Ik had gisteren ineens even (seconden a minuut) geen connectie met het internet.
Dit kwam overeen met een critical in de netwerk historie. Er is ook al een eerdere critical geweest die niet door mij is opgemerkt. Tezamen leidt dit tot T3 errors in het upstream overzicht.
Vragen aan het die hier meer van weten dan ik:
- is dit "normaal"?
- wat kan hiervan de oorzaak zijn?
- hoe los ik / lost Ziggo dit op?
Hieronder het netwerklog en de upstream waarden.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Op 15-1 10:10 en 16-1 19:40 kwam uitval (mislukkende maintenance ranging) voor op het OFDMA-kanaal. Dit veroorzaakt op diens beurt kortstondige uitval/instabiliteit van de internetverbinding. Uiteraard is dit niet normaal, oorzaak kan een medeklant zijn binnen hetzelfde wijknet/segment die storing veroorzaakt. Het is hier overigens ook voorgekomen op 12-12 en 31-12. Tussen 13:28 en 13:31 is ook wat instabiliteit op het OFDM-kanaal zichtbaar.
Ter verduidelijking voor mij: dit is bij jou ook voorgekomen?
Deze fout was voor mij de eerste keer dat ik deze zag.
Dit is wel vervelend als je net bezig bent met uploaden of iets interactiefs. Je reply komt niet door en de verbinding hapert.
Inderdaad. Ik ervaarde het zelf als traag ladende pagina's en ontbrekende afbeeldingen in de browser. Direct een ping gestart naar mijn ER-4, geen enkel probleem (< 1 ms). Een ping naar 1.1.1.1 liet echter packet loss zien. Vervolgens de event log van de UBC1318 geraadpleegd en toen werd de oorzaak direct duidelijk. Voor de genoemde 12-12 en 31-12 is het denk ik 1 of 2 keer eerder voorgekomen sinds het OFDMA-kanaal hier actief is (januari 2022).
Mooi, dan ben ik niet de enige, gedeelde smart is halve smart.
We houden het in de gaten.
Gisteren weer de melding. Deze keer maar 1 T3 timeout. 2 T3 timeouts kan ik niet vinden in het log.
Kwam deze T3 timeout op het OFDMA-kanaal of een van de ATDMA-kanalen voor?
Van een enkele T3 timeout zou je in de praktijk niets mogen merken.
Op 15- en 16-1 was er ook echt uitval, waarbij 16 T3 timeouts achtereenvolgens voorkomen.
Hi @Marinus !
Hoe gaat het op dit moment met je verbinding? Heb je nog uitval ervaren?
Ik zie dat @tobiastheebe al even met je mee gekeken heeft, heb je daar nog wat aan gehad? 🙂
Same here, and since then my up speed is 50Mbps instead of 100Mbps.
Before this event from yesterday I was getting pretty consistently 100 Mbps up.
@Zorglubxx Please create a separate topic.
Het aantal T3 timeouts is niet verder opgelopen.
@tobiastheebehad hetzelfde bij zijn verbinding, maar wel op andere momenten.
T3 timeouts zouden niet of toch zeer sporadisch mogen voorkomen.
Ik houd het in de gaten.
Het OFDMA-kanaal is hier sinds 13-1 weer een stuk stabieler, de actieve data IUC is vrijwel continu 9 zoals dat eerder ook het geval was.
Ik jojo meestal tussen 9 en 10, heel soms 11 of 12.
De jojo lijkt samen te hangen met een speedtest die ik periodiek (1 x per uur) draai. Effent zowel van 9 naar 10 als van 10 naar 9.
Ik heb weer een paar T3's of het OFDMA kanaal.
Niets van gemerkt, want ik was niet thuis.
Ik blijf dit vreemde fouten vinden.
Er was opnieuw mislukkende maintenance ranging, maar dan op het tweede/nieuwe OFDMA-kanaal, dit heeft kortstondig uitval veroorzaakt.
Snap ik, maar is het "normaal" dat dit met enige regelmaat voorkomt?
Zolang ik er geen last van heb....... echter als je toevallig in een zoom meeting o.i.d. zit lijkt me dat niet handig.
Ook een video of audio stream kan eruit klappen als de buffer "op" is. Toch?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.