1
Vraag
2
Reacties
Wendy25

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

TP-LINK Deco M4 - Rood licht, geen connectie meer

Hallo allemaal,

nu zie ik het even niet meer zitten. Ik had voorheen de connect box van ziggo, switch er tussen, en daar de M4 deco master op. Ansig werkte dat prima maar ik had veel last van connectiondrops. Daarom nog eens goed gekeken hoe het eigenlijk moest.

Deze ochtend begonnen met het normale proces. Dus de wifi op de modem uit, TP link aangesloten zoals het hoort. Feitelijk ging alles goed tot het moment dat ik met mijn mobiel wil connecten met het nieuwe netwerk van TP Link, en dan zegt ie dat ie geen internet verbinding heeft. Lampje staat op rood. Wat ik ook doe, resetten, opnieuw, etc, geen beweging in te krijgen. Iemand een idee?

 

Voor de goede orde: ik heb dus de ziggo connect box, wifi uitgezet (verder niets aangeraakt), TP link M4 met 1 kabel aangesloten op de modem (M4 as is geinstalleerd, dus geen aparte aanpassingen nog), maar hij komt het internet niet op,

 

Echt, kost je weer zo'n zaterdag,. Hopelijk hebben jullie advies!

 

groeten

Laurens

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Heeft u de TP link als router of accesspoint geconfigureerd?

 

Moderator aanvulling:

 

Brandt er één constant rood lampje op de Deco M4? Loop dan je installatie en configuratie (opnieuw) bij langs met behulp van deze installatiestappen en deze leidraad.

 

Branden álle lampjes af en toe spontaan rood en gaan ze naar verloop van tijd weer op wit? In veel gevallen staat de Deco niet in AP modus, dit is belangrijk voor juiste werking als het Ziggo-modem in router mode staat. Controleer dit dus eerst. Houd ook hier de deze installatiestappen en deze leidraad bij de hand.

 

In sommige gevallen is een zogenaamde MAC release nodig. Dit kun je bewerkstelligen door een fabrieksreset uit te voeren: Verwijder de units uit de app (begin eerst met unit 2 en 3 en eindig met de hoofdunit) of druk op de resetknop onderop de Deco. Herstart daarna ook het Ziggo-modem. Is dat gelukt? Dan kun je vanaf daar de Deco opnieuw installeren met behulp van deze stappen.

 

Wil je alle Deco’s bekabeld aansluiten? Houd je dan te allen tijde aan een “Daisy Chain”- of “Star Network”-opstelling, zoals je bij de deze link op de afbeelding kunt zien.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Heeft u de TP link als router of accesspoint geconfigureerd?

 

Moderator aanvulling:

 

Brandt er één constant rood lampje op de Deco M4? Loop dan je installatie en configuratie (opnieuw) bij langs met behulp van deze installatiestappen en deze leidraad.

 

Branden álle lampjes af en toe spontaan rood en gaan ze naar verloop van tijd weer op wit? In veel gevallen staat de Deco niet in AP modus, dit is belangrijk voor juiste werking als het Ziggo-modem in router mode staat. Controleer dit dus eerst. Houd ook hier de deze installatiestappen en deze leidraad bij de hand.

 

In sommige gevallen is een zogenaamde MAC release nodig. Dit kun je bewerkstelligen door een fabrieksreset uit te voeren: Verwijder de units uit de app (begin eerst met unit 2 en 3 en eindig met de hoofdunit) of druk op de resetknop onderop de Deco. Herstart daarna ook het Ziggo-modem. Is dat gelukt? Dan kun je vanaf daar de Deco opnieuw installeren met behulp van deze stappen.

 

Wil je alle Deco’s bekabeld aansluiten? Houd je dan te allen tijde aan een “Daisy Chain”- of “Star Network”-opstelling, zoals je bij de deze link op de afbeelding kunt zien.

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes
Jan F. wrote:

Heeft u de TP link als router of accesspoint geconfigureerd?

Aanvulling:

Hier vind je het stappenplan om je Deco set te installeren:

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/

 

Wendy25
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Staat in standaard modus na installatie. Volgens mij is dat Router. Punt is dat ik app en de stappen doorloop, maar aankomende  bij het moment dat ik moet connecten met het nieuwe netwerk gemaakt door de deco, blijft hij op rood staan. Hij krijgt dus geen internet door van de modem.  Doel is uiteindelijk modem → deco → switch → overige deco’s (bedraad). Zou het uitmaken als het in AP modus gaat?

 

dank!

Wendy25
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nou, nog een keer geprobeerd. Ik werd afgeleid door het feit dat er geen internet was na de standaard setup. Vervolgens de stap overslaan gekozen, en daarna de deco in AP modus gezet. 200Mbp via de deco nu ? Kortom, eigenlijk precies doen wat ik tegen mijn klanten zeg “heeft u echt alle stappen gedaan?” ? 

 

Dank voor de hulp!

Wendy25
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nou, uhm, werkt nog niet helemaal 🙂

 

Ik lees dat er meerdere forum gebruikers zijn die tegen hetzelfde probleem aanlopen als ik. Als ik inderdaad een M4 aansluit in AP modus op de router, dan werkt het allemaal wel. Als ik daarna de tweede wil aansluiten (die dan ook direct op mijn router zit via een switch), werkt er echt helemaal niets meer. Ik denk dat ik dan toch het “Star Network” moet hebben uit onderstaand voorbeeld.  Ik ga het even proberen straks (na mijn eerste meeting, beetje vervelend als het dan niet werkt 🙂 )

groeten

Laurens

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Bij Access Point Mode van de Deco Set, maakt de topologie van je netwerk niet uit, als je tenminste niet meer dan 1 Router in gebruik neemt.

De voorbeeldplaatjes slaan op Router Mode van de Deco Set.

Wendy25
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Bij Access Point Mode, maakt de topologie van je netwerk niet uit, als je tenminste niet meer dan 1 Router gaat gebruiken.

 

Is dat zo? De handleiding van TP suggereert dat je m eerst in AP mode moet zetten, en als je later dan extra deco's aansluit, het wel via het schema moet zoals aangegeven(of een van de schema's). 

Vreemde is dat iemand in een ander topic zei “….ik heb de nieuwe M4 deco die ik erbij wilde zetten ook in AP modus gezet...” Klopt deze opmerking? Als ik zelf kijk naar mijn Deco app en het bijbehorende opgezette netwerk, staat het op AP. Dan is elke slave die ik connect toch ook automatisch AP of moet je in de “slaves” ook iets instellen nog? Nee toch?

 

Zal het zo nog eens proberen straks.

Dank!

Laurens

 

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ok. Ik weet niet beter dan wat ik opschreef. Op grond van ervaringen van anderen.

Zelf kan ik niks testen.

Wendy25
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Ok. Ik weet niet beter dan wat ik opschreef. Op grond van ervaringen van anderen.

Zelf kan ik niks testen.

🙂 We gaan eens kijken wat het doet straks. 

Wendy25
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Ok. Ik weet niet beter dan wat ik opschreef. Op grond van ervaringen van anderen.

Zelf kan ik niks testen.

nou, net weer even geprobeerd. Dus het uitgangspunt:

connectbox → lan poort 1, direct M4 erop in AP

                      → lan poort 2, switch erop (zonder M4) → Netwerk beschikbaar en werkt.

 

Nieuwe situatie:

connectbox → lan poort 1, direct M4 erop in AP

                      → lan poort 2, switch erop → daarop een M4 op zolder → alles klapt eruit, niets werkt meer.

 

Zodra ik de M4 van zolder er weer afhaal, werkt het allemaal weer.

 

Tijdens de lunch ga ik kijken wat er gebeurt als ik voor het Star Network ga. 

 

groeten

Laurens

tollus

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ervaar exact hetzelfde. Eerste deco via switch op router/modem;alles werkt prima.

De tweede deco op 1e verdieping; kabel erin.. alles klapt eruit.

 

wifi van ziggo modem zowel aan als uit geprobeerd. (ander ssid)

Deco staat in AP mode

ik/wij zien iets over het hoofd…maar wat..

 

edit: als ik de instructie nogmaal goed doorlees zie ik dat de 1e switch achter de 1e deco moet komen. dus modem ->deco→ switch→ deco (en de rest van het bedraade netwerk) dit he ik nog niet geprobeerd. keep you posted.

tollus

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zolang ik iedere deco maar '’achter'’ een switch zet werkt het goed dus bron in poort 1 en switch (met daaraan diversen catkabel gebruikers) op poort 2.

dit zorgt ervoor dat de laatste (op zolder met een kabel vanaf switch 2) het niet doet, als ik deze bekabeld aanzet dan klapt alles eruit.

the search continues

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Zolang ik iedere deco maar '’achter'’ een switch zet werkt het goed dus bron in poort 1 en switch (met daaraan diversen catkabel gebruikers) op poort 2.

Je bedoelt, denk ik:
Poort 1 Deco 1 aansluiten op Router
Poort 2 Deco 1 aansluiten op Switch en  daarop de rest
Dan is alles ok. Toch?

dit zorgt ervoor dat de laatste (op zolder met een kabel vanaf switch 2) het niet doet, als ik deze bekabeld aanzet dan klapt alles eruit.

Hier snap ik je niet meer.

 

tollus

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sorry, zal het laatste beter  proberen uit te leggen.

 

zodra ik de derde deco aansluit op de switch die op poort 2 zit van de 2e deco klapt het internet eruit.

Wendy25
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nou, ik dacht dat ik het had opgelost. Modem → deco → switch → andere switches waar andere deco’s opzitten. Als ik het bij een deco houd beneden, gaat alles goed, zodra de anderen erbij komen, doet wifi het soms wel soms niet, maar bedrade spullen werken voor geen meter meer. Alles gereset, fabrieksinstellingen en ga zo maar door, maar ondanks dat het allemaal eenvoudig zou moeten zijn, heb ik sinds  ik ze in huis heb, er niets aan  

Eigenlijk gaat het fout zodra er meerdere deco’s bij komen.

Is er iemand die het echt werkend heeft en niet “het zou zo moeten werken”? Ik bedoel het goed. Ik hoor graag dan de opstelling zoals jullie hem hebben.

 

groeten
Laurens

Ps: als mijn zoon klaar is met gamen, ga ik ze eens aansluiten zonder kabels . ?

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Wendy25 wrote:

...doet wifi het soms wel soms niet, maar bedrade spullen werken voor geen meter meer...


Ik heb geen switches aangesloten op een Deco poort en ik weet niet of dat een goed/slim idee is. De Deco is tenslotte een basic set en zo'n poort ( de specs daarvan ) zal beslist niet met een poort van een redelijke switch te vergelijken zijn. Dat de poort 1 Gbps is, zegt wat over de aansluit snelheid, maar zegt niets over de doorvoer snelheid van die poort. Daarvoor is die poort waarschijnlijk ook niet ontworpen/gemaakt. De poort zal primair zijn ontworpen om de Deco stations onderling te verbinden.
Het zal mijn niets verbazen als relatief veel verkeerd over die poort, het station door z'n knieën dwingt.


I.p.v. “Modem → deco → switch → andere switches” lijkt mij onderstaand beter ( indien mogelijk natuurlijk 😞

Modem → switch → andere switches
                        \ deco


Ik heb wel een Deco op een switch aangesloten en die switch is rechtstreeks op de ConnectBox aangesloten. De master zit ook rechtstreeks op de CB aangesloten en dat werkt prima.

Dat bedrade apparaten uitvallen, kan een teken zijn dat er ergens een poort uitvalt.

M.b.t. de Deco. Normaal wordt de Deco set in AccessPoint mode gezet, als alle stations zijn geconfigureerd/ingesteld. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar nadat u de master hebt geconfigureerd/ingesteld zet u dan de set eens in AP mode. Voeg daarna de 2 anders stations eens toe.

Leest u ook Leidraad voor DECO eens door en kijkt u of u e.e.a. kan/moet aanpassen.

Wendy25
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Pasi wrote:
Wendy25 wrote:

...doet wifi het soms wel soms niet, maar bedrade spullen werken voor geen meter meer...

Dat bedrade apparaten uitvallen, is wel een teken dat een poort uitvalt.

M.b.t. de Deco. Normaal wordt de Deco set in AccessPoint mode gezet, als alle stations zijn geconfigureerd/ingesteld. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar nadat u de master hebt geconfigureerd/ingesteld zet u dan de set eens in AP mode. Voeg daarna de 2 anders stations eens toe.


interessant mbt de uitval van poorten. Nooit zo over nagedacht en zou een hoop verklaren. Aan de andere kant, het Star Network plaatje van tplink, is de situatie zoals bij mij. Alleen de hoofddeco krijgt de input van de switch binnen. De configuratie ansich is wel op basis van AP. 
 

Wat misschien nog een optie is, is om de deco’s steeds voor de switches te zetten? Denk niet dat het uitmaakt. Ik ga straks even de draadloze optie proberen. Niet echt wenselijk, maar beter dan niets.

 

vriendelijke groet

Laurens

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic