Vraag
Reacties
Marinus
Level 16

T3 timeouts op OFDMA

Ik had gisteren ineens even (seconden a minuut) geen connectie met het internet.

Dit kwam overeen met een critical in de netwerk historie. Er is ook al een eerdere critical geweest die niet door mij is opgemerkt. Tezamen leidt dit tot T3 errors in het upstream overzicht.

Vragen aan het die hier meer van weten dan ik:

- is dit "normaal"?

- wat kan hiervan de oorzaak zijn? 

- hoe los ik / lost Ziggo dit op?

Hieronder het netwerklog en de upstream waarden.

Screenshot 2024-01-17 at 14.27.36.png

Screenshot 2024-01-17 at 14.28.02.png

e-mail meldingen
Aan Uit
422 Reacties 422
Marinus
Level 16
Topicstarter

@tobiastheebe @MR_CHIP @Kermit 

Vannacht weer T3 fouten op OFDMA.

Ik denk dat ik er wel iets (niet veel) van heb gemerkt. Url's die even niet reageerden etc.

Het lijkt mij nuttig dat de oorzaak hiervan wordt uitgezocht.

Screenshot 2024-02-16 at 13.55.29.png

Screenshot 2024-02-16 at 13.56.15.png

0 Kudos
Kermit
Level 12

@Marinus  schreef:

@tobiastheebe @MR_CHIP @Kermit 

Vannacht weer T3 fouten op OFDMA.

Ik denk dat ik er wel iets (niet veel) van heb gemerkt. Url's die even niet reageerden etc.

Het lijkt mij nuttig dat de oorzaak hiervan wordt uitgezocht.

Screenshot 2024-02-16 at 13.55.29.png

Screenshot 2024-02-16 at 13.56.15.png

@tobiastheebe wil jij eens vragen of een moderator hier eens mee komt denken? Ik ken nu 3 ziggo klanten met een Arris CMTS een Sagemcom CM ODFMA errors hebben terwijl de rest van de lijn schoon blijft. Beide ook met de meldingen van 16 T3's als setje, waardoor er ook daadwerkelijk outage waarneembaar is. 

Mogelijk kunnen ze het expert team hier eens op attenderen om eens nader e.a. te onderzoeken. Zoals ook in dit topic lijkt het soms mogelijk te zijn dat er een CM/CMTS mitsmatch is.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

@Marinus Op zowel OFDM als OFDMA is instabiliteit zichtbaar. Een moderator komt binnenkort weer langs in dit topic.

@Kermit Mijn UBC1318 is ook verbonden met een Cadant/Arris/CommScope CMTS en had in december ook twee momenten met uitval van OFDMA, sindsdien geen problemen van die omvang meer. Tussen 12-2 en 14-2 nog wel wat wisselen tussen data IUC's 9 t/m 11, daarna is de IUC echter weer constant 9. In het topic waar je naar verwijst is er sprake van een Casa CMTS, waarbij OFDMA inderdaad wel wat vaker instabiliteit lijkt te vertonen, i.i.g. bij een F3896.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@Marinus dankje voor het delen van de informatie.

En inderdaad, dit gaat niet allemaal even lekker. We gaan eens kijken wat er loos is. Dit is op afstand niet geheel duidelijk te herleiden, een monteur kan hierin meer betekenen.

Deze komt langs op 19 februari tussen 13:00 - 18:00 uur. Dit zie je straks ook in je Mijn Ziggo en schikt het niet, dan kan je over enkele uren de afspraak aanpassen.

Houd je ons op de hoogte?

Marinus
Level 16
Topicstarter

@Jacob @tobiastheebe @Kermit 

Monteur is prima, echter:

1 - nieuwe modem Sagemcom geïnstalleerd door monteur

2 - nieuwe kabel van huis naar Ziggo-kast

3 - extra OFDMA kanaal

Daar ligt het niet aan denk ik.

Ga eerst maar eens bij de CMTS kijken.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Voordat het CMTS aan de orde is moet eerst een oorzaak in het wijknet/segment uitgesloten worden. Als de oorzaak bij het CMTS zou liggen, dan vertonen alle (DOCSIS 3.1-)modems binnen het wijknet/segment hetzelfde probleem.

0 Kudos
Kermit
Level 12

@Marinus  schreef:

@Jacob @tobiastheebe @Kermit 

Monteur is prima, echter:

1 - nieuwe modem Sagemcom geïnstalleerd door monteur

2 - nieuwe kabel van huis naar Ziggo-kast

3 - extra OFDMA kanaal

Daar ligt het niet aan denk ik.

Ga eerst maar eens bij de CMTS kijken.

Dat zou wel het mooiste zijn, als dat direct kon. De CMTS heeft over glas een "remote HFC node" in jouw wijk. Het is niet gek om toch ook de wijk mee te nemen. Ziggo heeft een strakke procedure voordat je een expert team mag opschakelen. Jouw monteur gaat waarschijnlijk het ticket afsluiten waarna de mogelijkheid om het expert team te betrekken weer opent.

Beetje zonde want je moet er steeds weer voor thuisblijven...

Marinus
Level 16
Topicstarter

@Kermit 

....... en als de monteur iets verkeerd afvinkt moet ik hier weer reclameren dat de € 50 ten onrechte is ........ 

0 Kudos
Kermit
Level 12

@Marinus  schreef:

@Kermit 

....... en als de monteur iets verkeerd afvinkt moet ik hier weer reclameren dat de € 50 ten onrechte is ........ 

@Jacob wat zie je in de technische tooling dashboard? Wat valt je op?

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Marinus, aan onze kant zien we "helaas" niet direct een oorzaak of reden om richting de CMTS te gaan. Er zijn geen alarmen of grote afwijkende signalen in de buurt. Dat is dan ook de reden dat we helaas eerst opnieuw een individuele monteursafspraak moeten maken. Hij kan ter plekke onderzoeken wat er aan de hand is en indien nodig, een vervolgtaak voor de CMTS aanmaken. 

Als je liever geen afspraak wil of vooralsnog op een later moment, dan kan dat uiteraard. Ik snap je scepsis na de eerdere afspraken. Voor de zekerheid heb ik ook een nauwkeurige meting gestart op je modem en een ander modem in de wijk.

Marinus
Level 16
Topicstarter

@Alex 

Een monteurafspraak is prima, zolang maar duidelijk is dat het een probleem betreft binnen het Ziggo domein. Vanaf het modem naar “buiten”.

Als de instabiliteit zich niet op juisr dàt moment voordoet zal de monteur niets kunnen meten.

Een nauwkeurige meting is dan ook een prima idee.

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Helder, @Marinus - Is het een idee dat we een tussenweg nemen? Ik verplaats de monteursafspraak bijvoorbeeld naar eind volgende week of de week daarna en wachten we eerst voor de zekerheid de meting af, hopende dat daar nog iets bruikbaars uitkomt. 

We kunnen de monteur uiteraard informatie meegeven, maar de monteur is in de basis een 'binnenhuis-monteur'. Dat betekent uiteraard niet dat hij niet het Ziggo-domein kan onderzoeken en/of kan escaleren.

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@Alex 

Ik ben het met je eens.

ik wacht de meting even af.

Marinus
Level 16
Topicstarter

@Alex @Kermit @tobiastheebe 

Loopt de meting al?

Ik heb weer wat OFDMA T3 fouten voor jullie!

Screenshot 2024-02-19 at 10.59.20.png

Screenshot 2024-02-19 at 11.02.03.png

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Opnieuw uitval beide OFDMA-kanalen om 22:26 en 10:07. Om 10:57 FEC lock loss op OFDM profile ID's 2 + 3.

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@tobiastheebe @Alex 

En later nog een keer.

Ik heb ondertussen het modem maar een restart gegeven.

Utkomsten in https://ziggo.nl/speedtest waren ook een beetje vreemd........

Screenshot 2024-02-19 at 13.59.54.png

... en zijn dit nog steeds.

"Gewone" speedtest is OK. 

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Marinus,

Dank voor je tussentijdse bevindingen! De meting loopt nog tot vrijdag, we houden 'm in de gaten!

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@Alex 

Tot vandaag geen T3 errors. 

Als in de loop van vrijdag nog geen error, dan blaas ik de monteursafspraak voorlopig af.

Eerst maar eens kijken naar de bevindingen uit de meting.

Speedtest probleem bijkt gedeeltelijk browser gerelateerd. Werkt wel op firefox, nier of minder op andere browsers die ik heb.

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@Alex 

Al resultaten van de meting?

Gisteravond had ik weer een (1) T3 error.

Als de meting niets laat zien, dan blaas ik de monteursafspraak af. De man of vrouw kan niets anders dan constateren dat alles op dat ogenblik goed is. Daar schieten we weinig mee op.

0 Kudos
Marinus
Level 16
Topicstarter

@Alex 

Monteurafspraak geannuleerd (vrijdag 17:30) 

Als er meer bekend is, dan kan de monteurafspraak weer worden gemaakt.

0 Kudos