1
Vraag
2
Reacties
Kermit

Level 12
  • 609Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

T3 ODFMA errors, Sagemcom / Arris CMTS mismatch?

Hallo Ziggo

Sinds de blackfriday actie ben ik klant geworden bij Ziggo, mijn verbinding is eigenlijk altijd error vrij, geen enkele uncorrectable zowel up als down. Om door een ringetje te halen...en dan uit het niets...klapt het ODFM-A kanaal eruit. Serkan heeft via de mail gekeken dat dit ook op 7 andere modems gelijktijdig gebeurt als het bij mij ook plaats vindt. Daarop is de groepsversterker ontvangen, echter kwam het probleem in de normale frequentie weer terug.

Als ik dan mijn oude topic bekijk, en die van @Marinus hier dan zie je dat het vaker voorkomt. Een veel gebruikt antwoord is: dat is mogelijk storing van buitenaf. Ik denk zelf aan een bug/mismatch tussen CM en CMTS.

Het is bij mij +/- om de 2 weken en maximaal 4 weken. Alles valt dan uit, VPN's en ook de NextMini en Videoland/NetFlix stoppen op dat moment. Erg vervelend als je het vergelijkt met mijn super stabiele glasvezelverbinding van vorig jaar.

Vraagstelling:

Ik Ziggo graag breder laten kijken of er een bug of mismatch is tussen de CMTS en het CM.  Hier lijken al wat stappen gezet in dit topic. Mijn verbinding is om door een ringetje te halen zei de monteur, waardes zijn goed zie mijn oude topic. Groepsversterker is vervangen, probleem is gebleven. Ik zou graag het expert team opschakelen omdat ik weet dat dit voor tenminste 3 klanten met een Arris CMTS + Sagemcom speelt waar van er 2 een topic hebben lopen/gehad.

Logs van gisterenavond.

Kermit_0-1708594378185.png

Altijd 0 errors down

Kermit_1-1708594406067.png

Altijd 0 errors down tot moment X waarbij ODFMA faalt, ik denk zelf aan een bug.

Kermit_2-1708594449315.png

Storingen:
08-12-2023 +/- 21:00

02-01-2024 +/- 10:00

29-01-2024 +/- 01:30

21-02-2024 +/- 21:00

199 Reacties 199
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34851Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

Er was een reset om onbekende reden, zoals aangegeven. Daarna mislukte de US initial ranging even, ook niet duidelijk waarom.

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 609Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

@tobiastheebe  schreef:

Er was een reset om onbekende reden, zoals aangegeven. Daarna mislukte de US initial ranging even, ook niet duidelijk waarom.

Kermit_0-1713296869811.png

Dit geeft de site aan, kan je hier ook proactief een SMSje over ontvangen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34851Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

De SMS-functie is inderdaad soms beschikbaar als werkzaamheden of een storing nog gaande zijn/is.

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 609Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

@tobiastheebe  schreef:

De SMS-functie is inderdaad soms beschikbaar als werkzaamheden of een storing nog gaande zijn/is.

Ja dat klopt die heb ik wel gebruik. Toen ik in 2021 en eerder Ziggo klant was kreeg ik SMSjes met " we gaan over 7 dagen bij u in de wijk aan de slag, dat kan tot een onderbreking leiden".  Deze proactieve SMSjes kan ik niet meer vinden om in te stellen?

MR_CHIP

Level 19
  • 12965Posts
  • 139Oplossingen
  • 4330Likes

ik kreeg die soms via de mail ipv sms of vaak helemaal niks geen aankondiging meer 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14344Posts
  • 1188Oplossingen
  • 6285Likes

Hey @Kermit . Geplande werkzaamheden worden doorgaans per mail (en dan ook per sms) doorgegeven. Niet alle werkzaamheden zijn echter ver vooraf bekend en soms is het nodig ad hoc te werken, waardoor vooraf informeren niet mogelijk is. Dat zal hier denk ik ook het geval zijn geweest. 

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 609Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

We zijn nog aan het monitoren, ze hebben wel iets gedaan in de wijk sinds 16-04, upload lijkt ook beter te gaan. Je collega ging nog kijken Lycke of het een node split is geweest?

Upload lijkt ook strakker sinds +/- de 16e.

Kermit_0-1714500624284.png

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 2170Posts
  • 200Oplossingen
  • 1515Likes

Dag @Kermit, fijn dat het beter lijkt te gaan. Ik lees dat je telefonisch contact het gehad met mijn collega en dat er op 14 mei nog een terugbel afspraak ingepland staat om te bespreken hoe het ervoor staat en controles uit te voeren. Merk je in de tussentijd nog bijzonderheden meld het dan gerust zodat ik dit kan verwerken in het al openstaande ticket.

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 609Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

Hi Ziggo

helaas gisterenavond weer mis. TV op zwart inclusief T3 en uiteindelijk T4 errors. 

Ik heb even snel wat screenshots op mobiel gemaakt. Wil je ze toevoegen aan het dossier?

30-04 rond 23u

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 609Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

IMG_1116.jpeg

IMG_0999.png

IMG_0998.png

IMG_0997.png

Goedemorgen. Helaas alweer 2 outages gehad die tot volledige uitval hebben geresulteerd. Vannacht is het modem (weer) uit zichzelf gereboot en de andere keer zijn de logs ook bij gesloten waarbij het coax segment onderbroken leek te zijn. 

Het lijkt helaas nog niet beter te gaan 😞

Marinus

Level 16
  • 1374Posts
  • 40Oplossingen
  • 425Likes

@Kermit 

Ik vind vooral de herstart van het modem zonder voorafgaande errors (in het log) opvallend.

Bij mij herstartte het modem een dag eerder ook, maar daar gingen T4 errors aan vooraf.

Hierna had ik ook weer nieuwe IPv4 en IPv6 adressen. 
Zijn deze bij jou hetzelfde gebleven of ook veranderd?

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 609Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

@Marinus  schreef:

@Kermit 

Ik vind vooral de herstart van het modem zonder voorafgaande errors (in het log) opvallend.

Bij mij herstartte het modem een dag eerder ook, maar daar gingen T4 errors aan vooraf.

Hierna had ik ook weer nieuwe IPv4 en IPv6 adressen. 
Zijn deze bij jou hetzelfde gebleven of ook veranderd?

Het modem wist de “onbelangrijke” errors bij een reboot, dat is jammer maar helaas in de lijn der verwachting. Het zou fijn zijn als Ziggo nog syslog in hun centrale infra zou loggen van modems met een active polling ivm problemen. Alhoewel je bij een modem crash vaak niet in syslog ziet wat er gebeurt, immers het modem valt spontaan uit. Je wilt dan console output hebben, dat is wel complex. 

IPv4 en IPv6 blijven hetzelfde omdat ik er een OPNsense router achter heb met instellingen om IPv6 te behouden. 

Waar ik mij vooral zorgen over maak is het aantal spontane modem reboots die jij en ik doormaken. Dat loopt toch aardig op zo de laatste weken. 

Marinus

Level 16
  • 1374Posts
  • 40Oplossingen
  • 425Likes

@Kermit 

De T4 errors vlak voor de reboot waren nog gewoon zichtbaar in het netwerklog.

Een nieuw IPv4 adres krijg je meestal alleen bij een nieuwe router of bij netwerkveranderingen bij Ziggo.

Ik krijg bij vrijwel iedere onvrijwillige herstart van de Sagemcom een nieuwe IPv6 prefix. Het gedeelte daarachter blijft hetzelfde (EUI64) met privacy extensions aan.

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 609Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

@Marinus  schreef:

@Kermit 

De T4 errors vlak voor de reboot waren nog gewoon zichtbaar in het netwerklog.

Een nieuw IPv4 adres krijg je meestal alleen bij een nieuwe router of bij netwerkveranderingen bij Ziggo.

Ik krijg bij vrijwel iedere onvrijwillige herstart van de Sagemcom een nieuwe IPv6 prefix. Het gedeelte daarachter blijft hetzelfde (EUI64) met privacy extensions aan.

Helaas de T4 is van een ander tijdstip. Volgens mij is het wel volgens ontwerp dat een cablemodem volledig herstart als hij het CMTS kwijt is voor timer x periode? @tobiastheebe 

Dan zou je een T4 voor de reboot verwachten en die zie je niet. Mijn gevoel zegt een bug die een kernel crash veroorzaakt. Volledig gebaseerd op gissen omdat logs niet te achterhalen zijn voor ons als gebruikers. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34851Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

Een T4 timeout geeft aan dat de periodieke heartbeat tussen CM en CMTS (elke 30 seconden) mislukt, dit resulteert over het algemeen inderdaad in een tuner reset. De reset van vandaag (0:16) had echter een andere (vermoedelijk firmware-gerelateerde) oorzaak.

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 609Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

IMG_1132.png

@Welmoed  twee spontane modem reboots binnen 24hr is echt onacceptabel. Jullie hebben een volledig test en beta programma? Waarom zitten deze fouten nog in productie firmware?

En hoe kunnen we het voorkomen?

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 609Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

IMG_1139.png@tobiastheebe  schreef:

Een T4 timeout geeft aan dat de periodieke heartbeat tussen CM en CMTS (elke 30 seconden) mislukt, dit resulteert over het algemeen inderdaad in een tuner reset. De reset van vandaag (0:16) had echter een andere (vermoedelijk firmware-gerelateerde) oorzaak.

Vannacht heeft het er ruim 3 uur uit gelegen. Ik kan mij niet voorstellen dat Ziggo op zaterdag op zondag nacht onderhoud uitvoert?

Het DOCSIS netwerk was offline in mijn wijk als mijn interpretatie juist is?

IMG_1140.png

  

IMG_1138.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34851Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

Er leek i.i.g. 3 uur geen signaal te zijn.

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 2170Posts
  • 200Oplossingen
  • 1515Likes

Dag @Kermit, er was een storing gaande in je wijk, vandaar dat het modem offline was. Ik heb je overige updates gedeeld in het ticket die nog open staat zodat mijn collega waar je een terugbel afspraak mee hebt staan op 14 mei daar voor je naar kan kijken.

Marinus

Level 16
  • 1374Posts
  • 40Oplossingen
  • 425Likes

@Welmoed 

Mooi dat een gedeelte van de problemen simpel te verklaren was.

Maar, waarom is jouw laatste post niet voor mij zichtbaar in mijn meldingsfeed?

Wellicht ook niet voor @Kermit .

Zo mist hij mogelijk belangwekkende informatie.