Hallo Ziggo
Sinds de blackfriday actie ben ik klant geworden bij Ziggo, mijn verbinding is eigenlijk altijd error vrij, geen enkele uncorrectable zowel up als down. Om door een ringetje te halen...en dan uit het niets...klapt het ODFM-A kanaal eruit. Serkan heeft via de mail gekeken dat dit ook op 7 andere modems gelijktijdig gebeurt als het bij mij ook plaats vindt. Daarop is de groepsversterker ontvangen, echter kwam het probleem in de normale frequentie weer terug.
Als ik dan mijn oude topic bekijk, en die van @Marinus hier dan zie je dat het vaker voorkomt. Een veel gebruikt antwoord is: dat is mogelijk storing van buitenaf. Ik denk zelf aan een bug/mismatch tussen CM en CMTS.
Het is bij mij +/- om de 2 weken en maximaal 4 weken. Alles valt dan uit, VPN's en ook de NextMini en Videoland/NetFlix stoppen op dat moment. Erg vervelend als je het vergelijkt met mijn super stabiele glasvezelverbinding van vorig jaar.
Vraagstelling:
Ik Ziggo graag breder laten kijken of er een bug of mismatch is tussen de CMTS en het CM. Hier lijken al wat stappen gezet in dit topic. Mijn verbinding is om door een ringetje te halen zei de monteur, waardes zijn goed zie mijn oude topic. Groepsversterker is vervangen, probleem is gebleven. Ik zou graag het expert team opschakelen omdat ik weet dat dit voor tenminste 3 klanten met een Arris CMTS + Sagemcom speelt waar van er 2 een topic hebben lopen/gehad.
Logs van gisterenavond.
Altijd 0 errors down
Altijd 0 errors down tot moment X waarbij ODFMA faalt, ik denk zelf aan een bug.
Storingen:
08-12-2023 +/- 21:00
02-01-2024 +/- 10:00
29-01-2024 +/- 01:30
21-02-2024 +/- 21:00
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik heb helaas geen informatie over wat daar precies gedaan is, @Kermit . We horen graag hoe je bevindingen de komende weken/maanden zijn! 🙂
@Lycke schreef:Ik heb helaas geen informatie over wat daar precies gedaan is, @Kermit. We horen graag hoe je bevindingen de komende weken/maanden zijn! 🙂
Dat laat ik zeker weten! Je bent de eerste die het te horen krijgt hier. Hopelijk is het opgelost!
De TechDesk zou mij nog bellen nav het uitgevoerde werk deze week. Wil jij dat nog in het TechDesk ticket uit vragen, dat hij volgende week dinsdag even belt met een update? Het is nu A4D en daar zijn we knap druk mee 😅 een telefoongesprek voeren tussen alle kids is niet te doen.
Ik snap dat dat niet ideaal is, nee, haha. Ik ga het doorgeven!
Veel wandelplezier ^^
@Lycke schreef:Ik snap dat dat niet ideaal is, nee, haha. Ik ga het doorgeven!
Veel wandelplezier ^^
Hallo Ziggo. Ik ben tot op heden niet gebeld zouden jullie nogmaals een verzoek willen indienen bij de collega van TechDesk?
Ik ben vanavond gebeld waarvoor dank, weer een paar stappen in de goede richting. We gaan het verder monitoren hoe de verbinding zich staande houdt.
Ondanks dat ik uitermate terughoudend ben om aan te geven dat het nu goed is, toch een update om het topic actief te houden. Waarom zo terughoudend? Verklaarbaar na een hele lange adem sinds 2021 om het stabiel te krijgen in mijn wijk. Er is nu sinds november pas écht goed aandacht voor, de TechDesk is echt een verademing om verder te komen met langlopende problemen.
Ik heb ergens gelezen dat Ziggo aangeeft in te zetten op kwaliteit omdat ze in de snelheidswedstrijd niet meer de optimale kaarten in handen hebben tov 10 jaar geleden. Ik ben zeer verheugd te zien dat er in 2024 veel meer aandacht voor kwaliteit blijkt te zijn bij Ziggo dan in 2021. Toen ik genoodzaakt was om een jaartje over te stappen op glasvezel omwille van een wijknet wat niet de juiste aandacht kreeg.
We hebben sinds november stappen gemaakt:
-vervangen groepsversterker.
-reactief onderhoud alle storingsbronnen in kaart brengen en huishoudens afsluiten welke geen klant meer zijn.
-nachtelijk onderhoud van 2x 3 uur, onbekend wat er vervangen is.
-proactief onderhoud.
Is het zo dat Ziggo bij proactief onderhoud de storende huishoudens afsluit van internet dmv een "upstream sper filter"? TV blijft dan functioneren alleen raakt het modem offline omdat deze de CMTS niet meer kan bereiken. Het gaat dan specifiek om de huishoudens die niet reageren op jullie herhaalde brieven om een gratis monteur langs te laten komen, om de verstoring welke ze creëren op het wijknet te verhelpen. Laat ik dat laatste nog even benadrukken, dat deze klanten kansen genoeg krijgen om het zonder downtime op te lossen. Ik ben heel blij dat jullie deze middelen toepassen, zodat we met zijn alle van een gezond wijknet kunnen genieten.
Sinds het proactieve onderhoud blijf ik langer op het IUC profiel 9 hangen, wat een goed teken is. Disclaimer: het viel regulier uit om en nabij de 14-21 dagen waarbij we dit aantal dagen nog niet hebben behaald in deze huidige duurtest. Ik hoop eigenlijk om de 30 dagen aan te tikken, dat is rond 6 juli, dat zou een record zijn 😉
ATDMA op 38Mhz heeft wat hogere T3's, het is de laagste frequentie van ATDMA. Zolang het niet voor uitval zorgt is het acceptabel.
@Kermit Hoe gaat het nu? Zijn de bevindingen nog altijd zo positief als afgelopen dinsdag of is het inmiddels weer aan de slechtere hand? Zeker wil ik dat doorgeven aan mijn collega's. Wat mag ik verder inhoudelijk met hen delen voor de belafspraak?
@Vincent schreef:@KermitHoe gaat het nu? Zijn de bevindingen nog altijd zo positief als afgelopen dinsdag of is het inmiddels weer aan de slechtere hand? Zeker wil ik dat doorgeven aan mijn collega's. Wat mag ik verder inhoudelijk met hen delen voor de belafspraak?
Hi Vincent dank voor je reactie, ja we zijn de magische 21 dagen grens door zonder 16x T3 outage. Het gaat heel erg goed met de verbinding. De belafspraak stond al, en vaak belt je collega ook wel terug na een herinnering. Het is waarschijnlijk dynamisch deze functie daar heb ik alle begrip voor.
Ik zou heel graag de volgende stappen doorlopen met het oog op afronding, sinds 2021 speelt dit al waardoor ik licht huiverig ben om het ticket op basis van 23 dagen uptime direct te sluiten. Mede omdat we er sinds november 2023 met focus aan werken met elkaar. Ik heb als doel gesteld om het ticket te sluiten voor onze zomervakantie, bij aanblijvende positieve resultaten.
@Kermit Check! Fijn dat het nu al stukken beter werkt, maar ik kan me voorstellen dat je nog niet te vroeg de deur dicht wil doen.
Ik heb het doorgegeven en ik vertrouw erop dat er komende week contact met je wordt opgenomen. Dank voor het toelichten van het een en ander.
@tobiastheebe FYI sinds vannacht een 2e upstream kanaal erbij, loving it! Vaak haalde ik op profiel 12 slechts 65Mbit dus een prima keuze/monitoring van Ziggo om dit aan te passen. Hoe kunnen we nu de frequentie ervan achterhalen, is het hoog/laag in de band?
Sagemcom heeft deze config geladen zonder reboot, netjes! Kan deze Sagemcom zwart 2 ODFMA upstream kanalen aan Tobias, of nog meer in de toekomst?
1 minuut downtime voor het inladen van nieuwe configuratie, prima resultaat.
apart om te zien dat het verschillend wordt gedaan
bij jou wordt een 2de ofdma toegevoegd
bij mijn werd hij breder gemaakt
Het tweede kanaal zou op 63~81 MHz actief moeten zijn, t.o.v. 15~30 MHz voor het eerste kanaal. De huidige DOCSIS 3.1-modems ondersteunen 2×2 bonding voor OFDM(A).
@tobiastheebe schreef:Het tweede kanaal zou op 63~81 MHz actief moeten zijn, t.o.v. 15~30 MHz voor het eerste kanaal. De huidige DOCSIS 3.1-modems ondersteunen 2×2 bonding voor OFDM(A).
Dat kan je niet in de gui zien toch, de frequenties?
Die 2x2 heb je eerder geschreven, moet ik dat lezen als 4 ODFMA kanalen? Is mijn screenshot dan 1x2 en kan er nog zo'n set naast geconfigureerd worden?
Door een firmware bug worden bij de Sagemcom F3896 inderdaad niet de (juiste) frequenties getoond in de webinterface voor OFDM + OFDMA, 74 is het nummer van de eerste actieve subcarrier.
Met 2×2 bedoel ik 2 OFDM + 2 OFDMA. Meer kanalen is dus niet mogelijk, wel uitbreiding/verplaatsing van de huidige kanalen.
De nieuwe upstream band is trouwens 5~204/258 MHz, dit was 5~65/85 MHz, de afgelopen jaren zijn de wijknetten hierop aangepast met nieuwe diplexfilters in de versterkers.
Top!
Sinds ik een 2e OFDMA kanaal heb is de upstream snelheid vrijwel altijd ca. 100 mbits.
Bij mij ziet het er zo uit.
Maar, zoals je ziet, T3's kunnen nog steeds voorkomen.
@tobiastheebe waarom gebruikt ziggo nu 2 verschillende manieren om dit te configureren
Dat durf ik niet te zeggen, mogelijk speelt het merk CMTS hierbij een rol.
@MR_CHIP schreef:@tobiastheebe waarom gebruikt ziggo nu 2 verschillende manieren om dit te configureren
Heb je een screenshot van jouw configuratie @MR_CHIP ?
@Kermit schreef:
@MR_CHIP schreef:@tobiastheebe waarom gebruikt ziggo nu 2 verschillende manieren om dit te configureren
Heb je een screenshot van jouw configuratie @MR_CHIP ?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.