Hallo Ziggo
Sinds de blackfriday actie ben ik klant geworden bij Ziggo, mijn verbinding is eigenlijk altijd error vrij, geen enkele uncorrectable zowel up als down. Om door een ringetje te halen...en dan uit het niets...klapt het ODFM-A kanaal eruit. Serkan heeft via de mail gekeken dat dit ook op 7 andere modems gelijktijdig gebeurt als het bij mij ook plaats vindt. Daarop is de groepsversterker ontvangen, echter kwam het probleem in de normale frequentie weer terug.
Als ik dan mijn oude topic bekijk, en die van @Marinus hier dan zie je dat het vaker voorkomt. Een veel gebruikt antwoord is: dat is mogelijk storing van buitenaf. Ik denk zelf aan een bug/mismatch tussen CM en CMTS.
Het is bij mij +/- om de 2 weken en maximaal 4 weken. Alles valt dan uit, VPN's en ook de NextMini en Videoland/NetFlix stoppen op dat moment. Erg vervelend als je het vergelijkt met mijn super stabiele glasvezelverbinding van vorig jaar.
Vraagstelling:
Ik Ziggo graag breder laten kijken of er een bug of mismatch is tussen de CMTS en het CM. Hier lijken al wat stappen gezet in dit topic. Mijn verbinding is om door een ringetje te halen zei de monteur, waardes zijn goed zie mijn oude topic. Groepsversterker is vervangen, probleem is gebleven. Ik zou graag het expert team opschakelen omdat ik weet dat dit voor tenminste 3 klanten met een Arris CMTS + Sagemcom speelt waar van er 2 een topic hebben lopen/gehad.
Logs van gisterenavond.
Altijd 0 errors down
Altijd 0 errors down tot moment X waarbij ODFMA faalt, ik denk zelf aan een bug.
Storingen:
08-12-2023 +/- 21:00
02-01-2024 +/- 10:00
29-01-2024 +/- 01:30
21-02-2024 +/- 21:00
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Zojuist was het weer kortstondig offline, UnFi router gaf alarm en de datafeed van mijn applicatie werd weer onderbroken. Tijdstip 11-05-2024 22:06
Gaat weer lekker bij Ziggo.
Ik hang al 18 uur op profiel 12.13 (i.p.v. 9.13).
Hierdoor wordt de upload instabiel en dus mijn netwerk instabiel op het moment dat ik iets naar buiten doe.
@Marinus schreef:Gaat weer lekker bij Ziggo.
Ik hang al 18 uur op profiel 12.13 (i.p.v. 9.13).
Hierdoor wordt de upload instabiel en dus mijn netwerk instabiel op het moment dat ik iets naar buiten doe.
Dat is bij mij ook vaak ik zit zelden op 9 vaker op 10-11 en ook soms urenlang op 12. Volgens de persoon van de techdesk maakt het niet uit. Maar jij en ik ervaren exact hetzelfde: op profiel 12 haal ik geen 100Mbps up.
Op profiel 12 haal ik wel 100mbit up. Maar het ligt aan de belasting van het wijknet wat dan haalbaar is.
@Kermit in een artikel over upload IUCs/DBCs lees ik dat de logica die deze profielen kiest vendor afhankelijk is. Sommige vendors wisselen de beschikbare IUCs kennelijk soms voor alle modems tegelijkertijd (wat logisch is als er voor al het upload signaal ruis is). Als alle modems opeens de "slechtste" modulatie kiezen verlies je zoveel bandbreedte dat er veel 'airtime' nodig is/het kanaal snel vol zit.
Een CMTS kan in principe ook per minislot (= upload tijdslot) de IUC kiezen die een modem gebruikt. Als 12+13 actief zijn en jouw modem krijgt 13 dan betwijfel ik ook of er genoeg bandbreedte is via puur 3.1.
Dus:
Ik denk dat het antwoord op de eerste twee vragen ja is. Bij het derde hopelijk ook.
@tobiastheebe: is er bij het niet-sagemcom meer zichtbaarheid op de IUCs?
De ubee 1318 laat beschikbare iuc's zien niet de actieve modulatie helaas
Hi @Kermit, ik zie dat er een nieuwe modemsessie is gestart. Is er ook een nieuwe terugbel afspraak ingepland of dat nog niet? Ik zie dat hier nog niet terug, dus anders ga ik er achteraan 🙂
Goedemorgen @Welmoed gisteren ben ik niet gebeld, jouw collega moet mij nog even bellen nav de afspraak die voor gisteren gepland stond.
@Welmoed schreef:Hi @Kermit, ik zie dat er een nieuwe modemsessie is gestart. Is er ook een nieuwe terugbel afspraak ingepland of dat nog niet? Ik zie dat hier nog niet terug, dus anders ga ik er achteraan 🙂
goedemorgen @Welmoed ik hoop dat je een fijn zonnig weekend hebt gehad. Het is mij op dit moment wat onduidelijk hoe we nu verder gaan? Gezien het feit dat de belafspraak niet tot stand is gekomen vorige week dinsdag en er nu niets herpland lijkt te zijn?
Hi @Kermit,
Terechte check hoor! Ik heb navraag gedaan bij mijn collega. Naar alle waarschijnlijkheid zoekt hij vanavond even contact met je.
Even geschakeld, je wordt morgenavond gebeld @Kermit
Daar was weer een outage waarneembaar, TV stopte.
Is het toeval, of zijn de T3 timeouts vooral in de avond?
Jouw posts hier gaan vooral over timeouts tijdens de avond/piekuren. Komt dat doordat dit de storingen zijn die je ook opmerkt? Of zitten ze echt vooral in de avond/weekend?
@tdk schreef:Is het toeval, of zijn de T3 timeouts vooral in de avond?
Jouw posts hier gaan vooral over timeouts tijdens de avond/piekuren. Komt dat doordat dit de storingen zijn die je ook opmerkt? Of zitten ze echt vooral in de avond/weekend?
Hi ik merk elke storing op omdat ik mijn VPN dan moet resetten, krijg ik een alert van binnen. De piek van de outages zit zeker rond de middag/avond gedurende de piektijden van het internet in Nederland. Soms nog een glitch in de ochtend of dieper in de nacht, echter veel rond piektijden. Zelf ben ik nog steeds van mening dat we te maken hebben met een softwarematige uitdaging, in configuratie/BUG/CPU etc. Dit lijkt mij heel sterk dat dit ontstaat door ruis van buitenaf, mede omdat mijn hele wijknet is afgelopen per huisaansluiting.
@Welmoed gisteren is de netwerk monteur geweest, erg kundige persoon die ik nog herkende uit de jaren 2021 waarin ik ook dezelfde problemen had voordat ik een jaartje glasvezel heb gekozen. Echt het kaliber van doorpakken en doorzoeken, hij heeft samen met mij gekeken in de tooling en naar de lijn. Het ODFMA effect is tenminste op 7 zwarte sagemcom modems 3.1 op hetzelfde moment te zien. En het gaat dan ook heel de wijk door op hetzelfde moment, ik ben niet de enige, gelukkig. Zelfs op meerdere uitgangen van de HFC node in de wijk, dat is vreemd want dat is fysiek gescheiden toch?
Ze gaan nu een variant van wijkonderhoud toepassen om de trigger uit het netwerk te halen. Ik hoop echt dat ze ook aandacht besteden aan het gevolg. Waarbij ze ook logs gaan verzamelen van het modem/CMTS om het overschakelen van ODFMA/ATDMA te onderzoeken. Iedereen zegt dat het enkele seconden netto zou moeten zijn, maar hier laat het een gat vallen van ruim 2 minuten totale internet outage. Dat kan niet anders dan een software issue zijn, als de visie van Ziggo is "enkele seconden" .
Bewonderings waardig hoe goed jullie dit aanpakken en doorpakken, heel blij met de juiste aandacht.
@Kermit Wat een uitgebreide update van jouw kant, dankjewel! Erg fijn om te lezen dat de netwerkmonteur is geweest en daadwerkelijk geconstateerd heeft dat er issues spelen en dat dit wordt aangepakt. We houden uiteraard via deze weg contact met elkaar net zolang tot het allemaal is verholpen.
@Welmoed goedemorgen op deze lichtblauwe dag, krijgen we eindelijk zon?
Ik ben toe aan een update, ik weet dat ze proactief onderhoud gaan uitvoeren. Ik zag gisteren een storing op mijn postcode gemeld, het internet heeft er die nacht/ochtend 04-06:30 ruim 2 uur uit gelegen. En nu is de storing onder mijn postcode niet meer zichtbaar?
Wat hebben ze uitgevoerd/gevonden kan jij dat delen, mag ook in een PB?
VZINC0001323927_HAS000002983586
Wat er precies uitgevoerd is, kan ik niet inzien. Wel lees ik dat er voor deze week proactief onderhoud ingezet is (zoals je zelf ook al aangaf). Dat zal de "storing" zijn die je op je postcode hebt zien staan. De vraag is natuurlijk hoe het gaat met je verbinding, sinds dit onderhoud! Wat ervaar je? 🙂
@Lycke schreef:Wat er precies uitgevoerd is, kan ik niet inzien. Wel lees ik dat er voor deze week proactief onderhoud ingezet is (zoals je zelf ook al aangaf). Dat zal de "storing" zijn die je op je postcode hebt zien staan. De vraag is natuurlijk hoe het gaat met je verbinding, sinds dit onderhoud! Wat ervaar je? 🙂
Ha @Lycke dat is nog te vroeg om te concluderen wat ik ervaar, per maand klapt tenminste 2-3 op zwart én op meerdere modems in de wijk.
Ik ben benieuwd wat de reden is van de outage gedurende de nacht, wat ze hebben vervangen? Jullie hebben namelijk ook al een ploeg met reactief onderhoud door de wijk gestuurd, wat heeft team proactief dan nu wel gevonden?
Deze outage op 4 juni vroeg in de ochtend kwam dat door een storing of gepland werk?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.