Vraag
Reacties
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
Marinus
Level 16

T3 timeouts op OFDMA

Ik had gisteren ineens even (seconden a minuut) geen connectie met het internet.

 

Dit kwam overeen met een critical in de netwerk historie. Er is ook al een eerdere critical geweest die niet door mij is opgemerkt. Tezamen leidt dit tot T3 errors in het upstream overzicht.

 

Vragen aan het die hier meer van weten dan ik:

- is dit "normaal"?

- wat kan hiervan de oorzaak zijn? 

- hoe los ik / lost Ziggo dit op?

 

Hieronder het netwerklog en de upstream waarden.

 

Screenshot 2024-01-17 at 14.27.36.png

Screenshot 2024-01-17 at 14.28.02.png

 

e-mail meldingen
Aan Uit
376 Reacties 376
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Marinus, dank voor je update. Ik zal het delen in het openstaande ticket voor onze specialisten!

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@Welmoed 

 

Dank je.

 

De Sagemcom net herstart. Goede en slechte bevindingen.

1 - goed - ik heb geen nieuw IPv6 adres gekregen! 🙂 Een nieuw IPv6 adres komt dus waarschijnlijk alleen als de Sagemcom volledig is vastgelopen.....

3 - minder goed - de oude iPhone krijgt nog steeds geen DHCP IPv4 als "Private WiFi address" is ingeschakeld. Op het 5 GHz kanaal werkt dit wel. Beveiliging staat bij beide banden op WPA2-PSK. Vreemd.....

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@Welmoed 

 

3 - zeer slecht. Deze keer op het downstream kanaal. WAT IS DIT NU WEER! (en altijd als je even weg bent...)

 

zie screenschots.

 

Screenshot 2024-04-03 at 16.23.41.png

Screenshot 2024-04-03 at 16.23.48.png

Screenshot 2024-04-03 at 16.24.06.png

Screenshot 2024-04-03 at 16.24.41.png

 

 

 

0 Kudos
Kermit
Level 12

Mogelijk instraling van 4G/5G, soms gerelateerd aan een slechte/ouderwetse niet-4G proof connector in jouw huis. Heb je het modem alleen op het AOP aangesloten of is de coaxkabel in je huis ook aangesloten?

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@Kermit 

 

4G/5G? Geloof ik niets van. Dan zou ik er regelmatiger last van moeten hebben. Het zou natuurlijk toeval kunnen zijn, maar daar geloof ik zo langzamerhand niet meer in. 

 

Hier alles t/m het modem en NEXT door de Ziggo monteurs aangesloten met nieuwe kabels.

 

Vanaf het modem alleen ethernetkabel.

 

Echter de fouten zitten tussen Ziggo en het modem (zie netwerklog).

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

een modem hoeft niet continu last van instraling te hebben fyi 

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@MR_CHIP 

 

Een modem zou geen last moeten hebben van instraling, mits juiste kabels en aansluitingen gebruikt worden.

 

Als dat wel zo is, dan is er iets anders aan de hand.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

@Marinus  schreef:

@MR_CHIP 

 

Een modem zou geen last moeten hebben van instraling, mits juiste kabels en aansluitingen gebruikt worden.

 

Als dat wel zo is, dan is er iets anders aan de hand.


een modem zelf kan ook instraling hebben als het ontstralingsboard niet goed gemaakt is dit was bij eerdere modellen van de sagemcom aan de hand (zover ik weet zijn die niet in productie/uitlevering gegaan maar dit ter info )

0 Kudos
Kermit
Level 12

@Marinus  schreef:

 

 

Echter de fouten zitten tussen Ziggo en het modem (zie netwerklog).


Of door instraling ontstaan de fouten in je netwerk log, het is maar net vanaf welke zijde je redeneert. Je lijst met frequenties ontbreekt, bij mij is kanaal 19/20  722/730Mhz. Je profiel voor downstream wisselt in modulatie, dat kan mogelijk een teken zijn dat het niet met instraling te maken heeft omdat dit een andere frequentie is.

 

De 700MHz band is een nieuwe frequentieband die in 2020 is geveild. Deze band wordt door KPN en Odido gebruikt voor 5G, Vodafone zet deze band in voor 4G.

 

https://antennekaart.nl kan je meer info vinden voor jouw woning.

https://halberdbastion.com/technology/cellular/4g-lte/lte-frequency-bands/b28-700-mhz 

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
703~713 MHz  Vodafone  4G UL
713~723 MHz  KPN       5G UL
723~733 MHz  Odido     5G UL
758~768 MHz  Vodafone  4G DL
768~778 MHz  KPN       5G DL
778~788 MHz  Odido     5G DL

791~801 MHz  Odido     4G DL
801~811 MHz  Vodafone  4G DL
811~821 MHz  KPN       4G DL
832~842 MHz  Odido     4G UL
842~852 MHz  Vodafone  4G UL
852~862 MHz  KPN       4G UL
Kermit
Level 12

@tobiastheebe  schreef:
703~713 MHz  Vodafone  4G UL
713~723 MHz  KPN       5G UL
723~733 MHz  Odido     5G UL
758~768 MHz  Vodafone  4G DL
768~778 MHz  KPN       5G DL
778~788 MHz  Odido     5G DL

791~801 MHz  Odido     4G DL
801~811 MHz  Vodafone  4G DL
811~821 MHz  KPN       4G DL
832~842 MHz  Odido     4G UL
842~852 MHz  Vodafone  4G UL
852~862 MHz  KPN       4G UL

Geweldig jij hebt ook echt alles paraat he 😉 vrij vertaald is het dan mogelijk zijn mobiel welke naar de mast heeft gezonden wat overlapt met het frequentie spectrum van zijn errors in het screenshot.

 

Ben je Odido klant @Marinus en mag je op hun 5G band met je abonnement ?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zie dat Vodafone m.i.v. januari t/m maart ook 5G i.p.v. 4G is gaan aanbieden in de 700 MHz-band, tot nu toe bij grofweg 700 van de 1700 opstelpunten waarop 5G beschikbaar is. Eerder was dit alleen in de 1800 MHz-band (DSS met 4G). Mijn lijstje is dus iets verouderd, maar verder klopt het nog wel.

Marinus
Level 16
Topicstarter

@Kermit 

 

Vodafone abo's hier (en een KPN/Simyo prepaid waarvan de data uitstaat).

 

Ik test mijn hobby websites ook regelmatig met Vodafone 5G, echter dan zie ik nooit deze fouten.

 

Bovendien was ik niet thuis toen deze fouten zich voordeden.

 

Ik zal de in dit topic gegeven info eens op me in laten werken.

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

Sinds gisteren de nieuwe firmware :

Software versieLG-RDK_7.6.20-2306.5
Deze lost de T3 errors in ieder geval niet op!
 
donderdag 04-04-2024 11:40 = reboot na firmware update
donderdag 04-04-2024 11:40 = critical errors (maar dit lijkt "normaal")
donderdag 04-04-2024 13:00 tot 13:02 = 1 + 16 + 1 T3 errors op OFDMA (etenstijd, dus niets van gemerkt)
 
Ook na deze herstart van de Sagemcom is mijn IPv6 adres (prefix) NIET veranderd!
 
Screenshot 2024-04-05 at 11.37.00.pngScreenshot 2024-04-05 at 11.38.29.png

Waarschijnlijk niet gerelateerd, maar voor de volledigheid):

DHCP pool vergroot i.v.m. "problemen" met iPhone en iPad IPv4 adressering. Probleem lijk hiermee opgelost.

Mogelijk was de tabel met IPv4 reserveringen volgelopen?

 

 

 
0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

Ik had een paar dagen gen fouten in het netwerklog. Ik gaf de nieuwe firmware al de schuld, maar te vroeg gejuicht.

 

Vanochtend om 7:45 wilde ik mijn mail checken en me even op de hoogte stellen van de laatste ontwikkelingen in het nieuws. Echter geen internet verbinding. Wel verbinding met de Sagemcom (192.168.1.1). Deze viel even later ook weg, er werd gereboot. Daarna wel verbinding (rond 8:00). Via smoking kan ik nagaan dat de internetverbinding er ca 1 uur (van 07:00 tot 08:00) uitgelegen heeft. Er waren voor zover ik kan nagaan geen werkzaamheden.

 

Dit is natuurlijk niet acceptabel. Nog minder acceptabel is dat ik na deze "storing' zowel een nieuw IPv4 adres als een nieuw IPv6 prefix heb gekregen. Dat dit af en toe eens voorkomt begrijp ik, maar niet in de frequentie die ik ervaar. Er zit gewoon structureel iets niet goed in of het Sagemcom modem/router, de CMTS, de kabel of een combinatie van 2 of 3 van deze factoren.

 

Ziggo los dit op!

 

Voor mijn archief en de techneuten  onder ons hierbij de bekende schermafdrukken: (helaas pas na de herstart, maar toch veel errors op het download kanaal)

 

Screenshot 2024-04-09 at 10.25.21.png

Screenshot 2024-04-09 at 10.25.33.png

Screenshot 2024-04-09 at 10.26.16.png

Netwerklog 09-04-2024 na reboot.jpg

Screenshot 2024-04-09 at 10.55.53.png

 

 

 

 

 

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

Het gaat nog steeds niet lekker met de verbinding.

 

Nu alweer een DHCP melding (na 2 uur) in het netwerklog.

 

Screenshot 2024-04-09 at 12.58.35.png

 

 Ik zie het vanmiddag nog even aan, daarna volgt een herstart.

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het komt wel eens voor dat de DHCP-leasetijd aan WAN-zijde korter is dan de gebruikelijke 1 week, in jouw geval zou deze 4 uur zijn op dit moment.

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@tobiastheebe 

 

Bedankt voor de reactie.

 

Iedere afwijking van wat er "normaal" is vind ik op dit ogenblik verdacht.

 

Met en paar foutjes hier en daar kan ik best leven, maar dat de verbinding er geheel uit ligt niet. (zie 2 posts hoger)

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Vanwege de reset is de oorzaak van de uitval van vanmorgen lastig te achterhalen m.b.v. de historie, maar het lijkt alsof er geen signaal aanwezig was, gelet op de SYNC timing failures. Dit kunnen ook (onaangekondigde/onvermelde) werkzaamheden geweest zijn.

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@tobiastheebe 

 

Dat kan, maar geloof ik niet zomaar.

 

Ik kon om 7:45 inloggen op het modem dat pas daarna herstartte.

Om 7:45 was er geen internetverbinding (ping 8.8.8.8 = 100% fout), terwijl de statuspagina aangaf van wel.

0 Kudos