranderd er helemaal niets. Zowel de SIDD's als de wachtwoorden zijn niet veranderd,. Dat de IP nummers van de laptops/smartphones wel zijn veranderd, heeft voor wifi helemaal geen gevolgen.

Suc6 en welterusten.

Sluimerstand
Level 1
Topicstarter
Pasi wrote:

Persoonlijk zou ik de E1200 en de C7 wel een statisch nummer geven, maar dat is meer om de puntjes op de i te zetten en om mijn techneuten-tic tevreden te stellen, dan dat het voor de algehele werking noodzakelijk is. Voor u maakt dit de zaak alleen maar ingewikkelder, dus niet doen!

Ik heb er wel een beetje verstand van hoor, haha. Dit is me ook gelukt. Ik had de CB überhaupt al ingesteld om IP-adressen pas uit te delen vanaf .30, dus ik heb de C7 nu op .10 en de E1200 op .20 gezet. Die IP-adressen heb ik ook gereserveerd vanaf de CB.

Pasi wrote:

Als alles zoals gemeld is ingesteld, dan is er nog maar 1 DCHP op het netwerk actief. Dan krijgen de apparaten ‘achter’ de E1200 gewoon hun IP-nummer van de ConnectBox, want de E1200 vangt nu de IP aanvragen niet meer af ( deze kan de aanvragen nu toch niet meer zelf beantwoorden ), maar sluist ze door naar de CB.

Om de een of andere manier lukt dat de E1200 toch niet zo goed. Dit lijkt vooralsnog geen probleem te zijn voor mijn bekabelde apparaten, maar de draadloze krijgen geen IP-adres toegewezen.

Dat is echter een probleem met de E1200 en niet met de Ziggo hardware, dus als het uitzetten van de DHCP inderdaad de oplossing is voor de uitval van internet achter de C7 dan weet ik dat het aan mijn persoonlijke randapparatuur ligt. 🙂

0 Kudos
Pasi
Level 19
Sluimerstand wrote:

Ik heb er wel een beetje verstand van hoor, haha. Dit is me ook gelukt. Ik had de CB überhaupt al ingesteld om IP-adressen pas uit te delen vanaf .30, dus ik heb de C7 nu op .10 en de E1200 op .20 gezet. Die IP-adressen heb ik ook gereserveerd vanaf de CB.

...Dat is echter een probleem met de E1200 en niet met de Ziggo hardware, dus als het uitzetten van de DHCP inderdaad de oplossing is voor de uitval van internet achter de C7 dan weet ik dat het aan mijn persoonlijke randapparatuur ligt. 🙂

Goed zo, zo hoort het. Netwerk apparatuur hoort gewoon een vast ( statisch ) IP te hebben.

Het is altijd best moeilijk om iets technisch, op papier uit te leggen. En wel op zodanig wijze, dat er geen enkele dubbelzinnigheid/onduidelijkheid in zit.
Dat u er wel “...een beetje verstand...” van hebt, scheelt enorm.

De E1200 heeft alleen 2,4GHz wifi ( en 4 x 100Mbps utp poorten ) en is van aug. 2011.
Het zou mij niets verbazen dat de E1200 gewoon te oud is. Dat deze b.v. allerlei moderne protocollen mist en daardoor geen verbinding meer kan maken met moderne apparatuur.

Misschien is het tijd voor een nieuw model? Een dualband ( 2,4 & 5 GHz ) wifi is voor minder dan €50,- te koop ( b.v. de TP-link C1200, deze heeft ook een AccessPoint mode ). Tevens hebt u dan ook daar 1 Gbps poorten.
Eventueel kan u ook één huren via Ziggo.

Sluimerstand
Level 1
Topicstarter

Ik denk dat de E1200 inderdaad te oud is om daar netjes mee om te gaan, ik krijg mobiele apparaten in ieder geval momenteel nog niet aan de praat zonder de DHCP daarop aan te zetten.

Ik heb gisteravond overigens voor het eerst geen uitval van internet ondervonden, maar dat komt misschien ook omdat ik in de middag alle routers heb gereboot. Misschien dat dat uiteindelijk wel de meest praktische oplossing was. Als het internet elke dag rond dezelfde tijd uitvalt, gewoon ervoor zorgen dat dit op een moment gebeurd dat ik er niet zoveel last van heb, haha.

In ieder geval enorm bedankt voor het advies, ik ga binnenkort eens kijken of ik die router kan vervangen door eentje die iets moderner is. Vooralsnog lijkt het probleem dus verholpen!

0 Kudos
Pasi
Level 19
Pasi wrote:

... Een dualband ( 2,4 & 5 GHz ) wifi is voor minder dan €50,- te koop ( b.v. de TP-link C1200 , deze heeft ook een AccessPoint mode )...

Iets onduidelijk?…. het moet natuurlijk de TP-Link Archer C1200 zijn.

0 Kudos