1
Vraag
2
Reacties
dalinka

Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

TP LINK router AX73 ACHTER ziggo connectbox- open VPN werkt niet

Ik heb een router TP-link AX73 achter de ziggo connectbox. Hierop zit een open vpn en deze heb ik ingesteld zoals het hoort. Deze is NIET bereikbaar, omdat bij ziggo een instelling moet zitten dat dat ip-adres onbereikbaar word! Dit heb ik samen met TP-link uitgezocht. Volgens TP-link staat de IP potdicht!

 

Er moet iets gesloten staan in de instellingen wat open moet staan. Heeft iemand anders dit misschien ook? Ziggo wil niet helpen...

De connectbox staat in bridge modus...Dit heeft Ziggo voor mij gedaan

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Test je wel echt van buiten? Dus niet met een pc in je LAN en dan aan de VPN via de WAN verbinden. Want dat kan wel eens mis gaan.

 

Ik gebruik deze client (op Windows, Android en IOS)

https://openvpn.net/community-downloads/

 

Bekijk in context

dalinka
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja, die software gebruik ik ook. Zowel op mijn pc als met mijn mobiele telefoon.

Heey!!!! Het gaat wel!!! hmmm misschien had ik m toch niet goed op 4g gezet misschien! Hij connect vrijwel direct! 🙂 . Ik had ook ff een nieuwe dnsbij TPlink aangemaakt. Thanx voor deze tip!

Hmmm en via de pc in mijn netwerk kan dan niet? Ik kan op de pc niet beveiligd internetten? 🙂

 

Bekijk in context

21 Reacties 21
S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Staat het Ziggo Modem in Bridge? Of is RTR achter RTR?

dalinka
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Oh ja,sorry! De connectbox staat in bridge modus...Dit heeft Ziggo voor mij gedaan. Deze instelling kan ik zelf niet bewerken.

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Dus dan zou je op je eigen RTR alleen poort 1194 UDP moeten forwarden naar het ip-adres van je OpenVPN server.

Waar draait je OpenVPN Server op?

dalinka
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb een vpn profiel aangemaakt bij tplink. Dit kon in de router zelf aangemaakt worden. Van daaruit kun je een certificaat maken, deze exporteren en met vpn-connect openen. Deze maakt dan een profiel aan waarmee hij wil verbinden.

 

Ik heb trouwens VPN-connect toegestaan in de firewall, dus dat zou ook geen probleem moeten zijn.

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Okay, je gebruikt dus een OpenVPN faciliteit van de router zelf.

Ik heb zelf namelijk een Ubuntu Server met OpenVPN.

Als ik een profiel aanmaak moet ik daar handmatig nog wel het WAN ip inzetten.

En het profiel importeer je dan weer in de vpn client software.

Of werkt dat bij jou anders?

dalinka
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Inderdaad van de router zelf. Ik moest handmatig een open vpnserver opzetten (zie plaatje van vorige post).

Dan het configuratiebestand opslaan, deze weer inladen in VPN-connect. Dan moet hij het doen. Het komt wel eens voor dat het verkeerde ip-adres in dat configbestand geplaatst word, maar dit heb ik gecheckt in een kladblok. Deze staat er juist in...(denk ik). Het gaat dan toch om de EXTERNE ip?

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Hier kan je mee kijken wat je WAN ip is

https://whatismyipaddress.com/

 

Daar moet je dan van buiten aan connecten.

dalinka
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja. Deze klopt! Ditzelfde adres (ipv4) staat ook in mijn vpn-connect. Dat staat dus goed. 🙂

Ik heb overigens nu zojuist mijn virusscanner + windows-firewall uitgezet en nog verbind hij niet. Dan hebben we dat uitgesloten. Ook staat mijn netwerkverbinding op "prive".

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Heb zelf geen TP-link, maar onderstaande links kunnen je misschien op weg helpen.

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/3317/

https://community.tp-link.com/en/home/stories/detail/311

 

 

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Test je wel echt van buiten? Dus niet met een pc in je LAN en dan aan de VPN via de WAN verbinden. Want dat kan wel eens mis gaan.

 

Ik gebruik deze client (op Windows, Android en IOS)

https://openvpn.net/community-downloads/

 

dalinka
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja, die software gebruik ik ook. Zowel op mijn pc als met mijn mobiele telefoon.

Heey!!!! Het gaat wel!!! hmmm misschien had ik m toch niet goed op 4g gezet misschien! Hij connect vrijwel direct! 🙂 . Ik had ook ff een nieuwe dnsbij TPlink aangemaakt. Thanx voor deze tip!

Hmmm en via de pc in mijn netwerk kan dan niet? Ik kan op de pc niet beveiligd internetten? 🙂

 

dalinka
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Deze client heb ik ook idd. Op mijn telefoon verbind hij nu wel, op mijn pc niet...

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

@dalinka  schreef:

Ja, die software gebruik ik ook. Zowel op mijn pc als met mijn mobiele telefoon.

Heey!!!! Het gaat wel!!! hmmm misschien had ik m toch niet goed op 4g gezet misschien! Hij connect vrijwel direct! 🙂 . Ik had ook ff een nieuwe dnsbij TPlink aangemaakt. Thanx voor deze tip!

Hmmm en via de pc in mijn netwerk kan dan niet? Ik kan op de pc niet beveiligd internetten? 🙂

 


Dat is niet de bedoeling van deze vpn. Dat is echt van buiten naar binnen. Dit is dus geen NordVPN oid.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@dalinka  schreef:

<…>

Hmmm en via de pc in mijn netwerk kan dan niet? Ik kan op de pc niet beveiligd internetten? 🙂

 


Als je router hairpin/loopback NAT aankan dan is het wel mogelijk om met je PC op het LAN een VPN tunnel naar je router te maken, maar dat is dan alleen zinvol om te testen. Anders ga je door een “flessenhals” de VPN tunnel via de router naar het internet. Normaal maakt je PC al verbinding met je router en dan het internet op met volle snelheid. 

 

Je VPN server kan zinvol zijn als je via een openbaar wifi het internet op wil. Dan maak je een VPN tunnel naar je huisadres en ga je via je eigen router het LAN of internet op. Anderen op dat openbare wifi netwerk kunnen dan niet “zien” wat over jouw verbinding gaat. Of je kan op die manier gebruik maken van andere netwerk apparatuur op je thuis LAN, bijvoorbeeld eigen NAS fileserver of printer.

 

Continue een VPN tunnel op een mobiel device kan wel batterij capaciteit vragen, gebruik dan de VPN selectief, dus als je het echt nodig vind.

 

Met een VPN tunnel ben je niet beveiligd tegen virussen, malware of verdachte websites.

 

dalinka
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik check zojuist mijn ip, maar geeft nog steeds aan: VodafoneZiggo+ mijn ip-adres. Dat hoort toch niet???

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Je maakt met VPN verbinding naar je router en gaat dan het internet op met het ip adres van de router. 

 

Als je test https://whatismyipaddress.com/ vanaf een smartphone op 4G/5G (wifi uit) krijg je het ip adres te zien van je mobiele provider, maar doe je de test op met je VPN actief op je smartphone (wifi uit) behoor je het ip adres te zien van je router.

dalinka
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja??? Maar dan is de locatie nog te zien van dat router ip?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Wat je wilt kan wel maar dan zal je met een VPN client en een VPN abonnement bij een commerciële provider moet afnemen. Maar die VPN provider kan dan wel je internet gedrag monitoren. Een uitgaande VPN is schijnveiligheid, je gaat dan niet thuis het internet op, alleen maar op een ander plek hier op aarde. 

 

Je locatie van je IP adres daarmee afdekken heeft niet veel nut. Het enige is dat je dan met vele andere vanaf die VPN server het internet op gaat. 

 

Websites kunnen nog steeds je surfgedrag monitoren middels gebruikte apparaten, webbrowsers, cookies, beeldschermresolutie, gebruikt Operating system, sociale media, inloggen op sites, datum en tijd instellingen, locatie gegevens van gps etc. 

 

Een VPN help ook niet tegen virussen, malware en verdachte websites. 

 

VPN tunnels kunnen regio blokkades omzeilen voor bijvoorbeeld streaming diensten maar kunnen ook veel andere problemen veroorzaken op je internet verbinding. Als je altijd via een VPN provider het net op gaat gaan de Mediaboxen Next (mini) op “zwart” die kan dan je Ziggo Internet aansluiting niet detecteren.

dalinka
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik zou het gewoon prettig vinden als ze mij nooit persoonlijk op kunnen zoeken. Bijvoorbeeld een poosje geleden heeft iemand mij belazerd via Marktplaats. Na enige schildcannonades van mijn kant wist hij precies via mijn ip-adres waar ik woon. Deze gaf aan dat ik beter mijn mond kan houden anders kwam hij wel even langs met een paar aardige jongens. Dit soort zaken wil ik dus in de toekomst voorkomen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic