Ik had gisteren ineens even (seconden a minuut) geen connectie met het internet.
Dit kwam overeen met een critical in de netwerk historie. Er is ook al een eerdere critical geweest die niet door mij is opgemerkt. Tezamen leidt dit tot T3 errors in het upstream overzicht.
Vragen aan het die hier meer van weten dan ik:
- is dit "normaal"?
- wat kan hiervan de oorzaak zijn?
- hoe los ik / lost Ziggo dit op?
Hieronder het netwerklog en de upstream waarden.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hi @Marinus, dank voor je update. Ik zal het delen in het openstaande ticket voor onze specialisten!
Dank je.
De Sagemcom net herstart. Goede en slechte bevindingen.
1 - goed - ik heb geen nieuw IPv6 adres gekregen! 🙂 Een nieuw IPv6 adres komt dus waarschijnlijk alleen als de Sagemcom volledig is vastgelopen.....
3 - minder goed - de oude iPhone krijgt nog steeds geen DHCP IPv4 als "Private WiFi address" is ingeschakeld. Op het 5 GHz kanaal werkt dit wel. Beveiliging staat bij beide banden op WPA2-PSK. Vreemd.....
3 - zeer slecht. Deze keer op het downstream kanaal. WAT IS DIT NU WEER! (en altijd als je even weg bent...)
zie screenschots.
Mogelijk instraling van 4G/5G, soms gerelateerd aan een slechte/ouderwetse niet-4G proof connector in jouw huis. Heb je het modem alleen op het AOP aangesloten of is de coaxkabel in je huis ook aangesloten?
4G/5G? Geloof ik niets van. Dan zou ik er regelmatiger last van moeten hebben. Het zou natuurlijk toeval kunnen zijn, maar daar geloof ik zo langzamerhand niet meer in.
Hier alles t/m het modem en NEXT door de Ziggo monteurs aangesloten met nieuwe kabels.
Vanaf het modem alleen ethernetkabel.
Echter de fouten zitten tussen Ziggo en het modem (zie netwerklog).
een modem hoeft niet continu last van instraling te hebben fyi
Een modem zou geen last moeten hebben van instraling, mits juiste kabels en aansluitingen gebruikt worden.
Als dat wel zo is, dan is er iets anders aan de hand.
@Marinus schreef:
Een modem zou geen last moeten hebben van instraling, mits juiste kabels en aansluitingen gebruikt worden.
Als dat wel zo is, dan is er iets anders aan de hand.
een modem zelf kan ook instraling hebben als het ontstralingsboard niet goed gemaakt is dit was bij eerdere modellen van de sagemcom aan de hand (zover ik weet zijn die niet in productie/uitlevering gegaan maar dit ter info )
@Marinus schreef:
Echter de fouten zitten tussen Ziggo en het modem (zie netwerklog).
Of door instraling ontstaan de fouten in je netwerk log, het is maar net vanaf welke zijde je redeneert. Je lijst met frequenties ontbreekt, bij mij is kanaal 19/20 722/730Mhz. Je profiel voor downstream wisselt in modulatie, dat kan mogelijk een teken zijn dat het niet met instraling te maken heeft omdat dit een andere frequentie is.
De 700MHz band is een nieuwe frequentieband die in 2020 is geveild. Deze band wordt door KPN en Odido gebruikt voor 5G, Vodafone zet deze band in voor 4G.
https://antennekaart.nl kan je meer info vinden voor jouw woning.
https://halberdbastion.com/technology/cellular/4g-lte/lte-frequency-bands/b28-700-mhz
703~713 MHz Vodafone 4G UL 713~723 MHz KPN 5G UL 723~733 MHz Odido 5G UL 758~768 MHz Vodafone 4G DL 768~778 MHz KPN 5G DL 778~788 MHz Odido 5G DL 791~801 MHz Odido 4G DL 801~811 MHz Vodafone 4G DL 811~821 MHz KPN 4G DL 832~842 MHz Odido 4G UL 842~852 MHz Vodafone 4G UL 852~862 MHz KPN 4G UL
@tobiastheebe schreef:703~713 MHz Vodafone 4G UL 713~723 MHz KPN 5G UL 723~733 MHz Odido 5G UL 758~768 MHz Vodafone 4G DL 768~778 MHz KPN 5G DL 778~788 MHz Odido 5G DL 791~801 MHz Odido 4G DL 801~811 MHz Vodafone 4G DL 811~821 MHz KPN 4G DL 832~842 MHz Odido 4G UL 842~852 MHz Vodafone 4G UL 852~862 MHz KPN 4G UL
Geweldig jij hebt ook echt alles paraat he 😉 vrij vertaald is het dan mogelijk zijn mobiel welke naar de mast heeft gezonden wat overlapt met het frequentie spectrum van zijn errors in het screenshot.
Ben je Odido klant @Marinus en mag je op hun 5G band met je abonnement ?
Ik zie dat Vodafone m.i.v. januari t/m maart ook 5G i.p.v. 4G is gaan aanbieden in de 700 MHz-band, tot nu toe bij grofweg 700 van de 1700 opstelpunten waarop 5G beschikbaar is. Eerder was dit alleen in de 1800 MHz-band (DSS met 4G). Mijn lijstje is dus iets verouderd, maar verder klopt het nog wel.
Vodafone abo's hier (en een KPN/Simyo prepaid waarvan de data uitstaat).
Ik test mijn hobby websites ook regelmatig met Vodafone 5G, echter dan zie ik nooit deze fouten.
Bovendien was ik niet thuis toen deze fouten zich voordeden.
Ik zal de in dit topic gegeven info eens op me in laten werken.
Sinds gisteren de nieuwe firmware :
Waarschijnlijk niet gerelateerd, maar voor de volledigheid):
DHCP pool vergroot i.v.m. "problemen" met iPhone en iPad IPv4 adressering. Probleem lijk hiermee opgelost.
Mogelijk was de tabel met IPv4 reserveringen volgelopen?
Ik had een paar dagen gen fouten in het netwerklog. Ik gaf de nieuwe firmware al de schuld, maar te vroeg gejuicht.
Vanochtend om 7:45 wilde ik mijn mail checken en me even op de hoogte stellen van de laatste ontwikkelingen in het nieuws. Echter geen internet verbinding. Wel verbinding met de Sagemcom (192.168.1.1). Deze viel even later ook weg, er werd gereboot. Daarna wel verbinding (rond 8:00). Via smoking kan ik nagaan dat de internetverbinding er ca 1 uur (van 07:00 tot 08:00) uitgelegen heeft. Er waren voor zover ik kan nagaan geen werkzaamheden.
Dit is natuurlijk niet acceptabel. Nog minder acceptabel is dat ik na deze "storing' zowel een nieuw IPv4 adres als een nieuw IPv6 prefix heb gekregen. Dat dit af en toe eens voorkomt begrijp ik, maar niet in de frequentie die ik ervaar. Er zit gewoon structureel iets niet goed in of het Sagemcom modem/router, de CMTS, de kabel of een combinatie van 2 of 3 van deze factoren.
Ziggo los dit op!
Voor mijn archief en de techneuten onder ons hierbij de bekende schermafdrukken: (helaas pas na de herstart, maar toch veel errors op het download kanaal)
Het gaat nog steeds niet lekker met de verbinding.
Nu alweer een DHCP melding (na 2 uur) in het netwerklog.
Ik zie het vanmiddag nog even aan, daarna volgt een herstart.
Het komt wel eens voor dat de DHCP-leasetijd aan WAN-zijde korter is dan de gebruikelijke 1 week, in jouw geval zou deze 4 uur zijn op dit moment.
Bedankt voor de reactie.
Iedere afwijking van wat er "normaal" is vind ik op dit ogenblik verdacht.
Met en paar foutjes hier en daar kan ik best leven, maar dat de verbinding er geheel uit ligt niet. (zie 2 posts hoger)
Vanwege de reset is de oorzaak van de uitval van vanmorgen lastig te achterhalen m.b.v. de historie, maar het lijkt alsof er geen signaal aanwezig was, gelet op de SYNC timing failures. Dit kunnen ook (onaangekondigde/onvermelde) werkzaamheden geweest zijn.
Dat kan, maar geloof ik niet zomaar.
Ik kon om 7:45 inloggen op het modem dat pas daarna herstartte.
Om 7:45 was er geen internetverbinding (ping 8.8.8.8 = 100% fout), terwijl de statuspagina aangaf van wel.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.