Hallo Ziggo
Sinds de blackfriday actie ben ik klant geworden bij Ziggo, mijn verbinding is eigenlijk altijd error vrij, geen enkele uncorrectable zowel up als down. Om door een ringetje te halen...en dan uit het niets...klapt het ODFM-A kanaal eruit. Serkan heeft via de mail gekeken dat dit ook op 7 andere modems gelijktijdig gebeurt als het bij mij ook plaats vindt. Daarop is de groepsversterker ontvangen, echter kwam het probleem in de normale frequentie weer terug.
Als ik dan mijn oude topic bekijk, en die van @Marinus hier dan zie je dat het vaker voorkomt. Een veel gebruikt antwoord is: dat is mogelijk storing van buitenaf. Ik denk zelf aan een bug/mismatch tussen CM en CMTS.
Het is bij mij +/- om de 2 weken en maximaal 4 weken. Alles valt dan uit, VPN's en ook de NextMini en Videoland/NetFlix stoppen op dat moment. Erg vervelend als je het vergelijkt met mijn super stabiele glasvezelverbinding van vorig jaar.
Vraagstelling:
Ik Ziggo graag breder laten kijken of er een bug of mismatch is tussen de CMTS en het CM. Hier lijken al wat stappen gezet in dit topic. Mijn verbinding is om door een ringetje te halen zei de monteur, waardes zijn goed zie mijn oude topic. Groepsversterker is vervangen, probleem is gebleven. Ik zou graag het expert team opschakelen omdat ik weet dat dit voor tenminste 3 klanten met een Arris CMTS + Sagemcom speelt waar van er 2 een topic hebben lopen/gehad.
Logs van gisterenavond.
Altijd 0 errors down
Altijd 0 errors down tot moment X waarbij ODFMA faalt, ik denk zelf aan een bug.
Storingen:
08-12-2023 +/- 21:00
02-01-2024 +/- 10:00
29-01-2024 +/- 01:30
21-02-2024 +/- 21:00
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De foutmeldingen zien er inderdaad heel bekend uit.
Hier is het opvallend stil met (fout)meldingen in het netwerklog na een reboot van de Sagemcom maandag.
Laten we wat feiten verzamelen, bij mij lijkt het vanaf de 2e week uptime te ontstaan.
Verander jij nog wel eens wat in je Sagemcom, bijvoorbeeld poort-forwarding, etc?
Ik houd het in de gaten.
Mijn UBC1318 is ook verbonden met een Cadant/Arris/CommScope CMTS, maar in december voor het laatst uitval van OFDMA. Ik betwijfel dat het specifiek met de F3896 te maken heeft. Dit type modem kent wel vreemd gedrag i.c.m. een Cisco CMTS; dan komen regelmatig MDD timeouts voor. Het modem van MR_CHIP is trouwens met een Casa CMTS verbonden.
2024-02-22 03:00:26 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option 2024-02-21 21:48:13 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-21 19:48:09 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 10 13. 2024-02-21 17:48:05 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13. 2024-02-21 17:47:09 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-18 15:00:27 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option 2024-02-16 21:18:44 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-16 19:18:40 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-15 03:00:26 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option 2024-02-14 02:16:07 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-14 00:16:03 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 10 13. 2024-02-13 22:15:59 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13. 2024-02-13 21:30:20 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 10 13. 2024-02-13 19:30:16 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13. 2024-02-13 18:19:14 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-13 05:35:04 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3. 2024-02-13 05:34:37 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3. 2024-02-13 00:23:42 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-12 22:23:38 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-12 18:51:47 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3. 2024-02-12 18:51:19 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3. 2024-02-12 18:35:07 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-12 16:35:02 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-12 15:56:44 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-12 13:56:39 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-12 13:40:44 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-12 13:18:51 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3. 2024-02-12 13:18:28 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3. 2024-02-12 13:18:24 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 3. 2024-02-12 13:17:56 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3. 2024-02-12 13:17:42 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3. 2024-02-12 13:17:28 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.
Na 60 dagen uptime:
@Marinus het modem staat in bridge ik verander nooit iets aan de instellingen omdat het gewoonweg niet kan.
@tobiastheebe schreef:Mijn UBC1318 is ook verbonden met een Cadant/Arris/CommScope CMTS, maar in december voor het laatst uitval van OFDMA. Ik betwijfel dat het specifiek met de F3896 te maken heeft. Dit type modem kent wel vreemd gedrag i.c.m. een Cisco CMTS; dan komen regelmatig MDD timeouts voor. Het modem van MR_CHIP is trouwens met een Casa CMTS verbonden.
2024-02-22 03:00:26 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option 2024-02-21 21:48:13 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-21 19:48:09 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 10 13. 2024-02-21 17:48:05 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13. 2024-02-21 17:47:09 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-18 15:00:27 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option 2024-02-16 21:18:44 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-16 19:18:40 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-15 03:00:26 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option 2024-02-14 02:16:07 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-14 00:16:03 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 10 13. 2024-02-13 22:15:59 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13. 2024-02-13 21:30:20 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 10 13. 2024-02-13 19:30:16 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13. 2024-02-13 18:19:14 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-13 05:35:04 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3. 2024-02-13 05:34:37 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3. 2024-02-13 00:23:42 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-12 22:23:38 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-12 18:51:47 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3. 2024-02-12 18:51:19 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3. 2024-02-12 18:35:07 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-12 16:35:02 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-12 15:56:44 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-12 13:56:39 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13. 2024-02-12 13:40:44 | notice | US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13. 2024-02-12 13:18:51 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3. 2024-02-12 13:18:28 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3. 2024-02-12 13:18:24 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 3. 2024-02-12 13:17:56 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3. 2024-02-12 13:17:42 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3. 2024-02-12 13:17:28 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.
Na 60 dagen uptime:
Dat is het vreemde het is geheel schoon 0,0 errors net als jij. En toch klapt het er dan uit voor alleen het ODFMA upstream gedeelte. ODFM downstream blijft gewoon goed.
Alsof de modem en CMTS uit sync raken.
Mijn Sagemcom staat NIET in bridge en ik verander nog wel eens iets aan de instellingen (poort forwarding).
Mijn niet onderbouwde hypothese was dat er "fouten" in de tabellen optreden waardoor het modem/router instabiel wordt (uit sync?).
Echter als de Sagemcom bij jou in bridge staat zal dat niet de (primaire) oorzaak zijn.
Ik houd het in de gaten.
@tobiastheebe hebben deze OFDMA errors nu wel of niet met elkaar te maken met een groter probleem binnen ziggo ik had ze paar weken niet en nu lopen ze weer redelijk op
Ik denk dat het huidige OFDMA-kanaal op ~15 MHz (onder de ATDMA-kanalen) uitgefaseerd moet worden i.v.m. een te hoge ruisvloer in dit gedeelte frequentiespectrum. Dit is eerder al gemitigeerd met het uitschakelen van data IUC's 10 + 11 op het CMTS, maar deze zijn later weer opnieuw ingeschakeld met 9 als extra IUC. Het OFDMA-kanaal op ~63 MHz (boven de ATDMA-kanalen, op sommige locaties met hoog verbruik in de upstream al aanwezig, zoals bij Marinus) zou m.i. de standaard moet worden, dit kanaal kan tevens uitgebreid worden naar de maximale breedte van 96 MHz. Beide kanalen zijn nu 15~20 MHz breed. Voorwaarde is wel het vervangen van de diplexfilters in de versterkers (65/85 → 204/258 MHz).
@tobiastheebe schreef:Ik denk dat het huidige OFDMA-kanaal op ~15 MHz (onder de ATDMA-kanalen) uitgefaseerd moet worden i.v.m. een te hoge ruisvloer in dit gedeelte frequentiespectrum. Dit is eerder al gemitigeerd met het uitschakelen van data IUC's 10 + 11 op het CMTS, maar deze zijn later weer opnieuw ingeschakeld met 9 als extra IUC. Het OFDMA-kanaal op ~63 MHz (boven de ATDMA-kanalen, op sommige locaties met hoog verbruik in de upstream al aanwezig, zoals bij Marinus) zou m.i. de standaard moet worden, dit kanaal kan tevens uitgebreid worden naar de maximale breedte van 96 MHz. Beide kanalen zijn nu 15~20 MHz breed.
is mijn kanaal dan wel op de juiste ruisvloer
zo ziet het eruit en heeft het nu om dit door te geven als project-suggestie naar moderator
is mijn kanaal dan wel op de juiste ruisvloer
Dat is alleen met een spectrum analyzer zichtbaar.
Ziggo kan er ook voor kiezen om op het 'lage' OFDMA-kanaal alleen de IUC's met lagere modulaties aan te bieden, zoals de eerder gekozen 12 + 13, om de stabiliteit te verhogen. Verdere uitrol van het 'hoge' OFDMA-kanaal is echter ook dan van belang om de capaciteit op peil te houden.
@tobiastheebe schreef:is mijn kanaal dan wel op de juiste ruisvloerDat is alleen met een spectrum analyzer zichtbaar.
Ziggo kan er ook voor kiezen om op het 'lage' OFDMA-kanaal alleen de IUC's met lagere modulaties aan te bieden, zoals de eerder gekozen 12 + 13, om de stabiliteit te verhogen. Verdere uitrol van het 'hoge' OFDMA-kanaal is echter ook dan van belang om de capaciteit op peil te houden.
ik herinner me idd dit topic o.a
https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Ziggo-Docsis-Spectrum-Zaanstad/td-p/1256330
@MR_CHIP schreef:
@tobiastheebe schreef:Ik denk dat het huidige OFDMA-kanaal op ~15 MHz (onder de ATDMA-kanalen) uitgefaseerd moet worden i.v.m. een te hoge ruisvloer in dit gedeelte frequentiespectrum. Dit is eerder al gemitigeerd met het uitschakelen van data IUC's 10 + 11 op het CMTS, maar deze zijn later weer opnieuw ingeschakeld met 9 als extra IUC. Het OFDMA-kanaal op ~63 MHz (boven de ATDMA-kanalen, op sommige locaties met hoog verbruik in de upstream al aanwezig, zoals bij Marinus) zou m.i. de standaard moet worden, dit kanaal kan tevens uitgebreid worden naar de maximale breedte van 96 MHz. Beide kanalen zijn nu 15~20 MHz breed.
is mijn kanaal dan wel op de juiste ruisvloer
zo ziet het eruit en heeft het nu om dit door te geven als project-suggestie naar moderator
@tobiasthebee wil jij een mod inseinen om deel te nemen aan de discussie?
Wij hebben morgen als T.E.A.M. weer een video call, ik ga dan even vragen of er een verbeterplan opgesteld kan worden.
@tobiastheebe schreef:Wij hebben morgen als T.E.A.M. weer een video call, ik ga dan even vragen of er een verbeterplan opgesteld kan worden.
Hoe verliep het gesprek, is er iets over te delen met ons?
De call is om 16:00.
Ik heb hier ook last van, verbinding even weg. Ook blijf ik maar t4 meldingen houden. Alles is al nagekeken, Sagecom zelfs vervangen voor een andere maar lost het probleem niet op. Verbonden op Casa cmts.
Veel T3 meldingen in de log ook:
27-02-2024 03:54:26 | critical | Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:98:8f:91:a5:b1;CMTS-MAC=00:17:10:91:c6:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
27-02-2024 03:49:05 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=94:98:8f:91:a5:b1;CMTS-MAC=00:17:10:91:c6:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
@tobiastheebe schreef:De call is om 16:00.
Tobias in de verbeterplannen kan ook een subtiele verandering aan de modem configuratie onderzocht worden. Waarom neemt ATDMA het niet over van ODFMA op het moment dat dit kanaal uitvalt, je hebt wel eens eerder beschreven dat dit technisch mogelijk moet zijn. Als ik alle berichten lees dan is het door Ziggo niet geactiveerd?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.