EelcoS73
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Synology NAS, Technicolor modem vervangen door Connectbox modem

Wegens een defecte modem heb ik mijn Technicolor modem moeten vervangen door de nieuwe ConnectBox. In de oude situatie stond de modem in bridge mode met daarachter een Asus router. Dit werkte perfect totdat de Technicolor modem stuk ging.
Nu heb ik alleen de ConnectBox staan op de normale wijze en kan krijgt de NAS geen verbinding meer met internet en is deze ook niet van buitenaf bereikbaar. Zet ik de nieuwe modem ook in bridge met de Asus router werkt het wel. Wat moet ik in de ConnectBox instellen (heb poort 5000 en 5001 via TCP geforward, net zoals in de Asus router) om het wel te laten werken. De losse router heb ik er niet meer tussen zitten omdat hiervan af en toe ook het wifi signaal wegvalt.

De NAS heeft een vast ip-adres dat ik ook op de ConnectBox heb ingesteld.

Alvast bedankt voor de hulp!
1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
EelcoS73
topicstarter
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Vandaag eens een nieuwe poging gedaan om alles te verbinden. Heb eerst de modem een factory reset gegeven en de NAS ingesteld zoals hierboven door Han beschreven. NAS zelf nu ingesteld op DHCP en in de modem deze met mac-adres filtering een vast ipadres toegekend op 192.168.178.100. Om de één of andere reden werkt nu wel alles. Waarom werkt het dan niet op 192.168.0.100 waar het eerst op ingesteld stond? De modem had ik ook ingesteld op 192.168.0.x, want dat was de range waar mijn oude modem in zat. Ook werkt externe toegang in de NAS nu weer.

In ieder geval bedankt voor de hulp!
Eelco

Bekijk in context

Uitgelicht
3 Reacties 3
hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes
Wat is het lokale Ip van je NAS?
Zit dat wel in het subNet van de ConnectBox?
Dat is standaard 192.168.178.0/24.

Misschien had je ASUS Router een ander subNet (check dit)
en gaf je de NAS een vast Ip in dat andere ASUS subNet.
Dan wordt ie onzichtbaar voor de ConnectBox.
Wijzig in dat geval het Ip van de NAS.
Als je dat op de NAS instelt moet dit Ip buiten de Range van de DHCP Server van de ConnectBox liggen (Check!). Standaard is 192.168.178.2 t/m 9 geschikt, vlgs mij.
Verder ook: Gateway address: 192.168.178.1, Subnet Mask 255.255.255.0 en DNS naar eigen keuze (https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062).

Een alternatief hiervoor is bij de DHCP Server van de ConnectBox een MAC address Reservation te doen voor je NAS (MAC address staat wel ergens op het bakkie). Geef de NAS dan een nog niet uitgedeeld IP binnen de DHCP Range. Stel de NAS vervolgens in op DHCP voor het ophalen van dat vaste IP address.

Je Port Forwards moeten naar het correct ingestelde Ip van de NAS.

NB een en ander valt wellicht het beste/makkelijkste te regelen mbv de Synology Assistant.
https://www.synology.com/en-global/support/download/DS1812+#utilities
Gr Han
EelcoS73
topicstarter
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Vandaag eens een nieuwe poging gedaan om alles te verbinden. Heb eerst de modem een factory reset gegeven en de NAS ingesteld zoals hierboven door Han beschreven. NAS zelf nu ingesteld op DHCP en in de modem deze met mac-adres filtering een vast ipadres toegekend op 192.168.178.100. Om de één of andere reden werkt nu wel alles. Waarom werkt het dan niet op 192.168.0.100 waar het eerst op ingesteld stond? De modem had ik ook ingesteld op 192.168.0.x, want dat was de range waar mijn oude modem in zat. Ook werkt externe toegang in de NAS nu weer.

In ieder geval bedankt voor de hulp!
Eelco

Bekijk in context

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes
Ok. Fijn dat het nu werkt.
Die wijziging op de ConnectBox zou ook goed hebben moeten werken,
maar dat is op een of andere manier niet gelukt.
Maakt nu verder niet meer uit.
Succes verder,
Han

Uitgelicht topic