Niekert
Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Synology NAS geen toegang naar buiten, valt steeds weg (firewall?)

Goedenavond allen.

Wederom heb ik problemen met mijn router (Ziggo Connectbox) en mijn Synology NAS (DS215+). De NAS heeft geen toegang tot internet. Lokaal kan ik inloggen en alles zien, maar van buitenaf kom ik er niet op, en de NAS komt niet naar buiten.

Ik draai een plex server, en deze heeft toegang nodig tot het internet, anders kan er geen metadata worden gedownload.

Ik heb dit exact probleem eerder gehad, en er zelfs eerder een topic op dit forum aan gewijd. Dit was destijds opgelost door de firewall op de connectbox tijdelijk uit te zetten en direct daarna weer aan.

Het probleem nu is dat het 'resetten’ van de firewall eventjes werkt, maar eigenlijk een paar minuten daarna is de boel alweer op slot. Het probleem moet bijna wel in de router zitten, ik heb geen instellingen op de NAS gewijzigd.

Vanzelfsprekend blijft de firewall natuurlijk actief. Het aan of uitzetten van de firewall op de NAS maakt geen verschil. Verder heb ik de instellingen van de firewall en port forwarding toegevoegd. Verder staat de NAS op de MAC filterlijst, en heeft deze een fixed gereserveerd IP adres.

Ik wordt er knettergek van, en ik weet niet meer waar ik moet zijn, wie kan mij helpen?

1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49201Posts
  • 3012Oplossingen
  • 10966Likes

“Verder staat de NAS op de MAC filterlijst”

MAC filtering wil zeggen volledig blokkeren voor altijd of gedurende bepaalde uren.

Dat lijkt me niet de bedoeling, toch?

Zet in ieder geval deze 3 uit in de firewall, die dienen geen enkel, voor mij aanwijsbaar, doel.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 5192Posts
  • 528Oplossingen
  • 1804Likes

Hi @Niekert, wat zonde dat hij vanuit het niets toch weer is gestopt/niet meer benaderbaar is.

Ik zie dat je al een groot deel zelf goed hebt ingesteld en loop zelf op dit gebied dan ook al gauw vast. Vorige keer heeft onder andere @Be rt met je meegedacht, wellicht heeft hij nu weer een idee  ?

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49201Posts
  • 3012Oplossingen
  • 10966Likes

“Verder staat de NAS op de MAC filterlijst”

MAC filtering wil zeggen volledig blokkeren voor altijd of gedurende bepaalde uren.

Dat lijkt me niet de bedoeling, toch?

Zet in ieder geval deze 3 uit in de firewall, die dienen geen enkel, voor mij aanwijsbaar, doel.

Bekijk in context

Niekert
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@Alex Ziggo Toch bedankt voor de reactie. Ik ben er zelf ook niet helemaal in thuis, maar ik probeer graag dingen uit!

@Be rt Ja, volgens google hield MAC filtering dat inderdaad in. Wat ik ervan begrijp is het volgende; de mac filter kan aan zijn, of je kan een tijdsbestek instellen. Helemaal uitzetten is niet mogelijk. Je kan een uitzondering op de filter kan toevoegen, vandaar dat ik de NAS daar heb neergezet. Weet je of dat klopt?

Anyway, ik heb het vinkje ‘ingeschakeld’ uitgezet, en zowaar werkt dat, en kan de NAS het internet weer op!

Het gekke is, deze instelling heeft sinds de vorige topic (7 maanden geleden) zo gestaan, en dan zou het nu ineens problemen geven? Ik denk dat het weer iets gaars in de ‘connectbox’ is. Ik heb in de andere discussie mijn ongenoegen al geuit volgens mij. Er staat ook nergens wat precies de bedoeling van de opties is.

Ik ben benieuwd hoe lang deze fix dan blijft werken

Toch bedankt voor het antwoord, ik zal hem aanmerken als de oplossing.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49201Posts
  • 3012Oplossingen
  • 10966Likes

TOP, veel succes gewenst verder.

Uitgelicht topic