1
Vraag
2
Reacties
Boris de Kat
Expert
Expert
  • 763Posts
  • 16Oplossingen
  • 191Likes

T3 Errors

De laatste tijd krijg ik steeds meer T3 errors, dit is van de laatste 10 dagen:

Router status

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
15780000044.8512064 qam7
22860000043256064 qam12
33180000043.8256064 qam11
43710000043512064 qam10
54400000044512064 qam9
65090000043.8512064 qam8


Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1ATDMA00100
2ATDMA00990
3ATDMA001130
4ATDMA001060
5ATDMA00910
6ATDMA001200
137 Reacties 137
Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 1615Posts
  • 189Oplossingen
  • 472Likes

We wachten het telefoontje in dat geval nog even af.
De kabel is natuurlijk niet kapot als in hij ligt in tweeën, maar hij kan zeker wel beschadigd zijn waardoor het niet werkt zoals het zou moeten. 
Laat maar even weten wanneer de BAM contact opgenomen heeft.

Boris de Kat
Expert topicstarter
Expert
  • 763Posts
  • 16Oplossingen
  • 191Likes

@Jiri  schreef:

We wachten het telefoontje in dat geval nog even af.
De kabel is natuurlijk niet kapot als in hij ligt in tweeën, maar hij kan zeker wel beschadigd zijn waardoor het niet werkt zoals het zou moeten. 
Laat maar even weten wanneer de BAM contact opgenomen heeft.


Vanmiddag gebeld door de Bam en ze komen as maandag om de kabel eventueel te vervangen.

Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 1615Posts
  • 189Oplossingen
  • 472Likes

Hey @Boris de Kat

Hoe is het gisteren gegaan?

Boris de Kat
Expert topicstarter
Expert
  • 763Posts
  • 16Oplossingen
  • 191Likes

@Jiri  schreef:

Hey @Boris de Kat

Hoe is het gisteren gegaan?


Ik was in de veronderstelling dat er een aantal mannen zouden komen om de buitenkabel te vervangen maar er kwam maar 1 man, die alleen maar wat gemeten heeft.

Volgens hem is er niks mis met de kabel, hij had nu gemeten zonder dat het modem aangesloten was en zag niks vreemds.

De vorige monteur had vreemde signalen gemeten vanaf de EV naar mijn woning maar toen was het modem aangesloten, wat mij dus nog steeds doet denken dat het in het modem zit, hij zag wel een heel lichte instraling van signalen van buitenaf en heeft de EV wat hoger gezet.

Het liefst zou ik dus een Docsic 3.1 modem krijgen ipv deze Arris connectbox, nu ik eraan terug denk, zijn eigenlijk de problemen al begonnen op het moment dat ik dit modem in 2019 kreeg.

Waar ik nog steeds ook last van heb is het downloaden, dat begint meestal op normale snelheid maar zie je om de paar minuten inkakken tot 10 MB/s.

Ook met de Puma6 test op DSLReports is het wisselend, de ene keer zie ik geen enkel rood kruisje en volgende keer een flink aantal maar met downloaden is het altijd een drama.

Net weer geprobeerd en viel het wel mee maar eerder in het topic had ik al eens een test geplaatst tijdens het downloaden, wat toen een drama was.

Ik hoop nu dus op een modemwissel, een Docsis 3.1, een Ubee of als 2e keus een Connect V2 anders ga ik zelf wat andere dingen ondernemen!

Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 1615Posts
  • 189Oplossingen
  • 472Likes

Dat had ik eerlijk gezegd ook verwacht na de meldingen van de laatste monteur. Wat fijn dat dit allemaal niet nodig was en eigenlijk alles in order leek. Toch ook wel frustrerend omdat er eigenlijk niet zoveel aan de hand was.

Wat heeft de monteur precies gezegd over de instraling van buitenaf?
De hele reden dat er een monteur komt is namelijk om dit op te lossen. Dat begrijp ik dan niet zo goed.

Het blijft raar dat je problemen blijft houden met het downloaden. 
Kun je uitleggen hoe je dit downloaden doet?
Zit je met een computer rechtstreeks bekabeld op het modem of verloopt dit via wifi, een wifibooster, router of een switch?

Boris de Kat
Expert topicstarter
Expert
  • 763Posts
  • 16Oplossingen
  • 191Likes

De monteur was er niet erg duidelijk over maar merkte het  tussendoor op maar was niet zo erg volgens hem, hij dacht ook dat de kabel misschien een beetje uitgedroogd kon zijn, het zit hier al zo'n 40 a 45 jaar tegen de gevel van de flat.

 

Ik download wel eens via Spotnet bij Sunny-usenet, maar heb ook wel eens andere usenet-providers geprobeerd, ook op rustige tijden, om 02:00 in de nacht, toen deed zich dat ook voor.

Ik zie het ook als ik een update download voor een programma of updates op mijn Ipad of Iphone en bij snelheidstesten.

Mijn computer is rechtstreeks via een cat 7 kabel aan het modem verbonden, eerst een cat 5E, die heb ik vervangen omdat ik eerst dacht dat het misschien daar aan zou liggen.

Ik heb een paar testen bijgevoegd die ofwel inkakten tijdens de test of heeel traag begonnen en andere keren is het weer normaal.

 

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 7360Posts
  • 325Oplossingen
  • 3587Likes

Zou je een schermprint van de systeem-informatie van je pc willen plaatsen?

Boris de Kat
Expert topicstarter
Expert
  • 763Posts
  • 16Oplossingen
  • 191Likes

@KBX458  schreef:

Zou je een schermprint van de systeem-informatie van je pc willen plaatsen?


@KBX458  Bedoel je dit?

 

2022-02-23.png

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 7360Posts
  • 325Oplossingen
  • 3587Likes

Dank. Die config is prima en kan worden uitgesloten als (mede)oorzaak. 

Zou je een nieuwe schermprint willen plaatsen van de netwerk historie van het modem?

Boris de Kat
Expert topicstarter
Expert
  • 763Posts
  • 16Oplossingen
  • 191Likes

@KBX458  schreef:

Dank. Die config is prima en kan worden uitgesloten als (mede)oorzaak. 

Zou je een nieuwe schermprint willen plaatsen van de netwerk historie van het modem?


Bij deze:

23/02/2022 08:46:7noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/02/2022 20:58:20criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/02/2022 18:17:14noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/02/2022 17:46:11criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/02/2022 14:20:13noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/02/2022 08:25:43criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/02/2022 08:00:11noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 19:49:12criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 18:48:50noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 17:02:10criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 15:58:17noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 14:53:5criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 14:49:2noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 13:28:21noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 13:26:17Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 13:16:3criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 13:15:21noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 13:11:13noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 13:01:28noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/02/2022 12:30:40criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 7360Posts
  • 325Oplossingen
  • 3587Likes

Op de downstream vallen af en toe kanalen uit, getuige de RCS melding.

De T4 melding duidt ook op een niet vlekkeloze communicatie tussen modem en CMTS.

Bovenstaande, evenals de T3 meldingen, worden getriggerd door ruis.

Ik ben benieuwd naar de aanwezigheid van downstream RS errors.

Kan je daar ook nog een schermprint van plaatsen? 

 

Boris de Kat
Expert topicstarter
Expert
  • 763Posts
  • 16Oplossingen
  • 191Likes

@KBX458  De T4 melding is van de monteur, op dat tijdstip trok hij de splitter uit de AOP en om 14:49 heb ik de splitter er even uitgehaald om een afdeklat terug te plaatsen.

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16180000006.538256 qam3
26100000006.838256 qam2
36020000006.838256 qam1
46340000005.938256 qam5
5642000000638256 qam6
66500000006.538256 qam7
76740000007.938256 qam10
86820000007.438256 qam11
96900000007.138256 qam12
10722000000738256 qam16
117300000006.638256 qam17
127380000006.938256 qam18
137460000006.538256 qam19
147540000006.538256 qam20
157620000006.538256 qam21
16770000000638256 qam22
177780000006.138256 qam23
188020000006.338256 qam26
19810000000638256 qam27
208180000006.138256 qam28
21826000000638256 qam29
228340000006.338256 qam30
23842000000638256 qam31
248500000005.838256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.6420
2Locked38.991260
3Locked38.9200
4Locked38.61150
5Locked38.6470
6Locked38.9300
7Locked38.9180
8Locked38.9260
9Locked38.6210
10Locked38.6240
11Locked38.9200
12Locked38.9220
13Locked38.9230
14Locked38.9390
15Locked38.6260
16Locked38.943610
17Locked38.9190
18Locked38.6260
19Locked38.9340
20Locked38.9170
21Locked38.9290
22Locked38.9440
23Locked38.9310
24Locked38.9250
KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 7360Posts
  • 325Oplossingen
  • 3587Likes

Een aantal zaken op een rij:

Er zijn op een aantal downstream-kanalen een veel groter aantal pre RS errors aanwezig dan op de overige kanalen.

De post RS staan vooralsnog op nul.

De uitval van een aantal downstream-kanalen (RCS melding)

In het coaxsegment is dus een belemmering aanwezig, die er voor zorgt, dat codewords beschadigd binnenkomen en worden hersteld door het modem. Het lukt om alle beschadigingen te corrigeren, getuige de post RS van nul op alle kanalen.

Dit vergt de benodigde rekenkracht van de modem-processor, die niet kan worden gebruikt voor de download, waardoor deze inzakt.

Een andere uitleg kan ik niet bedenken.

Ik denk dus dat er nogmaals een monteur zeer kritisch het coaxsegment moet gaan pulsen.  

De moderators hebben een seintje gekregen.

 

Boris de Kat
Expert topicstarter
Expert
  • 763Posts
  • 16Oplossingen
  • 191Likes

Nee, ik ben nu klaar met de monteurs die elkaar tegenspreken, die T3 errors zie ik iedere keer ook bij anderen en heb hier wel eens gelezen dat het een bug in het modem is.

 

Ik zie voor mezelf maar 2 opties:

Overstappen op Giga internet, dan krijg ik een nieuw modem, en na een maand weer terug of zo...

Zelf een modem aanschaffen, ik zit te denken aan de FRITZ!Box 7583.... nee, dit is niet fout.

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 7360Posts
  • 325Oplossingen
  • 3587Likes

Een T3 is een melding, dat er gedurende een bepaalde tijd geen respons is gekomen op een ranging request.

Een timer dus. Dit is vrijwel altijd ruis gerelateerd. T3's zijn verder in jouw situatie niet verantwoordelijk voor de ondervonden problemen. En het is zeker geen bug.

Overstap naar een Giga abonnement raad ik af zolang het probleem niet is opgelost. Docsis 3.1 is nog kritischer met betrekking tot het signaal.

Boris de Kat
Expert topicstarter
Expert
  • 763Posts
  • 16Oplossingen
  • 191Likes

@KBX458  schreef:

Een T3 is een melding, dat er gedurende een bepaalde tijd geen respons is gekomen op een ranging request.

Een timer dus. Dit is vrijwel altijd ruis gerelateerd. T3's zijn verder in jouw situatie niet verantwoordelijk voor de ondervonden problemen.

Overstap naar een Giga abonnement raad ik af zolang het probleem niet is opgelost.


Merkwaardig dan dat er altijd maar één T3 error tussen de inlogtijdstippen zit en dat ik die ook altijd in de logs zie bij anderen.

Wat ook heel merkwaardig is dat als er een monteur ingepland wordt, mijn klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen, de monteur komt eigenlijk altijd voor niks

Ik wacht nog even op een reactie van een Ziggo medewerker voor ik een beslissing neem.

Het is geen loos dreigement, ik heb mijn email al nagenoeg helemaal overgezet naar een gmx.com adres en dit jaar nog kan ik overstappen op glasvezel van T-Mobile en volgend jaar komt daar ook KPN bij, beide zijn bezig in mijn woonplaats.

Via KPN kan ik nu 200 Mbit krijgen, de kast tot waar al glasvezel ligt, kan ik zien vanuit mijn raam, dus.....

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 7360Posts
  • 325Oplossingen
  • 3587Likes

Eén T3 tussen inlogtijdstippen hoeft niet merkwaardig te zijn. Vermeldingen in het log bij iemand anders, zegt iets over de verbinding bij die ander, is op jouw verbinding niet van toepassing en kan en mag je niet vergelijken.

Het modem stuurt een ranging request naar de CMTS.  Zolang daar een respons op komt, is er niks aan de hand. Pas na 16 ranging requests, waarop geen respons komt, treedt er een T3 melding op.

Dit heeft op de download(snelheid) geen invloed.

Boris de Kat
Expert topicstarter
Expert
  • 763Posts
  • 16Oplossingen
  • 191Likes

Net weer even gekeken en zie nu ineens dit:

(edit)

Er verscheen ook dit in de log:

23/02/2022 10:16:11Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:a9:9a:9b;CMTS-MAC=00:17:10:93:db:a9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.67068
2Locked38.9925265
3Locked38.64289
4Locked38.915063
5Locked38.66281
6Locked38.65573
7Locked38.95795
8Locked40.35978
9Locked38.94271
10Locked38.95286
11Locked38.94695
12Locked38.94478
13Locked38.94892
14Locked38.96082
15Locked38.942117
16Locked38.9448683
17Locked38.94177
18Locked38.64883
19Locked38.95880
20Locked38.93785
21Locked38.954103
22Locked38.961187
23Locked38.95587
24Locked38.94170
KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 7360Posts
  • 325Oplossingen
  • 3587Likes

Na iedere herstart van het modem, door bijvoorbeeld een T4 melding, worden alle tellers op nul gezet.

Nu kan je zien dat de aantallen na verloop van tijd oplopen; ook de post RS verschijnen. Er is dus overduidelijk ruis aanwezig op het coaxsegment waarop je bent aangesloten.

Boris de Kat
Expert topicstarter
Expert
  • 763Posts
  • 16Oplossingen
  • 191Likes

@KBX458  schreef:

Na iedere herstart van het modem, door bijvoorbeeld een T4 melding, worden alle tellers op nul gezet.

Nu kan je zien dat de aantallen na verloop van tijd oplopen; ook de post RS verschijnen. Er is dus overduidelijk ruis aanwezig op het coaxsegment waarop je bent aangesloten.


Nu is de vraag waar dat vandaan komt, zou het niet kunnen komen van buren die geen account bij Ziggo hebben, zij hebben tenslotte een "open" AOP waar niks op aangesloten is.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic