1
Vraag
2
Reageer en help mee
pvkan

Level 3
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

TC7200 stopt soms met transmitten

Beste allemaal,

Ik heb een TC7200 modem (nog met UPC logo) in bridge modus.
Sinds enkele weken stopt dit modem regelmatig met zijn verbinding.
Vreemde is dat op dat moment er niets aan de LED's te zien is; sterker nog: die blijven zelfs aangeven dat er data loopt.
Ook mijn router laat zien dat er (een kleine hoeveelheid Kb's) aan dataverkeer aktief is.
De verbinding met internet is dan echter helemaal weg.
Dit overigens zowel op WiFi als mijn bedrade aansluitingen.
UIt en aanzetten van het modem (met 60 seconden pauze) is voldoende om de verbinding met internet weer te herstellen.

Wat wijzelf merken dat het weer bijna mis gaat, is dat even tevoren het internet bijzonder traag wordt, in die zin dat bv het heel lang duurt voordat een IP geresolved wordt, dus voordat een pagina in de browser begint te laden.
Ik dacht eerst aan een DNS(server) probleem dus zocht de schuld eerst bij mijn router.
Diverse wijzigingen op dit niveau brachten geen verbetering; daarnaast helpt een reset van mijn router niet als het probleem zich voordoet, een reset van het modem wel.
Daaruit concludeer ik dat het probleem bij het modem ligt.

Up en download waardes zijn in orde; alle kanalen op zowel up en down staan gelocked dus dat gaat goed. Enige wat mij opvalt is dat het verschil in vermogen van de downloadkanalen (8) wat ver uit elkaar liggen (kan1= 7,4 DBmV, kan8=1,7). Valt nog wel binnen de specs van DOCSIS 3.0, maar toch.

Twee vragen:
Herkent iemand dit ? Of is mijn modem gewoon aan vervanging toe 😉
En wat gebeurd er als ik mijn modem een harde reset geef; ben ik dan alle instellingen kwijt ?

Wie helpt?

Peter
22 Reacties 22
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @pvkan.


Sorry voor een wat latere reactie dan je wellicht gewend bent! Ik zie dat je helaas ook van andere gebruikers nog geen reactie gekregen hebt, dus hier ben ik!
Goed dat je hierover een topic opent. Het kan hoe dan ook niet de bedoeling zijn dat je continu je modem moet resetten om verbinding te houden.

Het eerste waar ik benieuwd naar ben is; hoe is de verbinding rechtstreeks op de Ziggo modem, op het moment dat de verbinding wegvalt? Je geeft aan dat zowel wifi als bekabelde verbinding wegvalt. Gaat de bekabelde verbinding ook via de externe router?
Dit is niet om te zeggen "het gaat vast in je eigen domein fout", maar puur om dingen te checken ^^.

Wat betreft de harde reset; bedoel je hiermee dat je de modem terugzet naar de fabrieksinstellingen? Dan zal je inderdaad wel eigen instellingen kwijtraken. Niet leuk om opnieuw te moeten instellen, maar soms zeker wel de moeite van de reset waard.
Wat betreft je modem. Dit is ook niet perse het nieuwste model. Het is dus eventueel wel mogelijk om hiervoor een nieuwe te ontvangen. Daarbij zal je dan natuurlijk wel ook alsnog je eigen instellingen moeten instellen.
pvkan
Topicstarter
Level 3
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
HOi Lycke Ziggo,

Dank voor je reactie.
Mijn bekabelde verbinding loopt inderdaad ook via mijn eigen router.

Ik maakte mij overigens wel zorgen om dat grote verschil in vermogen op de 8 download kanalen. Ik heb er een splitter tussen zitten omdat ik een versterker gebruik voor TV signaal.
En je wilt je modem natuurlijk niet achter een versterker hebben ;-).
Alle spulletjes in de meterkast zijn van kabelkeur, maar kwam er achter (trial and error) dat de splitter het grote vermogen verschil veroorzaakte (blijkbaar gaat ook kabelkeur spul op een gegeven moment kapot).
Ik heb dus een nieuwe splitter gekocht en nu ligt het vermogen van alle kanalen rond de
9 dBmV. Dus goed in balans en binnen de DOCSIS 3.0 specificaties (-17 /+17 dBmV).

Of die defecte splitter het probleem veroorzaakte weet ik nog niet. Dat ga ik de komende dagen natuurlijk goed in de gaten houden.

Fijn dat omruilen van (mijn oude) modem voor een nieuwer model tot de mogelijkheden behoort (krijg ik dan wel weer een modem die in bridge kan ?).

Wat adviseer jij: even de situatie nu aankijken of sowieso mijn oude modem inruilen ?
Het is inderdaad een oud beestje 😉

Alvast bedankt,
Peter
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Als het nu goed en stabiel werkt in bridge en je kunt alles doen zoals je het wenst, dan zou ik het zo houden, dit modem werkt wel goed.
Andere modems kunnen ook weer hun eigen issues hebben..

Nieuwe modems kunnen allen in bridge.

if it isn't broken, don't fix it

De docsis grenzen voor de modems ligt bij Ziggo:

-7 dBmV to +7 dBmV "Recommended"
-8 dBmV to -10 dBmV / +8 dBmV to +10 dBmV - "Acceptable"
-11 dBmV to -15 dBmV / +11 dBmV to +15 dBmV - "Maximum"
Lower than -15 dBmV & Higher than +15 dBmV - "Out Of Spec."

SNR: 33 dB of hoger.
Upstream signaal waarden tussen +35 dBmV to +49 dBmV.

Veel succes gewenst.:relaxed:
pvkan
Topicstarter
Level 3
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hoi Lycke Ziggo ,

De nieuwe splitter zit er tussen, maar had gisterenavond toch weer een hik-up.
Vandaag heb ik pingplotter aan het werk gezet in mijn netwerk.
Ik heb daarbij de volgende IP's laten scannen voor ongeveer een kwartier:
-Het Ziggo modem (192.169.100.1)
-DNS server van Google (8.8.8.8)
-Mijn router (192.168.1.1).

Op basis van deze meting concludeer ik dat er toch ergens iets niet goed gaat.
Ik zie met regelmaat een volledige packetloss (100%) op zowel het modem als op de DNS server. Dit zijn de rode spikes in de bijgevoegde grafiek.
De router laat op deze momenten geen beweging zien. Die antwoord dan dus nog.

Mijn interpretatie is dat er dus inderdaad iets misgaat vanaf het modem.
Vraag is natuurlijk of dit het modem is, of iets in de aansluiting/infra buiten.

Voorstel ? Ander modem of een lijnmeting laten doen ?

Peter
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Ik zou beginnen met een ander modem, dan weet je dat die mogelijkheid uitgesloten is.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat

Kun je hier ook een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt.
Als dit een niet hedendaags AOP is, dan wordt dit ook gratis omgewisseld door een Ziggo monteur.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey pvkan . Goed getest! Ik denk dat het zeker goed is om nu een nieuw modem toe te sturen. Dit doe ik dus gelijk :-).

Laat je ons weten hoe het met het nieuwe modem gaat?
pvkan
Topicstarter
Level 3
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hallo Lycke Ziggo

Dat gaat allemaal sneller dan ik had gehoopt 😉
Dank hiervoor.

Kan ik het modem wat jullie sturen zelf in bridge modus zetten ? Of krijg ik een
exemplaar die alleen extern kan worden aangepast op dit punt.
(liefst doe ik het natuurlijk zelf; ben een beetje een controlfreak op dit punt 😉 )

Als ik het niet zelf kan doen, is het dan misschien mogelijk dat het modem voor verzending al in bridge wordt gezet ? Dat scheelt weer een telefoontje 😉

Nogmaals dank voor de snelle aktie !
Peter
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Dit moet je zelf kunnen doen :-).

Geen dank en tot snel!
pvkan
Topicstarter
Level 3
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ondertussen van PostNL een signaaltje gekregen dat het modem morgen(vrijdag) wordt bezorgd. We gaan het dus zien komend weekend.

Be rt hieronder een foto van mijn AOP. Oud beesie...

Ik laat asap de ervaringen van dit weekend weten.

Peter
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
TOP, veel succes gewenst, :relaxed: als het nog niet goed is, is de AOP aan de beurt.
pvkan
Topicstarter
Level 3
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Een kleine update:
Modem geplaatst, was simpel in bridge te zetten en de eerste ervaringen zijn goed. Eea lijkt soepeler te verlopen en gisterenavond geen hik-ups gemerkt.
Signaalwaardes zijn ongeveer gelijk aan die van het oude modem.
(40-42 dBmV up en +/- 9 dBmV down).
Wat mij wel opvalt is het hoge aantal Post SRE: Deze loopt na pakweg 16 uur aktief modem al in de 9000.
Gelukkig geen T3/4 time outs.
Wat ik wel zie in de log is een kleine verstoring om 22.25 gisterenavond. Niets van gemerkt omdat we toen niet thuis waren, maar zie de screendump van de log in de bijlage.
Vooral die 2 criticals vind ik nogal zorgelijk.

Vandaag of morgen ga ik pingplotter weer even aan het werk zetten.
Eigenlijk voor nu 2 vragen:

  • Hoe moet ik die Post RS errors interpreteren; het lijkt mij niet normaal.
  • Wat vinden jullie van de tik om 22.25 gisterenavond (en de 2 criticals)

Peter
pvkan
Topicstarter
Level 3
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hallo Lycke Ziggo

Gisterenavond nog maar eens pingplotter aan het werk gezet. Het geheel ziet er een stuk rustiger uit 😉
Ik zag wel dat ik enkele T3 errors heb gehad; ik heb ze niet gemerkt dus waarschijnlijk in de nacht gebeurd of terwijl ik aan het werk was.
Deze T3 errors in combinatie met de hierboven genoemde Post RS errors doet mij toch nog twijfelen.
Wat zijn jouw ideeën hierbij ?

Peter
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Een enkele T3 hoeft niet tot uitval of storing te leiden, gelukkig.

Kun je een screenshot laten zien van de pre en post error pagina en van de pagina waar de frequenties op staan?
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Een T3 geeft juist aan dat er sprake is van een storing. Het modem laat hier immers mee weten dat verzonden packets naar de CMTS niet aankomen bij de CMTS door upstream signaalproblemen.
pvkan
Topicstarter
Level 3
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hoi Be rt

In de bijlagen zoals gevraagd.
Er is sinds gisteren wel een T3 error bijgekomen, maar in de log kan ik niets terug vinden.
Ik vermoed dat deze vanmorgen rond 10.30 optrad, want toen was ik even de verbinding met mijn NAS kwijt (vanaf mijn werk).

Peter
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Ik zie veel post errors, dat is niet goed.
Heb je het modem achter een versterker hangen?

Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters/versterkers erop?
pvkan
Topicstarter
Level 3
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Be rt

Nee, mijn modem hangt (uiteraard) niet achter een versterker.
Mijn situatie als op de foto:
Rechts zie je het AOP, nog met het UPC logo.
De korte blauwe kabel gaat vervolgens naar een splitter (DFC 2104).
Van daar gaat de andere blauwe kabel (met de groene ring op de connector) naar de versterker (voor tv beneden en boven); de witte kabel met de rode ring naar het modem/de connectbox. Alles kabelkeur uitgevoerd.
Overigens moet ik nog wel vermelden dat die Post-SR error niet meer lijken op te lopen.
Ik zal dat eens goed in de gaten houden.
Zijn die gegevens eigenlijk te wissen zodat ze weer op 0(nul) komen ? (reset?)

Peter
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
pvkan
Je hebt niet de nieuwste AOP, als de post errors niet meer terugkomen, dan is het goed.
Anders zou een nieuwe AOP (de UPC doos) nog een oprie kunnen zijn, die wordt gratos door Ziggo geplaatst.

Volgens mij is 30 seconden van de stroom genoeg om de errors op 0 te zetten.
pvkan
Topicstarter
Level 3
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Be rt
Ik zal een van de komende dagen het modem een minuutje van de stroom afhalen en kijken wat er gebeurd.

Enige tijd geleden is er een las in de buitenkabel vervangen (20 meter van mijn huis).
Deze was gescheurd waardoor er water in de mantel terecht gekomen was.
Ik hoop niet dat deze las het weer heeft begeven anders wordt het weer graven in de straat 😉
Maar gezien de redelijke dBmV waardes lijkt dat hier niet van toepassing te zijn.

Thanks
Peter
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic