Ik had gisteren ineens even (seconden a minuut) geen connectie met het internet.
Dit kwam overeen met een critical in de netwerk historie. Er is ook al een eerdere critical geweest die niet door mij is opgemerkt. Tezamen leidt dit tot T3 errors in het upstream overzicht.
Vragen aan het die hier meer van weten dan ik:
- is dit "normaal"?
- wat kan hiervan de oorzaak zijn?
- hoe los ik / lost Ziggo dit op?
Hieronder het netwerklog en de upstream waarden.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
NU, als in vandaag, op dit ogenblik, werkt alles naar tevredenheid. Het signaal is prima en snelheid is naar tevredenheid.
Echter ik heb last van T3 errors op het OFDMA kanaal waardoor af en toe (soms dagen en soms weken ertussen) de verbinding kort wegvalt (geen upload) en dus ook afgelopen zaterdag waarbij de hele verbinding eruit lag. Modem gaf aan dat alles OK was. Maar ik kon niet pingen naar buiten het LAN en dus ook geen verbinding maken met websites op het www. Of dit alleen TCP of ook UDP was heb ik niet getest.
Als ik het modem moet herstarten na problemen krijg ik een nieuw IPv6 adres. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik wil graag weten of dit "normaal" is en waardoor dit veroorzaakt wordt.
Nee, invloed op de snelheid heeft een nieuw IPv6 adres niet, maar het kost mij iedere keer tijd om domeinnamen weer het juiste IPv6 adres te geven. Dit levert dus een aanzienlijke vertraging in het gebruiksplezier op.
Als ik merk dat het modem op de webinterface trager dan anders reageert, dan verwacht ik eigenlijk problemen met de verbinding. Preventief herstarten kan dan helpen, maar ik wil niet iedere keer een nieuwe IPv6 prefix.
En ja hoor, ik kijk even of er nog nieuwe errors zijn en ......... iets trage interface dan eerder deze week en jawel T3 errors op het OFDM kanaal, alweer! Ik heb er gisteren niet bewust wat van gemerkt. Ik heb 2 OFDMA kanalen, wellicht daardoor?
De uitval is nu voorgekomen op het nieuwe, 'hoge' OFDMA-kanaal, maar vorige week zaterdag op het 'lage' OFDMA-kanaal.
Ik heb printjes waarbij ik op beide kanalen errors heb.
Tot nu toe niet tegelijkertijd.
Zal zo eens zoeken. En gevonden. Schermafbeelding van 19 februari 2024.
Ik wilde met mijn vorige reactie inderdaad ook aangeven dat de uitval op beide kanalen voorkomt.
Goedemiddag @Marinus,
Zojuist hebben wij telefonisch contact gehad. En zoals afgesproken heb ik nu een langdurige nauwkeurige meting gestart om de komende periode jouw verbinding te monitoren. Naast de meting op het signaal (SC-QAM en OFDM(A) ) heb ik nu ook een ICMP meting lopen.
Zoals besproken is m'n advies om echt het modemlog dus even los te laten en echt even als uitgangspunt je eigen bevindingen aan te houden tijdens het gebruik van de verbinding ( bijvoorbeeld: surfen op het web, down- en uploaden, streamen en/of online gamen)
Kun jij in de komende periode bijhouden op welke momenten je merkbare problemen ervaart op de verbinding? Noteer hiervan dan ook de datum en tijdstip.
Na een week zonder problemen (wel 1 T3 error op het OFDMA kanaal en een paar uncorrectables in de downstream) is het weer zo laat. Het lijkt wel of de impact van de problemen steeds groter wordt. Waar ik vroeger na een paar minuten weer kon internetten ligt de verbinding er nu volledig uit. Alleen een herstart van het modem verhelpt dit.
Wat merkte ik op vrijdag 22 maart 2024 om 17:28 uur::
Snel een paar schermafdrukken van het Sagemcom modem gemaakt.
1 - netwerklog - ingelogd voordat er errors te zien waren, de critical errors werden vlak erna zichtbaar: Vreemd?!
2 - Upstream - 16 T3 errors op het OFDMA kanaal nr. 25 (de errors op kanaal 26 stonden er al: 18 + 1)
3 - Downstream - niets bijzonders (errors stonden er al)
4 - Modemstatus is goed terwijl ik toch duidelijk problemen met de verbinding heb.
5 - Ping op het modem - 100% packet loss
6 - Ping vanaf het LAN = 100% packet loss
7 - Netwerklog na herstart om ca 17:50
8 - nieuwe IPv6 prefix
Hier ben ik in het bijzonder niet tevreden mee!!!
Het kost zo iedere keer (meer dan) een half uur om alles weer goed te zetten in domeinnamen, DNS records en op mijn server.
Het IPv4 lijkt weer hetzelfde gebleven........ niet anders verwacht, maar waarom verandert het IPv6 adres dan steeds weer na een reboot?
Ziggo doe hier iets aan!
Een tevreden klant wordt zo steeds minder tevreden.........
@Marinus als het goed is valt jouw outage in de langdurige meting, dat is wenselijk om een verdiepingsslag te kunnen maken op de feitelijkheden in de meting.
Eerder werd hier geschreven dat er met het lage ODFMA kanaal mogelijk aangrenzend een ruis drempel zou zitten waardoor dit kanaal niet geheel storingsvrij is. Jij hebt inmiddels een 2e ODFMA kanaal wat op een hogere, schonere, frequentie is ingesteld. Dat 2e ODFMA kanaal zou minder vaak weg mogen vallen op basis van het natuurkundig aspect met de ruis drempel.
En toch valt het bij jou uit, dat is op merkelijk. In mijn eigen topic, AUB mijn topic niet vervuilen/kapen😁, beschrijf ik al een verdenking dat de CMTS / en het Sagemcomm modem niet lekker met elkaar overweg kunnen. Mijn hele wijk is een week lang nagelopen op ruisfactoren en deze zijn verholpen, toch klapt het er weer uit bij mij.
Het uitvallen van ODFMA lijkt op meerdere CMTS'en voor te komen (toch?) waardoor je eigenlijk alleen maar kunt twijfelen aan het Sagemcom modem en de software. Ondanks dat ik geen expert ben ligt mijn verdenking daar nog steeds, of de ruis is incidenteel aanwezig en niet waargenomen toen de ploeg in de wijk liep.
Mijn topic URL. (hyperlink knop werkt niet, laat tekst verdwijnen): https://community.ziggo.nl/t5/Internet/T3-ODFMA-errors-Sagemcom-Arris-CMTS-mismatch/m-p/1343065#M271...
Kan je de volgende keer eens de UTP kabeltjes loshalen uit het modem, terugsteken en kijken of dat een IP reset geeft aan het modem waardoor je weer online komt? Ik ben erg benieuwd of jouw ervaringen nu anders zijn met het UBEE modem, als je deze weer zou laten activeren. Met name om te testen of deze tijdens een ODFMA error terugvalt op ATDMA kanalen waardoor je slechts packetloss hebt en niet een complete outage zoals wij beide wel ervaren met de sagemcom.
Het wisselen van de IPv6 prefix is eigenlijk niet goed op te lossen. Ook met een router van een bekend merk als UI.com heb je grote kans op wisselende prefixen. Ik heb zelf maar 1 optie waarbij de prefix echt stabiel blijft, dat is een FreeBSD router -> OPNsense met deze DUID ingevuld, doordat deze altijd hetzelfde is komt mijn prefix altijd terug. Je zou verwachten dat in de Ziggo modems in router modus deze waarde ook zo goed als permanent vast staat, en pas bij een paperclip reset opnieuw ge-hased wordt.
ik heb geen OFDMA uitval meer gehad
wel vannacht wat melding dat er iets mee aan de hand was en 1 t3
24-03-2024 04:59:39 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=cc:00:f1:d1:e9:cb;CMTS-MAC=00:17:10:91:a5:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
24-03-2024 04:59:39 | warning | DBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=cc:00:f1:d1:e9:cb;CMTS-MAC=00:17:10:91:a5:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
24-03-2024 03:56:27 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=cc:00:f1:d1:e9:cb;CMTS-MAC=00:17:10:91:a5:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
24-03-2024 03:56:27 | warning | DBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=cc:00:f1:d1:e9:cb;CMTS-MAC=00:17:10:91:a5:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Ik denk dat het probleem veroorzaakt wordt door het Sagemcom modem cq firmware. Iedere keer dat ik merk dat de webinterface iets trager aanvoelt, dan ga ik aftellen naar problemen. Het lijkt erop dat er bijvoorbeeld een memory lek in de software zit waardoor het modem onvoldoende geheigen heeft om bepaalde taken uit te voeren en er fouten op gaan treden. Maar dat is natuurlijk alleen speculatie van mijn kant. 😉
Ik houd het in de gaten!
@Marinus goede aanvulling we kunnen zeker meedenken in elkaars topic om Ziggo te duiden dat het breder gedragen is. Je hebt helemaal gelijk zonder T3 errors kan je maanden dezelfde IPv6 reeks hanteren omdat je niet hoeft te rebooten. Mijn modem rebootte afgelopen week met reason: unknown. Dat lijkt wel samen te vallen met wat jij schetst over het trager worden door een memory leak oid.
Aha jij had dan mogelijk een witte ConnectBox, ik dacht misschien kan je een kruistest doen met een Ubee alleen heeft deze geen WiFi.
Er moet volgens mij gekeken worden door de afdeling "in-home" waar volgens mij de modems onder vallen. Ze zouden externe logs kunnen collecteren van de modems. Ik heb eerder thuis een koffer met een modem gehad en een intel NUC van Ziggo en TeamViewer. Waardoor ze via een consoleport (RS232) het modem zijn "laatste adem" konden loggen en gebruiken voor verdere debugging. Als je deze logs hebt kan je ze eventueel naast de CMTS logs kunnen leggen en dan verder kijken in breder team verband. Ik hoop dat dit de volgende stap gaat worden omdat de ruis in mijn wijknet opgelost is volgens Ziggo.
@MR_CHIP schreef:ik heb geen OFDMA uitval meer gehad
Welk tijdspad spreek je over?
Goedemorgen @Kermit ,
We hebben nu al meerdere dagen een nauwkeurige signaal en ICMP meting lopen op de verbinding. Wat zijn jouw eigen bevindingen van de afgelopen dagen? Heb je de afgelopen dagen problemen geconstateerd met de verbinding. Zo ja, kun je de data en tijdstippen waarop hier sprake van was doorgeven zodat we dit kunnen vergelijken met onze metingen?
@Paul schreef:Goedemorgen @Kermit,
We hebben nu al meerdere dagen een nauwkeurige signaal en ICMP meting lopen op de verbinding. Wat zijn jouw eigen bevindingen van de afgelopen dagen? Heb je de afgelopen dagen problemen geconstateerd met de verbinding. Zo ja, kun je de data en tijdstippen waarop hier sprake van was doorgeven zodat we dit kunnen vergelijken met onze metingen?
Bedoel je hier Kermit of Marinus, dit is het topic van Marinus ik verzamel mijn feiten in dit topic ?
Ik zal maar geen nieuw topic beginnen, maar vannacht was het weer goed mis met de verbinding. Ik was niet aan het werk, dus niets van gemerkt. Echter dit lijkt mij niet aanvaardbaar voor een Ziggo kwaliteitsverbinding waar je toch de hoofdprijs voor betaald.
Deze keer geen T3 op OFDMA, maar juist de 3.0 kanalen.
De screenshots:
En zie bijlage.
@Marinus Dankjewel voor het bijhouden en het delen van deze data. Er is wel iets terug te zien in de logging. Maar ik weet niet honderd procent zeker of dit direct verband heeft met elkaar. Ik heb het nu voorgelegd aan een gespecialiseerd netwerkteam voor verder analyse en hiervoor ticket WCTD-1121 aangemaakt. Onze specialisten nemen dit ticket verder in beheer en kijken voor jou wat hier de vervolgstappen moeten zijn.
@Marinus Onze specialisten houden jouw verbinding nu even nauwkeurig onder de loep n.a.v. ticket WCTD-1121. Vanuit de specialisten heb ik wel het verzoek gekregen of je data en tijdstippen waarop je zelf merkbaar problemen constateert met de verbinding. Kun je deze momenten noteren en delen in dit topic?
Hi @Marinus
We zijn weer een paar dagen verder en zijn benieuwd naar hoe de vlag er op dit moment bij hangt. Hoe is het de afgelopen dagen gegaan? Heb je nog data en tijdstippen voor onze technische specialisten?
Toeval bestaat niet. Ik was net bezig om screenshots te maken voor een nieuwe post in de community.
Gisteren dinsdag 2 april 2024 om 21:22 uur waren er weer 1 + 16 + 1 = 18 nieuwe T3 errors op OFDMA.
Ik kijk geen TV via de NEXT en heb er dus eigenlijk nets direct van gemerkt. Deze keer liep de Sagemcom niet vast.
Op 1 oudere iPhone heb ik wel last van niet goed werkende DHCP op het 2,4 GHz kanaal. Ik krijg geen IPv4 (wel IPv6) adres als ik "Private WiFi address" inschakel. Op een andere iPhone werkt dit wel goed.
Ook het webmenu van de Sagemcom, voornamelijk de eerste pagina, voelt trager aan dan vlak na een herstart.
Onderstaand wat screenshots:
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.