1
Vraag
2
Reacties
Niekert

Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Synology NAS heeft geen internet toegang

Hallo,

Ik heb sinds ik bij Ziggo zit geregeld mot met mijn Synology NAS die geen verbinding heeft met internet. Allereerst had ik aanvankelijk een IPv6 adres waar de NAS niet tegen kon. Toen was er een paar maand later weer wat aan de hand en heb ik adhv andere topics her en der enkele port forwards moeten instellen op de boel aan de praat te krijgen.
en nu heb ik recent een datasnelheid update gekregen, en nu blijkt het weer aan de hand te zijn.

Op de NAS heb ik een fixed IP ingesteld (192.168.178.12). Ik heb een connectbox, wat ik helaas toch een ongelooflijk onding moet vinden. Toevallig krijgt de nas steeds het adres wat ik heb ingesteld, maar ik krijg er ook geen gereserveerd adres doorgedrukt.

Ik begrijp helaas niet al teveel van netwerk instellingen, en de brakke UI van de connectbox maakt het er niet veel beter op. Wat kan ik het beste proberen in te stellen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Niekert
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Ok bedankt, dat is logisch. Echter, het IP adres was nooit het probleem volgens mij, of het nu fixed of DHCP uitgegeven was.

Ik heb nog wat meer onderzoek gedaan. De NAS bleef emmeren dat er DNS problemen waren en 2 of meer routers in het netwerk zouden zijn, die ik toch echt niet heb. Ik heb in de nas mijn interne router adres (192.168.178.1) en alternatief 8.8.8.8 (google) als DNS op gegeven. Dat hielp niet.

Toen in de connectbox router tijdelijk de firewall uitgezet. Weer niks. Toen de firewall weer aan, en nu werkt het. Nou moe? Is dit normaal? Past dat instellingen aan die dit veroorzaken, of is het echt gewoon de brakke router?

Bekijk in context

5 Reacties 5
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Wat als je de NAS een eigen IP adres geeft buiten de DHCP server?
Als ik me niet vergis start die bij 192.167.178.10

Dus apparaten waar je een eigen adres in kunt stellen een IP adres gebruiken van:
192.168.178.2 - 192.168.178.9
Dan kan de DHCP server niet in de weg zitten en er is een stabiele verbinding.
Ik heb zo hier alles ingesteld in b.v. printers e.d. altijd hetzelfde IP adres voor hetzelfde apparaat.
Niekert
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Be rt wrote:
Wat als je de NAS een eigen IP adres geeft buiten de DHCP server?
Als ik me niet vergis start die bij 192.167.178.10

Dus apparaten waar je een eigen adres in kunt stellen een IP adres gebruiken van:
192.168.178.2 - 192.168.178.9
Dan kan de DHCP server niet in de weg zitten en er is een stabiele verbinding.
Ik heb zo hier alles ingesteld in b.v. printers e.d. altijd hetzelfde IP adres voor hetzelfde apparaat.


Ok, het lijkt erop dat ik inderdaad niet een adres eindigend op 12 had kunnen gebruiken, dat wil de connectbox niet. Ik gebruik nu 192.168.178.9 voor mijn nas, en ik heb daar nu een reservering voor gemaakt op het mac adres, dus dat lukte! In de NAS instelling op DHCP gezet, en ook daar pakt ie nu dat adres. Ik heb de port forwards ook aangepast naar dat adres.

Maar, behalve het IP adres is er niks gewijzigd en wil het ding helaas nog het net niet op.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als je NAS een vast IP adres heeft buiten de DHCP pool, dan hoef je geen reservering meer te maken, omdat de DHCP server er zich niet mee bemoeid en kun de port forward direct toepassen.
Niekert
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Ok bedankt, dat is logisch. Echter, het IP adres was nooit het probleem volgens mij, of het nu fixed of DHCP uitgegeven was.

Ik heb nog wat meer onderzoek gedaan. De NAS bleef emmeren dat er DNS problemen waren en 2 of meer routers in het netwerk zouden zijn, die ik toch echt niet heb. Ik heb in de nas mijn interne router adres (192.168.178.1) en alternatief 8.8.8.8 (google) als DNS op gegeven. Dat hielp niet.

Toen in de connectbox router tijdelijk de firewall uitgezet. Weer niks. Toen de firewall weer aan, en nu werkt het. Nou moe? Is dit normaal? Past dat instellingen aan die dit veroorzaken, of is het echt gewoon de brakke router?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Geen idee, maar wel fijn dat het opgelost is, ik begrijp er ook niets van.

Mijn volgende tip zou dan ook niet verder komen dan modem van de stroom of een volledige reset door de resetknop achterop 15 seconden ingedrukt houden.

Mogelijk heeft het iets gereset in de firewall.

In ieder geval veel succes gewenst verder.:relaxed:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic