Ik had gisteren ineens even (seconden a minuut) geen connectie met het internet.
Dit kwam overeen met een critical in de netwerk historie. Er is ook al een eerdere critical geweest die niet door mij is opgemerkt. Tezamen leidt dit tot T3 errors in het upstream overzicht.
Vragen aan het die hier meer van weten dan ik:
- is dit "normaal"?
- wat kan hiervan de oorzaak zijn?
- hoe los ik / lost Ziggo dit op?
Hieronder het netwerklog en de upstream waarden.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik zie "maar" 5 extra T3 fouten op OFDMA (van 1 naar 6). Wel extra fouten op de ATDMA.
Op de downstream zie ik geen opvallende aantallen extra fouten op 3.0 en 3.1. Bijvoorbeeld geen extra "uncorrectibles".
De ATDMA-kanalen zijn ontkoppeld geweest (TCS partial service) en er heeft vervolgens nieuwe initial ranging plaatsgevonden, de eerdere 16 consecutive T3 timeouts zijn daardoor niet meer zichtbaar.
Uptime: (een gros dagen)
Dit weekeinde zag ik dat er zich op 6 december een aantal T3 fouten op OFDMA hebben voorgedaan. In de avond dus weinig of geen last van gehad. Ik kijk TV via CI+ module dus ook daar geen last.
De fouten:
Sindsdien geen nieuwe fouten in het log gevonden.
Het was wel even zoeken naar de edit "Knop". (Ik heb "dikke vingers" en ben soms te gehaast.)
Was voorheen beter te vinden.
Hier heb ik er ook nog steeds last van het komt zo eens in de 2ca 3weken voor ze blijven gelukkig niet oplopen maar weer 1 T4 en 19 T3 fouten ik blijf het raar vinden ze blijven gewoon nog steeds af toe komen maar hier heb ik ook geen last van gehad/gemerkt
Ik heb hier voor het laatst uitval van OFDMA gezien op 29-11, maar dat was een wijkstoring (ruis op node) die ook met andere signaalproblemen gepaard ging. Een 'opzichzelfstaande' uitval van OFDMA is voor het laatst voorgekomen op 12-10.
De fouten zouden niet voor mogen komen, maar als zelfs jij ( @tobiastheebe ) er last van hebt, dan is er waarschijnlijk weinig aan te doen.
Ik dacht dat T4 fouten eigenlijk niet voor mochten komen? Heb ik ook maar héél zelden gezien.
T4 timeouts mogen inderdaad alleen bij werkzaamheden of een bekende storing voorkomen. T3 timeouts komen idealiter ook niet voor, al zijn bepaalde typen modems zoals de Arris TG2492 en Compal CH7465 hiervoor gevoeliger.
Kijk
D3.1 Upstream kanalen
25 | OFDMA | 625 | 98000000 | 19 | 1 |
Het was net weer zover. Het effect in de praktijk was ~1,5 minuut lang 20~40% packet loss en ~30 ms i.p.v. ~9 ms latency naar internet.
Hier is het ook weer raak geweest.
e Modulatie Kanaaltype Aantal actieve subcarriers Eerste actieve subcarrier (Hz) T3-timeouts T4-timeouts
25 | 31250000 | 415.0 | 2K | QAM64 | OFDMA | 625 | 98 | 36 | 2 |
Het was vannacht weer raak. Onderhoud? In ieder geval niet aangemeld.
In ieder geval geen nieuwe firmware voor de Sagemcom. Deze waren ze toch aan het uitrollen?
Ook geen reboot van de Sagemcom.
Ook heb ik na 150+ dagen ineens weer een nieuw IPv4 èn IPv6 adres. Waarom? Kan ik weer van alles handmatig gaan zitten bijwerken.......
Uptime:
Foutenlog:
Echter ik mis hier de logging van wat er gebeurt is tussen ca 2:00 en 3:30 uur.
- ander IPv4
- ander IPv6
Waarom?
Waarom zie ik mijn bijdrage niet terug op de eerste pagina?
Waarom zie ik mijn bijdrage niet terug op de eerste pagina?
Nog een laatste post voor 2024.
Sinds de "problemen" van 2 weken geleden is alles hier weer stabiel. Geen nieuw T3 of andere fouten.
Wel opvallend is dat ik, net als eerder dit jaar, weer een upload van maximaal 140 mbits heb (volgens speedtest).
Toch mooi meegenomen.
En de forum software werkt NOG STEEDS niet.
Ik zie mijn bijdrage niet terug op de eerste pagina.
Kleine update 23-01-2025.
Uptime:
Vannacht (zeker) en vanochtend (wellicht) zijn er werkzaamheden geweest aan het Ziggo Netwerk. Dit ging gepaard met een onderbreking van alle services (netwerk etc.).
In de Netwerk historie zie ik wel de nodige T3 fouten, maar niet in de Upstream OFDMA kanalen, noch in de Downstream ODMA kanalen.
De 3.0 kanalen (Upstream en Downstream) geven wel fouten aan.
Ik houd het in de gaten.
Jammer dat ik mijn 140 mbits upstream nu weer kwijt ben. 😉
Kleine update 26-02-2025
Uptime:
Geen OFDMA problemen in de logs.
Wel een paar nieuwe foutjes in de 3.1 download.
Behalve de eerste vallen deze "toevallig" samen met mijn 2 uurlijkse speedtest.
De profile "wandeling van 9 naar 10 naar 11 en weer terug komt (on)regelmatig voor.
Speedtest is metal goed of een bepaalde server na. De download is knudde, maar de upload is goed.
Als ik dan daarna handmatig test, dan ik het meestal weer goed.
Na 3 maart de Sagemcom maar eens herstarten, Wellicht is dan ook een ander vaag probleem opgelost.
Probleem:
Vanaf oudere iPad probeer ik mijn eigen locale server via een domeinnaam en IPv6 te bereiken.
Dus:
Het is vervelend dat ik nu niet goed kan testen via de iPad.
Mijn VPN en Vodafone doen geen IPv6, dus lastig testen of het aan iets interns of externs ligt.
Update 3-3-2025
Na lange tijd zonder nu ineens weer een 3-tal T3 fouten op OFDMA.
Maar even in de gaten houden dus.
Het Netwerklog:
Wellicht het "omzetten" op het CMTS van 1000 naar 1100? Maar dat is toch download?
De snelheidsverhoging staat hier volledig los van, dit is alleen een aanpassing op de service flows.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.