Vraag
Reacties
Marinus
Level 16

T3 timeouts op OFDMA

Ik had gisteren ineens even (seconden a minuut) geen connectie met het internet.

Dit kwam overeen met een critical in de netwerk historie. Er is ook al een eerdere critical geweest die niet door mij is opgemerkt. Tezamen leidt dit tot T3 errors in het upstream overzicht.

Vragen aan het die hier meer van weten dan ik:

- is dit "normaal"?

- wat kan hiervan de oorzaak zijn? 

- hoe los ik / lost Ziggo dit op?

Hieronder het netwerklog en de upstream waarden.

Screenshot 2024-01-17 at 14.27.36.png

Screenshot 2024-01-17 at 14.28.02.png

e-mail meldingen
Aan Uit
382 Reacties 382
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ook dat laatste komt vaker voor, bijvoorbeeld een niet-geactiveerd modem toont ook dat internettoegang beschikbaar is, terwijl dat niet het geval is.

Marinus
Level 16
Topicstarter

Ook hier maar weer posten.

Sinds 16-0402024 ca 10:21 tot nu 13:35 heb ik weer last van T3 fouten of OFDMA (nu ook T2 of ATDMA toen ik mijn log nog inkon)

Stukje foutenlog:

Screenshot 2024-04-16 at 13.38.27.png

En printje van smartwifiweb.ziggo.nl:

Screenshot 2024-04-16 at 13.18.04.png

Waar zijn de OFDMA kanalen gebleven?

Ook na herstart modem.

Waarom heb ik na herstart weer een nieuwe IPv6 prefix? (voor de zoveelste keer)

Ga zo nog eens testen via echt stroomloos zetten van de Sagemcom.

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@Paul 

Wanneer krijg ik een terugkoppeling op Ticket WCTD-1121?

Ook gezien de problemen van vandaag?

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@Ziggo 

Sagemcom reset door van de stroom af te halen.

Heeft geen effect gehad. nog steeds staat het netwerklog vol fouten.

Bij de upstream geen OFDMA kanalen. Ik hoor er 2 te hebben.

Bij ATDMA voortdurend T2 fouten.

netwerklog 16-04-2024 16-46.png

Graag een oplossing door Ziggo.

Screenshot 2024-04-16 at 16.45.23.png

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

kan zijn dat er ongepland onderhoud/werkzaamheden zijn

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@MR_CHIP 

Kan, maar vanaf 10:30 tot nu?

Screenshot 2024-04-16 at 18.01.33.png

Er staat ook niets op ziggo.nl

Screenshot 2024-04-16 at 18.05.27.png

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

Verder weinig reactie, laat staan een oplossing………..

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

ik kan er verder weinig mee ben ik bang mij lijkt het spontaan verdwijnen van ofdma op storing of werkzaamheden en lang niet alles staat op de ziggo storing site helaas 

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@MR_CHIP 

Dat is waar.

Maar ik verwacht dat Ziggo dit oppakt.

Het is echter stil.

0 Kudos
Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Hey @Marinus . Op dit moment is jouw ticket en zaak nog steeds in behandeling en onderzoek en heb ik helaas nog geen updates. Als we meer weten, hoor je van ons. 

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@Lycke 

Bedankt voor je reactie.

De topicstart is van januari. Het is nu april. Ik zie eigenlijk alleen maar verslechtering.

Sinds gisteren zijn mijn 2 OFDMA kanalen niet meer actief te bereiken door het modem.

Hierdoor kan ik niet eens de oploadsnelheid halen waarvoor ik betaal.

Graag ontvang ik compensatie hiervoor.

De storing die gisteren rond 10:00 begon duurt nog steeds voort. Ik bespeur weinig "sence of urgency" bij Ziggo dit probleem op te lossen. Ook contact over het Ticket WCTD-1121 is tot één keer beperkt gebleven.

Zie ook bijgaande schermprintjes.

1- waar zijn mijn OFDMA kanalen?

Screenshot 2024-04-17 at 11.05.53.png

2 - gelukkig slaan jullie niets meer op in het log, want anders zou het geheugen wel heel snel slijten.

Screenshot 2024-04-17 at 11.06.10.png

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

@Marinus ik zie gewoon meldingen in je modem log en geen meldingen over ofdma gaat moeilijk als die er niet meer is al dan niet tijdelijk 

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@MR_CHIP 

Ik zou 2 OFDMA kanalen moeten hebbben

Screenshot 2024-04-17 at 11.32.56.png

 In de upstream zie ik deze niet terug

Screenshot 2024-04-17 at 11.33.24.png

 Wel T2 fouten (geen T3 fouten)

in het netwerklog:

- T2 fouten = zie ik terug bij de ATDMA kanalen

- T3 fouten = zie ik niet terug omdat er geen OFDMA kanalen te bereiken zijn...........

- VER=3.1 = OFDMA

In de download geen problemen. 

Screenshot 2024-04-17 at 11.35.56.png

Of maak ik een denkfout?

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

al die t1 t2 t3 t4 kunnen voorkomen op zowel docsis 3.0 upstream als docsis 3.1 upstream

de modemgui laat ze blijkbaar niet zien maar het modem log  wel @tobiastheebe hoe zit dit

trying to range on upstream channel 9 , is 1 van de docsis 3.1 kanalen 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De historie geeft op beide OFDMA-kanalen uitval (16 consecutive T3 timeouts) aan. Omdat ze blijkbaar continu uitvallen zijn ze niet op het tabblad Upstream zichtbaar.

Kermit
Level 12

@Marinus  schreef:

Ik zou 2 OFDMA kanalen moeten hebbben

 In de upstream zie ik deze niet terug

 Wel T2 fouten (geen T3 fouten)

in het netwerklog:

- T2 fouten = zie ik terug bij de ATDMA kanalen

- T3 fouten = zie ik niet terug omdat er geen OFDMA kanalen te bereiken zijn...........

- VER=3.1 = OFDMA

In de download geen problemen. 

Of maak ik een denkfout?

Nee je maakt geen denkfout, ik deel jouw mening dat het zeer instabiel lijkt te zijn en je verbinding alles behalve betrouwbaar moet zijn. 

Echter, omdat je zoveel topics opent ben ik compleet de draad kwijt. Waar en welk topic is nu écht belangrijk en waar en in welk topic wil je aandacht van de moderators? Ik zou daar even focus op leggen en in de andere topics vragen of deze afsluiten met een link naar je enige overgebleven topic. 

Je verbinding is instabiel op coax gebied, daarvoor is 1 topic in mijn ogen voldoende dat geeft voor alle betrokkenen meer overzicht. En inherent aan meer overzicht ontstaat vaak ook meer aandacht/focus, waar jij aan toe bent als klant.

Marinus
Level 16
Topicstarter

@Kermit 

Jij schreef:

"Nee je maakt geen denkfout, ik deel jouw mening dat het zeer instabiel lijkt te zijn en je verbinding alles behalve betrouwbaar moet zijn. "

Ik hoop dat je bedoelt dat mijn verbinding betrouwbaar moet zijn en dat dat dit nu allesbehalve dat is. 😉

Gisteren dacht ik in eerste instantie dat ik een nieuw probleem had, namelijk T2 fouten op ATDMA.

Bij nader inzien bleek dit dus toch weer samen te hangen met de bij tijd en wijle (en nu dus continue) onbetrouwbare verbinding. Maar toen was het nieuw topic al geopend. Stoom afblazen helpt soms.

Daarnaast het ik het probleem dat ik bij vrijwel iedere herstart van het modem na problemen een nieuw OPv6 prefix krijg. Ik probeer wat te rommelen met IPv6 en kan dus bij iedere nieuwe prefix her en der IPv6 adressen weer goed gaan zetten. Na de derde of vierde keer wordt je daar niet blij van.

Einde rant 😉

Aanvulling IPv6 voor de kenners  @tobiastheebe 

Ik heb nu 3 IPv6 adressen "scope global dynamic mngtmpaddr noprefixroute"

En als ik een 4e wil hoef ik alleen maar even het modem te herstarten.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

0 Kudos
Kermit
Level 12

Ja dat was een typo 😉 ik gun je een stabiele verbinding. 

Overigens om het IPv6 probleem heen te werken heb ik IPv6 alleen nog maar uitgaand in gebruik. Inkomend verkeer voor websites gaat via CloudFlared (tunnel) via Cloudflare. Het frontend van CloudFlare heeft vanzelfsprekend IPv6 waardoor mijn websites IPv6 ontsloten zijn. De webserver van CloudFlare haalt de data op via een IPv4 tunnel naar mijn server. Hele fijne oplossing, en ik heb thuis geen porten meer open voor webverkeer.

IPv6 DNS heb ik al langere tijd intern uitgefaseerd, omdat clients vaak een nieuw IP opvragen vanwege mijn voorkeur voor SLAAC. Gaf dat teveel hits & misses in de AdGuard filtering op client niveau.

Ik ben van mening dat als hetzelfde hardware apparaat slechts herstart je dezelfde prefix zou moeten ontvangen vanuit je ISP. Overigens KPN werkt met PPPoE en daar heb je een semivaste IP reeks voor zowel v4 als v6, ook als consument. Als het voor jou écht belangrijk is kan je die provider ook nog overwegen.

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@Kermit 

Ook ik heb sinds kort een cloudflared tunnel.

Ik ben er nog niet achter of ik ook IPv6 connecties als IPv6 binnen krijg. Ik denk het niet, want ik kan intern cloudflared (IPv4) verkeer "afvangen" met extra passwords. Nog geen intern IPv6 verkeer van cloudflared in de logs gezien.

Intern IPv6 tezamen met dnsmasq met blocklist werkt perfect om een teveel aan advertenties tegen te houden.

Eigenlijk mijn eigen pi-hole. Werkt perfect.

M.b.t. wisselende IPv6 adressen: op mijn debian servers heb ik het zo ingesteld dat het "scope global dynamic mngtmpaddr noprefixroute" IPv6 adres wordt opgebouwd o.b.v. het mac-adres. Dit blijft dan achter de IPv6 prefix van ziggo constant.

Als de prefix niet steed veranderde werkte dit lange tijd perfect.

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

Goed nieuws, hoop ik.

Iemand (ziggo) heeft waarschijnlijk rond 15:00 uur het CMTS herstart.

Ik had even geen up- en download. Modem had ook geen verbinding met het WAN.

Het modem is NIET herstart. Uptime loopt gewoon door. Geen nieuw IPv6 hierdoor.

Een paar minuten later was er weer verbinding.

OFDMA kanalen terug. 

Sh*tload aan fouten in de overzichten, maar deze lijken niet op te lopen. Maak ik me dus niet druk over.

Laatste foutmelding in het netwerklog van 15:13 en het is nu 20 minuten later.

Fingers crossed!

Voor geïnteresseerden wil ik de logs we posten, maar voegt nu even niets toe denk ik.

0 Kudos