De Ziggo SmartWifi app: versie NL 2.28
Let op: Vanaf 27 juni wordt de nieuwste versie van de Ziggo SmartWifi app gefaseerd uitgerold. Hier hoef je verder niets voor te doen en je ontvangt de update op je apparaat zoals gebruikelijk. Heb je...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
De laatste tijd krijg ik steeds meer T3 errors, dit is van de laatste 10 dagen:
1 | 57800000 | 44.8 | 5120 | 64 qam | 7 |
2 | 28600000 | 43 | 2560 | 64 qam | 12 |
3 | 31800000 | 43.8 | 2560 | 64 qam | 11 |
4 | 37100000 | 43 | 5120 | 64 qam | 10 |
5 | 44000000 | 44 | 5120 | 64 qam | 9 |
6 | 50900000 | 43.8 | 5120 | 64 qam | 8 |
1 | ATDMA | 0 | 0 | 10 | 0 |
2 | ATDMA | 0 | 0 | 99 | 0 |
3 | ATDMA | 0 | 0 | 113 | 0 |
4 | ATDMA | 0 | 0 | 106 | 0 |
5 | ATDMA | 0 | 0 | 91 | 0 |
6 | ATDMA | 0 | 0 | 120 | 0 |
Opgelost! Ga naar oplossing.
We wachten het telefoontje in dat geval nog even af.
De kabel is natuurlijk niet kapot als in hij ligt in tweeën, maar hij kan zeker wel beschadigd zijn waardoor het niet werkt zoals het zou moeten.
Laat maar even weten wanneer de BAM contact opgenomen heeft.
@Jiri schreef:We wachten het telefoontje in dat geval nog even af.
De kabel is natuurlijk niet kapot als in hij ligt in tweeën, maar hij kan zeker wel beschadigd zijn waardoor het niet werkt zoals het zou moeten.
Laat maar even weten wanneer de BAM contact opgenomen heeft.
Vanmiddag gebeld door de Bam en ze komen as maandag om de kabel eventueel te vervangen.
Hey @Boris de Kat
Hoe is het gisteren gegaan?
@Jiri schreef:Hey @Boris de Kat
Hoe is het gisteren gegaan?
Ik was in de veronderstelling dat er een aantal mannen zouden komen om de buitenkabel te vervangen maar er kwam maar 1 man, die alleen maar wat gemeten heeft.
Volgens hem is er niks mis met de kabel, hij had nu gemeten zonder dat het modem aangesloten was en zag niks vreemds.
De vorige monteur had vreemde signalen gemeten vanaf de EV naar mijn woning maar toen was het modem aangesloten, wat mij dus nog steeds doet denken dat het in het modem zit, hij zag wel een heel lichte instraling van signalen van buitenaf en heeft de EV wat hoger gezet.
Het liefst zou ik dus een Docsic 3.1 modem krijgen ipv deze Arris connectbox, nu ik eraan terug denk, zijn eigenlijk de problemen al begonnen op het moment dat ik dit modem in 2019 kreeg.
Waar ik nog steeds ook last van heb is het downloaden, dat begint meestal op normale snelheid maar zie je om de paar minuten inkakken tot 10 MB/s.
Ook met de Puma6 test op DSLReports is het wisselend, de ene keer zie ik geen enkel rood kruisje en volgende keer een flink aantal maar met downloaden is het altijd een drama.
Net weer geprobeerd en viel het wel mee maar eerder in het topic had ik al eens een test geplaatst tijdens het downloaden, wat toen een drama was.
Ik hoop nu dus op een modemwissel, een Docsis 3.1, een Ubee of als 2e keus een Connect V2 anders ga ik zelf wat andere dingen ondernemen!
Dat had ik eerlijk gezegd ook verwacht na de meldingen van de laatste monteur. Wat fijn dat dit allemaal niet nodig was en eigenlijk alles in order leek. Toch ook wel frustrerend omdat er eigenlijk niet zoveel aan de hand was.
Wat heeft de monteur precies gezegd over de instraling van buitenaf?
De hele reden dat er een monteur komt is namelijk om dit op te lossen. Dat begrijp ik dan niet zo goed.
Het blijft raar dat je problemen blijft houden met het downloaden.
Kun je uitleggen hoe je dit downloaden doet?
Zit je met een computer rechtstreeks bekabeld op het modem of verloopt dit via wifi, een wifibooster, router of een switch?
De monteur was er niet erg duidelijk over maar merkte het tussendoor op maar was niet zo erg volgens hem, hij dacht ook dat de kabel misschien een beetje uitgedroogd kon zijn, het zit hier al zo'n 40 a 45 jaar tegen de gevel van de flat.
Ik download wel eens via Spotnet bij Sunny-usenet, maar heb ook wel eens andere usenet-providers geprobeerd, ook op rustige tijden, om 02:00 in de nacht, toen deed zich dat ook voor.
Ik zie het ook als ik een update download voor een programma of updates op mijn Ipad of Iphone en bij snelheidstesten.
Mijn computer is rechtstreeks via een cat 7 kabel aan het modem verbonden, eerst een cat 5E, die heb ik vervangen omdat ik eerst dacht dat het misschien daar aan zou liggen.
Ik heb een paar testen bijgevoegd die ofwel inkakten tijdens de test of heeel traag begonnen en andere keren is het weer normaal.
Zou je een schermprint van de systeem-informatie van je pc willen plaatsen?
Dank. Die config is prima en kan worden uitgesloten als (mede)oorzaak.
Zou je een nieuwe schermprint willen plaatsen van de netwerk historie van het modem?
@KBX458 schreef:Dank. Die config is prima en kan worden uitgesloten als (mede)oorzaak.
Zou je een nieuwe schermprint willen plaatsen van de netwerk historie van het modem?
Bij deze:
23/02/2022 08:46:7 | notice | LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22/02/2022 20:58:20 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22/02/2022 18:17:14 | notice | LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22/02/2022 17:46:11 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22/02/2022 14:20:13 | notice | LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22/02/2022 08:25:43 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22/02/2022 08:00:11 | notice | LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 19:49:12 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 18:48:50 | notice | LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 17:02:10 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 15:58:17 | notice | LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 14:53:5 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 14:49:2 | notice | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 13:28:21 | notice | LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 13:26:17 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 13:16:3 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 13:15:21 | notice | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 13:11:13 | notice | LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 13:01:28 | notice | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21/02/2022 12:30:40 | critical | Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
Op de downstream vallen af en toe kanalen uit, getuige de RCS melding.
De T4 melding duidt ook op een niet vlekkeloze communicatie tussen modem en CMTS.
Bovenstaande, evenals de T3 meldingen, worden getriggerd door ruis.
Ik ben benieuwd naar de aanwezigheid van downstream RS errors.
Kan je daar ook nog een schermprint van plaatsen?
@KBX458 De T4 melding is van de monteur, op dat tijdstip trok hij de splitter uit de AOP en om 14:49 heb ik de splitter er even uitgehaald om een afdeklat terug te plaatsen.
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 618000000 | 6.5 | 38 | 256 qam | 3 |
2 | 610000000 | 6.8 | 38 | 256 qam | 2 |
3 | 602000000 | 6.8 | 38 | 256 qam | 1 |
4 | 634000000 | 5.9 | 38 | 256 qam | 5 |
5 | 642000000 | 6 | 38 | 256 qam | 6 |
6 | 650000000 | 6.5 | 38 | 256 qam | 7 |
7 | 674000000 | 7.9 | 38 | 256 qam | 10 |
8 | 682000000 | 7.4 | 38 | 256 qam | 11 |
9 | 690000000 | 7.1 | 38 | 256 qam | 12 |
10 | 722000000 | 7 | 38 | 256 qam | 16 |
11 | 730000000 | 6.6 | 38 | 256 qam | 17 |
12 | 738000000 | 6.9 | 38 | 256 qam | 18 |
13 | 746000000 | 6.5 | 38 | 256 qam | 19 |
14 | 754000000 | 6.5 | 38 | 256 qam | 20 |
15 | 762000000 | 6.5 | 38 | 256 qam | 21 |
16 | 770000000 | 6 | 38 | 256 qam | 22 |
17 | 778000000 | 6.1 | 38 | 256 qam | 23 |
18 | 802000000 | 6.3 | 38 | 256 qam | 26 |
19 | 810000000 | 6 | 38 | 256 qam | 27 |
20 | 818000000 | 6.1 | 38 | 256 qam | 28 |
21 | 826000000 | 6 | 38 | 256 qam | 29 |
22 | 834000000 | 6.3 | 38 | 256 qam | 30 |
23 | 842000000 | 6 | 38 | 256 qam | 31 |
24 | 850000000 | 5.8 | 38 | 256 qam | 32 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 | Locked | 38.6 | 42 | 0 |
2 | Locked | 38.9 | 9126 | 0 |
3 | Locked | 38.9 | 20 | 0 |
4 | Locked | 38.6 | 115 | 0 |
5 | Locked | 38.6 | 47 | 0 |
6 | Locked | 38.9 | 30 | 0 |
7 | Locked | 38.9 | 18 | 0 |
8 | Locked | 38.9 | 26 | 0 |
9 | Locked | 38.6 | 21 | 0 |
10 | Locked | 38.6 | 24 | 0 |
11 | Locked | 38.9 | 20 | 0 |
12 | Locked | 38.9 | 22 | 0 |
13 | Locked | 38.9 | 23 | 0 |
14 | Locked | 38.9 | 39 | 0 |
15 | Locked | 38.6 | 26 | 0 |
16 | Locked | 38.9 | 4361 | 0 |
17 | Locked | 38.9 | 19 | 0 |
18 | Locked | 38.6 | 26 | 0 |
19 | Locked | 38.9 | 34 | 0 |
20 | Locked | 38.9 | 17 | 0 |
21 | Locked | 38.9 | 29 | 0 |
22 | Locked | 38.9 | 44 | 0 |
23 | Locked | 38.9 | 31 | 0 |
24 | Locked | 38.9 | 25 | 0 |
Een aantal zaken op een rij:
Er zijn op een aantal downstream-kanalen een veel groter aantal pre RS errors aanwezig dan op de overige kanalen.
De post RS staan vooralsnog op nul.
De uitval van een aantal downstream-kanalen (RCS melding)
In het coaxsegment is dus een belemmering aanwezig, die er voor zorgt, dat codewords beschadigd binnenkomen en worden hersteld door het modem. Het lukt om alle beschadigingen te corrigeren, getuige de post RS van nul op alle kanalen.
Dit vergt de benodigde rekenkracht van de modem-processor, die niet kan worden gebruikt voor de download, waardoor deze inzakt.
Een andere uitleg kan ik niet bedenken.
Ik denk dus dat er nogmaals een monteur zeer kritisch het coaxsegment moet gaan pulsen.
De moderators hebben een seintje gekregen.
Nee, ik ben nu klaar met de monteurs die elkaar tegenspreken, die T3 errors zie ik iedere keer ook bij anderen en heb hier wel eens gelezen dat het een bug in het modem is.
Ik zie voor mezelf maar 2 opties:
Overstappen op Giga internet, dan krijg ik een nieuw modem, en na een maand weer terug of zo...
Zelf een modem aanschaffen, ik zit te denken aan de FRITZ!Box 7583.... nee, dit is niet fout.
Een T3 is een melding, dat er gedurende een bepaalde tijd geen respons is gekomen op een ranging request.
Een timer dus. Dit is vrijwel altijd ruis gerelateerd. T3's zijn verder in jouw situatie niet verantwoordelijk voor de ondervonden problemen. En het is zeker geen bug.
Overstap naar een Giga abonnement raad ik af zolang het probleem niet is opgelost. Docsis 3.1 is nog kritischer met betrekking tot het signaal.
@KBX458 schreef:Een T3 is een melding, dat er gedurende een bepaalde tijd geen respons is gekomen op een ranging request.
Een timer dus. Dit is vrijwel altijd ruis gerelateerd. T3's zijn verder in jouw situatie niet verantwoordelijk voor de ondervonden problemen.
Overstap naar een Giga abonnement raad ik af zolang het probleem niet is opgelost.
Merkwaardig dan dat er altijd maar één T3 error tussen de inlogtijdstippen zit en dat ik die ook altijd in de logs zie bij anderen.
Wat ook heel merkwaardig is dat als er een monteur ingepland wordt, mijn klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen, de monteur komt eigenlijk altijd voor niks
Ik wacht nog even op een reactie van een Ziggo medewerker voor ik een beslissing neem.
Het is geen loos dreigement, ik heb mijn email al nagenoeg helemaal overgezet naar een gmx.com adres en dit jaar nog kan ik overstappen op glasvezel van T-Mobile en volgend jaar komt daar ook KPN bij, beide zijn bezig in mijn woonplaats.
Via KPN kan ik nu 200 Mbit krijgen, de kast tot waar al glasvezel ligt, kan ik zien vanuit mijn raam, dus.....
Eén T3 tussen inlogtijdstippen hoeft niet merkwaardig te zijn. Vermeldingen in het log bij iemand anders, zegt iets over de verbinding bij die ander, is op jouw verbinding niet van toepassing en kan en mag je niet vergelijken.
Het modem stuurt een ranging request naar de CMTS. Zolang daar een respons op komt, is er niks aan de hand. Pas na 16 ranging requests, waarop geen respons komt, treedt er een T3 melding op.
Dit heeft op de download(snelheid) geen invloed.
Net weer even gekeken en zie nu ineens dit:
(edit)
Er verscheen ook dit in de log:
23/02/2022 10:16:11 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 | Locked | 38.6 | 70 | 68 |
2 | Locked | 38.9 | 9252 | 65 |
3 | Locked | 38.6 | 42 | 89 |
4 | Locked | 38.9 | 150 | 63 |
5 | Locked | 38.6 | 62 | 81 |
6 | Locked | 38.6 | 55 | 73 |
7 | Locked | 38.9 | 57 | 95 |
8 | Locked | 40.3 | 59 | 78 |
9 | Locked | 38.9 | 42 | 71 |
10 | Locked | 38.9 | 52 | 86 |
11 | Locked | 38.9 | 46 | 95 |
12 | Locked | 38.9 | 44 | 78 |
13 | Locked | 38.9 | 48 | 92 |
14 | Locked | 38.9 | 60 | 82 |
15 | Locked | 38.9 | 42 | 117 |
16 | Locked | 38.9 | 4486 | 83 |
17 | Locked | 38.9 | 41 | 77 |
18 | Locked | 38.6 | 48 | 83 |
19 | Locked | 38.9 | 58 | 80 |
20 | Locked | 38.9 | 37 | 85 |
21 | Locked | 38.9 | 54 | 103 |
22 | Locked | 38.9 | 61 | 187 |
23 | Locked | 38.9 | 55 | 87 |
24 | Locked | 38.9 | 41 | 70 |
Na iedere herstart van het modem, door bijvoorbeeld een T4 melding, worden alle tellers op nul gezet.
Nu kan je zien dat de aantallen na verloop van tijd oplopen; ook de post RS verschijnen. Er is dus overduidelijk ruis aanwezig op het coaxsegment waarop je bent aangesloten.
@KBX458 schreef:Na iedere herstart van het modem, door bijvoorbeeld een T4 melding, worden alle tellers op nul gezet.
Nu kan je zien dat de aantallen na verloop van tijd oplopen; ook de post RS verschijnen. Er is dus overduidelijk ruis aanwezig op het coaxsegment waarop je bent aangesloten.
Nu is de vraag waar dat vandaan komt, zou het niet kunnen komen van buren die geen account bij Ziggo hebben, zij hebben tenslotte een "open" AOP waar niks op aangesloten is.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Let op: Vanaf 27 juni wordt de nieuwste versie van de Ziggo SmartWifi app gefaseerd uitgerold. Hier hoef je verder niets voor te doen en je ontvangt de update op je apparaat zoals gebruikelijk. Heb je...