1
Vraag
2
Reacties
Kermit

Level 12
  • 610Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

T3 ODFMA errors, Sagemcom / Arris CMTS mismatch?

Hallo Ziggo

Sinds de blackfriday actie ben ik klant geworden bij Ziggo, mijn verbinding is eigenlijk altijd error vrij, geen enkele uncorrectable zowel up als down. Om door een ringetje te halen...en dan uit het niets...klapt het ODFM-A kanaal eruit. Serkan heeft via de mail gekeken dat dit ook op 7 andere modems gelijktijdig gebeurt als het bij mij ook plaats vindt. Daarop is de groepsversterker ontvangen, echter kwam het probleem in de normale frequentie weer terug.

Als ik dan mijn oude topic bekijk, en die van @Marinus hier dan zie je dat het vaker voorkomt. Een veel gebruikt antwoord is: dat is mogelijk storing van buitenaf. Ik denk zelf aan een bug/mismatch tussen CM en CMTS.

Het is bij mij +/- om de 2 weken en maximaal 4 weken. Alles valt dan uit, VPN's en ook de NextMini en Videoland/NetFlix stoppen op dat moment. Erg vervelend als je het vergelijkt met mijn super stabiele glasvezelverbinding van vorig jaar.

Vraagstelling:

Ik Ziggo graag breder laten kijken of er een bug of mismatch is tussen de CMTS en het CM.  Hier lijken al wat stappen gezet in dit topic. Mijn verbinding is om door een ringetje te halen zei de monteur, waardes zijn goed zie mijn oude topic. Groepsversterker is vervangen, probleem is gebleven. Ik zou graag het expert team opschakelen omdat ik weet dat dit voor tenminste 3 klanten met een Arris CMTS + Sagemcom speelt waar van er 2 een topic hebben lopen/gehad.

Logs van gisterenavond.

Kermit_0-1708594378185.png

Altijd 0 errors down

Kermit_1-1708594406067.png

Altijd 0 errors down tot moment X waarbij ODFMA faalt, ik denk zelf aan een bug.

Kermit_2-1708594449315.png

Storingen:
08-12-2023 +/- 21:00

02-01-2024 +/- 10:00

29-01-2024 +/- 01:30

21-02-2024 +/- 21:00

201 Reacties 201
Meldingen
Aan Uit
Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 610Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

@Welmoed  schreef:

Hi @Kermit, zonde dat er nog steeds geen contact met je is opgenomen door onze technische afdeling. Sorry daarvoor. 

Zojuist heb ik verhaal gehaald en er blijkt nog een onderzoek te lopen. Er zal spoedig een update geplaatst worden in het al lopende ticket met eventuele conclusie(s) en vervolgstappen.

Ha @Welmoed dank voor je openheid dat er nog een onderzoek loopt. Ik kijk uit naar de contact momenten en wat inhoudelijke feedback. Technisch zijn we nog niet op het punt dat ik het als klant stabiel genoeg ervaar. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14344Posts
  • 1188Oplossingen
  • 6286Likes

Hey @Kermit . 3 dagen terug is er een update op je modem gedaan. Hoe gaat het met de verbinding de afgelopen 3 dagen? 🙂 

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 610Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

@Lycke  schreef:

Hey @Kermit. 3 dagen terug is er een update op je modem gedaan. Hoe gaat het met de verbinding de afgelopen 3 dagen? 🙂 

Ha Lycke dat gaat goed, de fout ontstaat vaak rond de 14-21 dagen. 

Wlmpie

Level 11
  • 551Posts
  • 11Oplossingen
  • 172Likes

Update: monteur heeft zojuist aop vervangen en het oude aop zat door de groene kabel heen vastgeschroefd. Dus wellicht was dat de oorzaak van het af en toe uitvallen van de verbinding. Verder nu ook een andere splitter zodat er geen ruis vanuit de tv kabels teruggaat het Ziggo netwerk in. Hopelijk werkt alles nu vlekkeloos.

IMG_20240730_091442_MP.jpg

IMG_20240730_091330_MP.jpg

IMG_20240730_091753_MP.jpg

IMG_20240730_091140_MP.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34867Posts
  • 2568Oplossingen
  • 17534Likes

@Wlmpie Dat was erg slordig van die vorige monteur, vermoedelijk nog net geen totale sluiting tussen de kern en kopermantel. De coaxinstallatie ziet er nu prima uit.

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 610Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

@tobiastheebe vannacht was er een onderbreking. Weet jij wat er om 01:38 gebeurde en wat is de “dynamic range window violation”?

Dank voor je hulp. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34867Posts
  • 2568Oplossingen
  • 17534Likes

Er was i.i.g. een kortstondige uitval in de downstream, mogelijk a.g.v. een signaalonderbreking. De betekenis van DRW (violations) heb ik eerder in andere topics al toegelicht.

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 610Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

@tobiastheebe  schreef:

Er was i.i.g. een kortstondige uitval in de downstream, mogelijk a.g.v. een signaalonderbreking. De betekenis van DRW (violations) heb ik eerder in andere topics al toegelicht.

Dank op die manier zoeken werkt wel. Heb er even 2 uitgelicht. De laatste was bij mij van toepassing. 

De DRW violation geeft aan dat in de upstream het vermogen fluctueert, de door de CMTS voorgestelde serie vermogens voor de US-kanalen had een te grote spreiding (> 12 dB).

DRW violations komen vaak gelijktijdig met fluctuerende Tx power en/of wisselen tussen IUC's op het OFDMA-kanaal voor en zijn niet ongebruikelijk.

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 610Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

IMG_2403.png

6-8 is niet zo’n fijne dag, in de vroege ochtend onderhoud en later in de avond op prime time 22:42 alles wat met internet verbonden is valt uit. Blijkt weer het ODFMA kanaal te zijn. 

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 610Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

Hallo Ziggo @Lycke  recent is afgesproken dat mijn modem uit bridge zou gaan en men extra logging zou activeren. Op 11-9 23:00 is er een verstoring geweest, zou jij het team willen vragen hun meest recente gegevens te analyseren mij te bellen?

Kermit_0-1726219921795.png

Kermit_1-1726219943848.png

Je ziet dat er één ODFMA kanaal wegvalt de tweede blijft up, en toch is er packetloss.

Marinus

Level 16
  • 1374Posts
  • 40Oplossingen
  • 425Likes

@Kermit 

2 OFDMA kanalen lijken dus niet te helpen tegen verstoringen?

Als vraag voor de inhoudelijk deskundigen:

Hoe kiest het modem met welk kanaal verbonden wordt? Of is het gewoon 50% kans? Dus 50% minder kans op verstoringen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34867Posts
  • 2568Oplossingen
  • 17534Likes

In principe worden beide OFDMA-kanalen gelijktijdig gebruikt. Twee kanalen is niet bedoeld als redundantie/failover, maar voor meer capaciteit.

Marinus

Level 16
  • 1374Posts
  • 40Oplossingen
  • 425Likes

@tobiastheebe 

Voor mijn begrip: als een verbindng OFDMA kanaal "1" gebruikt en daarop is een verstoring, dan wordt niet overgeschakeld naar kanaal "2'?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34867Posts
  • 2568Oplossingen
  • 17534Likes

Jawel, alleen blijft het modem de ranging op kanaal '1' proberen en als dat mislukt dan is het gevolg packet loss en/of hoge latency, zoals ook te zien is in de screenshots van Kermit. Alleen Ziggo kan ervoor zorgen dat kanaal '1' in het geheel niet meer gekoppeld wordt door de CMTS-configuratie aan te passen.

Marinus

Level 16
  • 1374Posts
  • 40Oplossingen
  • 425Likes

2 OFDMA kanalen zijn dus niet "de oplossing", alleen een lapmiddel. De verbindig gaat niet helemaal down.

Hoge latency geeft overigens het gevoel van "geen reactie = verbinding down".

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 2174Posts
  • 200Oplossingen
  • 1520Likes

@Kermit, uiteraard heb ik direct het ticket aangevuld met je informatie en het verzoek voor telefonisch contact doorgegeven!

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 610Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

Goedemorgen even een update, Ziggo is nog steeds volop aan het onderzoeken. Dikke complimenten voor het doorzettingsvermogen!

• Metingen in router modus met de SamKnows module vanaf het modem op IP loss.
  • In het wijknet gaan nog steeds gelijktijdig meerdere modems offline, ze gaan daar komende periode verder naar kijken in het wijkcentrum. De uitval van ODFMA vindt plaats over meerdere coax "groepen" en meerdere eindversterkers. Wat in mijn bescheiden mening moet duiden op een probleem, vanaf de HFC/Wijkcentrum node of hoger naar het CMTS. Slechte SFP, vieze glasvezel waar CRC errors op zitten, coax connector rot in het wijkcentrum op de HFC node. Kortom "hoog" in de topologie.
Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 610Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Sagemcom-F3896LG-geen-DHCPv6-PD-prefixen-voor-achterliggende/...

Voor dit topic in routermodus, is nu ook aandacht binnen Ziggo. Ze hebben het probleem nagebouwd en zien hetzelfde gedrag, hopelijk komt er een oplossing voor in een nieuwe firmware. Je krijgt wel DHCPv6-PD adressen toebedeeld, het blijft onmogelijk om te communiceren over IPv6 naar buiten toe. Als je een eigen router achter het zwarte Ziggo modem plaatst, router achter router.

Ze zijn de wijk (weer) rond geweest en hebben een slechte multitap gevonden die is vervangen. Erg fijn dat Ziggo zo hun best doet om e.a. te herstellen.

Kermit
Topicstarter
Level 12
  • 610Posts
  • 4Oplossingen
  • 174Likes

@Welmoed  schreef:

@Kermit, uiteraard heb ik direct het ticket aangevuld met je informatie en het verzoek voor telefonisch contact doorgegeven!

@Welmoed het ging weer onderuit, kan jij vragen of ze dit weer terug zagen op meerdere modems? Ze hebben net de wijk weer langsgelopen en zijn denk ik benieuwd naar dit tijdstip. Dit keer op het hoge ODFMA kanaal.

Kermit_0-1727940493223.png

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4651Posts
  • 613Oplossingen
  • 2384Likes

@Kermit Ai, dat is een domper. Ik heb je voorbeeld gedeeld met mijn collega's.