Ik had gisteren ineens even (seconden a minuut) geen connectie met het internet.
Dit kwam overeen met een critical in de netwerk historie. Er is ook al een eerdere critical geweest die niet door mij is opgemerkt. Tezamen leidt dit tot T3 errors in het upstream overzicht.
Vragen aan het die hier meer van weten dan ik:
- is dit "normaal"?
- wat kan hiervan de oorzaak zijn?
- hoe los ik / lost Ziggo dit op?
Hieronder het netwerklog en de upstream waarden.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het is zeker niet normaal, maar het komt sporadisch voor.
Die 16 op een rij is echt een disconnect, ik heb het zelf hier ook en ben er met Ziggo mee bezig. Ze hebben de groepsversterker vervangen en dat leek het op te lossen, maar helaas toch niet.
Een enkele T3 kan voorkomen maar 16 T3's op een rij is echt een "disconnect" van het internet. Ze gaan het nu weer beleggen bij het expert team...mogelijk storing van buitenaf op het coaxnetwerk.
Klopt helemaal. Hier was het OFDMA-kanaal ook instabiel tussen de laatste helft van december en de eerste helft van januari, met ook mislukkende maintenance ranging (16 T3 timeouts achtereenvolgens, ging gepaard met kortstondig packet loss) op 12-12 en 31-12 en tevens regelmatig wisselen tussen data IUC's 10 t/m 12. Sinds 13-1 gaat het echter veel beter en is de actieve data IUC weer vrijwel altijd 9, zoals eerder ook het geval was.
De regelmatig wisselende IUC’s heb ik ook.
9 naar 10, naar 11, naar 12 en weer terug.
Ik zal ziggo hier eens attent op maken.
Ze hebben mij in het recente verleden tenslotte ook goed geholpen met lage uploadsnelheden.
Ik ben benieuwd wanneer hier het tweede OFDMA-kanaal wordt toegevoegd op het CMTS en hoe het daarmee zal gaan. Ik moet dan wel de 6 dB FPA verwijderen die ik nu nog in gebruik heb op de ingang van de splitter i.v.m. te hoge signaalsterkte op het AOP (~14 dBmV).
@tobiastheebe schreef:Ik ben benieuwd wanneer hier het tweede OFDMA-kanaal wordt toegevoegd op het CMTS en hoe het daarmee zal gaan. Ik moet dan wel de 6 dB FPA verwijderen die ik nu nog in gebruik heb op de ingang van de splitter i.v.m. te hoge signaalsterkte op het AOP (~14 dBmV).
Ik denk conformeren aan de Ziggo installatie standaard anno 2024: POA-254 plus F kabeltje dat zorgt voor 4dB extra demping. Helaas ook in je upstream.
@Kermit De 4 dB demping heb ik nu al met de huidige splitter (CSX-02). De reden waarom ik geen POA(-254) of ander type opdruksplitter gebruik is zodat er maar een coaxkabel van de muur naar de TV-kast loopt, het AOP bevindt zich hier namelijk in de woonkamer. Mijn huidige Tx power is ~35,5 dBmV OFDMA en 42,3~43,3 dBmV ATDMA.
@tobiastheebe schreef:@KermitDe 4 dB demping heb ik nu al met de huidige splitter (CSX-02). De reden waarom ik geen POA(-254) of ander type opdruksplitter gebruik is zodat er maar een coaxkabel van de muur naar de TV-kast loopt, het AOP bevindt zich hier namelijk in de woonkamer. Mijn huidige Tx power is ~35,5 dBmV OFDMA en 42,3~43,3 dBmV ATDMA.
Jouw TX powers zijn achter CSX-02 gemeten, met 4dB extra demping in het pad? Dan zit je mogelijk heel dicht op een versterker met een korte kabel in de voortuin?
Klopt helemaal. De FPA levert ook nog ~1 dB demping op, dus ~5 dB totaal. Afstand tot EV is ~70 meter. Oude huisaansluitkabel van 1979 (Siemens C12) is in 2020 in het geheel vervangen i.v.m. inwatering/oxidatie.
@Marinus als jij de MAC adressen eens door een lookup tool heen haalt, kom jij dan tot de conclusie dat het een Cadant Arris CMTS is?
00:01:5c: https://maclookup.app/
wat staat er voor recente dingen nog in het modem log ? iets van een reboot ?
Geen reboots (durf modem ook niet te vaak zelf te rebooten, want dan verandert het IPv6 adres. Tenminste dat gebeurde de laatste 2 keer denk ik.)
Wel eens in de 3 a 4 dagen een DHCP RENEW WARNING
Ook dagelijks meerdere US profile assign ……. meldingen.
Wel eens in de 3 a 4 dagen een DHCP RENEW WARNING
Deze events zijn 'normaal' en worden door elk Ziggo-modem getoond voor zolang als ik mij kan herinneren. De leasetijd van DHCP is 1 week en de lease wordt op de helft hiervan vernieuwd, dus inderdaad elke 3,5 dag.
@tobiastheebe @MR_CHIP @Kermit
Hedenochtend onderstaande meldingen in het netwerklog.
Opvallend is het aantal.
(er zijn er nog meer)
Wat is hier nu weer aan de hand?
Ik zie verder geen extra errors in de down- en upstream.
Het OFDM-kanaal was instabiel, op alle profile ID's (0 t/m 3) kwam FEC lock loss voor. Enkele minuten later wel weer een recovery op alle profile ID's.
@tobiastheebe @MR_CHIP @Kermit
Nu ook de T3 timeouts op het andere OFDMA kanaal.
Lekker stabiel allemaal!
Er is op beide OFDMA-kanalen uitval (mislukkende maintenance ranging) voorgekomen. Een moderator kan eventueel een meerdaagse meting naar het modem starten.
Ik weet niet of ik daar iets mee opschiet.
Had er vanavond waarschijnlijk wel even last van, maar het probleem doet zich niet dagelijks voor.
Als ik er anderen mee kan helpen, sein Ziggo maar in!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.