Arjan25

Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

T4 meldingen

Hallo,

 

@Jiri 

Ik heb al eerder een topic gehad over meerdere T4 meldingen en dan traag internet.

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Na-werkzaamheden-in-de-buurt-T2-T3-EN-T4-Meldingen/td-p/106442...

 

De laatste tijd weer 3 keer op verschillende dagen traag internet en als ik in de log kijk weer T2-T3 en T4 meldingen. Op het modem brand dan ook een blauw lichtje ipv van groen.

 

Waar komt dit vandaan? Ligt het probleem bij het modem of aan het signaal?

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Arjan25 Het lijkt mij inderdaad goed dat hier een netwerkmonteur langskomt zoals expert @Bert ook al oppert. Het lijkt erop dat er toch sprake is van enige verstoring op het signaal. Dit zou ook nog heel goed kunnen liggen aan het aansluitpunt (AOP) zelf. Ik heb om deze reden een monteur ingepland op maandag 27 februari 2023 tussen 8 en 13 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo. Laat je na het monteursbezoek weten wat jouw bevindingen zijn? 

Bekijk in context

34 Reacties 34
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen?

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@Bert 

 

Hierbij de gevraagde loggen.

Binnenhuis aansluiting is nog geen 4 jaar oud en alleen Ziggo onderdelen.

1,5 jaar geleden nog 2 monteurs gehad voor problemen in de buiten kast.

Laatste monteur heeft toen nog een keer de aop vervangen omdat de schroef dol was.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Een blauw brandende led op het modem betekent partial bonding (Uitval van 1 of meer kanalen up- of downstream). Als je ook de netwerkhistorie van het modem plaatst, kunnen daar wellicht aanwijzingen te zien zijn.

Om uit te sluiten ook graag een foto van het AOP met de daarop aanwezige splitter(s) en eventuele versterker.

 

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@KBX458 

 

Netwerkhistorie staat toch in bericht 1?

Foto geplaatst van de aop, voor de rest niks anders in gebruik.

 

Zoals in mijn andere topic is het probleem met de T4 meldingen sinds dat er een straat verder alles is opengebroken en alles is vernieuwd. (riool/afvoeren/waterleidingen) De kast van Ziggo is toen ook verplaatst.

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het modem ondervindt een rangingprobleem (SYNC failure, T 4, T2 meldingen), waarbij het modem de interface reset. 

Ook is sprake van MDD meldingen, waarbij tijdelijk geen internet verkeer mogelijk is. (geen herstart).

Verder is sprake van OFDM profile failure door teveel FEC errors (eventcode 16) en FEC recovery (eventcode 24).

Om uit te sluiten graag het witte kapje op de splitter verwijderen. (Instructies)  Haal na deze handeling de stekker van het modem voor 30 sec. uit het stopcontact en daarna opnieuw laten opstarten.

Het topic is voorgelegd aan het moderatie-team voor vervolgstappen.

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@KBX458 

 

Het witte kapje zal het probleem niet zijn, want anders had ik al eerder problemen gehad.

Want als de splitter niet diep genoeg erin zou zitten.

Maar het kapje heb ik toch verwijderd, om het helemaal uit te sluiten.

 

Ik ben benieuwd wat de medewerkers van de foutmeldingen vinden.

Dat wacht ik maar even af.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Ter info voor de meelezers:

"Het witte kapje zal het probleem niet zijn, want anders had ik al eerder problemen gehad."

Dat dachten duizenden andere klanten ook, maar toch was dat daar de oplossing.

Het witte kapje kan langzaam de splitter uit de wandcontactdoos trekken, omdat hij te diep is en te veel randjes heeft en als de splitter er te diep in zit, dan kan die splitter niet diep genoeg in de wandcontactdoos of er langzaam uitgetrokken worden.

 

Opgelost: Onverklaarbare storingen haperingen met internet v... - Ziggo Community

 

Links de POA 01-UPC, rechts de huidige POA-01 B.

 

Bert_0-1675615998591.png

 

 

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@Bert 

 

Helaas weer een T4-T3 en T2 melding, dus het witte kapje was niet het probleem.

Helaas nog niks van het moderatie team gehoord.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Nogmaals voorgelegd aan het moderatie-team voor vervolgstappen.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Arjan25 goedemorgen! Dankje voor je toelichitng en het uitproberen van de denkbare tips.

Als ik je modem erbij pak: niks loos. Prima online. Dat is dan wel weer merkwaardig. Dat trage internet waar je op doelt, waarop ervaar je dit? Al je apparaten? Bedraad en draadloos?

En dan bedraad direct via je eigen modem? 

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@Jacob 

 

Goedemorgen,

 

Op het modem brand dan altijd een blauw lampje ipv van groen. Ook heeft het modem zich zelf een paar keer gereset en ik de andere keer.

Nu vier keer binnen 10 dagen.

 

Ik zit dan op de laptop en die gebruik ik via wifi.

Internet is via TP Link boosters van jullie verbonden. Dus Ubee modem, bedraad wifi booster, daar achter een switch voor de rest.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Arjan25 dankje voor de toelichting!

Als je het modem direct koppelt aan je aansluitpunt, dus zonder splitter en deze dan weer direct koppelt aan je laptop: met een utp kabel; wat ervaar je dan?

Dus zonder de boosters? Dan heb je een directe verbinding. Is het dan beter? Kan je dat desnoods voor een X-periode eens proberen?

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@Jacob 

 

Kun je niet beter een meting van een week laten lopen? Want het gebeurt niet elke dag.

Zonder splitter heb ik geen tv. Ook geen wifi in huis maakt het lastig, want het moet waarschijnlijk voor meerdere dagen.

Dus niet echt een optie.

 

Dat het modem nu goed werkt wil ook niks zeggen, want de T4 meldingen komen toch van een signaal verlies? Als de verbinding is weggevallen en ik alles weer heb gereset, dan werkt het modem weer goed.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Arjan25 ja, dat is ingeschoten voor je. Ik was benieuwd naar de antwoorden op de vragen maar je hebt gelijk, die sessie zal vast één en ander aantonen.

Wordt vervolgt! 

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@Jacob 

 

Bedankt voor het starten van een meting.

Hopelijk is daar iets op te zien.

 

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@Jacob 

 

Zul je altijd zien, is er een meting gestart, is er een hele week nog geen T4 melding te zien 😞

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Hahaha ja zul je altijd zien @Arjan25 
Wat ik hieruit opmaak is dat je afgelopen week geen problemen hebt ervaren?

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@Jamyla 

 

Dat klopt, geen problemen en een modem zonder T4 meldingen.

Hopelijk blijft dit zo

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Daar gaan we voor @Arjan25 
Mocht je desondanks toch weer tegen problemen aan lopen, geef je dan een gil?

Uitgelicht topic