MarcelSevenum

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Synology Connectbox en Fritzbox

Ik heb vanavond de Connectbox aangesloten als vervanger van mij Ubee modem. Op de Connectbox heb ik een Fritzbox aangesloten die dient als mijn hoofdrouter. Op de Fritzbox heb ik de Synology Nas aangesloten.

 

Om nu de DSM op poort 5001 vanaf het internet bereikbaar te maken, dien ik zowel de Portforwarding op de Fritzbox als de ConnectBox open te zetten. Dit werkt, maar nu heb ik een zogenaamde dubbele Portforwarding administratie namelijk eentje op de Fritzbox en ook 1 op de ConnectBox. Jullie begrijpen het al: dat wil ik niet. Ik wil 1 Portforwarding administratie en wel op de Fritzbox.

 

Ik denk dat, door de ConnectBox als Bridgemodus te zetten mijn probleem is opgelost. Echter, ging ik er vanuit door de Firewall op de ConnectBox uit te zetten, dit ook al zo werken: dit is echter NIET het geval. Zijn er nog andere oplossingen? Of is de ConnectBox in Bridgemodus te zetten de enige oplossing?

 

Ik hoor het graag.

 

Groet,

Marcel

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

@MarcelSevenumwil je alleen dit niet in bridge zetten omdat je dan geen poort meer kan forwarden.

Verkeerde gedachte, de fritzbox heeft meer mogelijkheden dan de  "domme" router van ziggo.

Ik zou toch voor de bridge gaan, heb ik zelf ook met een unifi router erachter, daar kan ik mijn netwerk beter mee beheren dan met de connectbox.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Verzoeken via het formulier worden gebruikelijk binnen 24 uur verwerkt. Om het omzetten naar bridge mode op een specifiek moment uit te laten voeren kun je het beste op dat moment contact opnemen met de klantenservice.

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

DMZ (1:1 NAT) is een alternatief voor dubbele port forwarding, maar bridge mode is aanbevolen. Dit levert een eenvoudigere configuratie op en is stabieler i.v.m. geen dubbele NAT.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@MarcelSevenum  Ik heb ook een setup met een fritzbox en een synology nas. Bij mij staat de  modem in bridge en heb de door jou genoemde poort bij port forwarding toegevoegd. De 5000 is de http poort en de 5001 de https.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@MarcelSevenum 

Je kan op de connectbox de Fritzbox toewijzen aan de DMZ.

Login in op je connectbox, ga naar Geavanceerde instellingen-> Beveiliging -> DMZ.

Vul daar het WAN ip adres dat de Fritzbox van de Connectbox heeft gekregen in vink ingeschakeld in.

 

Let wel die dubbele portforwarding is op zich niet verkeerd wat weer administratie.

Op die manier heb je wel een dubbele firewall op de Connectbox en Fritzbox. Bij gebruik van DMZ is de firewall in de Connectbox niet actief voor de DMZ.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Op deze manier naar de Synology connecten is niet echt veilig.

VPN op de Synology  installeren en dan met een VPN client (bv OpenVPN) verbinden. Veel veiliger

https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_do_I_set_up_my_Synology_NAS_as_a_VPN_server

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @MarcelSevenum

Ik zie dat er meerdere reacties voor je zijn achtergelaten 🙂 Heb je hier naar kunnen kijken en kom je er eerst uit zo?

MarcelSevenum
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Excuses dat ik nog niet gereageerd heb. Ik ben er nog niet aan toegekomen. Ik denk dat ik kies voor de DMZ optie. Dank voor alle reacties.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

heb je een reden om voor DMZ te kiezen bijvoorbeeld apparaten op de connectbox zelf ?

ik geval je verders niks op de connectbox zelf hebt aangesloten en ook de wifi daarvan is uitgeschakeld is het beter de connectbox in bridge mode te laten zetten een moderator kan dat uiteraard voor je regelen zodat je zelf niks voor hoeft te doen

Enzoload

Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

De Fritzbox heeft vpn on board, je kunt kiezen uit IPsec of Wireguard.

MarcelSevenum
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik wil voorlopig niet de connectbox in Bridge modus laten zetten omdat ik dan geen controle meer heb over het modem. Nu kan ik gewoon inloggen en eventueel instellingen aanpassen. Zover ik heb kunnen lezen, kan dit in bridgemodus niet meer. 

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

@MarcelSevenumwil je alleen dit niet in bridge zetten omdat je dan geen poort meer kan forwarden.

Verkeerde gedachte, de fritzbox heeft meer mogelijkheden dan de  "domme" router van ziggo.

Ik zou toch voor de bridge gaan, heb ik zelf ook met een unifi router erachter, daar kan ik mijn netwerk beter mee beheren dan met de connectbox.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

een modem in bridge mode kun je bereiken via 192.168.100.1

wat zou je willen aanpassen in het modem ?

MarcelSevenum
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Als het het modem gewoon te bereiken is, dan is dit inderdaad wellicht de beste oplossing om het modem in bridge mode te laten zetten. 

MarcelSevenum
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Na lang overwegen ga ik toch besluiten om mijn modum in bridge modus te laten zetten omdat ik zoveel problemen ervaar met het werkend krijgen van diverse services zoals de backup en de VPN op mijn Synology NAS die achter een fritzbox hangt die op zijn beurt weer achter het Ziggo modem hangt. Ik denk dat alles weer gaat werken als ik de bridge modes laat activeren, want mijn oude modem stond eveneens in bridge modes en toen werkte alles gewoon.

 

Ik begrijp dat ik dit moet aanvragen via een contactformulier. Heeft iemand ervaring op welk termijn Ziggo overgaat tot actie? Ik werk namelijk veel thuis en ik wil liever niet hebben dat ik tijdens het thuiswerken last ga ondervinden als er begonnen wordt met de omzetactie. Ik zou het fijn vinden als de tijd in samenspraak met mij overeengekomen kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Verzoeken via het formulier worden gebruikelijk binnen 24 uur verwerkt. Om het omzetten naar bridge mode op een specifiek moment uit te laten voeren kun je het beste op dat moment contact opnemen met de klantenservice.

MarcelSevenum
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dat moet ik nog even kwijt. Ik was bang dat Ziggo tijdens mijn thuiswerkdag het modem in bridemodus ging zetten, dus ik belde vanavond even naar de klantenservice. Daar kreeg ik een vriendelijke mevrouw aan de telefoon die mij vertelde dat ze dit ook nu (op zondagavond notabene) voor mij kon regelen. Na mijn toestemming werd de actie inderdaad in gang gezet waarna de telefonische verbinding direct verbroken was want het modem ging zelf restarten. Na deze aanpassing werkte mijn VPN connectie (na een protocol wijziging) op de NAS zelf, direct. Dank je wel @Ziggo voor deze snelle service op zondagavond. Ik ben helemaal blij!

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

jij blij....wij blij.😁

Uitgelicht topic