1
Vraag
2
Reacties
Señor Sjon

Level 4
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Synology NAS niet benaderbaar met nieuw Sagemcom modem

Na de doorlopende perikelen met het DHCP IP-bereik en deze niet te kunnen wijzigen (hier), kom ik ook niet meer op mijn NAS (Synology DS411) met het nieuwe modem.

Wat heb ik gedaan?

  • Fixed-IP uit NAS gehaald.
  • NAS o.b.v. DHCP het IP-adres van het modem laten krijgen.
  • O.b.v. MAC de NAS een eigen IP gegeven binnen het bereik van het modem.
  • Synology Assistant laten zoeken op verschillende apparaten.

Maar het mag niet baten. De NAS komt met het juiste IP wel voor in het modem bij aangesloten apparaten (rechtstreeks op poort 1), maar hem pingen of bereiken... ho maar. Synology Assistant kan er ook niks mee en ook de rechtstreeks find/router functie van Synology en het IP-adres zelf werken in geen enkele browser.

 

Sluit ik de oude witte Compal weer aan en dupliceer ik de instellingen, dan is de NAS gewoon te benaderen zoals vanouds via al mijn systemen. Dus het gaat ergens mis tussen de NAS en het nieuwe modem.

 

Is dit weer één van de leuke bugs van de Sagemcom? Ik begin dat apparaat nu al aardig zat te worden. Hoe krijg ik het oude modem weer geactiveerd i.p.v. betatester te zijn van dit prutding? Ik snap wel dat mensen steeds sterker naar vrije modemkeuze omzien met dit soort stunts.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Señor Sjon
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Uiteindelijk was de softreset van de netwerkinstelling van de NAS (4 seconden reset achterop indrukken) de oplossing. Vreemd genoeg staat nu alles precies zoals eerst, toen hij niet kon verbinden. Na reset kan de boel nu wel verbinden. Schiet mij maar lek.

Bekijk in context

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Om van de QNAP naar buiten te kunnen zou je normaal geen acties hoeven te ondernemen.

Het kan zijn dat FW instellingen van de Sagecom in de weg zitten. Ik ken dat ding verder niet maar zie hier wel eens wat voorbij komen om daar wat uit te zetten en dat het dan wel werkt.

 

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

@Vader1967 Als toevoeging op de reactie van S4R: kun je inloggen op de webinterface van het modem via 192.168.178.1 en alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall? (Ik neem vooralsnog aan dat je geen aangepast LAN-subnet gebruikt.)

Bekijk in context

26 Reacties 26
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

"Is dit weer één van de leuke bugs van de Sagemcom?"

Vreemd probleem, dDit is de 1e keer dat ik een dergelijk probleem lees over de Sagemcom.

 

Een Ziggo moderator komt hier binnenkort langs om naar je probleem te kijken.

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1063Likes

en als je de nas alleen op dhcp laat staan kom je er dan bij met poort 5000 of 5001

dus bivoorbeeld http://192.168.178.200:5000

DHCP instellen doe je dan via het oude modem.

Als het dan werkt dan zou je de nas weer een eigen ip kunnen geven.

Señor Sjon
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Nee, die poorten geven een time-out. In het apparaatoverzicht in het modem is de NAS wel gewoon zichtbaar en krijgt ook de naam van het apparaat mee. Heb het met de 178 en 0 varianten geprobeerd.

 

Zodra ik het via de Compal (die je terug moet sturen...) probeer, werkt alles gewoon. Kan alleen nog verzinnen dat de Broadcom in het modem en de DS411 elkaar niet tof vinden(?)

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Als je Windows gebruikt kan het zijn dat het “nieuwe” netwerk op je PC op openbaar is gezet. Dit heeft gevolg dat andere netwerk apparaten zoals je NAS en printers niet bereikbaar zijn. Meestal is dit op te lossen door in Windows op je PC het LAN en/of Wifi netwerk weer op prive te zetten. zie  Microsoft support wifi netwerk privé maken .

Señor Sjon
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Nope staan allemaal op privé. Firewall uitzetten maakt ook niet uit. Ik wil eigenlijk niet de NAS resetten, aangezien ik er met het oude modem gewoon bijkan. Ik heb bij de vorige modemwissel naar de witte compal vanaf de EPC3925 dit soort problemen helemaal niet gehad. Was inpluggen, netwerk IP-bereik instellen en doooor!

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes
Señor Sjon
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Uiteindelijk was de softreset van de netwerkinstelling van de NAS (4 seconden reset achterop indrukken) de oplossing. Vreemd genoeg staat nu alles precies zoals eerst, toen hij niet kon verbinden. Na reset kan de boel nu wel verbinden. Schiet mij maar lek.

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Niet te lang over nadenken. Het werkt weer en dat is het belangrijkste.

Vader1967

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hier een vergelijkbaar probleem.
Volgens de meegeleverde papieren eerst een "backup" van mijn oude witte Compal gemaakt, alvorens ik de Sagemcom modem heb aangesloten.
De modem heeft een aantal dingen meegenomen, maar zeker niet alle !

De Compal modem werkte bij mij perfect, en nu is het met de Sagemcom een chaos !
Zelf heb ik een QNAP NAS, en mijn NAS is wel te benaderen via het uitgegeven IP adres(sen) (meerdere poorten in mijn NAS), maar ik kan geen

verbinding maken via de cloud van QNAP.
Deze cloudservervice is om updates te verkrijgen, en om via een mobiel apparaat toegang te krijgen tot de NAS.

 

- in het thuisnetwerk is de NAS te benaderen (ook via een mediaspeler)

- extern via het internet krijg ik géén verbinding

 

Er is geen WAN-IP uitgegeven door de modem (?), en de juiste DNS-server (oud UPC-gebied) staat ingevuld.

De "cloudservice" gaat via DDNS, maar daar kan ik alleen maar kiezen tussen een aantal providers in de modeminstellingen, maar ik zou niet weten hoe de DDNS service dan zou moeten lopen om toegang te krijgen tot de cloudservice van de QNAP-NAS.

 

Heeft iemand een suggestie om dit op te lossen ?

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Om van de QNAP naar buiten te kunnen zou je normaal geen acties hoeven te ondernemen.

Het kan zijn dat FW instellingen van de Sagecom in de weg zitten. Ik ken dat ding verder niet maar zie hier wel eens wat voorbij komen om daar wat uit te zetten en dat het dan wel werkt.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

@Vader1967 Als toevoeging op de reactie van S4R: kun je inloggen op de webinterface van het modem via 192.168.178.1 en alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall? (Ik neem vooralsnog aan dat je geen aangepast LAN-subnet gebruikt.)

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

@tobiastheebe  je moet op @Vader1967  reageren 😁

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

@S4R  schreef:

@tobiastheebe  je moet op @Vader1967  reageren 😁


Bedankt, gecorrigeerd.

 

Er is geen WAN-IP uitgegeven door de modem (?)

Het WAN IPv4-adres is toegewezen aan de modemrouter zelf en kun je vinden op de pagina Beheer → Informatie. Je hebt dit IP-adres niet nodig om via myQNAPcloud te verbinden.

Vader1967

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

tobiastheebe & S4R hartelijk dank voor jullie hulp !!!! 👏

 

Er waren wat instellingen meegekomen naar het nieuwe modem, die nu niet werkte.

De instellingen van de firewall gewijzigd zoals voorgesteld, eventuele reserveringen in de instellingen verwijderd.

Nu heeft de modem een WAN IPv4 adres toegewezen aan de NAS, DDNS was weer in te stellen, de internetverbinding werkt weer, en de cloudsservice is weer bereikbaar.
Kortom .... het werkt weer goed dankzij jullie (ik wist even niet meer waar ik het moest zoeken)

 

KLASSE !!!!!!

Vader1967

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hallo allemaal,

 

Nog even een update/probleempje:
Zoals al eerder vermeld, werkt QNAP met een cloudservice.
Je hebt een account https://[ID].myqnapcloud.com

Als ik dit account benader vanaf mijn PC (WiFi) d.m.v. een snelkoppeling, dan werkt dit perfect.

Als ik ditzelfde probeer te doen via mijn GSM of Tablet op 5G, dan werkt dit plotseling niet meer.
In de NAS ook gezocht of de FTP wel aan staat, en op poort 21 .... maar dat is zo.
Blijkbaar moet er in de Modem een instelling gezet worden, maar even geen idee hoe & wat.

Ook een gedeelde downloadlink werkt wel via mijn PC (verbonden via WiFi), maar de ontvanger kan de link

niet openen !
Mijn NAS heeft twee poorten, dus ook 2 IP-adressen.
Kan iemand mij op weg helpen, want ik kom er even niet uit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Naar welk(e) IP-adres(sen) verwijst [ID].myqnapcloud.com? Dit zou i.i.g. het externe IPv4-adres moeten zijn zoals vermeld op bijvoorbeeld deze site.

Vader1967

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Het vermelde IPv4 adres in de link, is degene die met het eerdere probleem niet zichtbaar was als WAN-IP.
WAN-IP QNAP.jpg

Op de één of andere manier is de NAS niet te benaderen via een mobiel netwerk (4-5G), dit werkte wel met

de Compal modem.
Via WiFi werkt het wel, maar via mobiel netwerk dus niet (?????)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Is er een firewall actief op de NAS? Zo ja, dan blokkeert die mogelijk IP-adressen buiten het LAN. Als je vanuit het LAN met het WAN IP-adres verbindt, ongeacht wel/niet via het DDNS-domein van QNAP, dan komt de verbinding op de NAS binnen met het interne IP-adres van de modemrouter, normaliter 192.168.178.1 (hairpin/loopback NAT).

Vader1967

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor je hulp.
Helaas is dit het niet, aan de instellingen van de firewall heb ik niets meer veranderd.
Wel heb ik heel even de firewall uitgezet om de link (via 4-5G) op mijn mobiel te proberen, maar ook nu doet deze link het nog steeds niet.

Uiteraard heb ik de firewall weer aangezet.

Het werkte met de Compal gewoon prima, en sinds de Sagemcom modem werkt het niet (meer).
Vandaar ook mijn vraag over een mogelijke instelling die ik in deze Dagemcom modem zou kunnen wijzigen.

Mijn kennis is niet groot van netwerk(en), dus hopelijk kan iemand mij op weg helpen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic