Ik had gisteren ineens even (seconden a minuut) geen connectie met het internet.
Dit kwam overeen met een critical in de netwerk historie. Er is ook al een eerdere critical geweest die niet door mij is opgemerkt. Tezamen leidt dit tot T3 errors in het upstream overzicht.
Vragen aan het die hier meer van weten dan ik:
- is dit "normaal"?
- wat kan hiervan de oorzaak zijn?
- hoe los ik / lost Ziggo dit op?
Hieronder het netwerklog en de upstream waarden.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik probeer het maar positief uit te leggen. 😉
Dit lijkt mij "gewoon" een probleem tussen CMTS en Sagemcom dat ik al tijden niet meer gezien heb (maand+).
Update 13-03-2025
Sinds vannacht de "update" naar 1100/100 ontvangen.
Ik moest de speedtest meerede keren draaien om deze uitkomst te krijgen, meestal was de download op de Sagemcom lager. Tot wel onder de 900. De download vanaf het device blijft dan redelijk stabiel rond de 920-940.
Ik vraag mij af wat de toegevoegde waarde is van deze verhoging.
Als ik toch nieuwe switches, PC's, kabels, etc. moet gaan aanschaffen en trekken, dan kan ik net zo goed overstappen naar onze kattenvrienden.
Echter ik heb geen zin in extra kosten en moeite. Overstappen naar WiFi Groot wordt door Ziggo opzettelijk moeilijk gemaakt. Nee, ik heb geen zin in "bellen" met alle mogelijke problemen van dien. En zo vangt Ziggo iedere maand € 5 extra van een hoop klanten totdat ze ineens € 0 vangen.
De "verhoging" ging gepaard met een hoop foutmeldingen. (T3 en T4 op de upload)
Foutenlog:
NB: Ik post dit als een soort archief voor mijzelf.
Kleine update 25-03-2025
Ik wilde eerst schrijven dat het rustig was met fouten de laatste tijd, maar ik zie er toch een aantal in het log. Geen nieuwe T3's, dat dan weer niet.
Dus niet 100% stabiel, maar ik merk er verder weinig van.
Uptime was:
Sinds vandaag terug van elite 1100/100 naar Wifi Groot 1000/100.
Dit ging gepaard met een reboot van de Sagemcom.
Daar mijn LAN niet sneller is als 1000 (gigabit) heb ik tot nu niets van de "snelheidsverlaging" gemerkt.
Inmiddels een week uptime op het nieuwe pakket wifi groot.
Ziet er goed uit.
Echter.....
.... geintje 😉
Ik heb op 10-3 een downgrade van Internet Max naar Wifi Middel aangevraagd toen ik eenmaal de zekerheid had dat de Ubee UBC1318 behouden blijft bij een overstap naar het nieuwe portfolio. Dit is mijn eerste grote abonnementswijziging sinds 2014, ik maakte al die tijd van Internet Complete (aanvankelijk 120/12 Mbps) en later Internet Max gebruik. De downgrade wordt op 10-4 doorgevoerd. (Ik heb Volop Bellen opgezegd, waar een maand opzegtermijn aan verbonden was.) De event log van mijn UBC1318 was al sinds 15-12 'defect' (toonde alleen test events, is eerder ook voorgekomen) maar werkt weer naar behoren na een power cycle van het modem a.g.v. een korte stroomstoring (aardlekschakelaar) op 25-3. Er zijn nog een paar eerdere critical events zichtbaar geworden, de laatste uitval van OFDMA was op 28-1. Sindsdien een rustige event log.
Mooie rxmer van ruim 43
Zeker, mogelijk heeft de infrastructuur een upgrade naar R-PHY/DAA ontvangen.
@tobiastheebe schreef:Zeker, mogelijk heeft de infrastructuur een upgrade naar R-PHY/DAA ontvangen.
Gaat dat overal gebeuren
Heb het nog nooit zo hoog gezien
@Marinus wat zijn de rest van de waardes
Ik verwacht inderdaad wel een landelijke uitrol, al gaat het vermoedelijk nog wel een paar jaar duren. Hier is 42 dB het hoogste op OFDM tot nu toe, de lagere SC-QAM channels komen in de buurt van 43 dB.
Hier is alles op de kanalen rond de 39/40
UPSTREAM 3.1
is nu 35
En 3.0
is nu 42.5
En de rest van de focus 3.0 sc-qam kanalen
@tobiastheebe was het voordeel van REMOTE-PHY
De fiber link tussen CMTS en node is 'traditioneel' RFoG. Met R-PHY/DAA wordt de node onderdeel van het CMTS en begint RF pas bij de node, de link tussen CMTS en node is 10 GbE, eventueel dubbel uitgevoerd voor redundantie. Hierdoor wordt de capaciteit van het wijknet significant groter, kan de MER een paar dB toenemen en kan de latency iets lager worden.
Deze?
Wow ook hoge rxmer thanks
@tobiastheebe schreef:De fiber link tussen CMTS en node is 'traditioneel' RFoG. Met R-PHY/DAA wordt de node onderdeel van het CMTS en begint RF pas bij de node, de link tussen CMTS en node is 10 GbE, eventueel dubbel uitgevoerd voor redundantie. Hierdoor wordt de capaciteit van het wijknet significant groter, kan de MER een paar dB toenemen en kan de latency iets lager worden.
Als die "maar" 10gbe is hoef je maar 10 klanten te hebben die maximaal downloaden
Ik ben niet onder de indruk van de "latency" (ping).
Het is dat ik geen gamer ben.......
9 met elite........
@Marinus schreef:9 met elite........
Vind het maar weinig capaciteit
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.