BJa

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

T3 time outs en af en toe haperende internetverbinding

Hallo,

 

Sinds enige tijd heb ik af en toe last van hele korte onderbrekingen c.q. haperingen in mijn internetverbinding en zie ik relatief veel T3 time outs in het logboek van de Connectbox op alle 4 de upstream kanalen. Daarnaast geeft het modem ook vrij veel RS errors voor- en na correctie. Wanneer de verbinding werkt, zijn, voor zover ik kan zien, de up- en download snelheden en het TV signaal goed.

 

 

 

De haperingen, RS en T3 fouten zijn iets van de laatste tijd. Voorheen checkte ik deze errors regelmatig en waren er géén T3 fouten en de RS fouten een stuk minder (na correctie nagenoeg 0)

 

Mijn gevoel zegt dat de oorzaak van het probleem zich bevindt in de groene Ziggo kabel tussen het AOP en wijkkast en wel specifiek in één van de twee koppelingen/lassen die zich in deze kabel bevinden.

 

De reden van mijn vermoeden is het volgende:

Onze verbinding is door Ziggo nieuw opgeleverd in april 2019. Een lus met groene Ziggo kabel heeft tot die tijd aan de bouwkast gehangen die er stond toen het huis gebouwd werd. In april 2019 is toen een netwerk monteur langs geweest om het AOP in de meterkast aan te leggen. Omdat de lus aan de bouwkast te kort was om tot aan het AOP te komen, heeft de monteur destijds de kabel aan het begin van de lus afgeknipt en deze verlengd met een ander, langer stuk kabel. De 2 kabels zijn toen gelast met, voor zover ik kon zien, een zelfde type koppeling als verderop in mijn verhaal. Deze koppeling is toen zonder enige additionele waterdichte afdichtings tape/band zo weer in de grond verdwenen (stond erbij toen dit gebeurde). Deze koppeling/las ligt dus op ons erf en is de eerste die aangebracht is in de kabel tussen het AOP en de wijkkast.

Eind 2019 was plots het internet offline en het TV signaal zeer zwak. Het bleek dat bij de aanleg van glasvezel, de groene Ziggo kabel net buiten ons erf was doorgestoken (en vervolgens provisorisch gelast met een kroonsteentje 🙂 ) Uiteindelijk is hier toen een netwerk monteur voor langs geweest die de doorgestoken kabel met een A025-SPL koppeling heeft gelast. Dit betreft dus de 2e las/koppeling in de kabel tussen het AOP en de wijkkast. Internet en TV hebben toen weer enkele weken goed gewerkt totdat de (zeer) natte periode in december 2019 begon. Het internet begon steeds vaker uit te vallen, de eerste dagen minuten lang, daarna uren lang om vervolgens helemaal niet meer online te komen. Uiteindelijk is toen na ongeveer 2 weken wederom een netwerk monteur langsgeweest. Inmiddels waren we toen al 2 Ziggo monteurs, een heleboel standaard vragen zoals “heeft u het modem gereset”, en een enorme bak frustratie verder voordat van mij aan werd genomen dat het probleem zich in het deel van de installatie buiten bevond (en niet binnen). De netwerkmonteur heeft toen de aansluiting gepulst en kwam tot de conclusie dat de las, destijds gelegd om de doorgestoken kabel buiten ons erf te lassen, niet helemaal goed was gebeurd en dat hierdoor water ingressie was ontstaan. Ik stond erbij toen de monteur de nieuwe las aanbracht met een nieuwe A025-SPL koppeling en deze vervolgens goed aftapete met waterdichte band/tape. Toen ik aan de monteur aangaf dat de andere kopppeling op ons erf destijds zo de grond in is gegaan zonder enige additionele waterafdichtende band/tape c.q. bescherming, gaf hij aan dat dit eigenlijk wel had gemoeten en dat de koppeling zich “hoogstwaarschijnlijk na 1 a 1,5 jaar wel aan zou dienen”. Deze tijd zijn we nu ongeveer verder en het valt me op dat de verbindingsproblemen ook ongeveer weer zijn begonnen toen het de afgelopen periode weer meer begon te regenen.

 

Mijn vermoeden is dus dat de eerste koppeling, welke destijds zonder enige additionele bescherming direct in de grond is geplaatst, nu een heel klein beetje last begint te krijgen van water ingressie en dat de problemen dus hierdoor veroorzaakt worden.

 

Uiteraard is dit maar een vermoeden vanuit mijn kant en aangezien ik niet in bezit ben van geavanceerde meetapparatuur kan ik dit natuurlijk ook niet aantonen c.q. hard maken.

 

De binneninstallatie is volgens de laatste standaarden aangelegd; overal Koka 9TS kabel, Hischmann connectoren, een FRA-752X versterker (niet gebruikte uitgangen getermineerd) en destijds, ook door de monteurs bevestigd, goed aangelegd.

 

Het AOP is recent (aangelegd in 2019) en splitst met een POA01-UPC splitter het dataverkeer rechtstreeks vanaf het AOP af naar de Connectbox (met de door Ziggo bijgeleverde kabels). AOP is door de verschillende Ziggo monteurs ook gechecked.

 

Additionele vragen en antwoorden:

Heb je het modem al opnieuw opgestart? → Ja, al geprobeerd.

Het modem staat in Bridge modus, als je een PC direct aansluit, heeft dit een ander effect? → nee, zelfde effect.

Zitten alle aansluitingen goed? → Ja, alles gechecked.

 

Waarom ik deze melding nu maak is omdat de verbinding, buiten de haperingen af en toe, nu nog voor 99% goed werkt. Waar ik bang voor ben is dat de haperingen straks weer erger en langduriger gaan worden en dat ik wederom enkele weken zonder internet kom te zitten. Vooral nu met het thuiswerken i.v.m. de Covid-19, zou dit een mega groot probleem zijn.

 

Is het mogelijk hiernaar te kijken?

28 Reacties 28
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Zou je ook de andere tabel op het tabblad Downstream willen plaatsen? Ben benieuwd welke frequenties gebruikt worden en of het vermogen in orde is op de kanalen die nu veel last van ruis hebben (14 t/m 24). Ook de vrij grote aantallen T3 errors getuigen van overmatige ruis.

Ik denk dat het zeker aannemelijk is dat het probleem met (een van) de lassen te maken heeft.

BJa
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
tobiastheebe wrote:

Zou je ook de andere tabel op het tabblad Downstream willen plaatsen? te maken heeft.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Vermogen en MER zien er prima uit. Opvallend dat kanaal 15 t/m 24 ondanks dat slecht presteren op DOCSIS-gebied.

Het lijkt mij verstandig als een moderator even meekijkt. Hij/zij zou vrij makkelijk de modems van abonnees op hetzelfde EV moeten kunnen controleren ter vergelijking.

Zou je voor de zekerheid nog de gegevens op het tabblad Netwerk historie willen plaatsen?

BJa
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
tobiastheebe wrote:

Zou je voor de zekerheid nog de gegevens op het tabblad Netwerk historie willen plaatsen?

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dank je. Te zien is dat de downstream af en toe dusdanig verstoord raakt, dat kanalen volledig uitvallen (RCS partial service). Ook is te zien dat er T4 errors zijn geweest, die de upstream momenteel niet toont omdat de verbinding daarna opnieuw opgebouwd is.

Wat mij betreft is Ziggo nu aan zet. Indien alleen jouw aansluiting deze problemen vertoont, dan lijkt het mij verstandig dat de kabel opnieuw doorgemeten gaat worden (inclusief pulstest) en indien nodig wordt vervangen.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @BJa,

Wat een analyse en geschiedenis, goed dat je hier alles op een rij zet! En zeker goed dat je dit nu alvast laat checken, voordat het straks toch erger wordt.

Met het hele verhaal in mijn achterhoofd en de scherpe analyse van @tobiastheebe ben ik vol goede moed er aan deze kant ingedoken, maar: Niets. Zowel de wijk als jouw individuele waardes zijn echt uitmuntend en superstabiel over de afgelopen maand. Ik heb helemaal niets nog erop aan te merken. Dat kan ik inderdaad ook niet helemaal rijmen met wat ik hier zie, vooral de ‘partial services’ kunnen zorgwekkend zijn, maar zou ik ook terug moeten kunnen vinden. Zijn dat toevallig ook momenten wanneer je haperingen hebt ervaren?

Je geeft in je eerste stuk aan:

Wanneer de verbinding werkt, zijn, voor zover ik kan zien, de up- en download snelheden en het TV signaal goed.

Bedoel je daarmee ook te zeggen dat je TV haperingen heeft net als je internet? Ook op gelijktijdige momenten?

Ik heb een nauwkeurige meting gestart voor de komende 7 dagen. Een monteur is uiteraard een optie, ook gezien het laatste bezoek met de kabelschade, maar dan zou het natuurlijk fijn zijn als we hem ietwat gericht op pad sturen. Hopelijk komt er iets uit deze meting.

BJa
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Alex,

 

Alex Ziggo wrote:

Zijn dat toevallig ook momenten wanneer je haperingen hebt ervaren?

Tot nu toe heb ik één keer direct na een hapering ingelogd op de Connectbox en toen was er inderdaad een T3 critical foutmelding gelogged met een timestamp die overeenkwam met dat moment. Probleem is dat de haperingen nu (nog?) vrij kort zijn, te kort om bv voor mijn router of enkele andere netwerkapparaten een foutmelding te genereren/loggen dat het internet is uitgevallen. Daardoor is het ook erg moeilijk om precies te zeggen wanneer het precies plaatsvindt; ik moet het op dat moment maar net merken.

Toen vorig jaar de verbinding er semi-permanent uitlag (uren aan een stuk), werd dit uiteraard wel geregistreerd en was het geen probleem om een compleet log te genereren wanneer de verbinding precies online en offline was.

 

Alex Ziggo wrote:

Bedoel je daarmee ook te zeggen dat je TV haperingen heeft net als je internet? Ook op gelijktijdige momenten?

Op tv zie ik eigenlijk nooit haperingen (ik zit natuurlijk ook niet constant naar de BER waarde te kijken). Het moet ook wel vrij gek gaan hier voordat de tv begint te storen. Toen vorig jaar de kabel door was gestoken en deze letterlijk met een kroonsteentje provisorisch gemaakt was, hadden we nogsteeds tv. Weliswaar niet op alle zenders, stuk voor stuk met een hoge BER rate en sommige met enkele blokjes in het beeld, maar over het algemeen nog steeds prima kijkbaar. M.a.w. de haperingen zijn nu van zo een korte duur dat ze misschien wel een BER genereren, maar geen impact hebben op het beeld zelf, vandaar dat ze op het tv signaal nagenoeg voor mij niet te detecteren zijn.

 

Wat wel strookt met mijn ervaringen vorig jaar en jouw metingen op het signaal nu, is dat wanneer het werkt, het goed werkt en de signaalwaarden perfect zijn. Destijds meerdere Ziggo monteurs over de vloer gehad die met meetapparatuur constateren dat alles goed was. Totdat de problemen zo erg werden dat het modem niet meer online kwam (de sterkte van het tv signaal was toen ook significant zwakker, normaal zit deze bij alle zenders rond de 95~96% en toen rond de 30%).

 

Vandaar ook mijn vermoeden en dat ik het zeer toevallig vind dat de problemen ook nu weer, net als vorig jaar, in een natte periode de kop op beginnen te steken. Bij ons in het gebied zit er op ca. 1 meter diepte een dikke kleilaag waar het water niet of zeer moeilijk doorheen kan waardoor het hierop blijft staan. M.a.w. de grond waarin de kabels liggen is tijdens (langdurige)regenval extreem nat. Toen de netwerkmonteur vorig jaar aan het graven was zag je bijvoorbeeld ook dat de grote groene mantelbuis waarin alle kabels voor de buurt gebundeld zitten, letterlijk vol met water stond. Voor de koppelingen in de grond zal dat natuurlijk ook niet anders zijn.

 

 

BJa
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi @Alex Ziggo,

 

Heb je mogelijk nog iets kunnen zien aan de 7 daagse nauwkeurige meting?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

Goedemiddag @BJa,

Ik neem het spreekwoordelijke stokje even over van mijn collega @Alex Ziggo. Uit de meting die hij heeft laten lopen zie ik geen directe signaalproblemen terug. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk sprake 
kan zijn van storing op 1 of meer frequenties. Als je met name met regenachtig weer last hebt van storing op de diensten, dan lijkt het mij verstandig dat een netwerkmonteur even op locatie de boel komt doormeten.
Die kan ook nauwkeurig op meer frequenties eventuele problemen in het netwerk opsporen, zoals een beschadigde of ingewaterde kabel. Ik kan hiervoor een afspraak inplannen. Op welke data zou dit jou het beste schikken?

BJa
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo @Paul Ziggo,

 

Is het misschien handig dat we de afspraak voor de netwerkmonteur even via PB afstemmen?

 

Overigens hadden we gisteren rond 13:00 weer een internet storing welke ca. een half uur duurde deze keer. Voor zover ik kan zien heeft het modem zich toen gereset en laat nu al op ongeveer alle kanalen al elkele post RS fouten zien. Het upstream vermogen is nu ook omhoog geschoten naar 48,5~49dBmV.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

Goedemorgen @BJa,

Dat is prima! Stuur je een privébericht met daarin een aantal data waarop een afspraak jou schikt? Onze monteurs komen sowieso op werkdagen in de ochtend tussen 08:00 en 13:00 uur of in de middag tussen 12:00 en 18:00 uur.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

Hartelijk dank voor het contact via PB @BJa. Zoals besproken heb ik een afspraak met een netwerkmonteur ingepland. 
Laat je na het monteursbezoek weten wat je bevindingen zijn ? 

BJa
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De netwerkmonteur is inmiddels geweest en heeft de kabel doorgemeten. In de meting kon hij inderdaad de koppeling zien in de kabel. Conclusie van de monteur was echter dat het niet aan de koppeling lag, maar mogelijk aan de hardware in de verdeelkast, er stonden blijkbaar bij ons in de buurt al meerdere tickets open met iets van upstream problemen. Wanneer de problemen in de kast opgelost zouden worden kon de monteur helaas niet zeggen.

 

Daarnaast was het vreemd dat de locatie c.q. route die de Ziggo kabel vanaf de straat tot onze meterkast neemt, verkeerd op de tekening uit het Ziggo systeem stond. Op de tekening en in het systeem staat er blijkbaar ook dat ons huis nog op de planning staat om een nieuwe kabel aan te sluiten (dus een geheel nieuwe kabel van verdeelkast naar meterkast). Volgens mij zou die dan het traject moeten volgen welke nu op de tekeningen staat. Ook hiervan kon de monteur helaas niets zeggen wanneer dit zou gaan gebeuren. @Paul  zou jij svp mogelijk eens kunnen kijken of je hier meer informatie over kunt vinden in jullie systeem en dit via PB aan mij berichten?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

Goedemorgen @BJa,

Top dat de monteur is langs geweest en alles heeft nagelopen. Ik zie inderdaad dat de monteur contact heeft gehad met onze netwerkafdeling en er staat een storingsticket open.
Ik heb de informatie die bij dit ticket hoort alleen niet inzichtelijk. Daarom heb ik de collega's die hierover meer weten even een bericht gestuurd. Zodra ik meer informatie voor je heb m.b.t. het ticket
en het verdere vervolg dan deel ik het met jou onder dit topic. Je hoort nog even van me. 

BJa
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemorgen @Paul ,

 

In mijn logging zag ik dat op 10-2 om ca. 2:05 's nachts de verbinding gedurende een 10 a 15 minuten compleet onderuit is gegaan. Complete reset door één of meerdere T4 fouten en een heleboel T3 fouten.

 

Wanneer de oorzaak hiervan de aparatuur in de wijkkast is, dan zouden de rest van de huizen aangesloten op deze zelfde kast er toch ook last van gehad moeten hebben lijkt mij? Zou je dit mogelijk eens kunnen checken?

 

BJa_1-1613031339604.png

 

BJa_2-1613031386123.png

 

 

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

Goedemorgen @BJa,

Zojuist heb ik een terugkoppeling ontvangen van mijn collega's van de netwerkafdeling. Het ticket wat op wijkniveau openstaat is opgelost. 
Toch begrijp ik dat de verbinding bij jou nog niet lekker werkt. In overleg met mijn collega's van deze afdeling is besloten dat er een individuele netwerkmonteur bij jou langs komt.
Ik heb hiervoor een afspraak gepland op vrijdag 19 februari 2021 tussen 08:00 uur en 13:00 uur. Mocht het op dit datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegegevens > Mijn Monteursafspraken.
Laat je weten wat je bevindingen zijn na het monteursbezoek?

Nog een prettige dag!

Groeten,

Paul

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

Goedemorgen @BJa,

De monteur is inmidddels langs geweest. Werkt je verbinding inmiddel weer volledig naar wens?
We zijn erg benieuwd!
 

Groeten,

Paul

BJa
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemorgen @Paul ,

 

Het is nu inderdaad iets meer dan een week geleden dat de monteur langs is geweest.

 

Zonder verder meetaparatuur aan het AOP te hangen vertelde de monteur dat het probleem niet bij de kabel zou zitten. Volgens de monteur was de oorzaak van het probleem dat er voor mijn aansluiting een deel van de ipv6 stack nog steeds actief was op het Ziggo netwerk terwijl mijn modem enkel ipv4 heeft (omdat deze in bridge modus staat). Hij heeft toen gebeld met het Ziggo kantoor, hier zouden ze dit ipv6 deel toen verwijderd hebben van mijn aansluiting/configuratie en vervolgens is het modem een keer gereboot. Toen zou het goed moeten zijn.

 

Echter zie ik nu, na iets meer dan een week, de T3 time-outs alweer op 4 staan:

BJa_0-1614417681760.png

M.a.w. dit lijkt niet de oorzaak van het probleem te zijn.

 

Heb je mogelijk nog iets kunnen vinden of er bij ons nog een keer een nieuwe kabel gelegd gaat worden zoals in het Ziggo systeem staat?

 

Ik heb hier nog een oude Technicolor TC7210 liggen, voor mijn gevoel was die (buiten de wifi die ik niet nodig heb) altijd stabieler dan de Connectbox. Is het niet mogelijk die nog eens aan te sluiten en te kijken of dit mogelijk het probleem oplost?

BJa
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Serkan : Volgens mij dat het af en toe toch nog niet helemaal goed gaat met het modem.

 

Buiten dat ik de T3 fouten nogsteeds toe zie nemen lijkt het modem zich 5 dagen terug ook zelf gereset te hebben. In het logboek van het modem kan ik hierover niets terugvinden. De stroom is in ieder geval niet van het modem af geweest en ik heb hem ook zelf niet handmatig gereset.

 

Of er echt nog hickups zijn is moeilijk te zeggen, je moet dan net toevallig online actief zijn wanneer het gebeurd.

 

Vanavond ga ik in ieder geval zelf het modem even opnieuw opstarten om van de snelheidsverhoging van gisteren te kunnen profiteren, dit zal neem ik aan wel zichtbaar zijn in de logboeken.

 

BJa_0-1618323990566.pngBJa_1-1618324071341.png

 

Uitgelicht topic